20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Grusomme herskere gjennom tiden  (Lest 14402 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
Grusomme herskere gjennom tiden
« Svar #30 på: 09. Nov. 2006, 22:23 »
Sitat fra: "Agurksaft"
Å måle Bush saman med Hitler er kvalmande spør du meg.
 :oops:

Enig. De som har gjort det bør skaffe seg litt historiekunnskap, eller enda bedre, dra ned til konsentrasjonsleirer i Tyskland eller Polen og se hvordan det faktisk var folk ble  behandlet. Jeg har aldri sett noe verre, og har aldri hørt om noe som kan virke i nærheten av like ille.

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
« Svar #31 på: 09. Nov. 2006, 22:39 »
Sitat fra: "Agurksaft"
Å måle Bush saman med Hitler er kvalmande spør du meg.
 :oops:

Helt enig. Det blir fryktelig usaklig å diskutere slik. Også å påstå at "Osama er snill, mens George er dum" blir helt usaklig.

Hvorfor tror man at kurderne jubler i Irak om dagen? Ikke engang Saddam når opp blant de aller verste gjennom tidene. Men det var veldig bra å få stoppet han.

La oss inderlig håpe at den tiden med massehenrettelser i mangemillionersklassen er forbi. Det er ingen som har betvilt at det som skjedde i Rwanda var grusomt. Ei heller andre steder. Men nå snakker vi om grusomme herskere, gjør vi ikke? Dessuten er 100 000 småtterier i forhold til Maos 24 millioner henrettelser. Og Hitler blir jo også smågutt i forhold med 6 millioner.

Det er er en del her som mangler perspektiver. Men det er ikke noe nytt.
Toon, Toon,
Black and white army

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #32 på: 10. Nov. 2006, 00:07 »
Sitat fra: "Mack"
La oss inderlig håpe at den tiden med massehenrettelser i mangemillionersklassen er forbi. Det er ingen som har betvilt at det som skjedde i Rwanda var grusomt. Ei heller andre steder. Men nå snakker vi om grusomme herskere, gjør vi ikke? Dessuten er 100 000 småtterier i forhold til Maos 24 millioner henrettelser. Og Hitler blir jo også smågutt i forhold med 6 millioner.

Igjen: Er det antall liv på samvittigheten som gjør en hersker mer grusom enn den andre? Mao er verre en Djengis Kahn fordi han hadde større tilgang på folk å ta livet av?

Og Hitlers 6 millioner? Han tok livet av 6 millioner jøder. I tillegg døde kanskje 5 millioner ikke-jøder i konsentrasjonsleirene. Når han i tillegg var ansvarlig for å ha startet en verdenskrig som tok livet av 50-60 millioner mennesker til sammen, begynner han å få en del menneskeliv på samvittigheten.

André S

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #33 på: 10. Nov. 2006, 10:47 »
Hitler og hans grusomheter under 2. verdenskrig er de som er mest kjent for oss nordmenn ja. Men tror dere virkelig at alle de andre drepte sine motstandere på en human måte?

"Komma no lille guten min. Så skal du få ei giftsprøyte av meg her. Du kommer til å kjenne et lite stikk når jeg setter sprøyta, men så vil det gå raskt og smertefritt"

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #34 på: 11. Nov. 2006, 17:50 »
Selvsagt er det helt på tryne å sammenligne Bush med Hitler.
Er maaange fler som skulle vært nevnt før den hillbillien, deriblant noen kommunistdiktatorer.
Men Hitler er tidenes ondeste hersker, ingen som helst tvil om det etter det helvettet han klarte å sette i gang.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #35 på: 11. Nov. 2006, 17:55 »
Kem var det som brukte og planta bambuskudd i ræva ? Det er grusom tortur.
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #36 på: 13. Nov. 2006, 16:52 »
Selvfølgelig har det skjedd ting, spesielt i Asia og Afrika kanskje, som er helt forferdelige og uakseptable. Under apartheid-regimet i Sør-Afrika for eksempel ble det tatt i bruk nesten utenkelige torturmetoder, og straffene folk fikk for forbrytelser var ganske syke.

Likevel synes jeg ingenting er i nærheten av de omfattende systematiske massemordene i Nazi-Tyskland. Tror egentlig ikke det er mulig å få det verre heller.

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #37 på: 13. Nov. 2006, 19:16 »
At "Bush er ut" er jo bare såååå 2005 da!
 8)

Agurksaft

• Gjest
« Svar #38 på: 13. Nov. 2006, 21:14 »
Eg trur det var vietnamesarane som hadde ei slags greip som holdt munnen åpen, og sleppte levande slangar ned i halsen på levande mennesker.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #39 på: 15. Nov. 2006, 22:27 »
Hitler drepte kanskje ikke like mange mennesker som enkelte andre gjorde før ham. Men måten Hitler systematisk tok livet av absolutt alle som ikke så akkurat sånn og sånn ut, eller som prøvde å opponere mot ham, eller som av en eller annen grunn bare hadde en annen religion eller en annen seksuell legning gjør at Hitler bør kunne sees på som Den verste.

Men det er umulig å si om han faktisk var verre enn den ene eller den andre.

Og Mack, jeg har aldri brukt "Osama er snill, Bush er dum" som et argument i denne diskusjonen. For det er heller ikke noe argument, og det er veldig usaklig. Det var en plakat jeg laget for å skape litt liv, og en kontrast til alle "Fred er bra, krig er dumt"-plakatene laget av tusenvis av barn i byen.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
« Svar #40 på: 19. Nov. 2006, 15:05 »
Sitat fra: "Berntsen"

Igjen: Er det antall liv på samvittigheten som gjør en hersker mer grusom enn den andre?

Ja.
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #41 på: 19. Nov. 2006, 18:26 »
Sitat fra: "Lasse"
Sitat fra: "Berntsen"

Igjen: Er det antall liv på samvittigheten som gjør en hersker mer grusom enn den andre?

Ja.

OK? Så folk som levde for veldig lenge siden kan ikke ha vært like grusomme som i dag - fordi det ikke bodde så mange folk på den tiden de kunne ta livet av? Jeg er ganske sikker på at Mao ikke hadde drept 24 millioner om han hadde levd på 1100-tallet og vært keiser i Kina da. Samtidig er det godt mulig at Djengis Kahn hadde drept enda flere enn Mao har gjort om han hadde levd i dag og var en mektig hersker.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #42 på: 19. Nov. 2006, 23:17 »
Samtidig må man jo tenke på hvor lenge Mao fikk holde på. Hitler er for meg den ondeste mannen i moderne tid. No doubt about it.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #43 på: 21. Nov. 2006, 23:37 »
Sitat fra: "Kristoffer Eilertsen"
Samtidig må man jo tenke på hvor lenge Mao fikk holde på. Hitler er for meg den ondeste mannen i moderne tid. No doubt about it.

Ikke sant. Finnes masse andre argumenter mot at antallet drepte blir feil som eneste grunnlag å dømme folk på. Måten man dreper folk på, bakgrunnen for drapene, slike ting. Dere må se litt større på det enn bare den statistikken, folkens.

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
« Svar #44 på: 22. Nov. 2006, 18:43 »
Da må du nesten fortelle meg hvordan Mao drepte folk.
Toon, Toon,
Black and white army