20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 334919 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
Sv: Politikk
« Svar #2175 på: 26. Mai 2012, 22:41 »
Jeg snakket ikke om å skape økonomiske verdier, men om de man trenger. Og som sagt trenger jeg frisører mer enn f.eks. sosialantrologer. Hva som betyr noe er ressurser - også i form av livskvalitet. Dessuten er frisører - tro det eller ei - positive for den økonomiske aktiviteten. Er det ikke en eneste frisør i en region gjør det raskt regionen mye mindre attraktiv (særlig for det motsatte kjønn vil jeg tro, som jo trengs for positiv befolkningsutvikling), ergo vil det bo færre folk der, ergo blir det mindre konsumenter og produsenter der, ergo mindre verdiskapning i regionen. Så ja, økonomien vår avhenger av frisører :P
Men bønder er altså ikke viktige for bosetningen? Hvor er logikken din Olav?

Jeg har da aldri sagt at bønder ikke er viktige for bosetningen, og har i denne tråden vært ganske tydelig på at jeg føler at de trengs.

Greia er imidlertid at under det globale økonomiske systemet, så vil ikke Norge tjene så fryktelig mye på gruvedrift og jordbruk pga. for dyr arbeidskraft, men det vil heller være økonomisk belastende. Og vi kan ikke alle jobbe som fiskere - da tømmes havene for fort. Jeg er uansett helt enig i at det er viktig med bønder, fordi de skaper virkelige verdier som trengs selv om dette er en utgiftsside i økonomien.

Pga. for dyr arbeidskraft må vi satse på høyt utdannede folk som kan produsere avanserte varer og gjøre det godt i det økonomiske spillet med gode direkte investeringer, porteføljeinvesteringer osv., og ikke bare på folk som er praktisk anlagt. Dette pga. systemet.
« Siste redigering: 26. Mai 2012, 22:44 av geordie-olav »

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #2176 på: 26. Mai 2012, 22:44 »
Ok Olav, sorry. Leste gjennom tidligere innlegg, og ser at jeg bommet med den.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2177 på: 26. Mai 2012, 22:53 »
Det går greit. Jeg skjønte jo ikke at du spøkte i utgangspunktet. En leser så mange merkelige standpunkter på internett at jeg ikke lenger ser forskjell på virkelige meninger og spøk. Det finnes hundretusener av folk på internett som bokstavelig talt tror at eliten i verden er satanistiske øgler fra en annen dimensjon med hensikt å utslette verdensbefolkningen gjennom vaksiner og "chemtrails" (jfr. David Icke og fanbasen hans). Hvordan kan jeg da skjønne at noen spøker når de skriver at vi bør kvitte oss med telefonselgere og frisører?

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #2178 på: 26. Mai 2012, 23:11 »
Jeg spøkte vel egentlig ikke, selv om jeg satte det på spissen. Jeg mener som du at landbruk er viktig for landet selv om det koster. Jeg mener også at veldig mange av yrkene folk ser på som attraktive, rett og slett er verdiløse for landet. Vi har blitt et underholdningssamfunn, som betegner at vi i dette landet har det så godt at vi syns det er viktigere å realisere oss selv enn å bygge landet. Det er for all del naturlig at det blir slik, og jeg vil ikke harselere med de som gar noen av yrkene jeg har nevnt, de er bare brukt som eksempler på yrker som er mindre viktig for landet enn landbruket i mine øyne.

Journalistyrket kunne vært svært viktig hvis det ble brukt til å utøve " den 4 statsmakt", men i realiteten svømmer landet i vasprat som vi sier på Nordmøre...

Meglere har god lønn og høy status, men bidrar ikke til å skape verdier for andre enn seg selv og firmaet sitt. Ja, du forstår tankegangen.

Ironisk nok er halve Norge opptatt av økologisk og/eller kortreist mat, samt dyrenes rettigheter, men å betale for det?
Neiiiiiiiida...

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2179 på: 26. Mai 2012, 23:22 »
Vel, jeg er helt enig i det du skriver her. Vi er blitt et land der postmoderne verdier har erstattet de instrumentelle, og alt dreier seg om selvrealisering i jobbmarkedet. Det sier seg selv at dersom man tjener store penger på å ha en meglerjobb framfor en slitsom og repeterende praktisk stilling, så vil folk fortsette å gå for meglerjobben selv om slikt arbeid skaper langt mindre reelle ressurser. Altså er det ikke bare et holdningsproblem blant folk, men problemene er også i høyeste grad systemiske.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2180 på: 22. Juni 2012, 09:48 »
Noen folk burde blitt beskytta mot seg selv og fratatt tilgang til sosiale medier.

http://www.dagbladet.no/2012/06/21/nyheter/frp/politikk/strom_erichsen/22231213/

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2181 på: 22. Juni 2012, 10:01 »
Og fyren representerer hvilket parti, sa du? Ja, det var det ja. Overraskende.

Det er mange slike idioter i det partiet. Ikke rart Breivik søkte dit til å begynne med.
Han har fremdeles mange meningsfeller der.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #2182 på: 22. Juni 2012, 12:15 »
Mener du her "meningsfeller" i form av at de kunne skutt 69 uskyldige barn og unge eller "meningsfeller" i form av at de liker deler av Breiviks politikk (som feks at Sharialover ikke skal gjelde i Norge)?

Virker som en litt spesiell ting å skrive om et av Norges største partier. (er på ingen måte FRP-er selv)

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2183 på: 22. Juni 2012, 12:29 »
Det var en drøy påstand - men jeg blir faen meg forferdet over hva flere jeg selv har på vennelista mi på FB klarer vrenge av seg av FrPere.

Mulig jeg er simpel - men siden det er relativ gjennomgående enighet her inne om at alle SVere er kjøtthau uten realistisk gangsyn må jeg få påpeke at uansett hvor drømmende ideologi de har, er der ingen SVere jeg kjenner som på noen som helst måte fremstår så jævla korttenkte og tidvis direkte avskyelige som enkelte FrPere jeg må være vitne til at driter på draget på sosiale medier bare som jeg kjenner. Det partiet vil for alltid fremstå som noe useriøst så lenge de fortsetter avle så mange løker som de gjør. Helt tilfeldig er det nok ikke.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

BenArfa

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2184 på: 22. Juni 2012, 13:46 »
Alle roser har sine torner. Du finner "idioter" hos SV, Venstre og alle andre partier selvfølgelig, men det er ikke til å legge under en stein at frp alltid har og kommer alltid til å bli tatt useriøst, når det gang på gang på gang dukker opp historier som dette.

At over 20% av Norges befolkning stemmer på dette partiet er rett og slett skremmende.
Same old Shearer, always scoring!

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #2185 på: 22. Juni 2012, 13:54 »
For min del handler ikke dette om at det finnes mange idioter i FRP, det er en helt annen diskusjon. Dette startet med at en fyr klarte å skrive at det finnes mange meningsfeller med Breivik i Fremskrittspartiet, noe de fleste selvfølgelig ser på som en "litt" uheldig uttalelse.

Blir sånn cirka på samme nivå som å anslå at det finnes et titalls meningsfeller av Osama Bin Laden og Mohamed Atta i partiet Rødt.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2186 på: 22. Juni 2012, 14:15 »
Selvfølgelig, Cheicken. Konsentrasjonsmessig per parti dog....
Nå stemmer jo ikke over 20% på det partiet da - heldigvis.

Uttalelsen er uheldig, ja. Hadde han derimot sagt at der fins folk som sympatiserer med deler av Breiviks argumentasjon derimot. Det tror jeg ikke kan sies om folk i Rødt angående Osama.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #2187 på: 22. Juni 2012, 14:20 »
Godt mulig at enkelte i FRP sympatiserer med Breivik i for eksempel at Sharialover ikke bør gjelde i Norge - det skal jeg ikke se bort i fra. Når det kommer til hva folk i Rødt mener, så har jeg heldigvis ikke peiling på det i og med at jeg ikke har med sånne folk å gjøre i det dagligdagse. Men at Osama bin Laden-sammenlikningen i forhold til hans Breivik-utsagn er helt ute på viddene vil jeg nok ikke trekke meg på.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2188 på: 22. Juni 2012, 14:24 »
Det er da ikke en kjeft andre seriøse politiske partier i Norge som har lyst på sharia-partier i Norge heller da. 

Rødt-politikere lever nok i en boble der de antar at folk kan flytte hvor de vil på seg uten kulturcrasher - men det er da visst ikke slik at noen av de sympatiserer med islamsk terrorismeargumentasjon på noen som helst måte. Så jo - det syns jeg er ganske så mye utpå viddene.
Prøver på ingen måte si at FrP støtter noe som helst av Breiviks syn direkte - men at der er folk som kan stå inne for deler av det, jo - det kan jeg stå for.

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #2189 på: 22. Juni 2012, 14:29 »
Nå bikker det over i hva Rødt og FRP mener - ikke hva ekstremistene i partiene mener. Og om man skal se på partipolitikken og ikke idiotene som stikker seg frem i media med jevne mellomrom, så blir det en veldig annen diskusjon.

Det hele startet i hvert fall med at noen klarte å dra inn Breivik som en lederstjerne for mange i et av Norges største partier. At man i det hele tatt vier slike utsagn oppmerksomhet bør jeg egentlig bare ta selvkritikk for.

Vi får i hvert fall være enig om at det er smått uheldig å både trekke inn bin Laden og Breivik som sammenlikningsgrunnlag for den rimelig sentrale politikken som føres i Norge blant de største partiene.