20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 334527 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

annern

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #2325 på: 08. Okt. 2013, 20:04 »
Bare vent til nyttår.. da blir de gamle lovnadene om pinneraketter tatt opp :)
(     ""    )
 \   NU  /
   \ FC /
     \  /

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2326 på: 11. Okt. 2013, 14:27 »
Jeg vil gi de blågrå ros for at de ønsker å satse på rusomsorgen. Der er det veldig mye å gå på, og jeg har ingen problemer med å si at den rødgrønne regjeringen har gjort altfor lite på dette punktet. Jeg er også helt enig i at det skal satses på skole og at lærerne kan bli mye bedre. Å skjerpe kravene i lærerutdanningen er jeg helt for. Det jeg ikke er for er et frislipp av private skoler.

Jeg vil også sterkt kritisere dem for å kutte i uførepensjonen. Hvis man blir ufør kan man ikke jobbe lenger, og kan man ikke bedømmes opp mot dem som står i jobb til de er 67 år. Vi kan ikke straffe noen fordi de blir uføre.

Jeg kunne tatt opp mange andre saker, men jeg lar være. Jeg håper bare de blågrå ikke greier å gjøre uopprettelig skade. Men jeg er stygt redd for at det kan skje.

La oss håpe det "bare" blir med fire år. Gjerne mindre.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

ratatosk

• Midtbaneanker
  • Sunt pueri pueri, puerilia tractant
    • Vis profil
« Svar #2327 på: 11. Okt. 2013, 15:27 »
.
Jeg vil også sterkt kritisere dem for å kutte i uførepensjonen. Hvis man blir ufør kan man ikke jobbe lenger, og kan man ikke bedømmes opp mot dem som står i jobb til de er 67 år. Vi kan ikke straffe noen fordi de blir uføre.

Å fjerne skjermingstillegget ved overgang fra Uføre til Alderspensjon er rett å slett skremmende.   For dem som nærmer seg 67 år de nærmeste årene er det ikke store summene det er snakk om, men dette blir værre og værre for hvert årskull som kommer nu.   Ettersom levealderjusteringen slår mer og mer ut.
For eksempel vil det for dem fleste her inne på forumet(hvis man skulle være så uheldig å havne i uføre) være snakk om mange tusen i måneden dersom dagens pensjonsregler holder seg og skjermingstillegget fjernes.

Da burde heller kravene for å få innvilget uførepensjon strammes opp, for den eksplosjonen som har vært i antall uførepensjoner er jo helt sinnsyk.

Man da igjen kommer sytet og oppgulpet fra andre som mener det ikke skal stilles noe som helst krav for å få ytelser i norge
sunt pueri pueri puerilia tractant

BenArfa

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2328 på: 16. Okt. 2013, 09:37 »
«Er det helt greit at barnehagene leser
homoeventyr for små barn?»
Dette twitret Solveig Horne i 2010. I dag blir hun antakelig ny likestillingsminister

Same old Shearer, always scoring!

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2329 på: 16. Okt. 2013, 11:42 »
Får lenke oss til det positive da. Brende blir en god utenriksminister. Røe Isaksen er nok kanskje det beste valget vi kunne fått som kunnskapsminister tatt i betraktning den dårlige utdanningspolitikken de blåblå står for (skulle helt klart vært sentrumsparti med her). Også bra at Høyre fikk kulturminister.
FrP med arbeidsminister, landbruksminister og barne- og familieminister. Det kan ikke bli bra.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Eriksen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2330 på: 16. Okt. 2013, 12:00 »
frp i regjering. Jaggu.

Nå forventer jeg at jeg så og si ikke må betale avgifter når jeg kjøper meg ny bil.
Jeg forventer at alle bomstasjoner fjernes - staten får ta seg av regninga når veier skal bygges.
Jeg forventer verdens beste veier.
Jeg forventer at jeg fremover bare trenger å betale 10% skatt. Maks.
Jeg forventer at jeg nå kan dra til Sverige og kjøpe så mye øl, røyk og kjøtt jeg bare vil!
Jeg forventer en halvliter på byen til 35 spenn.
Jeg forventer en liter bensin til 8 spenn.
Jeg forventer 3 politimenn pr. 10 innbyggere.
Og det første jeg skal gjøre neste mandag er å cruise rundt på en splitter ny segway!! Oh yeah.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=576547

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #2331 på: 16. Okt. 2013, 13:11 »
Jeg skjønner at du overdriver, men det virker som at mange tror/forventer at FRP skal få gjennom 100% av sine saker. Spesielt på facebook er det mange pinlige kommentarer. FRP sitter da ikke alene i regjering.

Jeg hadde rett og slett ikke forutsett at det skulle bli såpass ekstremt som det det har blitt.

Var blant annet nødt til å bruke "Skjul oppdateringer fra"-knappen på godeste Stabæk-Ingebrigt etter flere direkte pinlige statusoppdateringer på Facebook. Får bare håpe det avtar etter hvert.

BenArfa

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2332 på: 16. Okt. 2013, 22:29 »
frp i regjering. Jaggu.

Nå forventer jeg at jeg så og si ikke må betale avgifter når jeg kjøper meg ny bil.
Jeg forventer at alle bomstasjoner fjernes - staten får ta seg av regninga når veier skal bygges.
Jeg forventer verdens beste veier.
Jeg forventer at jeg fremover bare trenger å betale 10% skatt. Maks.
Jeg forventer at jeg nå kan dra til Sverige og kjøpe så mye øl, røyk og kjøtt jeg bare vil!
Jeg forventer en halvliter på byen til 35 spenn.
Jeg forventer en liter bensin til 8 spenn.
Jeg forventer 3 politimenn pr. 10 innbyggere.
Og det første jeg skal gjøre neste mandag er å cruise rundt på en splitter ny segway!! Oh yeah.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=576547

Ser hvor du vil hen, men den linken var da rimelig irrelevant til det jeg skrev.
Same old Shearer, always scoring!

Eriksen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2333 på: 17. Okt. 2013, 12:58 »
Du skrev da slik jeg tolker det at du er rimelig sikker på at FRP kommer til å bryte "løfter" som kanskje ikke er helt mulige å oppnå, men at du forventer at de skal holdes. Og da synes jeg folk som stemmer venstresiden burde se litt på sine egne partier før de setter forventningene til den nye regjeringen altfor høyt.

Christian

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2334 på: 18. Okt. 2013, 18:50 »
? Ein må gje klar beskjed på kor langt ein vil gå når ein rotar med ein person, sa Solveig Horne i 2011.

Ok

lgrinde

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2335 på: 05. Nov. 2013, 12:23 »
Bussdrapa i Årdal

"Det som er viktig er at vi får en grundig gjennomgang av hva vi kan lære av denne hendelsen, og at justismyndighetene må følge opp konklusjonene som kommer, sier Tajik."

Ja, dei har tydlegvis lært av kapringa av same bussrute i 2003. Då var det og ein asylsøkar. Det må vera lov å lufta ein del frustrasjon rundt innvandringspolitikken som verte ført. Eg er ekstremt skeptisk til heile opplegget. Kall meg kva dykk vil, men det fungerar berre ikkje.
Responstida på politiet er jo og då heilt skremmande. At det er store geografiske utfordringar i Sogn og Fjordane er greit nok, men skal ikkje innbyggjarane her og føla seg trygge?

Når ei 19 år gamal jente frå Årdal verte drepen med kniv, av ein frå Sudan som skulle sendast ut av landet i dag, då er det noko som byggjer seg opp inni meg. Reknar med han verte diagnotisert psykotisk og slepp ut etter ca 1,5 år.

Einig: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/--Lukk-og-sentraliser-mottakene-Na-7363014.html

Eg er sint og lei meg..
« Siste redigering: 05. Nov. 2013, 13:10 av lgrinde »

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2336 på: 05. Nov. 2013, 13:33 »
Jeg ble skikkelig, skikkelig skuffet da jeg leste det var en asylsøker som var pågrepet og siktet for dette. Fordi jeg visste denne debatten kom til å komme. En debatt jeg er så forferdelig lei av. Som om asyl- og innvandringspolitikken er årsaken til at dette skjer. At mannen skulle kastes ut av landet i dag er jo bare med på å gjøre denne saken enda mer tragisk, og å begynne å prøve å slå politisk mynt på det, er forkastelig.

Vi kan godt se på hva som kan gjøres med personer som har fått avslag på sin asylsøknad og venter på utsendelse. Men jeg mener det ikke vil løse noen ting å bosette alle disse personene i Oslo, stenge de inne på et lukket mottak som i realiteten fungerer som et fengsel. Et fengesl for noen som ikke har gjort noe annet galt enn å søke om opphold i Norge. Det er mange som søker om mye rart, uten at det er grunnlag for å innvilge søknaden deres. Skal vi straffe dem for å ha søkt om noe de ikke kan få også da? Jeg vil gjerne søke om lån i banken. Dessverre er min finansielle situasjon slik at jeg ikke kan få innvilget det. Skal jeg da settes i fengsel? Når ble det ulovlig å søke om oppholdstillatelse i Norge?

Jeg ser ikke hvordan en vesentlig strengere asylpolitikk på noen måte kunne forhindret denne tragedien. For det er det det er. En tragedie. En stor, stor tragedie.

Folk skal selvfølgelig føle seg trygge når de sitter på bussen. Og det er de da også. Stort sett. Det KAN skje kapringer og uheldige hendelser på et fly også. Det har hendt at uskyldige mennesker har blitt drept når de har gått på gata også. At gjerningspersonen denne gang hadde fått avslag på asylsøknaden sin og skulle sendes ut av landet i dag, gjør bare tragedien enda større. Ikke minst for den aktuelle asylsøkeren.

Det er selvsagt mulig at rettspsykiatere vurderer gjerningsmannen for å være psykotisk. I såfall vil det bety at han blir behandlet for det. Men det er tåpelig å tro så dårlig om helsevesenet i Norge at han automatisk slippes ut etter 1,5 år. Og forøvrig vil jeg tro at dersom det skjer, så vil han da bli eskortert ut av landet. For han har ikke mer rett til oppholdstillatelse etter å ha begått alvorlig kriminalitet, enn han hadde før. Og jeg gjør regning med at utvisningsvedtaket er like gyldig selv om han blir dømt for alvorlig kriminalitet. Jeg vil forøvrig også benytte muligheten til å si at vi ikke skal ta noenting på forskudd her, og det er fortsatt altfor lite vi vet om denne saken. Og mye mer vil komme frem når det om et års tid vil kunne bli rettsforhandlinger.

Vi er alle sinte og lei oss for at tre mennesker har mistet livet i denne tragiske - ja, hva skal man egentlig kalle det - ulykken. Jeg er også sint og lei meg for at vi nå enda en gang får en veldig lite nyansert debatt om asylpolitikken her i landet, og at vi skal behandle asylsøkere som undermennesker, og straffe dem for å ønske seg et bedre liv i Norge.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2337 på: 05. Nov. 2013, 14:16 »
Synes du velger noen merkelige sammenligninger. Du sammenligner altså det å søke om asyl med det å sende inn en søknad på alt mellom himmel og jord (feks banklån)? Norges befolkning må få lov til å stille krav når vi først åpner våre grenser for busslaster med nye landsmenn. Om lukkede asylmottak er løsningen er det vel ingen som vet foreløpig, men endringer må uansett til.

Dette søppelet av en drapsmann skal uansett ikke settes i noen offer rolle. Dette er ingen ulykke. Dette er en mann som ikke aksepterer våre lover og regler, og derfor tar med seg en kniv og dreper 3 uskyldige personer på bussen.

lgrinde

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2338 på: 05. Nov. 2013, 14:34 »
Kvifor vart du skuffa? So du meinar asylpolitikk ikkje har noko som helst å gjera med at ein 30 årig mann i frå Sør-Sudan drep ei 19 år gamal jente frå Årdal på bussen, i hennar heimkommune? Du er like naiv som politikken som verte ført er.

Du trur ikkje at ein strengare asylpolitikk etter busskapringa i 2003 ville ha kunne forhindra desse 3 drapa? Neivel, men det meinar eg. Og mange andre. Derfor er det heilt naturleg att det kjem ein slik debatt no. Det må gå an å kalla ein spade for ein spade. For meg er ikkje ein asylsøknad det same som ein banksøknad frå ein norsk statsborgar. Det er so avsporing som det går an å få det. Eg vil ha strengare asylpolitikk og då meinar du at eg må godta strengare krav til søknad om lån i banken?  Heia Noreg, seier berre eg då.

Mitt eksempel med 1,5 år kjem i frå at eg høyrte på nyheitene at drapsmannen på same bussruta i 2003, slapp ut etter 1,5 år. Hjå meg er det noko som skurrar og hadde eg vore pårørande so hadde eg ikkje kunne funne meg til rette med situasjonen. Dette er mitt syn på dette.

Eg les at han fekk endeleg avslag i juli og at ein vanlegvis ikkje sender dei som har fått dette ut til asylmottak. "- Vanligvis skal personer som er inne i transittsystemet ikke blir sendt vekk fra Oslo, men i dette tilfellet ble en del personer sendt ut. Vi hadde svært mange personer i transittsystemet i sommer, og sendte derfor en rekke personer ut av Oslo for å frigjøre kapasitet, sier UDI-direktør Frode Forfang på en pressekonferanse i Oslo tirsdag ettermiddag."

Di oppsummering av det heile bekreftar berre kor ueinige me er i dette. Ulukka?! Du er so ekstremt oppteken av å vera politisk korrekt at du er redd for kva du skal kalla det. Det er eit kaldblodig trippeldrap utført av ein asylsøkar som skulle sendast ut av landet.

« Siste redigering: 05. Nov. 2013, 14:44 av lgrinde »

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2339 på: 06. Nov. 2013, 19:10 »
http://tjomlid.com/2013/11/06/realitetsorientering/

Men tryggere er det blitt her til lands de siste åra, sett bort fra 22. juli. Uten at folk ser ut til å gidde ha det i bakhodet sitt i den harde retorikken de fører.

Tragisk hendelse. Synd folk blir fette rabiat på nett. Brunskjortene fikk selvfølgelig dette, samt korssaken til hun NRK-journalisten til å fortsette spy ut møkka si på nett. Føler det snart blir komplett umulig å føre saklige debatter rundt slike saker. Folk lar gjerne følelser og fordommer skygge totalt for gangsyn og reelle fakta her.

For meg er dette en vanskelig sak. En fyr som, i følge nyhetsrapportene sålangt, ikke har vist noen form for psykisk sykdom eller voldelige tilbøyeligheter før han gjør dette. Det å innføre lukka asylmottak er for meg et drøyt steg å ta. Generelt sett et særs vanskelig område å diskutere hvor det dessverre er alt for mye møkk og usakligheter å oppspore på nett.

...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida