20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Forumet - frå der det tok av  (Lest 8902 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Eivind

• Kaptein
    • Vis profil
Forumet - frå der det tok av
« på: 13. April 2007, 22:06 »
Nok om det... Nå står det :"Håpar du får et trivlig besøk. "

Det er vel en god blanding av bokmål og nynorsk, er det ikke?

Og det jeg mente med å spørre om det første du skrev var norsk, var bare fordi du skrev "det". Jeg trodde den korrekte skrivemåten på nynorsk var noe med dokker, jeg. Men for all del; jeg vil ikke ha noen duell i nynorsk rettskriving.

Hvis det at nynorsk er den formen med røtter lengst tilbake er hovedargumentet for å bruke det her, kunne vi like godt hatt gammalnorsk. Jeg syns det skal skrives på dialekten som flest brukere skriver, og ikke dialekten til moderater.

Eivind

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1 på: 14. April 2007, 07:12 »
Å herregud... Kor tid vart nynorsk dialekt?
Eg har full rett til å skrive den målformen eg vil i norge. Eg velger sjølv om eg vil skrive nynorsk eller bokmål.
[/quote]

Dialekt/målform/kall det hva du vil... Helt riktig det, men jeg har også rett til å si hva jeg mener om dette. Og det gjør jeg.

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
« Svar #2 på: 14. April 2007, 11:34 »
Nå har dere holdt på for lenge i denne tråden. Lag en egnet tråd om dere ønsker å fortsette diskusjonen. Da blir kanskje flere med også.
Toon, Toon,
Black and white army

Noreng

• Gjest
« Svar #3 på: 14. April 2007, 23:51 »
Enig med Eivind. Irriterer meg grenseløst med nynorske artikler og sånt. Bare aksepter det, Christian. E kæn greit skrive slek her e, men jeg velger allikevel og skrive på bokmål.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #4 på: 14. April 2007, 23:52 »
Her må jeg faktisk backe opp både EivindI og Noreng. Skjønte ikke dritten av det som stod der først.

Nordin

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.newutd.com
« Svar #5 på: 15. April 2007, 01:49 »
For å være ærlig så forstod jeg ikke så mye at det som stod som velkomstmelding jeg heller, men støtter så absolutt ikke de som mener at vi bør forby artikler skrevet på nynorsk.

Bokmål og nynorsk er begge norske språk som er veldig like hverandre. Så lenge man legger godviljen til så kan jeg ikke forstå at det skal være noe problem å tolke hva som blir skrevet. Og som Christian var inne på, er nynorsk "mer norsk" enn bokmål. Derfor er det patetisk at folk reagerer negativt når enkelte velger å skrive på nynorsk.
NewUtd.no: av supportere - for supportere!

Tommy Sten

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #6 på: 15. April 2007, 05:33 »
At folk ikke liker nynorsk har vel med det faktum å gjøre at flesteparten av oss som har alltid har vært vant til bokmål måtte lide oss gjennom nynorsk på skolen,heh.. Og det er ikke akkurat spenstig lesestoff det går i da heller. Jeg synes nynorsk er utrolig kjedelig og "seigt" å lese, men jeg respekterer da folk som bruker det fordi. Men jeg regner med at det hadde blitt større ramaskrik om jeg og for eksempel Joakim hadde begynt å skrive innlegg på trøndersk,hehe
Asked to describe Wise, Keegan, who had a 2½-hour training-ground chat with the former Leeds manager on Thursday, replied, "Short."

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #7 på: 15. April 2007, 12:25 »
Nynorsk er helt OK å bruke, men en gang iblant kommer det opp et ord jeg ikke forstår i det hele tatt, og dermed syntes jeg at det er en fordel med bokmål.

Noreng

• Gjest
« Svar #8 på: 15. April 2007, 16:18 »
Calm down, Christian. Herre jesus hvor sint du blir

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #9 på: 15. April 2007, 17:29 »
Calm down, Christian. Herre jesus hvor sint du blir

Ja, det er jo bare konstruktiv kritikk tross alt.

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #10 på: 15. April 2007, 18:17 »
Folk må klara og lesa litt Nynorsk  :)
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

Eivind

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #11 på: 15. April 2007, 21:39 »
Jeg skjønner virkelig ikke hva du tar sånn på vei for. Det er helt klart kun konstruktiv kritikk. Og at du gjør en meget god jobb for forumet er det ingen tvil om, Christian. At artikler skrives på nynorsk har jeg ikke noe imot, men jeg syns alt av informasjon på siden og alt som står på de forskjellige knappene skal være på den formen de fleste her inne bruker.

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
« Svar #12 på: 15. April 2007, 22:35 »
Nå er denne tråden fucka allerede.

Et forum på Internett er et skriftlig medium. På et norsk forum er det derfor naturlig at et av de to skriftspråkene benyttes. Alle brukere står selvfølgelig fritt til å velge skriftspråk. Christian og alle andre må derfor gjerne benytte seg av nynorsk. Jeg velger å benytte meg av bokmål da det er dette skriftspråket jeg kan best.

Men når Christian påstår at nynorsk er mer norsk enn bokmål er jeg uenig. Bokmål er riktignok en avart av dansk. Allikevel er dette eldre og mer utbredt enn det skriftspråket som ble laget av en mann er. Hvorfor skal Ivar Aasens tolkninger av en masse dialekter være mer korrekt enn bokmål? Hva ga han rett til å bestemme hva som var riktig å skrive? Kan jeg gjøre det samme?
Toon, Toon,
Black and white army

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #13 på: 15. April 2007, 23:00 »
Jeg vil vel tro det var stortinget som bestemte at nynorsk ble riktig å skrive, ikke Ivar Aasen, så nei, du kan nok ikke gjøre det samme. Skjønner forresten ikke at litt nynorsk er så forferdelig skummelt, det er da ikke noe særlig vanskelig å forstå uansett. Kan være litt uvant å lese, men det synes jeg nesten man får tåle...  ::)

Øyvinden

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Forumet - frå der det tok av
« Svar #14 på: 15. April 2007, 23:59 »
Ser ikkje helt problemet her. Det aller meste på Newutd.no er skrive på bokmål, det er også naturlig sidan dei aller fleste her inne skriver bokmål. Men det er også ein del som skrive nynorsk, då kan det vel ikkje være så farlig om det er ein bitteliten tekst på sida som er skrive på nynorsk? Kan umulig være så vanskelig å tolke det som står/sto der.

Og når det gjeld nynorsk og bokmål, så er begge Norsk. Så forbanna ulike er dei vel heller ikkje.