Jeg synes ikke at dere skal være så skeptiske til Profitable Group. Mange klubber eies av investeringsselskaper nå om dagen. Sannsynligvis er også de andre eventuelle budgiverene innen den samme bransjen, forskjellen er at de ikke har røpet noe til media.
Om Profitable skal ha en profitt, er det enkleste å få orden på klubbens økonomi, og få os til å rykke opp. Da er antagelig verdien av klubben doblet, uten at de i det hele tatt har trengt å produsere et overskudd.
Avhengig av hvor mye de ønsker å investere, kan de gjøre Newcastle til en "sikker" Premier league klubb, eller de kan spytte inn enda mere midler, slik at det blir en "bra" Premier League klubb. Det å sikre europacup blir noe dyrere.
Så kan de selge seg ut, og kanskje ha doblet investeringen uten å ha pengene til å ta det siste skrittet opp.
Neste eier vil så kjøre noe av den samme strategien. Etter et kjøp er det naturlig å spytte inn mere penger for å styrke spillerstallen, og sin egen investering. Disse eierene vil antagelig ha interesse av å få klubben ut i Europa. Så kan også disse eventuelt selge seg ut med en fortjeneste forankret i en ren verdiøkning av klubben. Så lenge økonomien vår ikker er like hinsides rotete som den er nå, vil det ikke være nødvendig for eierene å lage et årlig driftsoverskudd, men heller la markedsprisen ta seg av dette.
Det er altså ikke nødvendig å selge spillere for å melke penger ut av klubben.
En annen ting om PG, som jeg ser av hjemmesiden deres er at de har laget asias første organiserte nettverk for fotballskoler og talentutvikling. Dette kan være et viktig økonomisk fortrinn for klubben i fremtiden. Dersom de store talentene i asia allerede "eies" av Newcastle vil det jo føre til enorme markedsinntekter i den delen av verden.
Jeg tror ikke det vil bli noen ny enkeltperson som eier klubben. Det har uansett ikke gått så bra til nå.
Mye av grunnen til at dette salget trekker ut, og at Shearer ikke er ansatt er nok at det er flere budgivere. Profitable sier de vil ha Shearer, men siden han ikke er ansatt ennå finnes det sannsynligvis noen som ønsker å holde mulighetene for å tenke annerledes åpne. La oss bare ikke håpe at dette er Ashley som nå mener at Chris Hughton kan gjøre den jobben neste sesong.