20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Chit Chat-tråd  (Lest 372274 ganger)

0 medlemmer og 6 gjester leser dette emnet.

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
Sv: Chit Chat-tråd
« Svar #795 på: 09. Nov. 2010, 23:12 »
Ja, hovedsaklig Grindhaug jeg hadde i tankene. Ikke bra mann dialektmessig.

Jeg innrømmer glatt at jeg synes folk fra Bærum og Oslo Vest har den peneste dialekten. Det er så rent, og så lite snøvling og tullete endinger. Holmlia/Hauketo stiller nesten likt med trøndersk over behagelighet å høre på.

Rissen

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #796 på: 09. Nov. 2010, 23:24 »
Tenkte meg nesten det ja pebUTG.. Det blir jo heilt feil og sammenligne en fra åkra med haugesund.

Vi i haugesund reagerer sykt på åkra dialekt ;)
. Newcastle må ganske enkelt skaffe seg et mye bedre forsvar enn man har pr dags dato, og det skjer ikke ved å hente en enkelt spiller. Det klarer ikke Onyewu, men det hadde neimen ikke Terry, Cannavaro eller Puyol klart heller.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #797 på: 09. Nov. 2010, 23:28 »
Syns Bærum og Oslo Vest har de klart kjedeligste dialektene! Gammel NRK-tale er ikke så jævla turn on :P
Men skal du ha reneste form for bokmål må du jo strengt tatt bortimot så langt nord du kommer i landet - oppi Finnmarka!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #798 på: 09. Nov. 2010, 23:43 »
Haha, føler bare at den her diskusjonen går i reprise. Ingen vinnere, men de samme taperne hver gang når det kommer til landsdeler og steder. :P

Må vel egentlig også rangere dialekter etter hvor lette de er å forstå. Og Stavanger er ikke alltid like lett, det er heller ikke deler av Gudbrandsdalen.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #799 på: 09. Nov. 2010, 23:46 »
Jeg bryr meg ikke nødvendigvis ikke om hvilke som er lettest å forstå - men hvilke som lyder best! :P
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #800 på: 10. Nov. 2010, 00:13 »
Jenter med sørlandsdialekt er konge. Blir det ikke utenlandsstudier på meg neste år, så vet jeg hvor jeg skal. 8)

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #801 på: 10. Nov. 2010, 00:20 »
Jenter med sørlandsdialekt er konge. Blir det ikke utenlandsstudier på meg neste år, så vet jeg hvor jeg skal. 8)

Der er vi enig ;)

ErikLi

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #802 på: 10. Nov. 2010, 00:32 »
Skikkelig nordland/ troms/ finnmark dialekt er konge å høre på! :)

Ellers er jeg enig med Pleb. Oslo, Bærum er det mest behagelige å høre på, kan selvfølgelig ha noe med at jeg er derfra, og det jeg er vant til.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #803 på: 10. Nov. 2010, 00:54 »
Helt sjukt med forskjeller her i nord. Eksempelvis er jo dialekta til Sandra Lyng Haugen fra Mosjøen og slike lignende dialekter jævla fæle rett og slett. Tidvis har jeg fra samme fylket store problemer med å skjønne hva folk derifra mener når de skriver på facebook.
Men jeg vil påstå at min dialekt - temmelig hard, innharva vesterålsdialekt - er temmelig tøff ;)
Den er rund i kantene, uten at det er vanskelig å fatte hva en sier!

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #804 på: 10. Nov. 2010, 01:38 »

Blir forresten ikke lei denne :)

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #805 på: 10. Nov. 2010, 02:55 »
Når det gjelder dialekter er det vel sånn i de fleste land tipper jeg at de aller mest urbane strøkene har de fineste og beste måtene å snakke på, som i Oslo og Akershus her i landet.  Men da må man selvfølgelig trekke fra ting som innvandrer-østlandsk, eller verst av alt, etniske nordmenn med wannabe-innvandrerspråk.

Vestlandet og Sørlandet klarer seg stort sett veldig bra dialektmessig. Men Arendal og Grimstad for eksempel, har grusomme dialekter. Rogaland er generelt dårlige, de og. I Nord-Norge er det mye forskjeller, noen snakker grusomt stygt, andre veldig fint. Ingrid Stenvold-nordnorsk er bra, mens Oluf-nordnorsk kan fint dø ut for min del.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #806 på: 10. Nov. 2010, 03:14 »
Og forresten; dialekter som er HELT uforståelige gir også automatisk stryk-karakter, som for eksempel flere steder i Telemark.

Godt eksempel:

Man skjønner ikke en eneste setning.

tomejohansen

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #807 på: 10. Nov. 2010, 10:34 »
Jeg snakker med folk fra hele landet daglig, og det er uten tvil folk fra indre Sogn og fra Jæren som er de verste når det gjelder å gjøre seg forstått. En ting er at de snakker fort, men de snakker jammen meg enda fortere dersom jeg ber de gjenta en ting. Helt håpløst. Ellers synes jeg totning er den dialekta som er mest behagelig. Har selvfølgelig litt å gjøre med at jeg snakker den dialekten selv. Men er også slik at folk fra Hedmark/Oppland som snakker "bredt" er de som stresser minst. Oslofolk derimot, de har det tydeligvis så travelt og er så viktige at ting skal være løst nesten før de ringer inn til kundeservice der jeg jobber..

lgrinde

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #808 på: 10. Nov. 2010, 10:42 »
Når det gjelder dialekter er det vel sånn i de fleste land tipper jeg at de aller mest urbane strøkene har de fineste og beste måtene å snakke på, som i Oslo og Akershus her i landet.  Men da må man selvfølgelig trekke fra ting som innvandrer-østlandsk, eller verst av alt, etniske nordmenn med wannabe-innvandrerspråk.

Vestlandet og Sørlandet klarer seg stort sett veldig bra dialektmessig. Men Arendal og Grimstad for eksempel, har grusomme dialekter. Rogaland er generelt dårlige, de og. I Nord-Norge er det mye forskjeller, noen snakker grusomt stygt, andre veldig fint. Ingrid Stenvold-nordnorsk er bra, mens Oluf-nordnorsk kan fint dø ut for min del.

Og du er frå?

lgrinde

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #809 på: 10. Nov. 2010, 10:44 »
Skikkelig nordland/ troms/ finnmark dialekt er konge å høre på! :)

Ellers er jeg enig med Pleb. Oslo, Bærum er det mest behagelige å høre på, kan selvfølgelig ha noe med at jeg er derfra, og det jeg er vant til.

Eg trur det har noko med at du er vant til det :) For meg er det folk med dialekt som er mest behageleg å høyra på.
« Siste redigering: 10. Nov. 2010, 10:49 av lgrinde »