20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Fotballregler  (Lest 29769 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

plebbster

• Gjest
Fotballregler
« på: 18. Juni 2006, 23:55 »
Det er to fotballregler jeg aldri har funnet svaret på. Jeg har prøvd å finne ut av den ene regelen i dette VM uten å virkelig helt skjønne om min teori er riktig eller galt, så jeg håper med hele mitt hjerte at noen fotballentusiaster her kan hjelpe meg. Jeg presenterer reglene èn etter èn.

Regel nummer 1:

Denne regelen går ut på tilleggstid inn mot pause. La oss si at i en kamp mellom RBK og Brann, så har det blitt lagt til 3 minutter etter at Vidar Riseth har ligget nede fire ganger. Ok; jeg setter opp et tidsskjema. For det er det denne regelen går ut på. Tid.

19:00 : Kampstart
19:01 : Riseth ligger nede
19:30 : Riseth ligger nede
19:31 : Charlie Miller scorer fem mål
19:35 : Riseth ligger nede
19:45 : Det blir erklært tre min. tilleggstid
19:48 : Alle går til garderoben unntatt Riseth

Ok nå, gutta. Følg med nå. Her kommer spm:
Starter kampen nå 20:03 eller starter den 20:00?
Er det en fast regel at pausen skal være på et kvarter, eller må hviletiden reduserer pga. en pingle?

Regel nummer to :

Offside på corner, går det an?
Her har ûbermAistah plebinho laget en fin tegning om hans skrekkscenario:

Mann nr. 1 ( mannen nærmest " kamera " ) sentrer ballen til karen som står på andre siden av buen. Enkelt og greit; dømmes det offside på corner?

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
Fotballregler
« Svar #1 på: 19. Juni 2006, 00:13 »
Spørsmål nr 1: Tror ikke at det må på død og liv være nøyaktig 15 minutters pause. Det tar dommeren mer eller mindre på gefylen.

Spørsmål nr 2: JA. Det dømmes offside på corner stadig vekk. Kanskje du blander litt med innkast, hvor det ikke dømmes offside :wink:
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

plebbster

• Gjest
Fotballregler
« Svar #2 på: 19. Juni 2006, 00:28 »
Vet ikke om vi har fasitsvaret på nummer to, Lasse. Jeg har flere folk på MSN som er uenig som bare det.

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
Fotballregler
« Svar #3 på: 19. Juni 2006, 00:34 »
At det kan bli offside på corner?!?!? Det kan jeg love deg at er sant! Innviter meg du, så skal jeg banke de litt for deg.
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
Fotballregler
« Svar #4 på: 19. Juni 2006, 14:01 »
Etter det eg forstår så er det ikkje offside på corner.

Så lenge ballen slås tilbake så blir det ikkje offside. Det er bare når ballen blir slått framover at det er offside. ala Cornersparket kommer frå Linja ala Ballen blir slått utover ala Ingen offside ?
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

HÃ¥vard

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Fotballregler
« Svar #5 på: 19. Juni 2006, 15:17 »
Det jeg forstod av det du skrev, virket riktig. Det er ikke offside så lenge pasningen ikke går framover.
Eks. Offside: ikke offside:
På det bildet der det ikke er offside står begge bak forsvareren, men pasningen går bakover. Regner med at det er sånn på corner og, for der kan pasningen nesten bare gå bakover. Mener og ha sett at det har blitt blåst for offside på corner i en Viking-kamp, det er hvertfall det på FIFA 06.
Kom gjerne med flere spørsmål, jeg deler gladelig av min visdom på dette punktet.

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
Fotballregler
« Svar #6 på: 19. Juni 2006, 15:54 »
Det er sikkert svært sjeldent at det blåses offside på corner, nettopp fordi ballen slåes bakover.

Men offside regelen gjelder jo på corner og. Det er det som er mitt poeng. Ligger Ronaldinho ballen så langt vekk fra linjen som mulig, og slår inn til Ronaldo som står helt alene på strek, er det faktisk offside.

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
Fotballregler
« Svar #7 på: 19. Juni 2006, 15:59 »
pausen er alltid på 15 min! skal jeg love deg. og ja, det kan bli offside på corner. er jo en grunn til at keeper ofte roper "UUUUT"

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
Fotballregler
« Svar #8 på: 19. Juni 2006, 17:27 »
Haha, så klart er det offside på corner! Det burde da alle vite.

plebbster

• Gjest
Fotballregler
« Svar #9 på: 19. Juni 2006, 23:42 »
There is no offside offence if a player receives the ball directly from:
a goal kick, throw-in or a corner kick.

Hentet fra http://www.fotballen.eu/Emner/regler.html

Tror vi har svaret her.

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
Fotballregler
« Svar #10 på: 20. Juni 2006, 00:56 »
Sitat fra: "geordie-olav"
Haha, så klart er det offside på corner! Det burde da alle vite.

Å? Kor mange cornere har du sett bli avblåst for offside egentligt a ?

Dag Riise

• Scouser
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
Fotballregler
« Svar #11 på: 20. Juni 2006, 01:29 »
Hvor mangen corner blir slått fremover? Det er nesten umulig å slå en corner fremover og omtrent like sjeldent å ikke ha menn på stolpene.
iverpool FC

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
Fotballregler
« Svar #12 på: 20. Juni 2006, 01:51 »
ble egentlig mer overasket over at det ikke kunne bli offside på innkast

Dag Riise

• Scouser
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
Fotballregler
« Svar #13 på: 20. Juni 2006, 02:06 »
Si ikke det, i Liverpool - Blackburn ble Fowler avblåst for offside etter innkast. Men linjedommeren gjorde alt godt igjen da Cisse står tre meter i offside og først er borti ballen og så later som om han ikke var innvolvert i spillet. Det endte med at Morientes ble spilt igjenom og sentret 45 grader ut til Fowler som puttet. Rett og slett fantastiske dommere den kampen, rett og slett fantastisk.
iverpool FC

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
Fotballregler
« Svar #14 på: 20. Juni 2006, 13:26 »
Lol Dømte han offside på kast? Får håpe den linjedommeren blei fratatt lisensen azz. Det er tragisk.