Tja, fyren har jo utvilsomt et helt utrolig musikalsk talent i tillegg til en del sanger jeg godt kan forstå at folk liker. (Nei, sier ikke med dette at jeg er noen Justin Bieber-fan selv om noen skulle tolke det slik). 
Feil. Han er en musiker helt på det greie. En kurrant vokalist som bare blir bedre og bedre for hvert år, men som neppe vil ende opp som en gud. Han er heller ingen stor låtskriver heller, og han får latterlig mye hjelp. Med mindre noe veldig stort skjer vil ikke Justin Bieber bli husket om 10-15 år. Han kommer til å ende opp som uendelige pop-poppiser før han - nemelig å bli glemt.
Og om Justin Bieber hadde vært en mindre attraktiv kis hadde han aldri i verden vært like populær som han er per dags dato. Han er en usedvanlig kjekk kis, og sånt selger som hakka møkk. Og store, store, store, store, store deles av fansen er jenter som garantert ikke bryr seg om musikk i det hele tatt, men liker'n fordi han er en kjekkas.
Dette er også noe som gjelder for alle artister som ser spektakulære ut, både jenter og gutter. Image selger som faen, og det er derfor de store produsentene plukker ut de fineste, uavhengig av hvor flinke artister de er. De fleste skal uansett bare selge et produkt de selv ikke vet så veldig mye om. Det finnes selvfølgelig mange unntak, men dere skjønner greia. Disse store selskapene som hyrer inn bøtter og spann med folk som skal være med å lage musikk er ofte folk som vet akkurat hva som er populært om dagen, og skriver musikken deretter, for at det skal blir populært.
Men det er vel som i fotball; mye av kvaliteten kan føres tilbake til resultater (i musikken i form av salg av sanger, antall folk på konserter o.l.).
Dette er også feil. Rebecca Black har tjent latterlig mye penger pga. Friday - er det da en god låt? Er hun en god vokalist? Nei, på ingen måte. Ræv låt, døll tekst og autotune fra helvete. Rebecca Black har tjent sykt med penger fordi hun suger.
Som sagt før, jeg liker en håndfull Justin Bieber-låter, og jeg synger med når Justin Bieber spilles på radion. Jeg er ingen såkalt "hater", men han er ikke en kjempeartist, men en artist helt på det greie. På My World 2.0, som er hans debut(?) er det nærmere 25 personer som har vært inolvert i låtskrivingen. 25 personer som har vært med å skrive 14 låter. Det er vel one av det samme på Under the Mistletoe og Believe også. Det er rimelig sprøtt, spør du meg, og jeg lar meg ikke imponere av det.
Og det er selvfølgelig fantastisk patetisk av alle disse som klager over Bieber og utseende hans osv. Folk er sjalu. Gutten er fremdeles i tennårene og har tjent mer enn de vil tjene hele livet, han har pult mer enn de vil pule frem til de dør og han får oppmerksomhet både her og der.
Og for de litt mer interesserte:
Til sammenligning har Mirai Kawashima skrevet musikk for Sigh mer eller mindre alene i over tyve år nå. Og for 2010'sScenes From Hell så inkluderte han ekte strenginstrumenter i stedet for å programere det for første gang, og han endte opp med å skrive
over 100 sider med musikk kun for stringinstrumentene, hvor blant annet strykekvartett, trumpet, trombone, tuba, fløyte, obo, clarinet osv. var inkludert. Og med tanke på at han ikke spiller disse instrumentene selv ser jeg for meg at det kan ha vært litt av en jobb å skrive musikk for de. I tillegg til det har han jo selvfølgelig skrevet sider opp og ned for hva han skal spille selv, og det inkluderer piano, organ, theremin, sitar, tabla og tampura.
På Imaginary Sonicscape, et annet album Sigh ga ut for ti år siden, skrev Mirai all musikk alene (med unntak av lyrikken til Nietzschean Conspiracy som ble skrevet av Bård Eithun), samt at mannen spilte (kopiert fra Wiki pga. latskap) Fender Rhodes-piano, Hammond-organ, minimoog, Yamaha acoustic piano, Hohner clavinet, Yamaha string machine, Roland vocoder, other keyboards, sampling, programming, modulator, effects, Speak & Spell, recorder, melodeon, bass, vocals.
Men det blir jo igjen litt annerledes. Musikken til Bieber er laget for og nå massene. Den er laget for å selge så mye som overhodet mulig. Mirai og Sigh har aldri gått i overskudd i løpet av disse 20+ årene, og det har heller aldri vært meningen. Sigh hadde elsket å kunne leve av musikken, men for at de skal kunne leve av musikken kan han ikke lage den musikken de elsker, og det som kommer naturlig forde. Jeg er 100% sikker på at Mirai kan sette seg ned å lage noen fenomenala poplåter som kan gi han relativt greit med penger, for mannen er usedvanlig dyktig. Men det blir ikke riktig for han. Det blir som å sitte å lyve, siden det ikke er den musikken han vil lage. Jeg skjønner han godt, selv om jeg selv hadde laget noe for å tjene penger om jeg var dyktig nok.
Alle i Sigh har hatt jobber i disse 20 årene, og betalt masse fra sine egne lommer for å kunne gi ut plater og turnere.
Takk for meg. :ler: