Til slutt må jeg si at det kansje hadde vært en idè og ha en lønns-struktur i klubben!? Mener personlig at dette vil være det beste, og synes ikke at Dyer og Owen er de spillerne som fortjener høyest lønn av de nåværende spillerne!!!
Her er jeg helt enig. Og igjen, som så mange ganger før, trekker jeg sammenligninger til Barcelona.
Da Laporta administrasjonen overtok styret i den katalanske gigantklubben var de svulmende lønningene noe av det første man gjorde noe med. Med Xavier Sala-i-Martin (rangert som nr 8 på listen over verdens 1000 mest anerkjente økonomer) i spissen som sjef for Barcas økonomi kommisjon tok man fatt på de skyhøye lønningene og reforhandlet alle, iallfall nesten alle, kontraktene til spillerne. Resultatet ble langt lavere grunnlønner med prestasjonsbaserte bonuser. Noe som egentlig ikke er helt u-logisk i en sport som fotball. Og noe som kanskje ikke hadde vært så dumt i Newcastle heller? Selvfølgelig vil det være en utfordring og finne de rette kriteriene for å gi bonuser til spillerne, i Barca kan man f.eks ikke forvente at Gio eller Sylvinho som kjemper om en venstreback plass skal score like mye som f.eks Samuel Eto'o som er førstevalg som spydspiss osv. Derfor handler det om å finne de rette kriteriene å sette for hver enkelt spiller. Og det ser da vitterligen ut til å ha fungert rimmelig bra i Barcelona til nå.
Når jeg sa at NESTEN alle kontraktene ble fornyet er det en del av svaret på hvorfor en spiller av Saviolas kaliber har vært utleid de to foregående sessongene og nå kan være på vei bort fra klubben. Riktignok har han nå antagelig fått et tilbud om forlengelse, men det kommer nok mer fristende tilbuder fra andre steder. Uansett er dette den eneste gjenværende i dagens blaugrana som ikke gikk med på en ny kontrakt, med lavere grunnlønn og prestasjonsbaserte bonusordninger. Resten av spillertroppen virker meget fornøyde under Laportas administrasjon, og det har jo vist seg på banen også.
For morros skyld legger jeg ved et bilde av Xavier Sala-i-Martin som også er kjent for sin noe dristige garderobe: