20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Chit Chat-tråd  (Lest 371992 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Simmio

• Gjest
Sv: Chit Chat-tråd
« Svar #885 på: 19. Nov. 2010, 21:10 »
Alle barn burde vokse opp og få velge helt selv hva man vil tro, etter at man har funnet ut litt om religion, hva det innebærer osv. Det er så altfot lett og presse alt over på barna i tidlig alder.
Helt enig med deg, men problemet med det er jo at foreldre vil at barnet skal følge religionen som de tror på. Det er jo mange som vokser opp i kristne familier og blir kristne, som garantert ikke hadde blitt kristne hvis de hadde blitt oppvokst i en ikke-kristen familie.

Så jeg skjønner veldig godt de foreldrene som gjør det. Men da velger jo egentlig ikke barnet. Det er ytterst få som blir ateister/agnostikere, hvis de har oppvokst i en kristen familie. Selv om de tar et valg, så er de påvirket enormt av foreldrene

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #886 på: 19. Nov. 2010, 23:07 »
Enig med boris her.
Det er jo forresten også de som ender opp som ekstreme ytterpunkter til kristendommen etter å ha blitt påtvunget slikt fra de var små av - som en motreaksjon.
Jeg er uansett glad for at jeg fikk lov til å velge alt slikt selv. Ble døpt ja, men valgte selv borgerlig konfirmasjon, valgte selv å gå på møter i pinsekirka som enda yngre (der prata man fæl indoktrinering av stakkars små barn). Har mennesker i familien min som anser seg som kristne også, uten at de har noe nedsettende syn på andre mennesker av den grunn. Syns det er interessant å diskutere tro og slikt med reflekterte mennesker, enten det er kristne eller muslimer eksempelvis. Men med en gang de opplyse meg om at jeg nok havner i helvette for måten jeg lever livet mitt på - og om jeg ikke snart tar Jesus inn i mitt hjerte går det strake vegen til helvette - da får jeg rett og slett en vond smak i munnen. Heldigvis er det et veldig mindretall av mennesker. 
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #887 på: 20. Nov. 2010, 01:59 »
De verste som forsøker seg på å indoktrinere er vel uansett barneskolen, ihvertfall da jeg gikk der. At foreldre lærer barna sine om det de tror på er tross alt fullt forståelig, men å skulle messe om Jesus-budskap i barneskolen blir helt feil. Ihvertfall når de gir et så skevt bilde. Husker de drev og pratet til oss i sikkert et helt år om Moses som dro fra Egypt til Midtøsten, men de nevnte ikke et ord om at det står i bibelen at de slaktet ned alle ikke-religiøse som bodde der da de kom fram...

Theo

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #888 på: 20. Nov. 2010, 03:09 »
Religion er roten til alt hat

Tull og tøys. Idioter er roten til all hat.

Du kan jo se hvor mange kriger og konflikter religion har skapt opp gjennom årene. Å tro på 2000 år gamle eventyrfortellinger og en fyr i himmelen som dreper tusenvis av uskyldige folk med naturkatastrofer. Er det ikke slik at Gud vil menneske godt? Uansett, mye av moralen og etikken er bra, men syntes man også burde kunne være kritisk.

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #889 på: 20. Nov. 2010, 10:40 »
Religion er roten til alt hat

Tull og tøys. Idioter er roten til all hat.

Du kan jo se hvor mange kriger og konflikter religion har skapt opp gjennom årene. Å tro på 2000 år gamle eventyrfortellinger og en fyr i himmelen som dreper tusenvis av uskyldige folk med naturkatastrofer. Er det ikke slik at Gud vil menneske godt? Uansett, mye av moralen og etikken er bra, men syntes man også burde kunne være kritisk.

Det er jo ikke religionen i seg selv som lager krig og hat, men idioter som bruker religionen som påskudd for sine ugjerninger. Feilen ligger nok i all hovedsak hos idiotene.

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #890 på: 20. Nov. 2010, 11:49 »
Nettopp! Folk bruker religion som en unnskyldning til å være idioter, men faktum er at problemet som regel ligger langt dypere. Og hadde vi ikke hatt religion ville nok majoriteten av disse brukt noe annet som en unnskyldning til å være idioter.

Spør du meg er det et stort problem at folk bruker alt mulig rart som unnskyldninger. Enten er det religion, film, spill eller musikk som gjør at folk dreper hverandre og bananas.

"Åney, det er krig i land X kun pga. religion!"
"Åney, han drepte 17 stk. på en skole fordi han spilte Modern Warfare 2!"
"Åney, han drepte 6 stk. på et kjøpesenter fordi han likte å se voldelige filmer, som f.eks. Rambo 4."
"Åney han drepte 8 stk. i nabolaget sitt fordi han var fan av Heavy Metal-musikk."

Alt det her er tullete. Uten religion hadde religiøse funnet en annen grunn til å drepe, akkurat som alle andre som voldtar, dreper og går bananas.
Nei.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #891 på: 20. Nov. 2010, 14:10 »
Greit nok det, men tror du de hadde klart å hjernevaske en milliard arabere og vest-asiatere til å stå klare for å selvmordsbombe seg uten å bruke religion? Det tror ikke jeg.

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #892 på: 20. Nov. 2010, 14:31 »
Nei, men hadde de ikke hatt religion, hadde de brukt noe annet. Det er fremdeles de som står bak hjernevaskingen som er roten til alt vondt.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #893 på: 20. Nov. 2010, 14:57 »
De verste som forsøker seg på å indoktrinere er vel uansett barneskolen, ihvertfall da jeg gikk der. At foreldre lærer barna sine om det de tror på er tross alt fullt forståelig, men å skulle messe om Jesus-budskap i barneskolen blir helt feil. Ihvertfall når de gir et så skevt bilde. Husker de drev og pratet til oss i sikkert et helt år om Moses som dro fra Egypt til Midtøsten, men de nevnte ikke et ord om at det står i bibelen at de slaktet ned alle ikke-religiøse som bodde der da de kom fram...

Husker det derre, alt for godt. Men jeg tror det har endret seg til litt mer nøytrale saker med nye reformer?
Det er fortsatt for galt å skylde på religion for alskens elendigheter rundt om i verden. Handler også mye om krigshistorie, demografiske ting, osv. Ganske sjukt å tenke på at Iran før jævla Khomeini var et ganske moderne og fremgangsrikt land. Ganske sjukt å tenke på at USA lot Taliban ta over makta for noen tiår siden. Det er også ganske vanskelig å sette seg inn i endel av hatet som er å finne nede i midtøsten, da en selv aldri har levd et liv under en okkupasjonsmakt.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #894 på: 20. Nov. 2010, 15:12 »
Det stemmer. I dag heter det ikke lenger Kristendom, Religion og Livssyn (KRL), det heter Religion, Livssyn og Etikk (RLE). Det skal egentlig være veldig nøytralt, og istedenfor å pushe på med kristendommen skal det være relativt likt mellom alle religionene. I utgangspunktet så er RLE er feiende flott fag, selv om religion egentlig suger. Verden er fult av religioøse folk, så det er bare bra å lære barna om de forskjellige religionene, og andre folks livssyn. Men så vidt jeg har fått med meg har det ikke blitt så veldig endret. På papirene er vel RLE endret drastisk fra KRL, men i praksis er det så og si den samme, gamle smørja. Men håper det blir forandret drastisk med årene som kommer.

Berntsen: Ja, jeg tror det ville vært like mye faenskap rundt i verden. Folk vil alltid  finne ting de kan bruke for å hjernevaske folk. Hadde det ikke vært religion, hadde de brukt noe annet. Folk er godtroende, og alt man trenger for å få folk på sin side er en person som er flink til å snakke for seg, relativt intelligent, har hva folk ser på som "x-faktoren" og som virker som en bra fyr, og som har "gode" poenger. Det vil alltid være folk som vil drive på på den måten.

Bare å se på verdenshistorien. Flinke folk har fått med seg masser av folk til å gjøre horrible ting utrolig mange ganger.

Så problemet ligger ikke i religionen, det ligge enkelt og greit i folk - oss mennesker.
Nei.

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #895 på: 20. Nov. 2010, 15:35 »
Legger inn en påstand om at 99 % av nazistene ikke ville systematisk ha drept jøder om nazismen aldri var grunnlagt. Så tviler på at disse menneskene - som i utgangspunktet var lydige tysker borgere - ville "skyldt på noe annet", som feks religion, for å utføre drap. Religion, og andre ideologier, skaper drapsmenn og selvmordsbombere.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #896 på: 20. Nov. 2010, 15:44 »
Igjen - Tyskland lå i skam etter første verdenskrig - landet slet med enorm gjeld, arbeidsledighet og alskens elendighet. Hitler var enormt karismatisk, og lyktes med sine politiske grep for å få i gang økonomien, hvilket bare gjorde han enda mer populær. Videre var han også slu, og gjorde alle rette grep for å komme seg i posisjon.
Er 100% enig i det boris sier ovenfor her. Jeg har en teori om at Jesus selv var en sabla karismatisk type som var flink til få folk med seg, jeg. Noe spesielt annet tror jeg ikke han var.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #897 på: 20. Nov. 2010, 16:27 »
Legger inn en påstand om at 99 % av nazistene ikke ville systematisk ha drept jøder om nazismen aldri var grunnlagt. Så tviler på at disse menneskene - som i utgangspunktet var lydige tysker borgere - ville "skyldt på noe annet", som feks religion, for å utføre drap. Religion, og andre ideologier, skaper drapsmenn og selvmordsbombere.

Nå er jeg ganske sikker på at 99% av nazistene ikke systematisk drepte jøder uansett.  ;)

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #898 på: 20. Nov. 2010, 16:36 »
Alt det her er tullete. Uten religion hadde religiøse funnet en annen grunn til å drepe, akkurat som alle andre som voldtar, dreper og går bananas.

Jeg er definitivt enig med PlebUTG. Det blir altfor lettvint å fraskrive religion ansvaret og pålegge "menneskenaturen" skylden for alt. Selvfølgelig har menneskenaturen skylden for alt som er vondt i menneskelige relasjoner, men den har da vitterlig også skylden for alt godt også. Poenget er at religion reflekterer mye av det verste i menneskenaturen og at religiøse tekster eksplisitt motiverer til og forårsaker grusomheter.

Graver man i historien til land som Nigeria eller Libanon vil man se at disse regelrett er blitt ødelagt av sekteriansk, religiøs vold. Hadde disse landene vært preget av en religiøs homogen gruppe ville ikke dette vært tilfellet. Årsaken til mye av blodbadet i Irak etter invasjonen var grunnet rivalisering mellom shiamuslimer og sunnimuslimer, mellom sekulære og fundamentalistiske muslimer. Selvfølgelig skyldes det menneskenaturen også; nemlig at mennesker kan gjøre mye faenskap dersom de skulle være ideologisk motivert til det.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #899 på: 20. Nov. 2010, 17:24 »
Berntsen: Ja, jeg tror det ville vært like mye faenskap rundt i verden. Folk vil alltid  finne ting de kan bruke for å hjernevaske folk. Hadde det ikke vært religion, hadde de brukt noe annet. Folk er godtroende, og alt man trenger for å få folk på sin side er en person som er flink til å snakke for seg, relativt intelligent, har hva folk ser på som "x-faktoren" og som virker som en bra fyr, og som har "gode" poenger. Det vil alltid være folk som vil drive på på den måten.

Bare å se på verdenshistorien. Flinke folk har fått med seg masser av folk til å gjøre horrible ting utrolig mange ganger.

Så problemet ligger ikke i religionen, det ligge enkelt og greit i folk - oss mennesker.

Seriøst? Hva med forskjellen på land som Norge og Iran? Nazi-Tyskland og Tyskland 2010? Er ikke forskjellen nettopp i mangelen på ekstreme religioner og ideologier? Eller mener du at det er oss mennesker i Norge som er bedre?