20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 334957 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Christian

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #2265 på: 09. Sep. 2013, 15:22 »
Kva hjelper det å være for strengere innvandringspolitikk, når partiet ditt ønsker at Norge forsatt skal være medlem i EØS/Schengen? Berre lurer, da dei fleste innvandrere kjem via Europa(enten frå eit europeisk land eller via eit) For EØS/Schengen betyr åpne grenser, så lenge Norge ikkje gjere som UK. Derfor er det meget rart eit innvander fiendtleg parti er for EØS/EU, men alike vel har eit ønske om å kontrollere innvanderingen til Norge.

----

Godt valg! Håper folk setter seg litt inni kva dei stemmer på, og ikkje berre stemmer kva foreldrer/venner etc seier du skal stemme på. Finn det partiet du er mest enig i, om det er lite eller stort. Alle stemmer teller. Og alt er bedre enn sofapartiet.

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #2266 på: 09. Sep. 2013, 16:21 »

Godt valg! Håper folk setter seg litt inni kva dei stemmer på, og ikkje berre stemmer kva foreldrer/venner etc seier du skal stemme på. Finn det partiet du er mest enig i, om det er lite eller stort. Alle stemmer teller. Og alt er bedre enn sofapartiet.

Gidder ikke gå inn i noen stor debatt her på valgdagen, men det er jo klart at man blir farget av sine foreldre - det sier seg selv litt. Er selv hundre prosent sikker på at jeg stemmer det samme som begge mine foreldre (og 99% sikker også på at mine to brødre gjør det samme i år). Hadde jeg hatt en (eller to) forelder som feks jobbet i det offentlige, så ville jeg kanskje stemt noe annet.

For øvrig litt morsomt med de som stemmer MDG uten å helt sette seg inn i hva partiet står for om man ser bort fra miljøsaken(e). VG kan i dag opplyse om mer nynorsk i skolen, lavere strafferammer og mindre barnetrygd som tre konsekvenser av politikken deres.

Christian

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2267 på: 09. Sep. 2013, 16:37 »
Så klart farget, ingen problem med det. Men tenker på, stemmer parti X pga pappa gjere det, eller Parti Y pga alle vennene mine skal det. Var meir det eg tenkte på ;) logisk nok er som oftest du enig med dine foreldre.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2268 på: 09. Sep. 2013, 17:30 »
Stemmer definitivt ikke det samme som min far, kunne ikke falle meg inn ;)

Stemmer en på MDG gjør en det også fordi en er genuint opptatt av en sak. Det trenger ikke være så forbanna galt heller. MDG kommer primært til å ensrettet kjøre på for miljøsaken, og er således et nisjeparti. Det er det som blir avgjørende for hvilken side MDG vil støtte. Legalisering av canabis osv havner veldig kjapt i baksetet da når alt kommer til alt.
For min del er det selvfølgelig en helhet som bestemmer hva jeg har stemt. Men ekstra vekt legger jeg på skolepolitikk.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #2269 på: 09. Sep. 2013, 18:17 »
@Christian: Helt enig.  ;)

@Kristoffer: Jo, jeg ser at det er de som har miljø som fanesak som velger MDG, men om jeg hadde vært veldig opptatt av den saken ville jeg heller valgt Venstre da de vel har en litt mindre kontroversiell helhetlig politikk for folk flest..?

Når det kommer til legalisering av cannabis har jeg gått fra "nei" til "ja", så det er ikke det jeg ville vært mest bekymret for.  :P

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2270 på: 09. Sep. 2013, 18:20 »
Hehe. Jo. Men det er ikke stor fare for at MDG blir jævla store heller da. Men nei - den økonomiske politikken og familiepolitikken gjør vel ikke at jeg overhodet ville vurdert MDG.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #2271 på: 09. Sep. 2013, 18:22 »
Ja, skal også innrømme at jeg ikke har satt meg så godt inn i programmet deres med unntak av dagens VG.

Christian

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2272 på: 09. Sep. 2013, 18:41 »
MGD vil sende Norge tilbake til 80-talet igjen. SV, V, SP er langt bedre alt. om miljøet er viktig.

For meg virker det som mange stemmer MGD pga det er "trendy". Men dei skal ha ein ting, dei har vært meg flinke å markedsføre seg i sosiale mediar, så dei har nok samlet ein del unge stemmer pga det.

Når me snakker om miljø, så veit eg ikkje om eg skal le eller grine av dette her:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/valg-2013/artikkel.php?artid=10151558

FrP med miljøvernministeren.  :lol:

Finansminister: Siv Jensen
Miljøvernministeren: Ketil Solvik-Olsen
Justisminister: Per Sandberg

Blir ein bra trio dette *ironi* Berre å melde flytting ut av Norge
« Siste redigering: 09. Sep. 2013, 18:55 av Christian »

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2273 på: 09. Sep. 2013, 18:52 »
Ser jo ut som om de allikevel døde litt ut når media satte søkelyset på helheten i politikken deres.
Forøvrig vil de ikke klare få gjennom mer miljøvennlig politikk enn hva V og SV klarer uansett. Det som åpenbart skjedde var at de stjelte stemmer nettopp fra de andre grønne partiene. Styrkeforholdet blir dog likt.

Christian

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2274 på: 09. Sep. 2013, 18:54 »
Jepp, var mange som fekk ein aha opplevelse når media satt søkelys på kva dei sto for. Må være ekstrem i miljøsynet ditt om du stemmer MGD. Har ikkje miljøvern org. gått ut å ristet på hovudet av dei også? 

Eriksen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2275 på: 09. Sep. 2013, 22:40 »
Blir herlig med et regjeringsskifte! Her er en grunnene til hvorfor jeg synes dette:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=576547

Christian

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2276 på: 09. Sep. 2013, 22:46 »

:nervøs: :nervøs: :nervøs:

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #2277 på: 09. Sep. 2013, 22:54 »
Dette ser veldig lovende ut! Elsker utviklingen med SV under sperregrensen - intet hadde vært bedre.

Daniel

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2278 på: 09. Sep. 2013, 22:55 »
Tenk deg en natt med Siv Jensen a... HERRE!

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #2279 på: 09. Sep. 2013, 23:09 »
Da takket Jens Stoltenberg for seg!

Gratulerer alle sammen!!!