20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Liverpool og Newcastle  (Lest 6276 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Mushans

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Liverpool og Newcastle
« på: 25. Mai 2005, 22:31 »
Liverpool og Newcastle var vel jevn god forrige sesong.. Hva er forskjellen mellom de klubbene i dag?

Benitez og Souness er vel en faktor som spiller inn.....

--> Mod endret til en mer passende overskrift.
aurent Robert: "We finished last season so badly that, towards the end, I just laughed at him. "

Nordin

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.newutd.com
Liverpool og Newcastle
« Svar #1 på: 25. Mai 2005, 22:46 »
Dårlig valg av manager etter at SBR ble sparket, skader på nøkkelspillere i sesongstarten, sparking av manager i begynnelsen av sesongen, disiplinærproblemer, enkeltspillere som setter seg selv foran klubben. Det er noen av grunnene. Ellers er selvfølgelig Benitez i en annen klasse enn Souness når det gjelder managerkvaliteter.
NewUtd.no: av supportere - for supportere!

Thomas Beckheim

• Kaptein
    • Vis profil
Liverpool og Newcastle
« Svar #2 på: 25. Mai 2005, 23:06 »
Benitez og Souness er  faktoren som spiller inn.....

En dyktig manager klarer å få spillerene til å gjøre det utrolige!!

Hva tror du Souness hadde gjort om Newcastle lå under 3-0? Hadde vel tatt kvelertak på hver enkelt spiller og hadde ikke snakka med de på 3 uker bortsett fra å slenge dritt i avisen!!

Asbjørn

• Kaptein
    • Vis profil
Liverpool og Newcastle
« Svar #3 på: 25. Mai 2005, 23:20 »
Det er ikke måte på hva som blir sagt om Souness.

Men jeg kan ikke gjøre annet enn å le. For mange her inne har han ikke gjort en eneste ting rett. Alt han gjør er feil. Nå er det vel hans feil at LFC vant CL og ikke Newcastle også.

Selvom ting er umulig, så virker det som Souness får skylden.

Er det ikke flott å få ut frustrasjonen dere? Fantastisk å ha en person som dere kan hakke på. Fortsett med dende kreative hakkingen. Blir den mer interessant nå så vet ikke jeg.
"Ler og godtar meg over dei er inne som er forbanna på Ashley og Co. No gidde eg ikkje innpå denne tråden meir og lese om alle som meinar Ashley er verdens mest gnitne person, kor KATASTROFE denne sommaren har vore, kor REVVA klubben verte styrt."

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
Liverpool og Newcastle
« Svar #4 på: 26. Mai 2005, 13:08 »
Delvis enig med Asbjørn, men Souness er en av grunnene til Newcastle`s dårlige sesong. Det kan alle se.

Graeme Souness har nok ikke all skylden, men han skal nok få en god porsjon. Forstår at du prøver å være optimistisk Asbjørn. Syntes også at det er dumt at folk alltid skal finne en "syndebukk" som de kan henge ut.

Men ta deg til vettet: Souness er en altfor dårlig manager. Så enkelt er det. Han vil ikke lede Newcastle en annen vei enn nedover. Blir bare kaos å skifte ut managere hvert år. Det er ofte starten på slutten.

Syntes at Souness skal få en ny sjanse, en ny sesong og litt albueplass fra fansen. Men om han ikke lykkes da er det slutt. Tror nok at det blir slik også. Souness blir nok sittende nok ett år i managerstolen. Tror Shepherd tar den rette beslutningen.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Liverpool og Newcastle
« Svar #5 på: 26. Mai 2005, 13:14 »
Vel, nå må det jo sies at den godeste Benitez må ha gjort og sagt noe helt spesielt i pausen i Istanbul i går, for den snuoperasjonen Liverpool kom med på knappe 6 minutter i går skal rett og slett ikke være mulig. Og det skjer kun i én av 20 tilfeller.

Nå er det selvsagt ikke Souness' feil at vi har havnet evigheter bak Liverpool. Souness kan ikke lastes for at han ble ansatt når Robson fikk fyken. Det hadde vært mer oppsiktsvekkende om han hadde takket nei til jobben. Det er Shepherd som ansatte Souness, og det er dermed Shepherd som bør ta mesteparten av skylda på sin kappe. Dessuten har vi bl.a. en herre ved navn Kieron Dyer, som var hovedarkitekten bak opprøret mot bestefar.

Men det er et faktum at vi under Greame Souness overhodet ikke hadde hatt mulighet til å få så mye som et fattig mål engang. Fordi han rett og slett ikke evner å få spillerne sine til å yte det lille ekstra som er nødvendig for å komme tilbake i en fotballkamp vi er i ferd med å tape.
I går viste Benitez at han har evnen til å få spillerne til å tro på sine egne ferdigheter. Souness kapper hodet og beina av sine spillere hvis de skulle finne på å ligge under ved halvtid i en fotballkamp. Og spesielt dersom det hadde vært en finale og vi hadde ligget under 3-0 til pause.

Liverpool viste i går at ingenting er umulig, bare troen er sterk nok. Det er det Robson fikk prentet inn i sine gutter. Ingenting er umulig for oss, bare troen er sterkt nok til stede. Men akkurat det har ikke Souness greid. Og det er et faktum. Jeg bruker ikke Souness som noen hakkekylling. Jeg fremlegger bare fakta. Og om det oppfattes som hakking på Souness, så må det ha med å gjøre at Souness har gjort det svært enkelt for oss å hakke på ham.

Og det faktum at vi kom tilbake etter at Man City i hjemmekampen 24. oktober 2004, skyldtes utelukkende en enorm vinnervilje fra de spillerne som var ute på banen på det tidspunktet. Og kanskje spesielt matchvinner Craig Bellamy. Der hadde ikke Souness evnen til å gjøre noen særlig jobb. Jeg tror han var så happy i pausen i den kampen, at spillerne trodde det skulle gå sjøl seg i andre omgang. Det gjorde ikke det, men heldigvis var spillerne våkne. For det var ikke Greame Souness i den kampen. Kevin Keegan fikk sine spillere til å innse at slaget ikke var tapt. At det var 45 minutter igjen av kampen. Og den fighting-spiriten har vært fraværende hos Newcastle siden City-kampen. Nærmest totalt fraværende.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
Liverpool og Newcastle
« Svar #6 på: 26. Mai 2005, 15:04 »
Helt enig med deg her, Joakim. Men du glemmer Souness' svakeste side. Den offensive planen, eller mangelen på en slik plan. Hans taktiske, offensive egenskaper er svært dårlige.
Toon, Toon,
Black and white army

Nordin

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.newutd.com
Liverpool og Newcastle
« Svar #7 på: 26. Mai 2005, 15:16 »
Han har selv avslørt at han ikke er noen taktiker. Dette fikk vi klart bevist da Newcastle ledet 1-0 mot Sporting og klarte å kollapse til de grader i 2.omgang. Å ha taktiske egenskaper er vel nesten den største fordelen en manager kan ha. Dette i en tid hvor taktikken "dominerer" fotballen mer enn noen gang jeg har fulgt mer på sporten. Ta til eksempel Hellas sin EM-seier i 2004, Liverpools mesterliga-triumf i går, og CSKA-seieren i UEFA-Cupen på Jose Alvalade i forrige uke.
NewUtd.no: av supportere - for supportere!

Rolfern

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Liverpool og Newcastle
« Svar #8 på: 26. Mai 2005, 17:22 »
Sitat fra: "Mushans"

Hva er forskjellen mellom de klubbene i dag?

Benitez er en dyktig manager i motsetning til Souness. Bentiez er flink til å få det beste ut av spillerene sine, bare se på hvilken fantastisk sesong Carragher, Biscan, Traore og Riise har gjennomført. Biscan og Traore var på vei vekk foran sesongen, men har i år gjort noen fantastiske kamper i Champions League og også i ligaen.

Benitez har handlet klokt. Garcia og Alonso har vært meget gode kjøp, og Morients gir kanskje avkasting neste sesong ettersom han kom uten kamptrening til Liverpool. Carson er en keeper med et enormt talent. Josemi har vært svak, men Finnan har prestert bedre i år enn i fjor, mulig på grunn av at det kom inn en konkurrent. Denne Pellegrino imponerte ikke meg da jeg så han, og Nunez har klare begrensninger. Husk på at Nunez og Pellegrino var gratis(Nunez som en del av Owen-avtalen), og Josemi kostet ikke særlig mye han heller mener jeg å huske. Uansett så trenger en stall bredde..

Å ligge under 3-0 for et lag som Milan ved pause, hadde ført til at de fleste lag hadde knekt. Likevel slår Liverpool tilbake med 3 mål og vinner til slutt på straffekonken. Benitez må være en dyktig psykolog ovenfor sine spillere og samlet sett en dyktig leder. Jeg vil tro at Liverpool vil være en seriøs kandidat til gullet neste sesong såfremt han får rensket ut det verste fra Houllier sin periode.

Benitez er dyktig taktisk, det ser man på kampene mot Juventus og kampene mot Chelsea. En liten luring som Odd Nordstogga ville ha sagt.

Liverpool har en langt bedre manager enn Newcastle. Så enkelt er det.
Carr har altfor få landskamper for England!

Asbjørn

• Kaptein
    • Vis profil
Liverpool og Newcastle
« Svar #9 på: 26. Mai 2005, 20:34 »
Sitat fra: "Nordin"
Han har selv avslørt at han ikke er noen taktiker. Dette fikk vi klart bevist da Newcastle ledet 1-0 mot Sporting og klarte å kollapse til de grader i 2.omgang. Å ha taktiske egenskaper er vel nesten den største fordelen en manager kan ha. Dette i en tid hvor taktikken "dominerer" fotballen mer enn noen gang jeg har fulgt mer på sporten. Ta til eksempel Hellas sin EM-seier i 2004, Liverpools mesterliga-triumf i går, og CSKA-seieren i UEFA-Cupen på Jose Alvalade i forrige uke.

Tja når man ser på hvilket nøkkelspillere som ble skadet mot Sporting så er jeg ikke overrasket over at vi ble overkjørt i 2. omgang. Hadde vi beholdt Bramble og Dyer kampen ut  hadde vi klart å kavet oss videre. Det er jeg ganske sikker på. Ellers så har ikke Newcastle hatt en taktisk manager i min levetid. Den minst taktiske av dem alle er vel King Kev.

Når man sammenligner med Benitez så er han mulig en bedre manager, men så voldsomt imponert har jeg ikke blitt. I PL har de tapt like mange kamper som Newcastle og Blackburn. I tillegg er de nesten 40 poeng bak Chelsea. At de skal ta inn hele 40 poeng på Chelsea neste sesong er urealistisk, så det har jeg overhodet ikke noe tro på. Liverpool fikk også to poeng mindre enn fjoråret, og Houllier fikk gjennomgå til de grader.

Rafa fikk hele sommeren til å forberede seg på, mens Souness ble kastet inn etter 4 seriekamper.

Ellers så ble det nevnt i en tidligere tråd at Blackburn kun hadde to poeng som Newcastle etter 4 seriekamper. Synes ikke det var så rart når de hadde møtt Man Utd og Arsenal i 2 av de fire første kampene. Det vi hadde møtt var skrot iforhold.

Det er enormt å vinne CL, og all ære til Rafa for det. Men jeg må si jeg knapt har opplevd mer flaks fra en klubb som har vunnet CL. Flaks hjemme mot Olympiakos, Mot Juve hadde de gullhår med seg da Cannavaro nikker i stolpen rett før slutt, Mot Chelsea får de et mål som muligens ikke var inne, samtidig som Eidur misser på en sinnsyk sjanse rett før slutt. For å ikke snakke om sjansen til Lampard. Kampen igår bør jeg vel ikke å nevne når man så sjansen Andrei misset rett før slutt. I tillegg skulle målet til Smicer vært annulert for offside lenge før han skyter. At ikke dommeren ser linjedommeren vifter med flagget i omtrent 10 sekunder er latterlig. Dette ble også nevnt i studio igår.

Ære være LFC, men spillemessig har de ihvertfall ikke imponert meg denne sesongen.
"Ler og godtar meg over dei er inne som er forbanna på Ashley og Co. No gidde eg ikkje innpå denne tråden meir og lese om alle som meinar Ashley er verdens mest gnitne person, kor KATASTROFE denne sommaren har vore, kor REVVA klubben verte styrt."

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Liverpool og Newcastle
« Svar #10 på: 26. Mai 2005, 20:57 »
Et eksempel på at Liverpool hadde fru fortuna på sin side i går, ser vi jo på kampens desidert største sjanse, mot slutten av andre ekstraomgang. Da Milan hadde sin dobbeltsjanse, som Dudek aldri i livet vil få til å redde igjen. Hadde Milan fått den sjansen i dag, hadde de satt den. Så det skal sies at Liverpool hadde ekstremt mye flaks. Og det var som du nevner, ikke første gang.

Men du sier Newcastle ikke har hatt en taktisk god manager i din levetid. Det taktiske går på mer enn bare lavt press, lange baller og gode kontringer. Har du glemt Sir Bobby Robson? Eller har du kanskje aldri hørt om mannen?
En taktisk god manager VET hvordan han skal få sitt lag til å vinne kamper. Det vet ikke Greame Souness. Det gjorde Kevin Keegan. Det gjorde Sir Bobby Robson. En taktisk god manager klarer å få laget til å snu kamper de ligger under. Det greide både Keegan og Robson. Kan være enig i at Keegan ikke var så altfor taktisk god. Hadde han vært det, så hadde vi ikke vært så sårbare bakover. Hadde han vært det, hadde vi vunnet Premier League. Men å påstå at han er vår minst taktisk gode manager, mener jeg blir helt feil.
Ruud Gullit greide jo faktisk ikke å få laget til å vinne kamper en gang.

Asbjørn

• Kaptein
    • Vis profil
Liverpool og Newcastle
« Svar #11 på: 27. Mai 2005, 11:01 »
Du snakker om at en taktisk god manager handler om å få laget sitt til å vinne. Da må jeg jo spørre om hva Newcastle har vunnet i min levetid?

Ellers så var Robson hårreisende taktisk. Spesielt det siste året. Det eneste grepet han gjorde når vi lå under var å bytte inn 3 spillere i det 70 minutt. Uansett hvor mye vi lå under.

Asbjørn

• Kaptein
    • Vis profil
Liverpool og Newcastle
« Svar #12 på: 27. Mai 2005, 11:42 »
Ellers så spør du små spydig om jeg ikke har hørt om mannen Bobby Robson. Jo jeg har faktisk det. Bobby Robson er vel den hyggeligste personen jeg har møtt noen gang. Bobby som tok seg tid til å hjelpe meg med å finne et oppholdsrom til våres baggasje under CL kampen mot D. Kiev.

Det var ikke bare bare rett etter 11. september.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Liverpool og Newcastle
« Svar #13 på: 27. Mai 2005, 17:11 »
Nå vet ikke jeg hvor lenge du har levd, men nei, Newcastle har ikke vunnet noen store trofeer på et par generasjoner, men det betyr da vel ikke at Robson og Keegan og de andre er taktisk elendige managere for det? I såfall må du forklare meg det. Jeg har aldri sagt at våre forhenverende managerhelter har vært veldig taktisk gode. Har aldri ment at de har vært bedre taktikere enn eksempelvis Benitez. Men for meg så handler ikke alt om å vinne de største trofeene. Jeg gleder meg over de små gleder jeg kan få med Newcastle. Jeg venter selvsagt på de store trofeene, men jeg forventer ikke at de skal komme verken i dag eller i morgen. Ja, Robson gjorde noen merkelige taktiske valg på slutten av tiden i Newcastle, eller av og til gjennom hele tiden i Newcastle. Men Souness har gjort flere taktisk dårlige valg denne sesongen enn Robson gjorde på sine nesten 5 år i klubben.

Jeg måtte jo spørre, og jeg må jo spørre om du egentlig har noe imot bestefar som manager for klubben? Det kan tidvis virke sånn. Spesielt når du ordlegger deg på den måten du gjør når du klager over at folk klager på souness for den dårlige sesongen vår.

Asbjørn

• Kaptein
    • Vis profil
Liverpool og Newcastle
« Svar #14 på: 27. Mai 2005, 17:44 »
Sitat fra: "Joakim"
Nå vet ikke jeg hvor lenge du har levd, men nei, Newcastle har ikke vunnet noen store trofeer på et par generasjoner, men det betyr da vel ikke at Robson og Keegan og de andre er taktisk elendige managere for det? I såfall må du forklare meg det. Jeg har aldri sagt at våre forhenverende managerhelter har vært veldig taktisk gode. Har aldri ment at de har vært bedre taktikere enn eksempelvis Benitez. Men for meg så handler ikke alt om å vinne de største trofeene. Jeg gleder meg over de små gleder jeg kan få med Newcastle. Jeg venter selvsagt på de store trofeene, men jeg forventer ikke at de skal komme verken i dag eller i morgen. Ja, Robson gjorde noen merkelige taktiske valg på slutten av tiden i Newcastle, eller av og til gjennom hele tiden i Newcastle. Men Souness har gjort flere taktisk dårlige valg denne sesongen enn Robson gjorde på sine nesten 5 år i klubben.

Jeg måtte jo spørre, og jeg må jo spørre om du egentlig har noe imot bestefar som manager for klubben? Det kan tidvis virke sånn. Spesielt når du ordlegger deg på den måten du gjør når du klager over at folk klager på souness for den dårlige sesongen vår.

Kan du nevne noen av de tragiske taktiske valgene Souness har gjort. Hadde vært interessant å hørt.

Ja jeg vil gjerne ha yngre managere enn 72 år gamle mannfolk i klubben. Robson gjorde en kjempejobb han, men mot slutten virket det som alderen tok han igjen. Når man er så gammel så skjer det utrolig fort. Virket som han mistet kontrollen fullstendig, og spillere som Dyer, Bellamy og Bramble fikk gjøre som de ville.

Jeg er mer for Sir Alex Ferguson stilen. Jaap Stam prøvde seg med en bokutgivelse som Sir Alex mente var tåpelig. Da var det ikke noe bønn for Stam som hadde signet en ny kontrakt bare uker før han fikk sparken av klubben. Der beviste Ferguson at det ikke spiller noen rolle om du heter Stam eller Beckham. Disiplin er utrolig viktig, og det hadde ikke spillerene under Robson.

Newcastle har hatt en dårlig kultur i klubben de siste årene, og det er ikke bare å si vips så forsvinner den dårlige kulturen. Det kan faktisk ta mange år før den forsvinner om det ikke kommer en mann uten i fra som tar upopulære avgjørelser. Det er nettopp det Souness gjør nå. Om de er riktige gjenstår å se.