Hvis det skulle være sånn at Ashley har kjøpt Newcastle United for å tjene penger, er ikke dette rette tidspunktet å selge på da? Forsvinner Keegan blir det et helvetes liv, mange misfornøyde supportere osv. Vil kan vel tenke seg at verdien på klubben iallefall ikke vil stige ved at Keegan forsvinner.
Nå tviler jeg sterkt på at Ashley vurderer å selge klubben uansett, men dersom Keegan forsvinner så tror jeg har skaffet seg et veldig dårlig utgangspunkt for suksess i Newcastle United.
Alle vet hva fotballen betyr i Newcastle, og det viktigste for alle Newcastlesupportere er håpet. Vi håper at vi engang skal vi kunne vinne et trofee, vi håper å få oppleve å banke manu 5-0 engang til. Etter å ha opplevd tunge perioder under Souness, Roeder og til dels Allardyce så tror jeg mange følte håpet var tilbake med Keegan som manager, og jeg tror ikke jeg er den eneste som mister mye av håpet om suksess hvis Keegan nå forsvinner. Kanskje klarer Ashley og Keegang å bli enige om at KK skal fortsette og at det blir forandringer i styret, men mye tyder på at Keegan har fått nok. Så da er spørsmålet, vil man ha Keegan eller Ashley? For meg er svaret åpenbart, Keegan er en legende og er det en mann som kan oppnå store ting med Newcastle United så er det Kevin Keegan. Hva med Ashley da? Jeg innrømmer at jeg liker mye av det han har gjort for klubben, satser på talenter, strammer inn på unødvendige utgifter som spillerenes mobilregninger osv, synes også det er flott at han står i drakta sammen med Toon Army under kampene. MEN, det virker ikke som om han er villig til å satse skikkelig på Newcastle. Han sier han skal gjøre Newcastle til en storklubb igjen, men faktum er at når du ikke støtter din egen manager 100 % så skal det sinnsykt godt gjøres å oppnå suksess.
Jeg krever på ingen måte en eier som Citys eller Chelseas. Men godtar vi en eier som ikke er villig til å bruke noe som helst for å bygge opp klubben igjen? jeg tenker først og fremst på salget av James Milner, som det er åpenbart at Keegan ville beholde. Jeg tenker også at vi enda ikke har fått signert ny kontrakt med Owen. Hvilke signal sender dette ut til fansen? Jeg tviler på at jeg er den eneste som mister håpet om suksess med slike salg.
Håpet er så utrolig viktig, og jeg synes Newcastle United fortjener et styre som er villig til å gi supporterne håp. Jeg synes vi skal sammenligne oss med klubber som Manu, Arsenal, Chelsea, Liverpool, Tottenham, Aston Villa og Man City. Jeg tror supporterne i disse klubben har håpet om at de kan oppnå suksess. Mister vi Keegan så vil iallefall mitt håp om suksess de nærmeste årene forsvinne.
Poenget mitt er at uansett hvilken manager i verden som evt måtte erstatte Keegan, så oppnår vi ikke suksess med den måten Ashley styrer klubben på. Det koster litt å oppnå suksess. Man kvitter seg med daukjøtt og erstatter dem med bedre spillere. Det nytter ikke å miste en spiller som Owen og erstatte han med Henry.