20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: John Carew til Newcastle  (Lest 18123 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
John Carew til Newcastle
« Svar #60 på: 13. Jan. 2007, 16:09 »
Sitat fra: "Frode"
Dette er noe av det STØRSTE sludder jeg har lest. Er fast leser av VG, og har ALDRI lest at de har kommet med slike kommentarer som du skriver her. Så jeg mener du kan legge dette så høyt opp på hylla at den ALDRI vil tas frem igjen!!!

Her er jeg uenig. Jeg mener at norske medier skryter norske utenlandsproffer så til de grader ut av porporsjoner!

Ta en enkel sak. Se Solskjær da han puttet to mot oss (eller tre? husker ikke). Hva stod det på feks. TV2`s tekst-TV? "Solksjær lekte med Newcastle". Nå kan vi ta en titt på hva som egentlig skjedde. Såvidt jeg husker traff ett skudd Ole Gunnar ene gangen, slik at den forandret retning og gikk i mål. Neste gang tror jeg Solskjær fikk ballen på åpent mål, og satte den inn.

Jeg skal ikke satse min mor på at det var akkurat slik de målene var, men de var av den typen. Den typen som til og med jeg skulle klart å sette inn. Solskjær satte intet preg på kampen utover dette, og han spilte vel heller ikke særlig mye? Likevel, i følge TV2 "lekte han med Newcastle".

Og vær så snill, ikke bland politikk og fotball. Ikke sammenlign engang. Hva du ikke stemmer ved kommunevalget til høsten DRITER jeg i!!!

Her mente jeg så aldeles ikke å kople inn mine politiske meninger. Poenget mitt var (som du kanskje eller kanskje ikke skjønnte) at norske medier er partiske. At man ikke alltid skal tro hva man leser der, uten å tenke over ett par ting. Og dette gjelder kanskje utenlandsproffer mer enn noe annet!
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

NUFranC

• Midtbaneanker
    • Vis profil
John Carew til Newcastle
« Svar #61 på: 13. Jan. 2007, 17:09 »
meget godt forklart Lasse, og jeg er FULLSTENDIG enig i at Norsk presse hever norske spillere, noen ganger fortjent, men for det meste ufortjent (som Sundagutten Solskjær).

Det hadde vært morsomt med Carew for pressedekningen for oss supportere iallefall.
Who else...... Alan Shearer

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
John Carew til Newcastle
« Svar #62 på: 13. Jan. 2007, 17:32 »
Uenig. Solskjær er faktisk SÅ stor, og det er da vitterlig en grunn til at han innehar nærmest gudestatus blant Scum-supporterne og at Sir Alex verdsetter ham så høyt. Solskjær er en av de største idrettsutøverne Norge noensinne har hatt.
Carew har også et stort navn i internasjonal fotball, og er en av få norske spillere i dag som har et såpass stort navn. Det er selvfølgelig ikke uten grunn, da han også er en klassespiller. For meg ville det vært meget spennende å sett Carew i Newcastle. Mannen har et kjempeutgangspunkt for å bli hit i England. Han er sterk, stor, men har samtidig meget god fart og teknikk. Jatakk dersom prisen er rett.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
John Carew til Newcastle
« Svar #63 på: 13. Jan. 2007, 20:27 »
Sitat fra: "Kristoffer Eilertsen"
Uenig. Solskjær er faktisk SÅ stor, og det er da vitterlig en grunn til at han innehar nærmest gudestatus blant Scum-supporterne og at Sir Alex verdsetter ham så høyt. Solskjær er en av de største idrettsutøverne Norge noensinne har hatt.
Carew har også et stort navn i internasjonal fotball, og er en av få norske spillere i dag som har et såpass stort navn. Det er selvfølgelig ikke uten grunn, da han også er en klassespiller. For meg ville det vært meget spennende å sett Carew i Newcastle. Mannen har et kjempeutgangspunkt for å bli hit i England. Han er sterk, stor, men har samtidig meget god fart og teknikk. Jatakk dersom prisen er rett.
Veldig bra skrevet. Honnør til deg for at tar av deg "supporter-brillene" og er objektiv i din fremstilling, og ikke er redd for å nevne realitetene. Prøvde jo på dette selv, men det virker som JANTELOVEN står sterkt hos noen.
Og jeg må jo si at det hadde vært gøy om vi NUFC supportere hadde fått en nordmann i stallen, og da gjør det jo ingenting at det er en av Norges beste til dags dato!!

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
John Carew til Newcastle
« Svar #64 på: 13. Jan. 2007, 22:08 »
Sitat fra: "Lasse"
Her er jeg uenig. Jeg mener at norske medier skryter norske utenlandsproffer så til de grader ut av porporsjoner!

Ta en enkel sak. Se Solskjær da han puttet to mot oss (eller tre? husker ikke). Hva stod det på feks. TV2`s tekst-TV? "Solksjær lekte med Newcastle". Nå kan vi ta en titt på hva som egentlig skjedde. Såvidt jeg husker traff ett skudd Ole Gunnar ene gangen, slik at den forandret retning og gikk i mål. Neste gang tror jeg Solskjær fikk ballen på åpent mål, og satte den inn.

Hvis Ronaldinho putter 2 mot Real Madrid vil også Tv2 skrive at han lekte seg med Real. Så det er ingen automatikk i at det kun er norske spillere som får slik omtale.

Men jeg kan til en viss grad være enig i at Norske spillere til tider blir unødvendig hauset opp i norske medier. Men vi, som er glad i fotball har forhåpentligvis et lite talent til å selv se om en spiller er god eller ikke, uavhengig av presseomtale. Og min personlige mening er at Carew er en veldig OK spiss. Ingen superstjerne, ingen 20 mål per sesong, men en spiss som hevet Newcastle sitt angrepsspill betraktlig.

Dag Riise

• Scouser
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
John Carew til Newcastle
« Svar #65 på: 13. Jan. 2007, 22:53 »
Å "forgude" norske spillere er jo noe pressen gjør fullt bevisst, det tiltrekker lesere, enkelt og greit! Da Liverpool vant CL med Riise på laget, i en kamp Riise var meget dårlig og brente straffe var overskriften "Riise vant Champions League".  Liverpool og Riise vant CL, men hva faen, når Riise spiller en dårlig kamp, brenner straffe og med unntak av et godt innlegg bare gjør taktiske feil syns jeg Nettavisen burde hatt en annen overskrift.

At Riise, Solskjær og alle andre norske utenlandsproffer får slik omtale er forståelig men også grusomt irriterende for oss som bryr oss mer om Blackburn enn om Gamst, f.eks. Jeg har flere ganger sett at f.eks overskrifter som "Gamst tapte for Chelsea" og lignende i Norsk media, men det som tok kaka var i kampen for to år siden da Riise var ubenyttet reserve og overskriften i en av avisene var "Riise tok bare ett poeng" eller noe i den duren. Overskriftene kan være litt feil siden det er lenge siden (det siste) eksepelet ble laget men det var omtrent slik.

Det irriterer meg også når Gamst tapte mot United, eller Riises Liverpool spilte uavgjort, helvette, det er faktisk verre. Riise eier ikke Liverpool. En overskrift jeg kan godta er f.eks Liverpool med Riise fra start tuktet Arsenal.
Dette var bare ett eksempel. Jeg mener man bør nevne begge lag, så norske spillere, ikke bare norske spillere eller ett lag. Det føler jeg blir teit.

Uansett så blir min konklusjon at media skyter alt for mye opp Norske spillere noe som tar vekk fokuset fra selve kampen.

PS: dette var for det meste personlige meninger + litt fakta og ikke nødvendigvis ett svar til bl.a Frode og Lasse sine komentarer.

Edit: Kesse: Hvis det hadde vært en Barca reserve som hadde herjet hadde overskriftene trolig vært "Barca lekte seg til seier" eller noe slikt. Hadde en normann vært med Baca hadde overskriften, igjen, trolig vært "Riise vant da Ronaldhinio briljerte". Eller noe i den dure, hehe.

Det finnes unntak, det er alltid unntak, men det eneste jeg prøver å poengtere er at man legger for mye fokus på norske spillere, ikke det at di ikke skal ha et stort fokus, bare at de får et FOR stort fokus så hvis der vil fortsette denne diskusjonen så helst bruk poenget mitt som tema, ikke ekseplene mine..
iverpool FC

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
John Carew til Newcastle
« Svar #66 på: 14. Jan. 2007, 10:52 »
Sitat fra: "Dag Riise"
Å "forgude" norske spillere er jo noe pressen gjør fullt bevisst, det tiltrekker lesere, enkelt og greit! Da Liverpool vant CL med Riise på laget, i en kamp Riise var meget dårlig og brente straffe var overskriften "Riise vant Champions League".
 "Riise tok bare ett poeng" eller noe i den duren. Overskriftene kan være litt feil siden det er lenge siden (det siste) eksepelet ble laget men det var omtrent slik.

Det irriterer meg også når Gamst tapte mot United, eller Riises Liverpool spilte uavgjort, helvette, det er faktisk verre. Riise eier ikke Liverpool. En overskrift jeg kan godta er f.eks Liverpool med Riise fra start tuktet Arsenal.

Uansett så blir min konklusjon at media skyter alt for mye opp Norske spillere noe som tar vekk fokuset fra selve kampen.
Du nevner jo nesten bare overskrifter!!! Når du setter deg ned med avisen eller hva du enn vil lese, så må du jo lese hele saken, IKKE bare overskrifter!! Det hadde jo vært "tragisk" hvis de skulle opsummere en kamp med 3-4 ord, som en overskrift som oftest består av.
Så neste gang du/dere leser en overskrift, så les da også hele saken.

chickenman

• Kaptein
    • Vis profil
John Carew til Newcastle
« Svar #67 på: 14. Jan. 2007, 11:41 »
Sitat fra: "kesse"

Hvis Ronaldinho putter 2 mot Real Madrid vil også Tv2 skrive at han lekte seg med Real. Så det er ingen automatikk i at det kun er norske spillere som får slik omtale.

Her henger jeg meg litt opp i noe som ikke er veldig relevant for tråden, men dog. Det har kun skjedd en gang at Ronaldinho har scoret 2 mål mot Real Madrid, noe jeg sjekket kjapt fordi jeg ikke stoler 100% på hukommelsen hele tiden (og når sant skal sies er jeg attpåtil fyllesyk idag). Men poenget er at da TV2 skrev at Ronaldinho lekte seg med Real så hadde TV2 helt rett.
Anledningen var første El Clasico ifjorårs sessongen, og da som i år så skulle det foregå på El Santiago Bernabeu. En kamp Barcelona vant 3-0, og Ronaldinho lekte seg faktisk med Real Madrid. 1-0 var signert Eto'o, men Ronaldinho var sterkt involvert i forarbeidet til målet. Skal ikke si sikkert om han var nest sist på ballen, men at han var sentralt involvert i angrepet det er jeg sikker på. 2-0 og 3-0 scoret Ronaldinho selv, og begge målene var helt utrolige enkeltmannsprestasjoner, nesten NESTEN på høyde med raidet til Maradonna mot England i 86. Om TV2 skrev at Ronaldinho lekte med Real så hadde de helt rett, og overskriften var helt på sin plass, for Ronaldinho lekte seg faktisk med Real. Det bekreftes også gjennom det faktum at både Barcelona OG faktisk også Real Madrid fansen(!) ga Ronaldinho stående applaus etter kampen.

Og jeg syns egentlig Ronaldinho har lagt seg til en fin vane med å spille godt i El Calsico :)

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
John Carew til Newcastle
« Svar #68 på: 14. Jan. 2007, 12:45 »
Hehe, greit greit greit!;) Men det var kun et eksempel! Det kunne like gjerne ha vært "Ronaldo banket Liverpool". Poenget er at det er ikke kun norske spillere som blir hauset opp i Norske medier. Mediene hauser opp de som folk flest er opptatt av og har kjennskap til som feks Ronaldino, 2*Ronaldo, Figo, Zidane osv osv. Kitson scoret 2 mål for Reading i en kamp ville det neppe vært store overskrifter om det, nettopp pga at folk flest ikke bryr seg.

PS; Jeg har aldri sett overskriften "ronaldinho lekte seg med Real", den tok jeg rett ut av lufta!;)

chickenman

• Kaptein
    • Vis profil
John Carew til Newcastle
« Svar #69 på: 14. Jan. 2007, 12:56 »
Hehe, greit greit greit!;) Men det var kun et eksempel! Det kunne like gjerne ha vært "Ronaldo banket Liverpool". Poenget er at det er ikke kun norske spillere som blir hauset opp i Norske medier. Mediene hauser opp de som folk flest er opptatt av og har kjennskap til som feks Ronaldino, 2*Ronaldo, Figo, Zidane osv osv. Kitson scoret 2 mål for Reading i en kamp ville det neppe vært store overskrifter om det, nettopp pga at folk flest ikke bryr seg.

PS; Jeg har aldri sett overskriften "ronaldinho lekte seg med Real", den tok jeg rett ut av lufta!;)

Hehe, ok. Er jo helt enig i poenget ditt, men som en ivrig fan av både Barcelona og Ronaldinho måtte jeg gjøre min plikt å stå opp og forsvare ham akkurat der, faen for en kamp det var...

Og det er som du sier, mediene hauser opp nærmest alt, altfor mye. Kitson eksemplet er jeg også enig i. Scoret ikke Baptista hele 4(!) mål mot Liverpool i den 6-3 kampen, det har ikke blitt veldig opphauset har det?
Et annet eksempel kan hentes fra VG rett før jul. Og igjen er det Barcelona som står i sentrum, etter klubb Vm finalen som de tapte 1-0 for INternacional fra Brasil. Det ble vel skrevet at "Barca fikk brassebank" tror jeg. Bank og bank. Jeg er en av de som så kampen og jeg så en kamp som Barcelona stort sett styrte, og hadde desidert mest "ball possession", og skapte mest sjanser. Men alt var litt halvhjertet og ville seg ikke for katalanerne. Og ca 10 minutter før slutt kontret Internacional inn ett mål. Jeg deffinerer ikke det som "bank", men det er mulig det er et spørsmål om definisjoner. Noe jeg uansett tillater meg å være uenig i.

Igår derimot fikk dessverre Barcelona bank av byrival Espanyol ifølge de rapportene jeg har fått fra kampen (så den ikke selv).

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
John Carew til Newcastle
« Svar #70 på: 14. Jan. 2007, 13:16 »

Er enig med deg her Kesse!! Et eksempel fra VG igår: "Zlatan ordnet seiersrekord". Han spilte sikkert ikke alene i denne kampen. Så det kan lønne seg å lese hele saken!!
Et annet eksempel fra VG igår: "Hæstad-tabbe
punkterte kampen"!! Alle overskrifter om norske spillere er ikke bare positive!!

chickenman

• Kaptein
    • Vis profil
John Carew til Newcastle
« Svar #71 på: 14. Jan. 2007, 13:31 »

Er enig med deg her Kesse!! Et eksempel fra VG igår: "Zlatan ordnet seiersrekord". Han spilte sikkert ikke alene i denne kampen. Så det kan lønne seg å lese hele saken!!
punkterte kampen"!! Alle overskrifter om norske spillere er ikke bare positive!!

Hehe, neia det var faktisk 10 andre Inter spillere på banen sammen med Zlatan igår også. Men den overskriften er ikke helt fullgal. Zlatan ordnet 2-1 til Inter på stillingen 1-1. Kampen endte riktignok 3-1 etter at Materazzi scoret på en straffe like før slutt. Men Zlatans 2-1 scoring (bra mål forresten) blir vel kanskje vurdert til å være viktigere?
Den om Hæstad er heller ikke fullgærn. Det var en horribel tabbe som førte til 2-0. Og selv om kampen til slutt endte 4-0 er jeg villig til å være enig i at den ble punnktert på 2-0.

Det finnes helt klart altfor mange overskrifter som er kraftig overdrevet, misvisende eller faktisk feil, men de to du nevner her er ikke de beste eksemplene på det.

djmattis

• Gjest
John Carew til Newcastle
« Svar #72 på: 14. Jan. 2007, 13:32 »
ZLATAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN!!!
 :lol:

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
John Carew til Newcastle
« Svar #73 på: 14. Jan. 2007, 15:00 »
Sitat fra: "chickenman"

Hehe, neia det var faktisk 10 andre Inter spillere på banen sammen med Zlatan igår også. Men den overskriften er ikke helt fullgal. Zlatan ordnet 2-1 til Inter på stillingen 1-1. Kampen endte riktignok 3-1 etter at Materazzi scoret på en straffe like før slutt. Men Zlatans 2-1 scoring (bra mål forresten) blir vel kanskje vurdert til å være viktigere?
Den om Hæstad er heller ikke fullgærn. Det var en horribel tabbe som førte til 2-0. Og selv om kampen til slutt endte 4-0 er jeg villig til å være enig i at den ble punnktert på 2-0.

Det finnes helt klart altfor mange overskrifter som er kraftig overdrevet, misvisende eller faktisk feil, men de to du nevner her er ikke de beste eksemplene på det.
Synes dette var 2 gode eksempeler jeg! Den med Zlatan, det skal et helt lag til for å sette seiersrekord i Italia. Greit nok Zlatan er god, det sier jeg ingenting på!! Den om Hæstad, en del her sier at norske spillere blir skrytt opp i media. At media ikke har evnen til å være negative om norske spillere. Så fant jeg "Hæstad tabbe punkterte kampen", som viser at media i Norge ikke bare "hauser" opp norske spillere! At de faktisk klarer å se realiteten når norske utenlandsproffer driter seg ut!!!

Dette viser jo det jeg har sagt hele tiden. Nemlig at skryt til gode fotballspillere kommer uansett nasjon de kommer fra!! Og at norsk media IKKE bare skryter av norske spillere. Men som jeg skrev i et av mine tidligere innleg, overskrifter sier veldig lite, man MÅ lese hele saken hvis det skal gi en mening!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

annern

• Kaptein
    • Vis profil
John Carew til Newcastle
« Svar #74 på: 14. Jan. 2007, 15:04 »
Norske spillere blir hauset opp i norske medier. Spesielt gamsten. Jeg hater å gå inn på vg, å lese overskriften GAMSTEN ett eller annet.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=151923
overskriften " grei trekning for gamsten"

http://www.dagbladet.no/sport/2007/01/07/488103.html
gamsten fikk betalt for frispark terping

http://www.nettavisen.no/sport/pl/article854358.ece
gamsten senket everton

http://www.nrksport.no/fotball/premier_league/1.1547873
målgivende av gamsten

http://www.seher.no/cm/SeHer/Tv+og+film/Nyheter/1.241930
gamsten viste underbuksa

Den siste linken er kampen mot newcastle.. her er det mest fokus på at gamsten skårte, og reddet nesten dagen for blackburn.

http://pub.tv2.no/nettavisen/sport/pl/article830243.ece
Bare nesten for gamsten

Det er ligge uendelig mange lignende overskifter, hvis du bare googler gamsten. Det står sjeleden negative ting om våre proffer.
(     ""    )
 \   NU  /
   \ FC /
     \  /