20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Newcastles tragiske økonomi  (Lest 7862 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Asbjørn

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Newcastles tragiske økonomi
« Svar #30 på: 10. Feb. 2007, 12:18 »
Ehhhhhhhhhhh ser ut som en troverdig side. Har Roeder brukt £20 millioner på spillerkjøp?

http://www.nufc-finances.org.uk/transfers2.htm
"Ler og godtar meg over dei er inne som er forbanna på Ashley og Co. No gidde eg ikkje innpå denne tråden meir og lese om alle som meinar Ashley er verdens mest gnitne person, kor KATASTROFE denne sommaren har vore, kor REVVA klubben verte styrt."

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #31 på: 10. Feb. 2007, 13:16 »
Ehhhhhhhhhhh ser ut som en troverdig side. Har Roeder brukt £20 millioner på spillerkjøp?

http://www.nufc-finances.org.uk/transfers2.htm
Hehe, de har vel kansje rundet opp! Det blir litt finere for kritikerne da!?!  ;D

Om da ikke Sibierski kostet "flesk".

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #32 på: 11. Feb. 2007, 14:19 »
Vi er forresten verdens 13. mest rikeste klubb.

chickenman

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #33 på: 11. Feb. 2007, 14:22 »
Vi er forresten verdens 13. mest rikeste klubb.
Hvis du sikter til Deloittes oversikt Olav så er det feil: den sier bare at vi er den klubben med verdens trettende høyeste omsetning. Det sier faktisk IKKE at vi er den trettende rikeste klubben i verden.

localhero

• NewUtd-teamet
  • Supersub
    • Vis profil
« Svar #34 på: 12. Feb. 2007, 05:02 »
Hvor får dere det fra at shepherd spytter inn egne penger i klubben? han har etter overtagelsen økt sitt eget utbytte med 42%. Og da spør jeg, hva har klubben fått igjen for det?

En leder som ikke viser resultater, er ingen god leder.
'I'd like to play for an Italian club, like Barcelona.' - Mark Draper

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #35 på: 12. Feb. 2007, 23:15 »
Hvor får dere det fra at shepherd spytter inn egne penger i klubben? han har etter overtagelsen økt sitt eget utbytte med 42%. Og da spør jeg, hva har klubben fått igjen for det?

Hva med mange hundre millioner til å kjøpe nye spillere? Et nytt og topp moderne treningsannlegg?  Opppussing av St.James osv osv osv.

Det er greit Fatty gjør mye rart, men han har alltid stilt opp for managerene og klubben.

Og når det gjelder resultater så er det vel strengt tatt ikke Fatty som har hovedansvaret. Men hvis vi skal gå etter din tankegang må 70% av PL klubbene kvitte seg med sine styreformenn i mangel på pokaler.

localhero

• NewUtd-teamet
  • Supersub
    • Vis profil
« Svar #36 på: 13. Feb. 2007, 01:16 »

Hva med mange hundre millioner til å kjøpe nye spillere? Et nytt og topp moderne treningsannlegg?  Opppussing av St.James osv osv osv.

Det er greit Fatty gjør mye rart, men han har alltid stilt opp for managerene og klubben.

Og når det gjelder resultater så er det vel strengt tatt ikke Fatty som har hovedansvaret. Men hvis vi skal gå etter din tankegang må 70% av PL klubbene kvitte seg med sine styreformenn i mangel på pokaler.

Alle toppklubber trenger penger til spillerkjøp, så det argumentet kan vi vel avfeie som en selvfølge?
Greit at han har spyttet inn penger til treningsanlegg osv, men det også bør vel være en selvfølge. Poenget er at Freddy har hatt økonomisk gevinst av dette, men klubben har ingen sølvtøy å vise til etter at han kom (Hvis ikke man regner med intertotocup-pokalen da, hehe)
Hvis ikke feiten har ansvaret for resultatene, så blir det litt vanskelig å legge skylden på alle managerene som har kommet inn i klubben. Hvem av dem har skylden? Alle? tvilsomt...
Etter min mening har tre av disse klart å snu trenden til noe bra, og ledet klubben på riktig vei.
Kevin Keegan ledet nesten klubben til seriegull, men ga seg etter sesongen etter en påstått krangel med fat freddie.
Sir Bobby ledet oss til en femteplass, men fikk sparken neste sesong tidlig i sesongen, etter en litt svak start, men allikevel en merkverdig avgjørelse.
Nå har vi etter min mening en flott manager, så gjenstår det bare å se. Digger Glenn.
I tilleg til dette har Freddie ved flere anledninger utnyttet sin posisjon til private oppgjør. Det ene eksempelet er da han stoppet Milners overgang til Villa i siste time, etter at O'Neill takket nei til jobben i Newcastle. (Akkurat det er jeg glad for i dag, for Milner er en nøkkelspiller)
Hvilke 70% tenker du da på? Og har disse klubbene sløst i nærheten av like mange penger som vårt elskede Newcastle, og har de i nærheten like mye ressurser som klubben vår? med tanke på finanser, lokal støtte, supportere osv...?

« Siste redigering: 13. Feb. 2007, 01:35 av localhero »

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #37 på: 13. Feb. 2007, 13:47 »
Alle toppklubber trenger penger til spillerkjøp, så det argumentet kan vi vel avfeie som en selvfølge?
Greit at han har spyttet inn penger til treningsanlegg osv, men det også bør vel være en selvfølge. Poenget er at Freddy har hatt økonomisk gevinst av dette, men klubben har ingen sølvtøy å vise til etter at han kom (Hvis ikke man regner med intertotocup-pokalen da, hehe)
Hvis ikke feiten har ansvaret for resultatene, så blir det litt vanskelig å legge skylden på alle managerene som har kommet inn i klubben. Hvem av dem har skylden? Alle? tvilsomt...
For det første, Newcastle United FC er en av de klubbene som har brukt mest penger på spillerkjøp i de senere årene. Dette til tross for at vi har slitt med å kvalifisere oss til Europa-cupene, så dette er slett ingen selvfølge!! Vi har et topp moderne treningsanlegg og en av de beste stadioner i Europa, ihvertfall i England. Ikke engang Chelsea eller LFC kan måle seg med NUFC på disse områdene, enda. Så det er ikke noe selvfølge dette heller. Disse tingene kan vi utelukkende takke vår styreformann for, istedenfor å prøve å bortforklare dette som en selvfølge. Noe det så slettes ikke er.
Vi har ikke vunnet en ordentilig pokal siden midten av 60 tallet (husker jeg riktig?), men har aldri vært nærmere i  både serien og FA cupen, enn det vi har vært etter Freddy Shepherd og John Hall tok styringen. Og "Feiten" som du kaller han, har ansatt managere som Gulitt, Dalglish, Robson og til og med Souness, alle disse har vunnet både store og små titler i sine tidligere klubber. Hvorfor klarer de ikke dette med NUFC? Shepherd hadde de aller fleste supporterne bak seg i alle disse manager valgene, hvis vi ser bort ifra Souness. Men han var da også langt ifra førstevalget!

Etter min mening har tre av disse klart å snu trenden til noe bra, og ledet klubben på riktig vei.
Kevin Keegan ledet nesten klubben til seriegull, men ga seg etter sesongen etter en påstått krangel med fat freddie.
Sir Bobby ledet oss til en femteplass, men fikk sparken neste sesong tidlig i sesongen, etter en litt svak start, men allikevel en merkverdig avgjørelse.
Nå har vi etter min mening en flott manager, så gjenstår det bare å se. Digger Glenn.
Keegan kan diskuteres, han hadde noen fabelaktige resultater for oss som manager. Men gjorde noen særdeles dårlige valg når det gjaldt å styre klubben! Der ManU og Ferguson satset på ungdomsakademi og egne talenter, la Keegan like så godt ned hele NUFC sitt ungdomsakademi og til og med reservelaget? om jeg husker riktig?!? Han tenkte ikke på at denne delen av landet hadde fostret frem storspillere som Chris Waddle, Gazza, Beardsley, Shearer osv. Fantastiske fotballspillere alle sammen! Forresten var det John Hall som "frøs ut" Keegan, etter overforbruk av penger, og null pokaler i hylla!!
Den sesongen under Robson, som vi endte på 5. plass i serien og semifinale i UEFA cupen (jævla Drogba), var det full pipekonsert i siste hjemmekamp!! NUFC supporterne viste sin misnøye med lagets prestasjoner denne sesongen. Istedenfor hyllest, ble det pipekonsert. Og de aller fleste mente at Robson var for gammel til å lede laget lengre. Ergo, Shepherd gjorde som supporterne ville da han sparket Robson!! Mulig du er blant de 5-10% som ville beholde Robson, men jeg snakker her om de aller fleste!!
Glenn Roeder er et uskreven blad i historien forløpig, og jeg ønsker all mulig suksess for NUFC under denne mannens ledelse! Som jeg også ønsket under de andre managrene vi har hatt.

I tilleg til dette har Freddie ved flere anledninger utnyttet sin posisjon til private oppgjør. Det ene eksempelet er da han stoppet Milners overgang til Villa i siste time, etter at O'Neill takket nei til jobben i Newcastle. (Akkurat det er jeg glad for i dag, for Milner er en nøkkelspiller)
Hvilke 70% tenker du da på? Og har disse klubbene sløst i nærheten av like mange penger som vårt elskede Newcastle, og har de i nærheten like mye ressurser som klubben vår? med tanke på finanser, lokal støtte, supportere osv...?
Ikke glem at Shepherd er en "gammel kjøpmann", med sans for forretninger. Å tro at han skal drive forretningen sin, altså NUFC, uten fortjeneste og kun for å blidgjøre fansen, skal man jo slettes IKKE forvente! Vi er ikke som Chelsea og Russeren som "spyr" ut penger i hytt og pine, og ikke vil vi drives på den måten heller.

localhero

• NewUtd-teamet
  • Supersub
    • Vis profil
« Svar #38 på: 14. Feb. 2007, 23:40 »
Ja, at de har brukt mye penger er det ingen tvil om, men alle engelske toppklubber har gjort det, og det må de for å henge med i toppen? Men har newcastle hengt med i toppen?

Og ja, sist vi vant var Uefa cupen, eller Toyota cupen som det het da, i 1969. Altså lenge før freddie.

Gulitt - sparken i chelsea, ansatt i newcastle, resultat i trofeer- null

Dalglish burde etter min mening aldri fått fyken, samme med Robson...
Hvor har du det fra at de fleste newcastle supportere ville sparke Robson?

Ã…smund

• Kaptein
  • Lala lala Geordie!
    • Vis profil
« Svar #39 på: 15. Feb. 2007, 07:43 »
Da Robson ble sparket ble jeg trist. Måten han ble behandlet på av Fat Fred var rett og slett skammelig.
Var kanskje rett å sparke han. Det er nok mye vi ikke vet. Ansettelesen av Souness som var på vei til å få sparken i Blackburn var bare tragikomisk. At styret ikke sparket Fat Fred etter dette viser bare hvor feige de er!

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #40 på: 15. Feb. 2007, 09:48 »
Ja, at de har brukt mye penger er det ingen tvil om, men alle engelske toppklubber har gjort det, og det må de for å henge med i toppen? Men har newcastle hengt med i toppen?

Og ja, sist vi vant var Uefa cupen, eller Toyota cupen som det het da, i 1969. Altså lenge før freddie.

Gulitt - sparken i chelsea, ansatt i newcastle, resultat i trofeer- null

Dalglish burde etter min mening aldri fått fyken, samme med Robson...
Hvor har du det fra at de fleste newcastle supportere ville sparke Robson?
Nå er jeg litt "klein" til å finne frem ting på nettet, men jeg husker inderlig godt og ha lest at flestparten mente at Bobby Robson begynte å bli for gammel. At vi hadde tatt et steg i feil retning etter å ha bommet i kvalikken til CL og påfølgende sesong ikke engang hadde mulighet til å kvalifisere oss etter en femteplass. UEFA cup var ikke lenger godt nok. De to forgående årene hadde vi jo 4. og 3. plass med muligheter til CL spill. Når i tillegg Robson sin siste sesong begynte så dårlig som den gjorde, var det mange som argumenterte mot ham!!!

Det var heller ingen hemlighet at Robson hadde mistet tillit hos enkelte personer i spillergruppen (Dyer blant annet), og han hadde jo og har i ettertid også slitt med alvolige helsmessige problemer, som han heldigvis har blitt kvitt nå. Og han begynte å bli gammel, veldig gammel. Han har fått flere tilbud om bli manager for NUFC på et tidligere tidspunkt, og kunne med det vært manager for oss mye lenger enn det han var, men han takket nei.

Et lite utdrag fra et intervju med Bobby Robson:
The hostility of the Toon Army on their return from Marseille marked a sea-change in a remarkably faithful support. Although Newcastle ended the season in fifth place, guaranteeing another Uefa Cup slot, the absence of Champions League football deepened the discontent. After the last home match of the season only 5,000 fans stayed behind to cheer Robson's team.

"I got the shock of my life that day," Robson says. His anguish was compounded by an off-the-record remark highlighting the fact that Leeds United, despite relegation, had just been saluted by 35,000 supporters. Though the rest of the press pack agreed not to report Robson's emotional words, the Newcastle Evening Chronicle ran the story. His disgust at "a despicable act" is palpable - especially as his board refused to support him. "If the chairman had made a small gaffe like that it wouldn't have seen the light of day. His influence would have carried the day inside the paper's office ... [but] it became a huge local talking point."

Vil du lese hele intervjuet, kan du gjøre det her.

Du må også huske at Gulitt vant FA cupen med Chelsea, og førte klubben til et atskillig høyere nivå enn hva tilfellet var under Glenn Hoddle`s ledelse av klubben. Hoddle var manager for Chelsea en stund, og de var ikke noe annet enn en "middelhavsfarer" i serien. Kan sammenligne litt med Charlton, da Curbishley ledet dem faktisk.

Min mening om Dalglish evner seg ikke på trykk. Men hadde han levd for noen hundre år siden, hadde han blitt brent på bålet, det var det de gjorde med hekser før i tiden!!

Men nå må vi ikke glemme hva denne topicen handler om! Og jeg mener, at så lenge Freddy Shepherd fortsetter å gi penger til spillerkjøp, og klubben ikke går på tverke, ser jeg ingen grunn til å sparke han. Han har hatt min støtte i samtlige avgjørelser, UTENOM ANSETTELSEN AV SOUNESS!!

Vi er nå på 13. plass over klubber med størst omsetning i Europa (kansje Verden?), og kommer vi langt i UEFA cupen, vil disse tallene stige. Etter hva jeg har lest/hørt, tjener du mer penger på å komme til finalen i UEFA cupen, enn å bli slått ut i gruppespillet i CL!?

Ã…smund

• Kaptein
  • Lala lala Geordie!
    • Vis profil
« Svar #41 på: 15. Feb. 2007, 13:08 »
Er usikker på hvor mye penger man får i uefa cupen.
Men er vel først og fremst pengene man får for tv-dekningen som er stor i CL

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #42 på: 15. Feb. 2007, 15:03 »
Er usikker på hvor mye penger man får i uefa cupen.
Men er vel først og fremst pengene man får for tv-dekningen som er stor i CL
Mulig det. Husker bare en artikkel om Celtic fra den sesongen de spilte UEFA cupfinale mot Porto. Sesongen før var de jo i CL, men røk ut etter gruppespill. Det sto at det var mer penger å nå finalen i UEFA cupen, enn å ryke tidlig i CL. Men for all del, jeg foretrekker CL. Jeg bare nevnte det. Det kan jo ha forandret seg også?

Ã…smund

• Kaptein
  • Lala lala Geordie!
    • Vis profil
« Svar #43 på: 15. Feb. 2007, 15:34 »
En ting som er sikkert er at newcastle trenger hver krone de kan få! Det viste Fat Fred tydelig da han ikke utsatte kampen mot Shef utd.
Bra styring igjen av fat fred!

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #44 på: 15. Feb. 2007, 20:29 »
En ting som er sikkert er at newcastle trenger hver krone de kan få! Det viste Fat Fred tydelig da han ikke utsatte kampen mot Shef utd.
Bra styring igjen av fat fred!
Ja, det hadde jeg faktisk glemt. Veldig godt poeng du tar frem der!