20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Landslaget om 5 år +  (Lest 36121 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

fredd

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Landslaget om 5 år +
« Svar #60 på: 21. Mai 2008, 16:23 »
Det er nok helt sikkert riktig og spillere utvikler seg forskjellig. Enkelte har jo veldig bra fyssik tidlig og da tjener man mye på det i 16 år alderen. Eneste jeg kommer på som har gått gradene er Svindal Larsen, men han er jo ikke i troppen mer.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #61 på: 22. Mai 2008, 21:58 »
Det er nok helt sikkert riktig og spillere utvikler seg forskjellig. Enkelte har jo veldig bra fyssik tidlig og da tjener man mye på det i 16 år alderen. Eneste jeg kommer på som har gått gradene er Svindal Larsen, men han er jo ikke i troppen mer.
Etterhvert kan vi nok se at det er flere Per Ciljan Skjelbred-er som kommer frem. Altså spillere hvis navn blir kjent allerede i 15-16-års-alder, og som spiller i Tippeligaen i en alder av 17-18 år.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Human

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #62 på: 23. Mai 2008, 04:09 »
leste nettopp en artikkel i vg hvor det sto at av g-16 landslagspillere for 3 år siden, var det kun 2 stk som var i g-19 troppen. Litt skremmende. Tror ikke det er mange på dagens landslag som har gått fra g-16 til a-landslaget. Ei heller g-19 til A-landslaget.
tyder vel på stor konkurranse...
- carry on!

Mariusen

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #63 på: 07. Juni 2008, 08:10 »
Det visste jeg ikke. Men det er ihvertfall mye bedre nå. Mye mer rekrutering i klubbene enn det var før.. Er mange 16 åringer som spiller med klubbene i 2, 3 og 4 divisjon..  ;D
For ikke å snakke om 1. div. Der finner vi noen 91-92 spillere. Ikke det at det er så mange av de men de er der.

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
« Svar #64 på: 07. Juni 2008, 17:24 »
Er det noen som er født i 91 og 92 som spiller fast i 1. divisjon!? Dette vil jeg gjerne se noen fakta på!
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #65 på: 07. Juni 2008, 18:35 »
Er det noen som er født i 91 og 92 som spiller fast i 1. divisjon!? Dette vil jeg gjerne se noen fakta på!

Vet ikke om det finnes noen 91 eller 92 spilllere som er fast i 1.div. Men det er ikke noe sensasjonelt at en spiller på 17 år her og der får spilltid i toppfotballen. Vet at Stabæk sendte utpå en spiss som var født i 91 her i vår..Spillere som er født i 91 er første års juniorer og fyller 17 i år, og det hender jo man ser 16-17 åringer i toppfotballen. 92 er sisteårs gutt, og det er ganske sjelden man ser guttespillere i de to øverste divisjonene.
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #66 på: 07. Juni 2008, 18:48 »
Glimt hadde ingen som spilte fast, men de gav spillere enkelte kamper fra start og en hel del spilletid som innbytter i Adecco-ligaen i fjor. De har dog foreløpig ikke fått noe spilletid i TL i år.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
« Svar #67 på: 07. Juni 2008, 19:19 »

Vet ikke om det finnes noen 91 eller 92 spilllere som er fast i 1.div. Men det er ikke noe sensasjonelt at en spiller på 17 år her og der får spilltid i toppfotballen. Vet at Stabæk sendte utpå en spiss som var født i 91 her i vår..Spillere som er født i 91 er første års juniorer og fyller 17 i år, og det hender jo man ser 16-17 åringer i toppfotballen. 92 er sisteårs gutt, og det er ganske sjelden man ser guttespillere i de to øverste divisjonene.

Hehe, så for meg at folk som er født i 91 er guttevalper uten hår på ballene jeg! Jeg begynner å bli gammel etterhvert føler jeg...
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #68 på: 09. Juni 2008, 16:52 »
Du er ikke alene om å se på 91-92-årganger som små unger. Jeg har alltid trodd at jeg selv var ung. Men som fotballspiller ville jeg jo snart vært pensjonist.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Christian

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #69 på: 10. Okt. 2012, 08:55 »
http://www.dagbladet.no/2012/10/10/sport/landslaget/fotball/drillo/vm-kvalifisering/23797016/

Korleis det har gått med 1987 modellene; (samme årgang som meg...  :nervøs: )

Artigt å dra fram denne tråden også, sidan det har gått 5 år sidan den vart startet.

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #70 på: 10. Okt. 2012, 13:17 »
Vi bør ta lærdom av Belgia, en kommende stornasjon i internasjonal fotball. Helt sykt hvilke spillere de har fått frem i forhold til innbyggere.

Christian

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #71 på: 10. Okt. 2012, 15:05 »
Eller Sveits.

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #72 på: 10. Okt. 2012, 18:48 »
Jeg tror mye av problemet skyldes regelen som omfatter barneidrett, som Norge er eneste nasjon i verden som har.

"Barneidrett er idrettsaktiviteter for barn til og med det året de fyller 12 år. Idrettens barnerettigheter gjelder for alle barn, uten forskjellsbehandling og uten hensyn til barnet og dets foreldres kjønn, etniske bakgrunn, livssyn, seksuelle orientering, vekt, fysiske utvikling og funksjonshemning."

I store idretter, som f.eks. fotball, blir jo norske barn hengende etter allerede i ung alder. Jevnaldrende fra andre land vil jo ha et kjempeforsprang på grunn av dette, og det er ikke enkelt å ta igjen. Så norske fotballspillere blir jo hengende etter fra første stund.

Dette er jo en diskusjon mange ikke tørr å ta, men Finn Aamodt og Kjetil Rekdal har jo vært ute flere ganger å ment at denne reglen hindrer utviklingen til talenter i forskjellige idretter. Man må selvfølgelig passe på bredden og at alle skal få ha muligheten til å drive med idrett og fysisk aktivitet, men man må jo også tilpasse slik at alle får "konkurrere" på sitt eget "nivå" også. Om ikke vil man bare legge merke til de beste hver gang, mens de som er litt under fort vil forsvinne litt i mengden.

Til sist må det bedre trenere til for de yngre. Sånn som det er nå tipper jeg at veldig mange yngre lag drives at foreldre uten trener -  og særlig spillererfaring fra høyt nivå. Fra ungene er tenåringer burde de blitt trent regelmessig av gode trenere.

http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/article1225207.ece

http://fotball.smp.no/landslaget/article238601.ece

http://www.tv2.no/nyheter/magasinet/velger-og-vraker-6aarige-talenter-3871351.html

Synes dere jeg er på ville veier eller er dere enig med meg i bredden går ut over talentene slik det er nå?

BenArfa

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #73 på: 10. Okt. 2012, 20:43 »
Bredden går utover talentene, men så er spørsmålet hva som er viktigst. Bredden imo.
Same old Shearer, always scoring!

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #74 på: 10. Okt. 2012, 23:05 »
Det viktigste er jo å gi alle et godt nok tilbud, også de som er gode nok for neste steg. Det vil jo også være til det beste for bredden siden da vil de som er nest og tredje best spille mot de på sitt eget nivå.