20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Chit Chat-tråd  (Lest 373173 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

lgrinde

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Chit Chat-tråd
« Svar #810 på: 10. Nov. 2010, 10:49 »
Jeg snakker med folk fra hele landet daglig, og det er uten tvil folk fra indre Sogn og fra Jæren som er de verste når det gjelder å gjøre seg forstått. En ting er at de snakker fort, men de snakker jammen meg enda fortere dersom jeg ber de gjenta en ting. Helt håpløst. Ellers synes jeg totning er den dialekta som er mest behagelig. Har selvfølgelig litt å gjøre med at jeg snakker den dialekten selv. Men er også slik at folk fra Hedmark/Oppland som snakker "bredt" er de som stresser minst. Oslofolk derimot, de har det tydeligvis så travelt og er så viktige at ting skal være løst nesten før de ringer inn til kundeservice der jeg jobber..

Akkurat det kan eg ikkje skjønna. Er sjølv frå Sogn og eg meinar at så lenge ein snakkar tydleg, så er sogning lett å forstå. Slik er det igrunn med dei fleste dialektane.

tomejohansen

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #811 på: 10. Nov. 2010, 12:13 »
For all del, så lenge det snakkes tydelig er det ikke noe problem med noen dialekter. Er stort sett eldre folk jeg sliter med. De har en tendens til å mumle litt, i tillegg til at de bruker enkelte ord som for meg blir vanskelig å skjønne :)

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #812 på: 10. Nov. 2010, 12:48 »
Jeg snakker med folk fra hele landet daglig, og det er uten tvil folk fra indre Sogn og fra Jæren som er de verste når det gjelder å gjøre seg forstått. En ting er at de snakker fort, men de snakker jammen meg enda fortere dersom jeg ber de gjenta en ting. Helt håpløst. Ellers synes jeg totning er den dialekta som er mest behagelig. Har selvfølgelig litt å gjøre med at jeg snakker den dialekten selv. Men er også slik at folk fra Hedmark/Oppland som snakker "bredt" er de som stresser minst. Oslofolk derimot, de har det tydeligvis så travelt og er så viktige at ting skal være løst nesten før de ringer inn til kundeservice der jeg jobber..

Hedmark/Opplands-dialekter føler jeg enten høres litt dumt ut, eller i overkant veldig trivelig! :P
Men helt klart bedre enn sånn Oslo-dialekt som du nevner! Den er lite sjarm i, rett og slett!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

tomejohansen

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #813 på: 10. Nov. 2010, 13:20 »
Sitat
Hedmark/Opplands-dialekter føler jeg enten høres litt dumt ut, eller i overkant veldig trivelig!
Men helt klart bedre enn sånn Oslo-dialekt som du nevner! Den er lite sjarm i, rett og slett!

Takk for den gitt,hehe. Er egentlig ganske fornøyd med å ha en såpass trivelig dialekt. Mye likt med trøndere, som også har en "likandes" dialekt. De er også stort sett ålreite å ha med å gjøre :)
De som er artigst å snakke med, er fra Nord-Norge. De legger ingenting i mellom, og det blir stort sett humoristiske samtaler.

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #814 på: 10. Nov. 2010, 16:41 »
Ja, for i Oslo snakker man fint. Når man skal si kino sier man schino. Når man skal si kjede, sier man schede, som har en HELT annen betydning. Når man skal si kjøttkaker sier man schøttkaker, osv. Gjelder ikke alle, men jeg har neppe truffet flere enn 5-6 fra Oslo som ikke prater sånn. Totalt krise på så ekstremt mange levler. Jeez.
Nei.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #815 på: 10. Nov. 2010, 17:04 »
Og du er frå?

Bærum.

Sitat
Ja, for i Oslo snakker man fint. Når man skal si kino sier man schino. Når man skal si kjede, sier man schede, som har en HELT annen betydning. Når man skal si kjøttkaker sier man schøttkaker, osv. Gjelder ikke alle, men jeg har neppe truffet flere enn 5-6 fra Oslo som ikke prater sånn. Totalt krise på så ekstremt mange levler. Jeez.

Hvis det er et sted i Norge hvor man ikke klarer å si "kj", så er det vel i Bergen. Men er en del som ikke klarer det på Østlandet heller selvsagt, og ja, det er fryktelig stygt. Men det har ikke noe med dialekten å gjøre, det er bare en talefeil.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #816 på: 10. Nov. 2010, 17:16 »
Sitat
Hedmark/Opplands-dialekter føler jeg enten høres litt dumt ut, eller i overkant veldig trivelig!

Takk for den gitt,hehe. Er egentlig ganske fornøyd med å ha en såpass trivelig dialekt. Mye likt med trøndere, som også har en "likandes" dialekt. De er også stort sett ålreite å ha med å gjøre :)
De som er artigst å snakke med, er fra Nord-Norge. De legger ingenting i mellom, og det blir stort sett humoristiske samtaler.

Hehe! Var ikke vondt ment - men tenker automatisk på enten Eldar Vågan og gutta i Vazelina, hvilket blir litt harry - eller så tenker jeg på Sigbjørn Johnsen som er den kongetypen! Men ja, veldig trivelig dialekt! Akkurat som oss nordleninger! Er vel en grunn til at vi er oppfattet som de hyggeligste i Norge! :P

Den derre sch-feilen må være en litt voksende epidemi da. Grusomt å høre på!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

annern

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #817 på: 10. Nov. 2010, 17:25 »

Denne gutten er rå. Videoen ble lastet opp i går tror jeg. Jeg så den igår kveld. Da hadde han 10.000 visninger. Nå er den på 1mill. Han har laget flere lip sync videoer, og sunget selv. Har fått mange visninger og blitt ganske kjent.

plutselig får han med seg 50 Cent. eier alle haterne som har kommentert på de andre videoene hans.
« Siste redigering: 10. Nov. 2010, 17:27 av annern »
(     ""    )
 \   NU  /
   \ FC /
     \  /

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #818 på: 10. Nov. 2010, 17:42 »
Sjukt hva en kan bli kjent for på Youtube. Alt han gjør er altså å lipsynce dårlig musikk og legge det ut, og vips så er han stor kjendis! Han har jo holdt på lenge også :P

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #819 på: 10. Nov. 2010, 17:55 »
Sjukt hva en kan bli kjent for på Youtube. Alt han gjør er altså å lipsynce dårlig musikk og legge det ut, og vips så er han stor kjendis! Han har jo holdt på lenge også :P

Han ete kake også da :p
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #820 på: 10. Nov. 2010, 19:22 »
Ja, jeg er langt ute på venstresida i norsk politikk og nei, jeg er sterkt imot en standardisering av norske dialekter.

Mangfoldet er det beste vi har. Jeg synes Oluf-nordnorsk, med banneord i stedet for "normale" adjektiv og adverb, er utrolig morsomt å høre på. Jeg forstår ikke et kløyva ord av sognamaol, men jeg elsker de som prater så utrolig bredt at det er umulig å forstå dem.
Bygdetrøndersk er mye, mye, mye bedre enn by-trøndersk. Jo bredere, jo bedre. Du forstår kanskje mindre, men det er utrolig vakkert å høre på.

Totning er ikke min favoritt, da foretrekker jeg heller tjukk hedmarks-dialekt. Men regelen er den samme der, jo bredere, jo bedre.

Men så er jo jeg en sterk tilhenger av nynorsk, selv om jeg ikke bruker det selv. Jeg merker knapt nok om en forelesning er skrevet på nynorsk. Jeg leser det uansett som bokmål.

Jo penere, mer standardisert man snakker, jo dårligere inntrykk får jeg av vedkommende. Da har jeg faktisk mer til overs for dagligtalen blant ungdom i hovedstaden, hvor ord forkortes til det ekstreme, og man ikke kan å uttale bokstaven "Kjell" (for de som husker Typisk Norsk), og i stedet uttaler det "shell". Selv om jeg er en sterk forkjemper for norsk rettskriving, og hater å høre ordene "shino", "shole" og "shøttkake". Det er uansett bedre enn Oslo Vest, Bærum, og den typen Trond Kirkvaag imitererte så fantastisk i sin tid ()
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #821 på: 10. Nov. 2010, 19:48 »
Språk er et middel for kommunikasjon og jeg irriterer meg over språkentusiaster og språkkonservative. For min del kan dialekter dø ut da de kun bidrar til kommunikasjonsforvirring. Kall meg gjerne pragmatiker, men også det norske språket kan for min del dø ut til fordel for engelsk. Det svært lite utbredte språket vårt kommer til å dø ut før eller siden uansett - det er kun et spørsmål om tid.

Hvor herlig ville det ikke være å kunne reise rundt i alle hjørner av verden og kommunisere med alle dens innbyggere på sitt eget morsmål? Brytes språkbarrierene ned, vil man først og fremst bli kvitt et skillende element. Og jeg er ganske lei av tåpelige emosjonelle forsvar av ulike språk fra språkelskere som syns det er "sjarmerende" med fransk, italiensk eller gresk. Det er kanskje sjarmerende, men det er også upraktisk og sosialt segregerende. Sjarmen ved språk kan ikke balansere noe slikt.

En merkelig dialekt i mine ører er imidlertid Stavangerdialekten. Som regel kan den være grusomt stygg, men jenter med stavangerdialekt syns jeg det er noe veldig sexy ved. 

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #822 på: 10. Nov. 2010, 19:52 »
Hvor herlig ville det ikke være å kunne reise rundt i alle hjørner av verden og kommunisere med alle dens innbyggere på sitt eget morsmål?

Jeg tror helt seriøst at det ville sugd max. Rett og slett.
Nei.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #823 på: 10. Nov. 2010, 19:54 »
Språk er jo en særs viktig del av ethvert folks kultur. Nå er jeg særs lite nasjonalistisk av meg - men det får da være grenser. Dessuten er min dialekt endel av min identitet, og ikke faen om noen skal få ta den i fra meg. Har vært ganske påpasselig med å ikke bodøfisere dialekten min etter at jeg flytta hit eksempelvis :)

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #824 på: 10. Nov. 2010, 20:00 »
Jeg snakker ikke om å utrydde alle språk og dialekter her og nå. Det er en svært lang prosess. Jeg skjønner bare ikke at noen vil motarbeide den prosessen, og at f.eks riksmålsforbundet på død og liv må "forsvare" det gamle språket.

Om språk er en viktig del av folks kultur betyr ikke nødvendigvis at dette må være noe positivt. Å bevare kulturer kun for og bevare dem er uinteressant. Bevar det positive fra enhver kultur, og forkast det unødvendige og det som kan erstattes av noe bedre.