20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Hatliste om fotballspelarar ala Panzer Hagens si liste ;)  (Lest 27635 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
Hatliste om fotballspelarar ala Panzer Hagens si liste ;)
« Svar #45 på: 25. Okt. 2006, 18:50 »
Sitat fra: "geordie-olav"
Sitat fra: "Benson"
Det funker liksom ikkje like godt når ein neger skriker din jævla kviting som når ein kviting skriker din jævla neger. Men i prinsippet så er det jo likt

Kall dem afrikanere eller sortinger, men for guds skyld - kall dem ikke for negere. Sier du det til feil person, så sliter du.

En afrikaner jeg kjenner sier at neger betyr slave. Om det stemmer, vet jeg ikke. Men det viktigste er jo at han, og sikkert mange andre afrikanere tror det.

Å bli kalt slave er vel ikke hyggelig?

Neger betyr ikkje slave.
Neger var vel ei folkestamme neri Afrika ? I all fall var negerene svarte og veldig sterke atletiske og arbeidsomme folk. Og det var nok kanskje ein grunn til at europerne tok dem som slaver.. Grunnen til neger har fått negativt rykte er jo på grunn av denne slavehandelen.. Så neger blir forunde med slavehandel... Azzå ein neger er ein bra mann. Hadde det ikkje vert for slavenhadelen så Hadde neger vert eit positivt utrykk. det burde kje vert noke negativt og blitt kalla neger da iallfall.
Så ordet neger blir tatt som noke negativt,
men egentligt er det positivt.

det kommer jo litt ann på kordan ein bruker det da. Det er vel kanskje litt av poenget her. Det burde vert bedre og bruke ordet neger enn svarting egentligt. Er du svarting er du bare svart men er du neger så kommer du i tillegg fra eit sterkt og arbeidsomt folkeslag :P
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
« Svar #46 på: 25. Okt. 2006, 19:56 »
Sitat fra: "Journalisten"

Og Lasse: Du skjønner virkelig ikke hva jeg mener! POENGET er at INGEN skriver "Parker og hans hvitevenner", mens opptil flere sier "negervenner". Hva er grunnen til det, tror du?  :wink:

Grunnen er som en eller annen forklarte at de fleste her inne sikkert er hvit, og ikke trenger å presisere noe mer enn det. Det er jo mye enklere å skrive "Drogba og negervennene" enn å skrive navnet på alle dem han snakker om! Du vet med en gang at han mener Drogba, og noen venner av ham (mest sannsynlig på Chelsea) og de er mørkhudet/svartinger/negre.

Men jeg lurer på: hadde denne rasisme-diskusjonen vært tilstedet om han hadde skrevet Parker og hvitevennene?
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

HÃ¥vard

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #47 på: 25. Okt. 2006, 19:57 »
Synes dette var en aldeles tåpelig ting å henge seg opp i, Journalisten...  :roll:
Kom gjerne med flere spørsmål, jeg deler gladelig av min visdom på dette punktet.

Agurksaft

• Gjest
« Svar #48 på: 26. Okt. 2006, 11:20 »
Benayoun og resten av jødevennene hans på  West ham.

Klingar ikkje heilt bra vel?
Nei gjer ikkje det.

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
    • http://newutd.no/index.php?cat=8
« Svar #49 på: 26. Okt. 2006, 11:29 »
Sitat fra: "Lasse"
Sitat fra: "Journalisten"

Og Lasse: Du skjønner virkelig ikke hva jeg mener! POENGET er at INGEN skriver "Parker og hans hvitevenner", mens opptil flere sier "negervenner". Hva er grunnen til det, tror du?  :wink:

Grunnen er som en eller annen forklarte at de fleste her inne sikkert er hvit, og ikke trenger å presisere noe mer enn det. Det er jo mye enklere å skrive "Drogba og negervennene" enn å skrive navnet på alle dem han snakker om! Du vet med en gang at han mener Drogba, og noen venner av ham (mest sannsynlig på Chelsea) og de er mørkhudet/svartinger/negre.

Men jeg lurer på: hadde denne rasisme-diskusjonen vært tilstedet om han hadde skrevet Parker og hvitevennene?

Ja, det hadde den. Rett og slett på grunn av at INGEN hadde skjønt hvorfor noen skrev "Parker og hvitevennene". Og er det kun de mørkhudede på Chelsea han mente? Det er da vel flere ganske uspiselige spillere i den troppen, spør du meg.

Og til Håvard og alle andre: Poenget mitt er at det bekymrer meg litt at en negativ trend utvikler seg i samfunnet, hvor vi slenger rundt oss med slike bemerkninger som ligger i grenseland for nedsettende omtale av andre mennesker. Derfor reagerte jeg på hans innlegg, siden jeg sikkert ikke var den eneste som mente at det lett kunne oppfattes som om det lå en negativ undertone i ordbruken.

Mange oppfatter neger helt uten underforståtte meninger, mens betegnelsen av andre regnes som et nedsettende ord, og som et uttrykk for rasisme. Dette gjelder også "negresse", som refererer til mørkhudete kvinner, og som i tillegg kan ha en kjønnsdiskriminerende tone.

Språkrådet anbefaler at "folk virkelig bør tenke seg om før de benytter slike sensitive ord".

"Norsk Riksmålsordbok lister opp ulike ordsammensetninger med "neger-", så som: negerarbeide, negerdriver, negerhandel, negerhater, negerlynsjing, negerpakk, negerplantasje, negerslave, negertjener, bladneger, haleneger. Begrepene vitner om historisk lite trivelige tider, i tillegg til holdninger hos språkbrukerne. Det er imidlertid få av disse ordene som brukes i praksis, selv om de står i ordboken." Hentet fra Wikipedia.

Neger er eit ord som kan visa til ein person med mørk hudfarge, hovudsakleg ein som har afrikansk avstamming. Omgrepet har etterkvart vorte sett på som eit nedsetjande uttrykk, og blir i dag helst brukt av uvit eller vondskap.

Ordet kommer fra det latinske "niger", svart, og var lenge bare et uttrykk som beskrev mørk hudfarge. Man brukte blant annet "australneger" om australske urfolk.

Ettersom mørkhudede afrikanerer ble tvangsflyttet i store mengder til Amerika og brukt der som slaver, fikk ordet man brukte om dem noen steder et svært negativt innhold.

Selv om de frie etterkommerene av disse slavene i USA en stund kalte folkegruppen sin for "Negroes", ble dette og ordet "nigger" etter hvert enstydende med å kalle noen en mindreverdig person, en slave.

Point taken?
Tore Eikeland,
Skribent, student og politiker

NewUtd.no - av supportere, for supportere!

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #50 på: 26. Okt. 2006, 13:33 »
de kaller oss poteter og hverandre niggere. why cant we?

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #51 på: 26. Okt. 2006, 18:04 »
Neger er et negativt laddet ord i hovedsak i dag. Det er ikke til å komme vekk fra. MEN det betyr selvsagt ikke at en som sier dette nødvendigvis mener det negativt. Og jeg veit at Andrè nok ikke mente det slik, men det kan lett oppfattes slik. Selv syns jeg det er best å bruke andre navn.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #52 på: 26. Okt. 2006, 18:59 »
hvorfor kaller de hverandre det hele tiden da? nigga please

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #53 på: 26. Okt. 2006, 22:44 »
Forde det er akkurat det de er. De er negre, og da kaller de hverandre negre. Man skal kalle en spade for en spade!
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #54 på: 26. Okt. 2006, 23:16 »
akkurat!!!!

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #55 på: 26. Okt. 2006, 23:26 »
mm.
Men det er bare niggere som får kalle andre niggere fror niggere. Kaller ein kvit person dei for nigger da blir det bråk.  :roll:
Ka du trur om det Journalisten ?
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #56 på: 27. Okt. 2006, 14:00 »
Sikkert noe moralsk-pisspreik han kommer med nå!

annern

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #57 på: 30. Okt. 2006, 20:55 »
Dere som syns det er greit å kalle mørkhudede for neger, kan jo gå i køen på et utested å si til en mørkhudet " hei du. hvor er alle negervennene dine?"  

Når de ikke liker å bli kalt neger, synes jag at det ikke er vits i å skrive det i det hele tatt. tenk om det er mørkhudede på dette forumet som tar seg nær av det?  det er jo klart at det kan virke provoserende for en som er mørkhuda.  Andrè mente sikkert ikke å virke rasistisk, men veldig mange klikker ofte for det.

Jeg skjønner hvorfor svarte kaller hverandre for neger/nigga. Det er en intern greie som er en del av kulturen til de svarte, og de gir hverandre lov til å si det.

Det var de hvite som drev med slavehandel og gjorde nigga til et negativt ord. etter dette fikk ikke de hvite lov til å kalle de svarte for negere lenger.
Og sånn har det blitt til den dag idag.

Jeg skjønner at journalisten og andre reagerer.
(     ""    )
 \   NU  /
   \ FC /
     \  /

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #58 på: 30. Okt. 2006, 22:55 »
hvorfor kaller de hverandre for negative ord da? er det KULTUR å kalle hverandre nedsettende ting? come on!

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
    • http://newutd.no/index.php?cat=8
« Svar #59 på: 30. Okt. 2006, 22:57 »
Sitat fra: "Benson"
mm.
Men det er bare niggere som får kalle andre niggere fror niggere. Kaller ein kvit person dei for nigger da blir det bråk.  :roll:
Ka du trur om det Journalisten ?

Ordet "nigger" er defintivt et LITE BRUKT ORD i forhold til hvor mange mørkhudede det fins i verden. Enkelte her må forstå at det finnes flere mørkhudede mennesker enn de man ser i de nyeste musikkvideoene og filmene.

Sitat fra: "Nynorsk WIKIPEDIA"
Bare det å bruka ordet nigger er nå tabu for dei fleste USA-amerikanarar, og ein refererer gjerne til det ved å bruka eufemismen «the N word». Bare nokre hippe, mannlege afroamerikanarar bruker ordet overfor kvarandre. I staden bruker ein gjerne omgrepet afroamerikanarar om denne folkegruppa.
Tore Eikeland,
Skribent, student og politiker

NewUtd.no - av supportere, for supportere!