20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Obafemi Martins  (Lest 170890 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Øyvinden

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Obafemi Martins
« Svar #405 på: 22. Jan. 2008, 19:17 »
Kan ikkje sei meg helt einig i det. Asprilla hadde teknikk og dribleferdigheter som si store styrke, Martins har teknikk på linje med ein gjennomsnittlig norsk 6. divisjons-spelar, men har fart som sin klart største styrke. Uforutsigbarhet er det største fellestrekket mellom dei to. Meiner eg.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #406 på: 22. Jan. 2008, 19:25 »
Teknikk som en gjennomsnittlig norsk 6. divisjonsspiller? Hvilken verden lever du i?
Martins har selvfølgelig langt, langt bedre teknikk enn som så, men han er ikke alltid like flink til å bruke teknikken sin riktig. Det handler om fotballforståelse. Hadde Martins hatt så dårlig teknikk hadde han aldri i verden greid å score så spektakulære mål som han ofte gjør. Teknikk er det når Martins tar ned ballen fra Geremi mot Man City (bortekampen). Teknikk er det når Martins brassesparker inn sitt andre mål mot Bolton. Ingen norsk 6. divisjonsspiller greier noe sånt.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #407 på: 22. Jan. 2008, 19:38 »
Må innrømme Martins har litt bedre teknikk enn meg :-[
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

Øyvinden

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #408 på: 22. Jan. 2008, 20:50 »
Ja, eg veit eg overdreiv, men eg står fast ved at teknikk og ballkontroll er Martins sin store svakhet. Spesielt ved ballmottak og avslutninger. Ja han har eit par fantastiske mål i blandt, men som regel blir ballen blåst kilometer opp på tribuna.

kico

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #409 på: 22. Jan. 2008, 22:03 »
Teknikk som en gjennomsnittlig norsk 6. divisjonsspiller? Hvilken verden lever du i?
Martins har selvfølgelig langt, langt bedre teknikk enn som så, men han er ikke alltid like flink til å bruke teknikken sin riktig. Det handler om fotballforståelse. Hadde Martins hatt så dårlig teknikk hadde han aldri i verden greid å score så spektakulære mål som han ofte gjør. Teknikk er det når Martins tar ned ballen fra Geremi mot Man City (bortekampen). Teknikk er det når Martins brassesparker inn sitt andre mål mot Bolton. Ingen norsk 6. divisjonsspiller greier noe sånt.
Ikke dårlig Joakim, du fikk frem et par gode argumenter på at Martins ikke har teknikk på nivå med en norsk 6. div spiller.
For det er helt sant at Martins har god teknikk når det gjelder skudd, riktignok strak vrist. Og det er helt riktig at han har en god brasseteknikk.
Men faktum er at han har et helt elendig fintereportoar, han duger ikke en mot en, ikke har han spesielt god ballkontroll og basisferdighetene er rett og slett drit dårlige. Og når det snakkes om teknikk er det ofte disse kriteriene man legger i begrepet, og ikke hvor fine brassespark eller elegante nedtak han har fått til.
Martins har ekstreme ferdigheter som fra tid til annen glimter til, men dessverre har vi ikke sett mye til de i år.
Walking in a Keegan wonderland!

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #410 på: 22. Jan. 2008, 22:22 »
Uten at du har basisferdighetene i orden, har du ikke nubbesjans til å hevde deg på dette nivået som fotballspiller.

Martins' problem er at han bruker teknikken sin for dårlig. Han har ikke utviklet et fintereportoar godt nok til å tråkle seg forbi et helt lag, på samme måte som Beardsley gjorde i glansdagene. Men han har jo teknikk. Han har jo basisferdigheter. Han klarer å ta ned en ball, han klarer å sentre, han klarer å skyte.

Det er sant at det enkleste er det vanskeligste for Martins. Men det betyr ikke at han mangler basisferdigheter, eller at han mangler teknikk. Ballkontrollen er det selvfølgelig ingenting i veien med. Hvis ikke hadde han aldri i verden spilt såpass mye i Serie A og Premier League. Det er ikke akkurat de enkleste ligaene i verden. Martins utfordrer altfor sjelden en mot en, og velger å møte ball, fremfor å gå på løp. Men det betyr ikke at han ikke har ferdighetene i orden. Det handler om at han ikke har fotballforståelse god nok til å bruke disse ferdighetene.

Tommy Sten

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #411 på: 22. Jan. 2008, 22:28 »
Helt enig Joakim, og Keegan som var en såpass lur spiss selv har nok masse å lære Oba, selv om fotballen har forandret seg mye siden King Kev herjet på fotballbanen. Husker ikke hvor jeg leste det, men det var visst noe om at Keegan legger vekt på sykt mye skuddtrening på treningsfeltet, kanskje Oba lærer seg å treffe på 100 % sjansene og..
Asked to describe Wise, Keegan, who had a 2½-hour training-ground chat with the former Leeds manager on Thursday, replied, "Short."

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #412 på: 22. Jan. 2008, 22:35 »
Hører jeg at Martins ikke DUGER en mot en.. :o Haha!! Greit at han kanskje ikke har fintereportoaret til å dra seg forbi spillere, men han er utvilsomt flink til å komme seg forbi motspillere med farten sin....Er så mange latterlige røster her, teknikk som en 6.div spiller...jeeezz..

Som Joakim sier, selvsagt har Martins basisferdigheter! Selvfølgelig har han teknikk. Men problemet er at Martins ikke alltid gjør de riktige valgene...Men så er det det som fascinerer meg mest med martins, han gjør det utrolige! Han scorer plutselig et mål som tar pusten fra meg, eller han dribler seg forbi 4 spillere sånn at jeg sitter med verdens største glis i godstolen! Artisteri kalles det! :)
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

TooN

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #413 på: 22. Jan. 2008, 22:47 »
han mente vel ikke ordrett en norsk 6.div spiller da:) Poenget hans vr vel at han syns martins har meget dårlig teknikk til nivået han spiller på.

kico

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #414 på: 22. Jan. 2008, 22:52 »
Trodde ikke det var nødvendig å føye inn at det jeg mente var at han har dårlige basisferdigheter etter PL standard å regne.
Selvsagt klarer mannen å sentre, skyte og dempe en ball, men du må jo kunne innse at han er under gjennomsnittet for en spiss i PL på akkurat dette.
Sånn som jeg ser det er Martins alt for svak når det kommer til basisferdigheter, om man velger å skylde på fotballforståelsen, selvtillitt eller rett og slett ferdigheter får bli opp til den enkelte. Etter å ha sett han i snart 2 sesonger mener jeg det kommer ganske klart frem at han har store begrensninger når det kommer til det som egentlig er det enkleste, og på dette nivået tåler man ikke en spiller som så alt for ofte feiler i sånne situasjoner. Derfor klarer jeg ikke se han som noe annet enn en superinnbytter som tidvis kan vise storhet. Jeg mener også at Martins har mistet mye av den farten og uforutsigbarheten han tidligere hadde. Jeg skal ikke begynne å spekulere i om det hans egentlige alder det kommer av eller andre grunner. Det får bli en annen sak. Jeg er uansett en forkjemper for å satse på andre folk enn Obafemi Martins.

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #415 på: 22. Jan. 2008, 22:56 »
Jeg mener også at Martins har mistet mye av den farten og uforutsigbarheten han tidligere hadde. Jeg skal ikke begynne å spekulere i om det hans egentlige alder det kommer av eller andre grunner. Det får bli en annen sak. Jeg er uansett en forkjemper for å satse på andre folk enn Obafemi Martins.

Ikke drit deg ut a.......mistet farten sin?? haha! Hva mener du isåfall grunnen er, at han er 35 år og spiser for mye bananer..?
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #416 på: 22. Jan. 2008, 23:00 »
Slik jeg ser det er Martins største problem å utnytte styrkene sine på rett måte, og det å bruke det effektivt. Han har uten tvil et veldig stort potensiale, og jeg håper at King Kev kan få dette ut av han. Han har vel flere ganger vist at han har ferdighetene til å hamle opp med de fleste når han har dagen!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

kico

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #417 på: 22. Jan. 2008, 23:02 »
Jeg mener også at Martins har mistet mye av den farten og uforutsigbarheten han tidligere hadde. Jeg skal ikke begynne å spekulere i om det hans egentlige alder det kommer av eller andre grunner. Det får bli en annen sak. Jeg er uansett en forkjemper for å satse på andre folk enn Obafemi Martins.

Ikke drit deg ut a.......mistet farten sin?? haha! Hva mener du isåfall grunnen er, at han er 35 år og spiser for mye bananer..?
Ja, akkurat det jeg mente, bananer og 35 år.
Jeg sa at jeg ikke ville spekulere i noe som helst, jeg nevnte at han ikke er like rask lenger, og jeg valgte og trekke frem en mulighet for akkurat det. Jeg føler meg uansett ganske sikker på at mannen som for 2 år siden løpte opp egne feilpasninger, og ble kalt Europas raskeste fotballspiller ikke er like rask lenger. Hvis du har fulgt med på Newcastle kamper de 2 siste årene tror jeg du finner ut av akkurat det samme. Hva det kommer av aner ikke jeg, men jeg velger å utelukke bananteorien din.

Tommy Sten

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #418 på: 23. Jan. 2008, 02:47 »
Du har sikkert sett flere Newcastle-kamper enn det jeg har, men jeg tror at Martins vil bli bedre under Keegan, uansett. Den farten han har forsvinner ikke på et blunk, men når vi spiller fotball som kjerringer og ikke får til noe kreativt framover, så blir det tungt for spissene. Mentaliteten til Oba påvirker prestasjonene hans, og da nytter det ikke å spille med en trener som er fornøyd med 0-0 mot Stoke. Keegan kaller seg selv en "player manager" fordi han er flink til å snakke med spillere og få ut potensialet i dem, og som gammel toppspiss kan han lære Martins masse, og Oba har (såklart) uttalt seg positivt om den nye treneren. Shearer sa at å spille under Keegan var "any strikers dream", så da tror jeg nok det er i noe i teorien min :p
Asked to describe Wise, Keegan, who had a 2½-hour training-ground chat with the former Leeds manager on Thursday, replied, "Short."

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #419 på: 23. Jan. 2008, 18:27 »
Player's manager, Tommy ;)

Uansett, hvor mange løpsdueller har vi sett Martins i den siste tiden? Hvor mange ganger har han hatt muligheten til å løpe opp egne feilpasninger? Hvor mange lærebokskontringer har Newcastle prestert den siste tiden? Det slår deg ikke, kico, at også lagets prestasjoner har sin innvirkning på hvordan Martins opptrer på fotballbanen? De få gangene vi fikk nyte Martins' fart i fjor, så var det virkelig en fryd å se på.

Vi har ikke fått sett mye av Martins' fart ennå, fordi Newcastle, og for den del også Nigeria, ikke har kunnet tilby ham gode nok arbeisforhold. Martins har i tiden sin i Newcastle, vært nødt til å møte ballen mye, fordi kreative pasninger fra midtbanen har vært heller fraværende.

Er det noen som kan nå frem til Martins, og gjøre ham til en bedre spiss, så er det Kevin Keegan. Hadde Alan Shearer hjulpet til i tillegg, hadde det vært fullkomment. Jeg har stor tro på at vi kan få se en bedre Martins utover våren og spesielt neste sesong.