20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Chit Chat-tråd  (Lest 372248 ganger)

0 medlemmer og 5 gjester leser dette emnet.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Chit Chat-tråd
« Svar #870 på: 17. Nov. 2010, 23:15 »
Det er for mange erkekonservative biskoper som Kvarme, og disse ødelegger mer for Den Norske Kirke og den kristne tro enn det Einar Gelius gjør.

Det gjør de nok helt sikkert, men for majoriteten av den norske befolkning har jo ikke kirken noe verdi i det hele tatt. Jo mer konservativ og hatefull den er, jo mindre sjanse er det for at man gidder å bruke skattepenger på den i framtida. Og for meg virker det som om den liberale holdningen mange religiøse virker å ha offentlig bare er en fasade for å oppnå nok sympati. Personlig tro kan nok være helt strålende det, men man behøver vel ikke penger for å tro...

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #871 på: 18. Nov. 2010, 04:08 »
Faen - i blant slår Jokke til med helt sinnsykt bra innlegg! Dette er et av de!
Enig med Bjørn I også!
Er ikke noe galt i at den norske statskirke beveger seg i takt med samfunnsutviklinga.
Mulig jeg må spy nå.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Simmio

• Gjest
« Svar #872 på: 18. Nov. 2010, 13:12 »
Gelius må være den størst idioten noensinne. Vil ikke engang kalle han kristen.
Hva i all verden baserer du dette på? Er du kristen selv?
Hva ligger det i å være kristen for deg? Må man ha politisk korrekte meninger om ett og alt for å være kristen? Er du kristen kan du selvfølgelig få lov å mene om han er en god eller dårlig kristen. Men så lenge han sier klart og tydelig at han tror på Jesus, at han tror på oppstandelsen, så er han for meg kristen. Uansett hvilke meninger han måtte ha om sex.

Sex er en veldig naturlig ting. Gud oppfordrer jo mannen og kvinnen til å forplante seg. Så hvorfor er konservative kristne så til de grader imot alt som har med sex å gjøre?
I moselovene står det selvsagt at homofili er fyfy, at du ikke skal ha sex med dyr, og at du ikke skal jobbe på sabatten (søndager). Man kan helt klart diskutere mye av dette også, men hvorfor diskuterer man sex?

Gelius er en veldig liberal kristen. Men det må han få lov til i mine øyne. Han kan tolke kjærlighetshistorier i Bibelen på den måten han vil for meg. Om han vil tolke Kains drap på sin bror Abel som sex (ikke at jeg tror han gjør det) så er det helt greit for meg. Jeg ser bare ikke problemet.

Einar Gelius er selvfølgelig en ekstremt PR-kåt tulling som er med på det meste som gjør at han får ansiktet sitt på TV. Og det er vel ingen som blir overrasket over at det er nettopp han som skriver en bok om sex i Bibelen, og som i tillegg snakker om sitt eget sexliv. Men hva har det å si? At han er Vålerenga-supporter gir jeg blanke f... i. Det har ingenting med saken å gjøre. Jeg liker ikke fyren, men Vålerenga menighet er visstnok fornøyde, så hvorfor skal Kvarme da kaste ut Gelius? Jeg mener menigheten og ikke biskopen skal bestemme hvorvidt Gelius er skadelig eller ikke for kirken.

Jeg er nok sannsynligvis enda mer radikalt kristen enn Gelius. Jeg er ikke så opptatt av Bibelen, og har lest veldig lite i den. Jeg tror på Jesus, jeg tror på alt det som de fleste mener er bare bullshit. Og jeg har med tiden lært meg å akseptere det, og se på kristendommen som en slags livsfilosofi, mer enn en sannhet. Og på grunn av dette ville jeg nok neppe passet inn hos Ole Kristian Kvarme. Selv om vi begge er svorne Rosenborg-tilhengere.

Det er nok ikke så mange uten en sterk tro som går i kirken, og det er nok ikke så veldig mange som vil identifisere seg med Den Norske Kirke. Mange unge kristne søker jo i retning pinsemenighetene, snarere enn Kirken. Og jeg forstår dem godt. Det er for mange erkekonservative biskoper som Kvarme, og disse ødelegger mer for Den Norske Kirke og den kristne tro enn det Einar Gelius gjør.

Må legge meg flat der, jeg vet ikke om han er kristen det er det bare han som vet. Å ja, jeg er kristen.
Gelius er som du sier veldig liberal. Og jeg mener han er for liberal til å være prest i en lutheransk kirke. Han er en prest og skal forkynne guds ord. Når han ikke tror på mye av det som står i bibelen, da bør han ikke være prest. Men det betyr ikke at han ikke er kristen, som jeg har skrevet tidligere.
Og så det er sagt, Gelius mener mye om mye, ikke bare om sex og kjærlighetshistorier.
Og at Gelius er så voldsomt populær i menigheten, tror jeg ikke på.
Den meningsmålingen som har kommet ut, er stilt til tilfeldige folk. Mange ikke-kristne liker jo Gelius, bare fordi han er kontroversiell.   

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #873 på: 18. Nov. 2010, 17:42 »
Såvidt jeg har forstått, så formidler han Guds ord fra prekestolen i Vålerenga kirke. Jeg vet naturligvis ikke noe om det, men sånn som jeg har forstått det, så utfører han da en prestegjerning når han ikke er i media.

Nå har jeg naturligvis aldri vært til gudstjeneste i Vålerenga kirke, og vet ikke hvordan Gelius er som prest i sitt daglige virke. Men jeg ser ikke noe problem i en prest som tør å sette solid farge på sine gudstjenester, og gjøre det til noe litt annet enn bare et evig mas om hva Gud sa og ikke sa, ifølge Bibelen.

Jeg mener Den Norske Kirke trenger forandring. De trenger litt mer liberale krefter enn det er i dag. Det må være rom for flere enn bare Gud i norske kirker.
Nidaros-bispen trekker en samtale med Snåsamannen inn i Domkirken (joda, riktignok er Joralf kristen, tidligere kirketjener i Snåsa og hans helbredelsesmetoder er godt i tråd med. Terje Tysland, av alle, holder kirkekonserter i Nord-Trøndelag. Ungdommen bør i større grad inviteres inn i kirken, uten å proppes full av ekstremt kjedelige bibeltekster. Hvorfor ikke arrangere temakvelder for ungdom i kirken (blant annet med fokus på sex og samliv), hvor det er flere enn bare den lokale sognepresten til stede. Det finnes salmer som ungdommen kan like bedre enn "Herre Gud ditt dyre navn og ære", og som passer til flere anledninger.

Den Norske Kirke må bli yngre til sinns, og omfavne ungdom i minst like stor grad som pensjonistene. Om Einar Gelius er riktig mann for dette skal være usagt. Men jeg synes det er et vel så stort problem at Oslos biskop sier at homofile må oppsøke psykolog for å bli kurert, som at Vålerengas sogneprest begraver FC Lyn Oslo og forvrenger bibeltekster til å handle om sex.

Jepp. Jeg synes en biskop som åpenlyst hater homofile, og ser på det som en psykisk lidelse er et mye, mye, mye større problem enn en ekstremt PR-kåt og kontroversiell prest.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Simmio

• Gjest
« Svar #874 på: 18. Nov. 2010, 17:58 »
Jeg er helt enig i at vi trenger mere liberale krefter i den norske kirke. Men Gelius og den norske kirke er uenige om så mange ting at jeg mener han ikke bør lede en sånn liberal kirke. For etter mitt syn er det sånn her:

Kvarme-Konservativ-midt i mellom-liberal-Gelius

Så får du selv velge hvem som er verst. Kvarme eller Gelius. Jeg syntes Gelius er verst.

Og når det gjelder det ungdomsgreiene så vet ikke du helt hva du snakker om. Hvis du bare snakker om Den Norske Kirke, så vet ikke jeg hva slags ungdomsopplegg de har, men snakker du om kirker og bedehus generelt så tar du feil. Det er leirer, weekender, festivaler osv.. hele året. Det er også arrangementer i selve kirka. Sånn her er det ihvertfall i NLM. Og jeg er med på de fleste sånne arrangementer i bygda mi. Og det her appellerer ikke bare til kristne ungdommer, men også til ikke-kristne ungdommer. Veldig kule arrangementer, og ikke bare "Halleluja, Jesus" hele tiden.  ;)
« Siste redigering: 18. Nov. 2010, 18:02 av Simmio »

Matsaran

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #875 på: 19. Nov. 2010, 12:02 »
Noen som vet i hvilke områder man kan få Altibox??

Simmio

• Gjest
« Svar #876 på: 19. Nov. 2010, 15:04 »
Tror du finner det på hjemmesidene deres. Altibox.no

Matsaran

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #877 på: 19. Nov. 2010, 16:22 »
Har prøvd det da :P
fant det ikke :D

Theo

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #878 på: 19. Nov. 2010, 17:22 »
Religion er roten til alt hat

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #879 på: 19. Nov. 2010, 17:46 »

Tull og tøys. Idioter er roten til all hat.
Nei.

Simmio

• Gjest
« Svar #880 på: 19. Nov. 2010, 17:57 »

Tull og tøys. Idioter er roten til all hat.
Godt sagt  ;)

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #881 på: 19. Nov. 2010, 18:06 »
Assholes will use religion as an excuse to be assholes while good guys will use religion as an excuse to be good guys.

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #882 på: 19. Nov. 2010, 18:15 »
Og når det gjelder det ungdomsgreiene så vet ikke du helt hva du snakker om. Hvis du bare snakker om Den Norske Kirke, så vet ikke jeg hva slags ungdomsopplegg de har, men snakker du om kirker og bedehus generelt så tar du feil. Det er leirer, weekender, festivaler osv.. hele året. Det er også arrangementer i selve kirka. Sånn her er det ihvertfall i NLM. Og jeg er med på de fleste sånne arrangementer i bygda mi. Og det her appellerer ikke bare til kristne ungdommer, men også til ikke-kristne ungdommer. Veldig kule arrangementer, og ikke bare "Halleluja, Jesus" hele tiden.  ;)

Helt enig, faktisk. Har alltid mislikt religion av ymse årsaker, men som yngre, da jeg alltid kledde meg i svart og Black Metal-tskjorter var jeg med på en del sånne ungdomsklubb-greier drevet av kristne. Det var presten fra hjembygda mi som drev hele greia. Ordentlig hyggelig fyr som respekterte alt og alle uansett syn.
Det vi gjorde var at vi var med og spilte spill (alt fra kortspill til konsoller) med andre på vår alder, kjørte brutale fjernstyrte bilder og alt mulig sånn. Både kristne og ikke-kristne var velkomne. Fikk mat og kaker og bare koste oss masse.

Var med kanskje 30 ganger, og selv om greia var drevet av kristne, og kirka ble brukt, var det aldri noe prat om religion. Det var kun for å gi ungdomer, uansett tro, en mulighet til å bli kjent og ha det gøy.

Men som sagt. Selv er jeg ingen fan av religion. Eneste religionene jeg ikke misliker er buddhismen og hinduismen.

Men som mange andre sikkert har sagt før meg. Alle religionene inneholder både positive og negative elementer. Men folk bruker religioner som unnskyldning for å være totalt tulling og oppføre seg som mongo. Et annet problem er bruken av unge barn for å spre guds ord. Det er et gigantisk problem. Smart? Så absolutt, men kvalmt så det holder. Hold barnene utenfor religion takk og la de bestemme seg selv ettersom de vokser opp, får erfaring og selv vet hva alt innebærer. Og trenger man noe å tro på for å ha det fint, awwright. Men kom igjen, ikke prøv å press din religion over på meg. Ikke døm andre for deres tro og alt det pisset der.

Heia meg, heia deg, heia oss alle!
« Siste redigering: 19. Nov. 2010, 18:26 av boris. »
Nei.

Simmio

• Gjest
« Svar #883 på: 19. Nov. 2010, 18:28 »
Veldig enig i hva du sier her Boris. Det er faktisk et stort problem det med barn og kristendom, og jeg er enig i at unge barn ikke skal spre guds ord. Jeg tok et valg når jeg var 14, og det er først da man begynner å tenke på hva slags trosretning man skal følge.

Også enig i det med å fordømme andres tro. Det er veldig, veldig feil. Når man har tatt et valg har man tatt et valg, og i bunn og grunn ender alle religioner med å komme til et bedre sted, og er det så galt å tro på?  :)

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #884 på: 19. Nov. 2010, 18:42 »
Bare sånn at det er sagt - det med barn gjelder ikke bare kristendom og religioner. Gjelder så absolutt andre religioner hvor sånt skjer og, samt andre ting. La nå barn være barn.
Og ja, som 14-åring er man helt klart blitt gammel nok til å velge selv. Liten tvil om det. Men når 4-6-8-10 åringer får religion tvunget nedover halsen og opp i stumpen av familien, da går alt litt for langt. Unger påvirkes og selvfølgelig vil de da bli troende. Det en del må lære er at selv om de er religiøse, så skal ikke det tvinges over på barna. Alle barn burde vokse opp og få velge helt selv hva man vil tro, etter at man har funnet ut litt om religion, hva det innebærer osv. Det er så altfot lett og presse alt over på barna i tidlig alder.

Ingenting galt i å tro. Vil man tro, så tror man. Må man tro, så tror man. Selv tror jeg mange ender opp som troende fordi de er redd døden og hva som skjer når man dør. Vet jo ikke sikkert, men jeg tror det. Og det er jo bra det så lenge de får et godt liv, og ikke preker rundt og religion støtt og stadig.

Men så er det alle hyklerne som dømmer andre fordi di er forskjellige. Dømmer folk fordi de tror på noe annet enn dem selv, dømmer andre pga. seksuel legning, dømmer andre pga. hvordan andre velger og leve livet osv. Hva er greia med sånt? ???
Mange som ikke gjør det, men må si jeg har opplevd ekstremt mange som gjør det, innenfor både kristendommen, jødedommen, islam og blant, ikke-religiøse. Kjipe greier.
Nei.