20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Chit Chat-tråd  (Lest 370114 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Chit Chat-tråd
« Svar #2115 på: 30. Mai 2012, 22:12 »
Jeg lurer på om du misforsto hva jeg mente, Pleb.

Bare for å oppsummere kort:

En sinnsyk vokalist, og uten tvil en av tidenes absolutt beste vokalister uansett sjanger:
Jeg er ingen stor fan selv, men det er ingen tvil om at denne mannen hadde et talent helt utenom det vanlige. Et unikum, enkelt og greit. Og sjansen for at en vokalist av samme kaliber dukker opp i min levetid, altså i løpet av de 60 neste årene, er minimal.

En grei vokalist, altså helt på det jevne:
En kis jeg synes synger helt greit. Men er han en fantastisk vokalist? Nei, på ingen måte. Han er langt, langt, langt i fra å være en fantastisk vokalist. Men jeg liker'n greit nok uansett. Han til og med avatar av kisen.

En dårlig vokalist:
En mann som sikkert ikke har truffet en eneste tone i hele sitt liv, men allikevel blant mine tre favorittvokalist. Men er han en god vokalist? Nei. Jeg er fanboy så det holder, men jeg greier fint å høre at han ikke er en veldog god vokalist. Han suger, enkelt og greit, og selv som fanboy har jeg ingen problemer med å innrømme det. Det er fakta, enkelt og greit.
Subjektivt er dette kongen over alle konger. Objektivt er dette hårreisende dårlig. Ser du det?

Og hvorfor skal jeg bry meg om hva en gjeng "beliebers" mener? "Beliebers" består for det meste av jenter på 16-ish år og yngre, jenter som ikke bryr seg særlig om musikk. Finnes det unntak? Ja, selvfølgelig. Men bare fordi en gjeng "beliebers" mener Justin Bieber er bedre enn Freddy Mercury og Dio betyr ikke det er han faktisk er det. De er ikke sammenlignbare.

Ikke alt handler om salgstall, fans osv. Backstreet Boys har solgt mer enn Paul McCartney, Barry White, Luciano Pavarotti og Iron Maiden, men betyr det da at de gutta innehar mer talent enn de nevnte? Backstreet Boys skrev minimalt med musikk selv, på scenen mima de, da det er langt viktigere å tilfredsstille fansen, som består av 99% kvinner, med dans og sexy moves.

Og jeg ser ikke hva musikks nasjonalitet har med saken og gjøre. Kan ikke jeg ha peiling på musikk fordi jeg liker og hører på musikk fra hele verden? ???

Edit: Kan også nevne at jeg er glad i Backstreet Boys. Både Millennium og Backstreet's Back er skiver jeg setter høyere enn alt jeg har hørt av Barry White og Luciano Pavarotti, men allikevel er de to sistnevnte så ufattelig mye mer talentfulle enn BSB-gutta.
« Siste redigering: 30. Mai 2012, 22:14 av boris. »
Nei.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #2116 på: 30. Mai 2012, 22:24 »
Haha, ja det kan godt være det. Men nå har det seg slik at høy intelligens ikke har noe som helst å gjøre med "bra" musikksmak og gjøre ::p

Spørs hva man definerer som "bra" musikksmak, fordi musikksmak har å gjøre med hva den enkelte kan relatere til. At musikksmak ikke har noen som helst sammenheng med intelligens er imidlertid åpenbart tull.

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #2117 på: 30. Mai 2012, 22:38 »
Hæ? Mener du virkelig at du kan se at musikksmak kan sees i sammenheng med din intelligens?

BenArfa

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2118 på: 30. Mai 2012, 22:54 »
Haha, ja det kan godt være det. Men nå har det seg slik at høy intelligens ikke har noe som helst å gjøre med "bra" musikksmak og gjøre ::p

Spørs hva man definerer som "bra" musikksmak, fordi musikksmak har å gjøre med hva den enkelte kan relatere til. At musikksmak ikke har noen som helst sammenheng med intelligens er imidlertid åpenbart tull.

Det er noe av det dummeste jeg har hørt på lenge.
Same old Shearer, always scoring!

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2119 på: 30. Mai 2012, 22:54 »
Det er faktisk gjort undersøkelser på dette - har sett en chart med ulike bandnavn og tilhørende IQ eksempelvis.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

BenArfa

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2120 på: 30. Mai 2012, 22:57 »
Mulig du misforsto meg Olav. Om du mener at folk med nærmest lik intelligens, liker noe av den samme musikken, så kan jo selvfølgelig det stemme. Men tenkte mer på at selvom man har høy intelligens, så betyr ikke det at musikken du da liker, er noe "bedre" enn de med lavere intelligens.. Eller noe i den duren ::p
Same old Shearer, always scoring!

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #2121 på: 30. Mai 2012, 23:11 »
Kan umulig være slik at man kan sette folk i bås intelligensmessig bare fordi de feks liker Wiz Khalifa eller AC/DC, nei. I så fall tror jeg man er maestro av generalisering.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2122 på: 30. Mai 2012, 23:13 »
Kan umulig være slik at man kan sette folk i bås intelligensmessig bare fordi de feks liker Wiz Khalifa eller AC/DC, nei. I så fall tror jeg man er maestro av generalisering.

Nei. Jeg sier ikke at jeg sier folk automatisk er stupide på bakgrunn av musikk de hører på - ellers måtte jeg vel ha innsett at jeg har dumme venner. Dog - jeg kan helt klart tro på at der er korrelasjon på intelligens og musikkpreferanser - helt klart.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2123 på: 30. Mai 2012, 23:14 »
Såklart henger intelligens, mer spesifikt emosjonell intelligens, sammen med musikksmak. Forskjeller i sinnsstemning, personlighet, hvilken musikk man faktisk eksponeres for, i hvilken grad musikken reflekterer omgivelsene man befinner seg i etc. er selvfølgelig også faktorer som bidrar til ulikheter i smak. Jeg sier ikke at emosjonell intelligens alene betinger musikksmak, men man må ha bullshitet seg rimelig mye for å påstå at fenomenene er fullstendig urelaterte. 

En tilfeldig utvalgt som primært hører på Beethoven vil nok ha signifikant større sannsynlighet for høyere intelligens satt opp mot en tilfeldig utvalgt Belieber - også dersom man valgte personene innenfor samme sosioøkonomiske og aldersmessige gruppe.

Betyr det at samtlige som hører på Bieber er dummere enn samtlige som hører på Beethoven? Nei, det har jeg aldri sagt. Generaliseringsargumentet snikes alltid inn som en stråmann. Jeg skjærer ikke alle under én kam, men spekulerer i sannsynlige tendenser.
« Siste redigering: 30. Mai 2012, 23:23 av geordie-olav »

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #2124 på: 30. Mai 2012, 23:15 »
Nei, var heller ikke deg jeg egentlig myntet den på,kristoffer .  ;)

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2125 på: 30. Mai 2012, 23:17 »
Jeg tør nesten fremlegge en hypotese om at statistisk sett vil det være et høyt intelligensnivå på de som regelmessig hører mye progrock :P

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #2126 på: 30. Mai 2012, 23:57 »
Såklart henger intelligens, mer spesifikt emosjonell intelligens, sammen med musikksmak. Forskjeller i sinnsstemning, personlighet, hvilken musikk man faktisk eksponeres for, i hvilken grad musikken reflekterer omgivelsene man befinner seg i etc. er selvfølgelig også faktorer som bidrar til ulikheter i smak. Jeg sier ikke at emosjonell intelligens alene betinger musikksmak, men man må ha bullshitet seg rimelig mye for å påstå at fenomenene er fullstendig urelaterte. 

En tilfeldig utvalgt som primært hører på Beethoven vil nok ha signifikant større sannsynlighet for høyere intelligens satt opp mot en tilfeldig utvalgt Belieber - også dersom man valgte personene innenfor samme sosioøkonomiske og aldersmessige gruppe.

Betyr det at samtlige som hører på Bieber er dummere enn samtlige som hører på Beethoven? Nei, det har jeg aldri sagt. Generaliseringsargumentet snikes alltid inn som en stråmann. Jeg skjærer ikke alle under én kam, men spekulerer i sannsynlige tendenser.

Feil rekkefølge på argumentasjonen (iallefall etter min mening).
Du måler ikke intelligensen ut fra musikksmaken, men du kan nok se mønster i musikksmaken ut fra intelligensen til en viss grad.

Eksempel:

Personer med høy intelligens er selvfølgelig godt representert blant de som tar høyere utdanning. De som tar høyere utdanning er generellt sett mer seriøse og alvorlige enn de som begynner å jobbe tidlig. Alle vet at like barn leker best, slik at høyt utdannede gjerne søker sammen. Dette kanskje spesielt i miljøer der folk ikke har vokst opp der de bor.

Poenget i denne lange grøten av en argumentasjon, er at når man da eksponeres hovedsaklig for en gruppe mennesker så vil både verdier og andre preferanser (sånn som musikk smaken) påvirkes av dette miljøet. Det er en kjennsgjerning at i studentmiljøer eller i blant høyt utdannede så er det status å høre på musikk som ikke oppfattes som mainstream eller "for lett tilgjengelig". Man påstår dermed at sin egen musikksmak er bedre utviklet en andres, og svensktoppar eller Justin Bieber er fy fy.

Derfor vil Olav sitt argument (at de som hører på Beethoven vil ha større sansynlighet for høy intelligens, høres riktigere ut hvis man heller sier at personer med høy intelligens vil være mer åpne for å høre på Beethoven)

Fasiten er at de som har lik smak som meg, er intelligente og hører på kul musikk, men sde som hører på alt annet er lavpannede idioter som burde forbys å kjøpe musikken sin sjøl.

Edit: Sorry folks - gikk lei av meg selv midt i innlegget, så det henger sikkert ikke på greip :P

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2127 på: 31. Mai 2012, 00:13 »
Jeg er en av de som tror at biologi og genetikk har betydning, og ikke bare sosialiseringsmekanismer, også når det kommer til dette området, så jeg må si meg uenig med deg. Jeg har for øvrig aldri latt musikksmaken til de rundt meg eller "verdiene" til de rundt meg ha noe å si for det jeg liker å høre på.

Tror folk flest liker bestemte former for musikk fordi de genuint liker musikken, og ikke pga. sosiale omstendigheter. Kanskje andre føler det annerledes, men jeg tror dette er tilfellet med de aller, aller fleste.

Fasiten er heller at noen er åpne for at det er folk der ute med mer "intelligent" musikksmak enn dem selv, i motsetning til å bullshite seg selv og opprettholde et overdrevent godt selvbilde gjennom å benekte dette. For ja, jeg tror at noen artister lager mer intelligent musikk enn andre. Hvis ikke hadde jo alle album vært akkurat like bra.
« Siste redigering: 31. Mai 2012, 00:24 av geordie-olav »

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2128 på: 31. Mai 2012, 00:29 »
Morsomt å tenke på at jeg en gang i tiden ville kunne latt meg provosere av en debatt som denne.

Jeg ser forøvrig definitivt også at det er stor sannsynlighet for at musikksmak delvis kan ha biologiske årsaker, jeg skjønner bare ikke helt hvorfor det er interessant om akkurat dette handler om arv eller miljø.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2129 på: 31. Mai 2012, 00:41 »
Er vel bjørni som kom med en innvendig til innlegget mitt som kan kokes ned til at det er miljøet til intelligente som er av betydning for musikksmak, og ikke intelligensen i seg selv. Så da må jeg argumentere mot det, selv om ikke jeg heller synes at diskusjonen er så fryktelig interessant.

Blir bare så oppgitt når folk klarer å innbilde seg selv om at musikksmak ikke har noe som helst med graden av emosjonell intelligens å gjøre, selv om det så åpenbart er slik!

Jeg tror at mange folk føler et sterkt ubehag ved å tro at noen kan være bedre enn dem selv - særlig når det kommer til det som har med dype emosjoner å gjøre - og at de dermed argumenterer mot forestillingen for å dempe ubehaget.