20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Forumet - frå der det tok av  (Lest 8894 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

djmattis

• Gjest
Sv: Forumet - frå der det tok av
« Svar #15 på: 16. April 2007, 00:37 »
Nynorsk suger, og alle som bruker det er rare... ;D
Face it.
Hvorfor tror dere 98% av norsk ungdom gjør allt for å slippe å ha nynorsk i skolen?
husker ikke mange som ville ha det når jeg gikk i ungdomsskolen hvertfall.
Jeg brukte alle midler som var mulig for å slippe hvertfall, noe jeg er veldig glad i.
Skjønner ikke vitsen med å tvinge norsk ungdom til å lære seg slikt, er som om man plutselig skulle kreve at alle i norges skolesystem skal lære seg samisk bare for at det er en del av norge.
Slike ting burde være tilleggsfag som man kan velge selv.

Man burde kanskje utrydde alle som ikke bruker bokmål.
Det hadde vært noe det.
 :o

Tommy Sten

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #16 på: 16. April 2007, 00:43 »
Fy faen så jævla patetisk Tommy Sten. Igjen som eg skriv trøndersk(eller andre dialekter) er ikkje skrive format. Det er kun ei snakke form. Og dermed kan du ikkje skrive det i offentlege dokument. Mens nynorsk og bokmål er likestilt der. Begge dei 2 er ei skriftform. Alså du har lov til å skrive dei nett kvar du vil.
Du kan ikkje dra i det med Joakim her. For joakim sitt skriftform er bokmål. Men eg hadde gjerne sett Joakim skrive nynorsk, for det kan han.

Det som har bokmål som hovudmål er så forbanna bortskjemt, det klagar med ein gang det får litt nynorsk. Me skjønnar ikkje osv. Herregud. Dei er ikkje så ulike. Itilegg kva med oss som har nynorsk som skriveform da? Me blir påtvinga bokmål KVAR DAG.. Enten du skrur på tv-en, internett. Over alt.

Nynorsk er blitt veldig fornya dei siste åra, og er blitt meir og meir likt bokmål. Sidan det er lov til å bruke mange ord som kun var lov til å bruke i bokmål før. Dermed er ikkje nynorsk så ulikt bokmål lengre. Slutt å tenk så vanskleg når du ser nynorsk, tenk enkelt. Mange tenker når dei ser nynorsk, dette er eit anna språk. Men det er jo det ikkje.

ITILEGG VISS DET ER SÅ STOR MISNØYE MED NYNORSK HER, SÅ SER EG GJERNE ANDRE SKULLE HA TATT JOBBEN MED FORUMET. BE MY GUEST!

Hvilke piller er det du har glemt å ta egentlig ? PMS up in this
Asked to describe Wise, Keegan, who had a 2½-hour training-ground chat with the former Leeds manager on Thursday, replied, "Short."

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #17 på: 16. April 2007, 21:50 »
Nynorsk er helt OK å bruke, men en gang iblant kommer det opp et ord jeg ikke forstår i det hele tatt, og dermed syntes jeg at det er en fordel med bokmål.
Hvis du bruker de små grå, så forstår du alle nynorske ord. Det er enkelte som er litt vanskelige, men hvis du tenker deg om et par ganger, så skjønner du det.

Og Tommy Sten, kan du være så snill å la være å svare folk på den måten? Hvis du ikke har noe bedre å komme med kan du heller riste på hodet, le, og la være å skrive noe som helst.

Djmattis:
98% av norsk ungdom vil slippe å ha nynorsk som sidemål? Nå drømmer du, kjære svenske venn. I østlandsområdet er det veldig mange ungdommer som helst vil slippe nynorsk som sidemål ja. Greit nok det.

Jeg er enig i at det kanskje ikke nødvendigvis er det beste å ha to ulike målformer av samme språk, men nynorsksiden og bokmålssiden har aldri greid å bli venner, så da må vi bare akseptere at det er som det er. Men nynorsk er den klart norskeste målformen vi har i Norge. Nynorsk er tuftet på flere ulike dialekter i Norge, og er satt sammen til et skriftspråk. Og det er faktisk et viktig poeng at de aller fleste norske dialekter har klare likhetstrekk med nynorsk. Selv om Ivar Aasen aldri var så langt nord i landet.

Det er faktisk kun Akershus og Oslo, og deler av Østfold, Vestfold, Telemark og Buskerud som snakker bokmål. Resten snakker varianter av nynorsk.

Det er et faktum at bokmål er en fornorsket versjon av dansk, som for 100 år siden var det offisielle skritspråk i Norge.

Både på østlandet, i trøndelag og andre plasser i landet finnes det i dag rene nynorskklasser. Og det blir stadig flere av dem.

Nynorsken er kommet for å bli, enten man liker det eller ei, og alle bør lære seg å skrive og lese nynorsk. Det er ren høflighet å svare på nynorsk hvis du får en offisiell henvendelse på nynorsk. Du trenger selvsagt ikke å svare Christian på nynorsk på mail eller på dette forumet. Dette er mer uhøytidelige omgivelser.

Men skal jeg skrive et offisielt brev til Kjell Magne Bondevik vil jeg selvsagt forsøke å skrive på nynorsk.

Og de elevene som hevder at de får dårligere norskkarakter av å ha nynorsk som sidemål enten lyver eller er late, dårlige elever. Det skal ikke være noe problem å få en god karakter i norsk med nynorsk som sidemål. Noregs Mållag har såvidt jeg kan huske også tall som beviser dette.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

HÃ¥vard

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #18 på: 16. April 2007, 22:09 »
Djmattis:
98% av norsk ungdom vil slippe å ha nynorsk som sidemål? Nå drømmer du, kjære svenske venn. I østlandsområdet er det veldig mange ungdommer som helst vil slippe nynorsk som sidemål ja. Greit nok det.

Å jo du, det stemmer! Tipper faktisk at hvis du hadde spurt alle som har nynorsk på f.eks min skole, eller de fleste andre skoler vil jeg tro, om de vil ha vanlig norsk i stedenfor nynorsk, kan jeg love deg at 98% hadde svart ja. ''Verste'' fall 95 og i ''beste'' fall 100. Og da overdriver jeg ikke engang, det mener jeg helt seriøst. Så det er langt fra bare på østlandet man gjør hva som helst for å slippe nynorsk.

Må helt ærlig si at jeg ikke skjønner vitsen med nynorsk, jeg synes vi burde bruke det folk flest bruker. Bokmål. Etter min mening burde alle skoler ha bokmål, sånn at folk lærer seg det samme ''språket'', så får det være det samme om den eldre befolkningen i bygden bruker nynorsk.
Kom gjerne med flere spørsmål, jeg deler gladelig av min visdom på dette punktet.

HÃ¥vard

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #19 på: 16. April 2007, 22:14 »
Nja, mente egentlig de som var ferdig med grunnskolen som altså ikke kan lære bokmål på skolen fra start av.  ;)
Kom gjerne med flere spørsmål, jeg deler gladelig av min visdom på dette punktet.

VepsoO

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #20 på: 16. April 2007, 22:24 »
Skjønner ikke hvordan folk har problemer med å forstå nynorsk jeg. 80% av alle ordene er da helt like og resten av dem så er det bare bøyninga eller andre små forskjeller (egentlig -> eigentleg)
Folk klager over dette er for meg barnslig. Kanskje litt bak mål at det eksamineres i begge målformer, men såpass for man tåle.
Flytt til Canada og lær deg både Fransk og Engelsk
Feel free to drink as much tequila as you want, but if you do not drink you could have some beer

You are never stuck in traffic - you are traffic

Øyvinden

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #21 på: 16. April 2007, 22:36 »
Djmattis:

Å jo du, det stemmer! Tipper faktisk at hvis du hadde spurt alle som har nynorsk på f.eks min skole, eller de fleste andre skoler vil jeg tro, om de vil ha vanlig norsk i stedenfor nynorsk, kan jeg love deg at 98% hadde svart ja. ''Verste'' fall 95 og i ''beste'' fall 100. Og da overdriver jeg ikke engang, det mener jeg helt seriøst. Så det er langt fra bare på østlandet man gjør hva som helst for å slippe nynorsk.

Må helt ærlig si at jeg ikke skjønner vitsen med nynorsk, jeg synes vi burde bruke det folk flest bruker. Bokmål. Etter min mening burde alle skoler ha bokmål, sånn at folk lærer seg det samme ''språket'', så får det være det samme om den eldre befolkningen i bygden bruker nynorsk.

Nynorsk og bokmål er det same språket-Norsk. Ingen kan tvinge oss til å skrive bokmål, i såfall er det noko alvorleg gale med demokratiet. Dessuten er det ikkje sikkert det er slik på alle skular sjølv om det er det på din skule.

Om det er slik at så mange har problem med å forstå nynorsk er det på sin plass at det er nynorsk i skulen, men eg kan tenke meg at de må lære nokon helt merkelige ord som dei fleste nynorsk-folk aldri brukar, noko som er helt unødvendig fordi det egentlig ikkje er så stor forskjell på nynorsk og bokmål. Dette øydelegger jo også for nynorsken. Det er ytterst få som snakkar nynorsk akkurat som det nynorske skriftspråket, derfor er det bra at det nynorske språket moderniserast.

Derimot forstår eg ikkje kvifor vi som snakkar nynorsk skal ha bokmål på skulen, bokmål får vi meir enn nok av via TV og anna media.

plebbster

• Gjest
« Svar #22 på: 16. April 2007, 22:44 »
Er ikke noe galt i nynorsk i seg sjøl. De som snakker det care-er man max i. Men det at lærere skal tvinge fks bærumsungdommen til å snakke et fremmed språk man skjønner alt av, men hater, er helt vilt.

Øyvinden

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #23 på: 16. April 2007, 22:46 »
Er ikke noe galt i nynorsk i seg sjøl. De som snakker det care-er man max i. Men det at lærere skal tvinge fks bærumsungdommen til å snakke et fremmed språk man skjønner alt av, men hater, er helt vilt.

Hensikta er vel at de skal forstå Nynorsk, ikkje skrive det. Men må dykk snakke nynorsk også? Trudde det var berre skriving...

plebbster

• Gjest
« Svar #24 på: 16. April 2007, 22:49 »

Hensikta er vel at de skal forstå Nynorsk, ikkje skrive det. Men må dykk snakke nynorsk også? Trudde det var berre skriving...

Vi forstår vel alle nynorsk, bare noen ord er urutinerte. Vi har skrevet mange stiler på nynorsk og skuespillene vi fremførte var ikke få...

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #25 på: 16. April 2007, 22:55 »
Ingen som snakker nynorsk eller bokmål vel?
Nynorsk er jo en samling av dialekter, fra rundt omkring i hele Norge, forutenom stort sett hele Nord Norge da.
Jeg er helt enig i det meste Christian sier om at de bør får skrive det og at det er deres identitet. Det er jo helt naturlig.
Selv gav jeg totalt blanke i nynorsk på skolen, men har ikke vanskelig for å lære meg det, så det endte med at jeg nesten endte opp med 6er i nynorsk. Var faktisk bedre i nynorsk enn bokmål tilslutt, selv om jeg ikke brydde meg. Og ja, jeg tror det beste er dersom en får velge om en vil skrive nynorsk eller bokmål. Er det virkelig så ille at mennesker fra østlandet ikke skulle forstå nynorsk selv om de ikke lærer om det på skolen? Det tror ikke jeg. Hadde jeg fått velge ville jeg nok ikke hatt nynorsk.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Øyvinden

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #26 på: 16. April 2007, 22:56 »

Vi forstår vel alle nynorsk, bare noen ord er urutinerte. Vi har skrevet mange stiler på nynorsk og skuespillene vi fremførte var ikke få...

Kva er et urutinert ord? ::) Men at dåke ska lære å snakke nynorsk er jo helt feil. Blir som eg skulle lære å snakke nordlending...

Øyvinden

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #27 på: 16. April 2007, 22:59 »
Ingen som snakker nynorsk eller bokmål vel?
Nynorsk er jo en samling av dialekter, fra rundt omkring i hele Norge, forutenom stort sett hele Nord Norge da.
Jeg er helt enig i det meste Christian sier om at de bør får skrive det og at det er deres identitet. Det er jo helt naturlig.
Selv gav jeg totalt blanke i nynorsk på skolen, men har ikke vanskelig for å lære meg det, så det endte med at jeg nesten endte opp med 6er i nynorsk. Var faktisk bedre i nynorsk enn bokmål tilslutt, selv om jeg ikke brydde meg. Og ja, jeg tror det beste er dersom en får velge om en vil skrive nynorsk eller bokmål. Er det virkelig så ille at mennesker fra østlandet ikke skulle forstå nynorsk selv om de ikke lærer om det på skolen? Det tror ikke jeg. Hadde jeg fått velge ville jeg nok ikke hatt nynorsk.

Ja vil påstå det er ganske viktig sidan vi er frå samme land. Spesielt når det er ,som du poengterar, så lett å lære seg. 

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #28 på: 16. April 2007, 23:04 »
Jamen klarer ikke mennesker skjønne nynorsk selv om de ikke har det på skolen?
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Øyvinden

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #29 på: 16. April 2007, 23:14 »
Det virka no som det er ein heil del her inne som har problem med å forstå nynorsk...