Vel, alle målvakter rører seg fra streken, så det er jo selvfølgelig å ta litt vel mye i. Jeg husker ærlig talt ikke så mye annet enn fantomredningene og sweeperopptredene til Given. Det er det som sitter igjen. Jeg husker ikke alle dødballene imot vi hadde i hans tid, jeg husker ikke om han noen gang har plukket ned et innlegg fra kant, eller hvordan han har fremstått i de kampene hvor vi aldri slapp til en målsjanse (like that ever happened). Men jeg mener bestemt at Harper alltid har fremstått som tryggere i feltarbeidet enn Given. Han gikk etter min hukommelse oftere ut, og hadde en større tendens til å holde, ikke bokse. At Given er en klok keeper, er vi helt enige om. Han hadde selvfølgelig rutinen til å vite når han skulle ruse ut, når han skulle bli på streken, og når han måtte gjøre noe ekstraordinært.
Likevel, "command of area", "airial ability" og "handling" har aldri vært Givens sterke sider. Han kommuniserte lite med forsvaret sitt. Og jeg mener - sett i ettertid - at det til en viss grad kan ha bidratt til at noen av våre yngre midtstoppere ble unødvendig mye mer usikker enn de allerede var. Har blant annet sett på en del av Titus Brambles tabber, og tror kanskje de kunne vært unngått om Given hadde vært tydeligere i kommunikasjonen.
Det jeg synes å huske av Given var en rolig, trygg keepertype som med stor rutine gjennom å ha vært førstekeeper siden 1997 visste hva han til enhver tid måtte gjøre. Han gikk da alltids ut i feltet noen ganger, og han var jo en sweeper av verdensklasse. Men jeg husker han mer som en keeper som stort sett holdt seg på streken fordi han ikke trivdes med å utfordres på sine svake sider.
Jeg registrerer at de beste keeperne i dag er gode på omtrent alle områder, og er gode i feltet så vel som ekstreme på streken.