20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 334496 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

bbrandseth

• Supersub
    • Vis profil
    • Yngve & his Boogie Legs
Sv: Politikk
« Svar #2295 på: 10. Sep. 2013, 12:46 »
Venstre får garantert Miljøvernminister. Finans og Justis kan fort ende opp hjå Frp, og det er skummelt nok. Spent på Kulturminister, håper på Krf - det hadde ikkje vore så hakkande gale...

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #2296 på: 10. Sep. 2013, 14:18 »
Finansminister: Siv Jensen

Du kan hvert fall trøste deg med at det blir bedre enn hun vi hadde fra 2005 til 2009 - som i tillegg til å tilhøre et parti som ikke skjønner at verdier må skapes for å brukes også er totalt blottet for all økonomisk utdannelse. Man kan rett og slett ikke finne en dårligere kandidat enn Halvorsen til den stillingen der. Og det gikk vel sånn helt OK allikevel?  :)

For øvrig mye bra lesestoff på Twitter i dag. Ikke alle tar tapet like bra som Stoltenberg.

Christian

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2297 på: 10. Sep. 2013, 14:51 »
@plebUTG: Ser den, Halvorsen var totalt feilplassert.

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2298 på: 10. Sep. 2013, 14:55 »
Absolutt. Det beste ville vært en regjering uten de lengst ute til både høyre og venstre. Og for egen del skulle jeg gjerne sett et mye sterkere sentrum.

BenArfa

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2299 på: 10. Sep. 2013, 15:20 »
http://www.dagbladet.no/2013/09/10/nyheter/valg13/politikk/innenriks/frp/29191997/

Skal sies at når folk stemmer på et parti, så og si bare for å få fjernet bomstasjonene, så fortjener man ikke annet. At det er blitt en hjertesak sier alt om hvor forbanna bortskjemte vi er i Norge.
Same old Shearer, always scoring!

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2300 på: 10. Sep. 2013, 16:29 »
@plebUTG: Ser den, Halvorsen var totalt feilplassert.

Det var hun - uten at hun på noen som helst måte gjorde seg veldig vekk allikevel. Til FrPs store vrangforestillinger gjorde hun ting riktig, heldigvis, under finanskrisen.

At det ble borgerlig flertall var vel dessverre noe alle i og for seg visste lenge før valgkampen var i gang. Det som dog var betryggende, og langt fra sikkert, var at AP ble største partiet. Ekspertene sa jo i det valgkampen startet av det allerede var såpass stor differanse opp til Høyre at AP nok måtte belage seg på å være nest størst når valget var unnagjort. Sånn sett var det faktisk ganske imponerende at AP tross alt har maktet å bli landets største parti med en ganske grei margin. Det er for min del svært betryggende foran valget om 4 år. Der har jeg virkelig trua på at vi slår tilbake. Det var heller ingen svært slagen Jens Stoltenberg vi så. Innerst inne tror jeg både han og resten av partiet, samt SP og SV, visste at dette handlet om å begrense skadene. Valget var allerede tapt før det startet. At en regjering i Norge skal velges tre ganger på rad virker helt usannsynlig, selv så godt som det går her.

Forøvrig er det skuffende å se at FrP ikke mistet flere representanter, selv om de isolert sett er den største taperen ut fra et slik mål. Om ikke til ventresiden hadde det vært fordelaktig om flere så til sentrum.

Så er det forøvrig ikke gitt hva som blir regjering. Det er store uenigheter mellom sentrumspartiene (Spesielt KrF) og FrP. Bondevik går i dag ut og påpeker at det er langt fra sikkert at KrF går i regjering, og at det også kan bli realitet med ren Høyreregjering. Jeg er jævla spent på de neste ukene. Føler strengt tatt at KrF passer langt bedre i et samarbeid med SP og AP. Verdiene de forfekter ligger langt nærmere dem enn hva spesielt FrP kan skilte med.
For Norges beste håper jeg at FrP holder seg ute av regjering, samtidig som jeg ser at det kan føre til at FrP tjener på det om 4 år når de har sittet enda en periode og gulpet opp misnøye og valgflesk over en lav sko. Så kanskje det beste er å bli ferdig med de en gang for alle. Tanken på Siv Jensen som finansminister er dog skummel. Håper ihvertfall vi får en utdanningsminister fra KrF og en utenriksminister fra Høyre. Høyre og AP er stort sett identiske i utenrikspolitikken, mens KrF kan redde oss fra den håpløse utdanningspolitikken til de blå.

Forøvrig gleder jeg meg til å se folka hjemme som sympatiserer med Frp og Høyre bli overraska når kommunen vår får mindre statlige overføringer. Distriktspolitikk og blått hører ikke hjemme. Kombiner det med et blåblått styre hjemme som allerede har svekket helse- og skoletilbudet så blir det en vekker. FrP har allerde varslet at nye veier blir ikke prioritert i utkantstrøkene i Norge. Det er helt greit det - men det er også derfor mange her hjemme ønsket de i regjering.

Generelt får en vel si at det uansett ikke er så store forskjeller som valgkamp gir uttrykk for. Det er til gangs bevisst i mange år nå. Høyre og sentrumspartiene er tross alt styringsdyktige og ansvarlige partier. Får satse på at de, i likhet med hva AP og SP har gjort med SV, tøyler FrP. Så kan vi også håpe FrP går på en skikkelig SV-smell til neste valg. Det hadde smakt godt etter den pinlige opptredenen til Jensen i går.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Christian

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2301 på: 10. Sep. 2013, 16:44 »
Kudos til deg Kristoffer! Eit meget velskrevet innlegg. Siden distrikt og landbruk er to viktige saker for meg, frykter eg ei mørkeblå regjering. Håper SP kan få seg ein oppsving i distriktene igjen etter dei fire årene som venter, som bør få opp augene til folket i distrikt-Norge.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2302 på: 10. Sep. 2013, 16:47 »
SP gjorde jo forøvrig et imponerende bra valg. Den valgkampen og de meningsmålingene som har vært i lange tider, så klarer de seg såpass bra, det var imponerende. Vil tro SP har blant de mest lojale velgerne i landet.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Christian

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2303 på: 10. Sep. 2013, 16:48 »
Det er pga Oslo media og for ein gangs skyld eit parti som setter distrikt-Norge over Oslo.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2304 på: 10. Sep. 2013, 19:44 »
Senterpartiets støttespillere har ikke så mange andre partier å velge mellom. Ingen som er så opptatt av distrikts-Norge som Sp. Landbrukspolitikken er de også særs gode på. Det er hovedgrunnene til å stemme Sp. For dem som gjør det.

SV har møtt konkurranse fra Rødt og De Grønne i denne valgkampen. Svært mange av partiets miljøvelgere hat nok søkt tilflukt hos MDG. Sosialdemokratene har løpt til Ap og tilbake står bare de mest lojale støttespillerne. Pluss de som trolig ville stemt Rødt, om ikke situasjonen hadde vært så kritisk for SV.

FrP har lenge vært et protestparti. Mange stemmer FrP pga lovnader om lavere avgifter på alkohol og tobakk, fjerning av bomring og typisk populistiske saker. Nå vil Siv Jensen i regjering, og da kan de ikke ri kjepphester. Vi kan allerede se for oss Carl I. Hagen som en gammel grinebiter som kritiserer eget parti for å være kompromissvillge. Jeg ser ikke bort fra at det kan gå ut over FrPs oppslutning blant velgerne.
« Siste redigering: 10. Sep. 2013, 19:48 av Joakim »
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Christian

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2306 på: 10. Sep. 2013, 23:08 »
Mens Jens og Erna begge viste klasse i går viste vel Jensen også hva en vel kunne forvente av henne. Lar Ingebrigt Steen Jensen si det:
Sitat
"Morna Jens" skreik dama triumferende, der hun sto som valgets desiderte taper med nesten 1/3 av Stortingsgruppa stemt ut av velgerne. Mens Jens og Erna henholdvis gratulerte og takket hverandre med det storsinn og den klokskap man håper på fra nasjonens ledere, fremsto Siv Jensen som et selvnytende, hevngjerrig menneske uten selvkontroll og folkeskikk. Avslørende. Skremmende.

Christian

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2307 på: 11. Sep. 2013, 08:00 »
Har ikkje folk peiling på kva dei stemmer på?  :koko:

I går på jobb, overhøyrte eg ein samtale mellom to som synst det var kjekt med nye regjering. Men alike vel presterer dei å sei "håper at dei ikkje selger seg ut/ned i statseide selskap som Statoil". Kvifor i "svarte" stemte dei da på Høgre/FrP?  :koko:

Denne nyheten møter meg, når eg sjekker nettavisene på morgonkvisten.

http://www.aftenbladet.no/energi/Na-kan-det-bli-storsalg-av-Statoil-aksjer-3250520.html#.UjAGfsbIZ4p
« Siste redigering: 11. Sep. 2013, 08:06 av Christian »

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2308 på: 11. Sep. 2013, 11:40 »
Mens Jens og Erna begge viste klasse i går viste vel Jensen også hva en vel kunne forvente av henne. Lar Ingebrigt Steen Jensen si det:
Sitat
"Morna Jens" skreik dama triumferende, der hun sto som valgets desiderte taper med nesten 1/3 av Stortingsgruppa stemt ut av velgerne. Mens Jens og Erna henholdvis gratulerte og takket hverandre med det storsinn og den klokskap man håper på fra nasjonens ledere, fremsto Siv Jensen som et selvnytende, hevngjerrig menneske uten selvkontroll og folkeskikk. Avslørende. Skremmende.

Er folk egentlig overrasket? Jens og Erna er jo begge ordentlige folk og seriøse politikere som har en gjensidig respekt for hverandre selv om de ikke nødvendigvis er enige politisk. På den andre siden var det vel helt forventet at Siv Jensen vil harselere med sine meningsmotstandere så snart hun får sjansen til det. Det har fort en tendens til å bli litt mindre seriøst og litt mindre profesjonelt med en gang man beveger seg noe særlig til en av sidene. Du hører den samme retorikken hos venstrevridde parti også, det handler mer om å dumme ut meningsmotstandere enn om å fremme seg selv (og det sier i FrPs tilfelle en god del).

Valget gikk forsåvidt greit det. Det var vel ingen som trodde at vi skulle få den samme regjeringa i en periode til og i og med at Venstre og Krf er såpass sterke tror jeg ikke vi får se så mye av FrPs politikk i praksis. Jeg håper egentlig veldig på at Venstre får utdanningsministeren ettersom skole er en av deres store saker.

Jeg tror også AP skal være veldig godt fornøyd med å fortsatt være det største partiet i landet. Det vil jo si at det er de som danner ny regjering om denne koalisjonen ikke holder; noe som slett ikke er umulig.

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #2309 på: 11. Sep. 2013, 15:59 »
Helt enig i hovedpoenget ditt, Geir. Men allikevel føler jeg at feks Moxnes virker faktisk som en ganske allright fyr rent personlig.  :P  (kan bli farget av at han var mot OL i Oslo)

En tanke jeg også har hatt er at det virker veldig kommunistisk å ha "x" i etternavnet.