20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 334843 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #2160 på: 21. Mai 2012, 23:08 »
Du finner helt sikkert både de som mener det, og de som klarer å argumentere for det på en noenlunde grei måte. Jeg mener det ville vært katastrofalt, av mange, mange årsaker. Det kunne jeg skrevet en bachelor om. Dessverre har jeg verken tid eller lyst.

fredd

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2161 på: 21. Mai 2012, 23:14 »
Flere som har ment dette ja. F.eks. Stavrum fra Nettavisen:
Ser vi på rene pengeoverføringer, betaler staten rundt 285.000 kroner per bonde, ifølge Kapital-redaktør Trygve Hegnar.

Samtidig sitter bøndene igjen med 287.000 kroner på å være bonde (resten av inntekten er arbeid utenom landbruket).

Hva betyr det?

Jo, at det ville vært like gunstig for bonden å sitte i solveggen og ta imot en sjekk enn det er å jobbe og slite for de samme pengene.

I tillegg kommer skjermingsstøtten eller importvernet på rundt syv milliarder kroner. Dette er toll som hindrer billigere mat fra utlandet, og som er en regning norske forbrukere betaler (fordi maten blir dyrere).
http://stavrum.nettavisen.no/

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2162 på: 21. Mai 2012, 23:21 »
Den dagen befolkningsveksten i verden evt henter inn produksjonskapasiteten for mat håper jeg virkelig ikke det ender i land vs land. I så fall er vi jo uansett fucked. Det er vel uansett et science fiction-problem.

Selv er jeg tilhenger av minst mulig regulert frihandel, og det er vel også alle potensielle statsministere i Norge. Det er bare to aktuelle tror jeg, EU-tilhenger Stoltenberg og Høyreleder Solberg. Jeg ser uansett verdien i norsk landbruk og alt godt det fører med seg, og tror alle er villige til å ofre litt økonomisk effektivitet for at norsk jordbruksproduksjon skal kunne lønne seg OK for bøndene. Synes egentlig den biten styres fint i dag, jeg.

Norske jorbruksvarer er jo faktisk en ganske elendig eksportvare og ikke direkte økonomisk lønnsomt for Norge å drive med, men samtidig fører det jo med seg en rekke fordeler ved å ha en velfungerende jordbrukssektor. Sier seg selv at det blir mye krangler og politiske gnisninger uansett hva man bestemmer seg for. De attraktive norske produsentene (fisk, olje osv) har jo også på en måte rett til å føle seg urettferdig behandlet når de blir "straffet" for å være godt etterspurte ved at toll/subsidier gagner noen helt andre.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #2163 på: 22. Mai 2012, 00:51 »
Å opprettholde jordbruket er viktig for at Norge skal være selvforsynt i tilfellet krisesituasjon. Vi kan ikke spise olje eller penger. En gjennomsnittsårslønn på 287.400 kroner (?) kan sammenlignes med årslønnen til butikkmedarbeidere, noe som selvsagt gjør "bondeopprøret" forståelig, og det henger nok sammen med de store summene som forsvinner i mellomleddene. For å nyansere er det på en annen side mye billigere å bo på landet enn i Oslo, Bergen og Stavanger, og det trengs heller ikke 5 års investering i utdannelse som i mange andre jobber.

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #2164 på: 26. Mai 2012, 18:36 »
Skjønner ikke at folk vil avskaffe landbruket. Turistnæringen er jo helt avhengig av At utmark og innmark vedlikeholdes sånn at man ser noe.

Mitt syn er at vi heller burde legge ned følgende yrker/utdanninger:

- journalist ( alle begynner i rampelysredaksjonen i DB eller nettavisen uansett) ig de flinke vi trenger, kan importeres fra utlandet for en rimelig penge.
- statsvitenskap. Det man lærer er stort sett hvordan man skal sno seg i samfunnet, og man skaper ingenting for fellesskapet.
- metereolog. Sjekk CNN eller BBC ved behov. Været blir som det blir uansett. Blir kanskje litt kjipt å ikke se Eli Kari på tv, men skitt au.
- stylister. Nuff said.
- Designere.
- telefonselgere
- bankmeglere. Dyrere for landet enn all verdens bønder...
- NSB. Kommer bare deler av landet til gode, mens vi som ikke hat tilgang er med å subsidierer.
- kostholdseksperter. Farligere for folkehelsa enn tradisjonsmat.
- suppegjøker. ( er ikke et yrke, men det er overflod av dem)
- programledere
- markedsundersøkere.
- frisører

Jaja, ta det med et smil, men husk at når det er slutt på oljen så må vi faktisk ha en egen eksportnæring som gir oss penger til å importere mat, eller så må vi produsere selv. Hva slags eksportnæring skal sørge for Norges velstand etter oljen? De som produserer Karl & Co???

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2165 på: 26. Mai 2012, 18:43 »
Hehe. Nå slår jeg et lite slag for markedsundersøkere og frisører - men ellers kan jeg stort sett være enig med deg, bjørni  :ler:
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Christian

• Gjest
« Svar #2166 på: 26. Mai 2012, 19:25 »
Fantastisk bjørni!  :thumbu:

Uten bønder, gror Norge igjen!

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2167 på: 26. Mai 2012, 22:04 »
Nå skriver du mye rart, bjørni. For det første: Er du skalla? Kvitte oss med frisører, seriøst? Og tviler på at programledere og metereologer spiser opp så veldig mye arbeidskraft... Ser liksom ikke helt for meg "Vil du bli millionær?" uten en programleder. Utenom realfagene burde man heller kvittet seg med det meste bortsett fra statsvitenskap (som antakelig gir bedre journalister enn journalistikk), i tillegg til jus, økonomi, pedagogikk og psykologi. Slik kunne en ha realfagene av verdi + til sammen 5 humanistiske og samfunnsvitenskapelige fag.
« Siste redigering: 26. Mai 2012, 22:17 av geordie-olav »

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2168 på: 26. Mai 2012, 22:10 »
Du skriver nå som du har vett til. Vi trenger sikkert bare ett fag samlet for pedagogikk og psykologi ja. Så legger vi ned resten av landet.

Å virkelig, frisører? Det er klart vi har dem, men de er liksom ikke så voldsomt viktige i den store sammenhengen. Ikke skaper de noen verdier heller.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2169 på: 26. Mai 2012, 22:15 »
Du skriver nå som du har vett til. Vi trenger sikkert bare ett fag samlet for pedagogikk og psykologi ja. Så legger vi ned resten av landet.

Å virkelig, frisører? Det er klart vi har dem, men de er liksom ikke så voldsomt viktige i den store sammenhengen. Ikke skaper de noen verdier heller.

Jeg trenger frisører mer enn jeg trenger historikere, sosialantropologer og tverrkulturelle kjønnsforskere. Seriøst, går ikke folk til frisøren her? Frisører skaper verdier i form av livskvalitet og jeg føler at jeg trenger dem.

Når det kommer til å legge sammen pedagogikk og psykologi, var det kanskje et flåsete forslag.

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #2170 på: 26. Mai 2012, 22:16 »
Frisørbransjen setter da utrolig mange i arbeid i Norge? Hvordan kan den næringen ikke skape verdier?  :P

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2171 på: 26. Mai 2012, 22:18 »
Den skaper ikke verdier i form av eksport er kanskje mer riktig å si. :-) Uansett, jeg tror ikke det er det som er poenget. Det er mye som kunne blitt kutta om vi bare skulle ha det som var mest vesentlig og som fikk oss til å tjene mer penger.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2172 på: 26. Mai 2012, 22:25 »
Jeg snakket ikke om å skape økonomiske verdier, men om de man trenger. Og som sagt trenger jeg frisører mer enn f.eks. sosialantrologer. Hva som betyr noe er ressurser - også i form av livskvalitet. Dessuten er frisører - tro det eller ei - positive for den økonomiske aktiviteten. Er det ikke en eneste frisør i en region gjør det raskt regionen mye mindre attraktiv (særlig for det motsatte kjønn vil jeg tro, som jo trengs for positiv befolkningsutvikling), ergo vil det bo færre folk der, ergo blir det mindre konsumenter og produsenter der, ergo mindre verdiskapning i regionen. Så ja, økonomien vår avhenger av frisører :P

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #2173 på: 26. Mai 2012, 22:27 »
Nå skriver du mye rart, bjørni. For det første: Er du skalla? Kvitte oss med frisører, seriøst? Og tviler på at programledere og metereologer spiser opp så veldig mye arbeidskraft... Ser liksom ikke helt for meg "Vil du bli millionær?" uten en programleder. Utenom realfagene burde man heller kvittet seg med det meste bortsett fra statsvitenskap (som antakelig gir bedre journalister enn journalistikk), i tillegg til jus, økonomi, pedagogikk og psykologi. Slik kunne en ha realfagene av verdi + til sammen 5 humanistiske og samfunnsvitenskapelige fag.
Bombe at du ikke tok den... :)
Diskusjonen går dessuten på nytteverdi for landet, og jeg klarer meg iallefall helt fint uten "vil du bli millionær" enten det nå er med eller uten programleder...
Frisører er greit å ha for den som ikke klipper seg selv, men skal landet leve av det? Jeg glemte dessuten konsulenter isted, de er verst av alle. De har ofte null erfaring fra den næringen de skal gi råd til. De blir derfor ofte et ekstra utgiftsledd, heller enn et verdiskapningsledd, på samme måte som meglere. Jurister er kjekke å ha i byråkratiet og i rettssystemet, men skal de sørge for brød på bordet og salt i såret til Norges befolkning?

Det er mulig mange synes det er finere med kontorjobber enn praktiske jobber, men er de mer verdiskapende? Neppe.( jeg jobber selv som mannskapssjef i et større offshore rederi, og tjener brukbart med penger, men gjør jeg større nytte for meg for Norge enn en bonde som driver fornuftig? Tviler)

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #2174 på: 26. Mai 2012, 22:33 »
Jeg snakket ikke om å skape økonomiske verdier, men om de man trenger. Og som sagt trenger jeg frisører mer enn f.eks. sosialantrologer. Hva som betyr noe er ressurser - også i form av livskvalitet. Dessuten er frisører - tro det eller ei - positive for den økonomiske aktiviteten. Er det ikke en eneste frisør i en region gjør det raskt regionen mye mindre attraktiv (særlig for det motsatte kjønn vil jeg tro, som jo trengs for positiv befolkningsutvikling), ergo vil det bo færre folk der, ergo blir det mindre konsumenter og produsenter der, ergo mindre verdiskapning i regionen. Så ja, økonomien vår avhenger av frisører :P
Men bønder er altså ikke viktige for bosetningen? Hvor er logikken din Olav?