20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Hva er du mest lei av å høre om?  (Lest 16609 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
Hva er du mest lei av å høre om?
« Svar #45 på: 08. Juli 2006, 14:25 »
Kan du fortelle meg, smart som du er, hvordan du klarer å sammenligne Given med Rooney, for så og finne ut at Given er dårligere?

Jeg venter i spenning.
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Dag Riise

• Scouser
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #46 på: 08. Juli 2006, 14:28 »
Blir meget vanskelig å samenligne ja. Det har du fullstendig rett i. Pleier ikke innkludere keepere i denne typen diskusjoner for det  er helt umulig å samenligne. La oss heller si utespillere da. Hvis det blir lettere?
iverpool FC

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #47 på: 08. Juli 2006, 14:31 »
Ja gjerne det. Hvordan sammenligner du Rooney med Boum feks.? Det er jo to fullstendig ulike spillere som spiller på fullstendig ulike plasser.
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Dag Riise

• Scouser
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #48 på: 08. Juli 2006, 14:35 »
Boumsong er en vandrende katastrofe - med et stort potensiale - mens Rooney er PL`s nest beste spiss. Sånn kan man jo komme frem til en konklusjon for eksempel.
iverpool FC

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #49 på: 08. Juli 2006, 14:40 »
De to har jo vidt forskjellige jobber! Du kan rett og slett ikke påstå at Rooney er bedre enn alle spillerne på Newcastle, det blir for dumt! Det går ikke an å sammenligne.

Det blir det samme som å si at Bjørn Dæhlie er den største idrettsutøveren noen sinne!

Dag Riise

• Scouser
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #50 på: 08. Juli 2006, 14:43 »
Det blir kanskje litt vanskelig å samenligne. Men hvis du setter opp verdens 20 beste spillere og Rooney er på listen men ingen Newcastle spillere... Uansett så er ikke det så relevant. Man kan samenligne på mangne måter. Hvor godt den spilleren spiller i sin posisjon samenlignet med en annen spiller sine prestasjoner i en annen posisjon. Sånn samenligning går helt fint.
iverpool FC

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #51 på: 08. Juli 2006, 14:47 »
Sitat fra: "Dag Riise"
Det blir kanskje litt vanskelig å samenligne.

Jeg sluttet (for din egen skyld) å lese der. Takk for en morro halvtime, Dag Riise. Jeg fikk meg en god latter!

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #52 på: 08. Juli 2006, 15:00 »
Dag har rett, eneste spilleren som kan sies å være like god må vel være Owen sett ut fra prestasjoner. Om noen har sett Actims stats er Owen den mest målfarlige spissen i PL, og den med beste pasningsprosenten minus Henry om jeg ikke husker feil. Dessuten er han også best på driblinger.
Uansett, jeg vil enda rate en frisk Owen som omtrent like god som Rooney. Owen tar igjen mye på at han er en bedre goalgetter enn Rooney enda.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
    • http://newutd.no/index.php?cat=8
« Svar #53 på: 08. Juli 2006, 19:01 »
Fullstendig enig med Lasse her. Lo godt da jeg leste dette. Kjære Dag: Du skriver så konkluderende og tåpelig her at det er ganske latterlig. La meg få presisere at dette ikke er ondt ment, men slike utsagn kommer vanligvis fra den yngre garde av fotballentusiaster.

For det første: Det er umulig å lage en liste over verdens beste spillere, rett og slett fordi det er FULLSTENDIG umulig. Man kan ikke si at en spiller er verdens beste, ei heller blant de fem, ti eller tyve beste. Det man faktisk KAN si, er at en spiller er i verdensklasse. Men tallvurderinger av internasjonale, profesjonelle toppspillere er helt og holdent latterlig håpløst. Det er klart det er artig med kåringer og så videre, tatt ut fra statistikk og diverse. Men det gir aldri en hundre prosent nøyaktig, reell vurdering av individet som gir muligheter for parallell sammenligning.

For det andre er jeg enig i at Wayne Rooney er en spiller i verdensklasse, og det er umulig å sammenligne hans kvaliteter med spillere som Boumsong og Given, selv om Shay Given i internasjonal målestokk ligger på et betraktelig høyere nivå enn Rooney. Men det er som sagt umulig å sammenligne slike spillere. Hvis man lager nyanserte kategorier kan det selvfølgelig gå an å skille nivået på en 6. divisjonsspiller fra FK Vadsø med Thierry Henry. Greit nok det. Men å i det hele tatt prøve å sammenligne spillere innenfor samme nyanserte kategori, blir en nokså vanskelig og håpløs oppgave.

Det er bare bra at du skaper en livlig diskusjon med dette, Dag, det er flott. For all del. Men å kalle Boumsong for en "vandrende katastrofe", er det mest tåpelige jeg har hørt på lang, lang tid. Hvis du kaller en spiller i troppen til et finalelag i VM for en "vandrende katastrofe", da har du VIRKELIG lite peiling på fotball. I hvert fall på saklige vurderinger av dette omfattende enkeltemnet.

Nok en gang registrerer jeg (dessverre) at du igjen må "unnskylde", og til dels vri på dine egne meninger og innlegg her, Dag, og det er litt synd. Jeg har prøvd å si det til deg utrolig mange ganger før. Dette er overhodet ikke noen hets av deg i det hele tatt, for alle her inne vet at du er en svært flink og god debattant, men et eller annet fører til at du iblant kommer med noen utspill som du må vri på i ettertid, og jeg må få lov til (nok en gang) å gjenta at man MÅ tenke før man skriver noe, og prøve å skrive så tydelig og gjennomtenkt som man kan. Ellers skal du selvfølgelig ha ros for din argumenteringsevne til vanlig. Men akkurat i dette tilfellet blir det en liten spasertur ut på vidden.

Du må gjerne MENE at Rooney er en bedre spiss enn Owen, eller andre Newcastlespisser, men å være så konkret overfor en hel spillerstall med klassespillere, blir litt uheldig. Og det er jo et lite lyspunkt at du i ettertid innrømmer at det blir vanskelig å sammenligne, men det er uansett irriterende at dette må skje i ettertid og at du ikke presiserer dine meninger med en gang. Om du (eller andre) har respons på dette, er du (eller andre :) ) selvsagt hjertelig velkommen til å diskutere det.

8)
Tore Eikeland,
Skribent, student og politiker

NewUtd.no - av supportere, for supportere!

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #54 på: 08. Juli 2006, 20:22 »
Sitat fra: "Journalisten"
Man kan ikke si at en spiller er verdens beste, ei heller blant de fem, ti eller tyve beste. Det man faktisk KAN si, er at en spiller er i verdensklasse. Men tallvurderinger av internasjonale, profesjonelle toppspillere er helt og holdent latterlig håpløst. Det er klart det er artig med kåringer og så videre, tatt ut fra statistikk og diverse. Men det gir aldri en hundre prosent nøyaktig, reell vurdering av individet som gir muligheter for parallell sammenligning.

Ja, fullstendig enig.

Jeg elsker statestikker, det gjør jeg virkelig, men de vil aldri bli helt perfekte, og da tenker jeg i fotballsammenheng.

André S

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #55 på: 09. Juli 2006, 09:37 »
Jeg er forsåvidt enig med Dag. I den grad det er mulig å sammenligne spillere er Rooney bedre enn alle spillerne i Newcastles stall. Og de som er i nærheten er Owen og Given...

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #56 på: 09. Juli 2006, 12:22 »
Og Parker, da.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #57 på: 09. Juli 2006, 14:42 »
beklager, Olav, men hvis jeg skal prøve å følge tankegangen til Dag, så vil jeg ikke nevne Parker i denne sammenhengen. Da føler jeg vi må nevne mange andre også. Owen og Given er de eneste som, hvis vi overhodet skal prøve å sammenligne, kan måle seg med Rooney.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #58 på: 09. Juli 2006, 14:56 »
Scott Parker syntes jeg er bedre enn Michael Owen, bare for å få det sagt. Så Parker kan garantert måle seg med Rooney.

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #59 på: 09. Juli 2006, 15:27 »
Uansett hva dere måtte mene, så kan ikke dere konkludere med at Rooney er bedre enn Parker og visa-versa. Det blir enkelt og greit feil! Man kan ikke sammenligne to spillere av samme klasse, men som spiller på ulike plasser! Det går bare ikke!