20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 334462 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

snkz

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #2010 på: 13. Mars 2012, 23:20 »
Det blir jo allerede brukt mye på medisinsk grunnlag, men jeg tenker jo da mer for "personlig" bruk. Men jeg er 100% for. Som sagt, det skader ingen, hverken deg selv(på lang sikt kan det jo det,men sånn er det jo med alt) eller andre. Og rusen er jo heller ikke spesielt mer farlig eller sjenerende enn alkohol.

Men ikke noe som staten og det norske helsevesentet støtter enda. Men man kan bruke det om man er villig til å betale selv.

Peter

• Gjest
« Svar #2011 på: 13. Mars 2012, 23:34 »
Cannabis funker jo meget bra på medisinsk grunnlag også, og det er jo bevist at det hjelper ekstremt godt som smertestillende for gravide kvinner og HIV smittede mennesker + det stimulerer matlyst for folk som får cellegiftbehandling.
Har jo god medisinsk funksjon, samt at det ikke er noe farlig for personlig bruk heller.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2012 på: 13. Mars 2012, 23:43 »
Det er da vel endel diskusjoner rundt hvorvidt det er farlig, er det ikke? Er vel snakk om at det er med å trigge psykotiske lidelser som angst og schizofreni vel.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

snkz

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2013 på: 13. Mars 2012, 23:46 »
Det er vel også forsket mye på canabis og kreft og noen forskere skal vistnok bevis for at dette har en positiv virkning på kreften.

Cannabis er også noe av det mest kvalmedempende som finnes der ute så vidt jeg har forstått.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2014 på: 13. Mars 2012, 23:51 »
Er det fortsatt belegg for å hevde at det kan føre til slike psykiske lidelser - så syns jeg det er riktig å i hvertfall begrense det til eventuelt medisinsk bruk. Jeg velger nesten å stole på fagfolk her, jeg, da jeg har lite å gå på selv. Det meste jeg har av personlige erfaringer med disse greiene er bekjente og venner hjemme som har brukt og lignende. Sett ut fra deres erfaringer og opplevelser føler jeg vel at det er likesågreit at de både slutta med det, og at det ikke er lovlig..
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2015 på: 13. Mars 2012, 23:59 »
Sånne ting burde i hvertfall bli brukt i medisinske tilfeller. Så en episode om no' narko og greier på Discovery om en kis som risikert lang straff fordi han dyrket "magic mushrooms" til personlig bruk. Det vil si at han led av en eller annen sinnsyk hodepinegreie som gjorde at han fikk sinnsyk hodepine - hodepine som gjør at mange som lider av det drar av seg håret(!!!) når de opplever disse smertene. Ikke noe de kunne gjøre med det utenom og få ekstra oksygen, noe som sjeldent funket på folk, og når det funket var det kun de som led minst av det. Alt han trengte å gjøre for å unngå dette var å spise litt magisk sopp en gang hver eller annenhver måned, men da risikerte han i tillegg lang, lang fengselsstraff siden det er ulovelig. Sånt er jo bare håpløst, og det er så vondt at folkene som lider av det rett og slett vurderer selvmord som eneste utvei for å slippe det helvete der.

Edit: Jævlig snålt skrevet, men dere skjønner tegninga. Orker ikke å fikse. Skal drepe drittunger på Battlefield 3. 8)
« Siste redigering: 14. Mars 2012, 00:00 av boris. »
Nei.

snkz

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2016 på: 14. Mars 2012, 00:02 »
Som sagt, jeg støtter det 110 % til alt av medisinsk grunn. Utenom det er jeg ikke sikker.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2017 på: 14. Mars 2012, 00:07 »
Der er jeg enig med dere ja, i slike åpenbare tilfeller. Så forøvrig faktisk også det programmet der faktisk.
Dog - fleinsopp skal en heller ikke kødde med, for det skal visst være helt for jævlig :P

Peter

• Gjest
« Svar #2018 på: 14. Mars 2012, 00:17 »
Det er da vel endel diskusjoner rundt hvorvidt det er farlig, er det ikke? Er vel snakk om at det er med å trigge psykotiske lidelser som angst og schizofreni vel.

Angst og at man blir paranoid og redd er vel en noen av bivirkningene du får når du røyker det. Men det er ikke store greiene... tipper 50% av angsten kommer fordi man frykter å bli tatt, da dette er ulovlig.
Psykotiske lidelser kan man jo få uansett. Tror det er mye lettere å få psykiske lidelser av overdrevet alkohol forbruk i forhold til å ta seg noen jointer.

Jeg ser ingen problemer med cannabis hverken medisinsk eller til eget forbruk. Det er jo noe av det mest harmløse du kan innhalere eller bruke medisinsk. Sett bortifra den lille rusen, skjer det ingenting med kroppen.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #2019 på: 14. Mars 2012, 02:02 »
Hvordan påvirker rusen kroppen?

Vel, for det første har vi et belønningssenter i hjernen som kunstig stimuleres av rusmidler som cannabis og dermed slippes masse dopamin ut i hjernen på én gang. Det gir en sterk lykkefølelse der og da, noe som faktisk gjør at det i praksis er langt, langt mer avhengighetsdannende enn hva folk liker å tro, selv om det ikke inneholder mange avhengighetsstoffer. Omkring 10 % blir avhengige. Færre enn kaffe, men nå er kaffe et av de mest avhengighetsdannende substansene man vet om (pluss at det ikke er særlig skadelig).

Ved å stimulere belønningssenteret på denne måten brytes det over tid ned. Det er i grunn som å hyppig ta sovepiller over lengre tid, bare at dette reduserer evnen til å føle lykke. På samme måte som folk som har brukt for mange sovepiller blir avhengig av piller for å sovne, vil folk som bruker et skadelig stoff som cannabis bli avhengige av cannabis dersom de vil føle lykke. Slike stoffer burde dermed IKKE konsumeres med mindre man av medisinske årsaker burde. En ond sirkel, som vil gjøre folk mer virkelighetsfjerne og i praksis mer avhengige. Ved utvikling av toleranse, dvs. nedsatt respons til stoffet, kan konsumenter raskt beslutte å gå over til tyngre stoffer i stedet.

Dessuten øker dette skadelig stoffet risikoen for depresjon, angst, schizofreni o.l. Brukere har fire ganger så stor sjanse for å utvikle depresjoner. Legaliseringsforkjemperne viser til at det ikke er funnet noe kausalitet, men de er uærlige med slik retorikk, fordi det er etablert korrelasjon. Cannabis svekker videre hukommelsen og læringsevnen, og kan som sagt være inngangsporten til enda tyngre stoffer. Blir cannabis legalisert og trivialisert slik som alkohol, kan du også banne på at nye generasjoner i større vil gå over til det neste: heroin, kokain og lignende, mens langere vil gå over til å selge slikt når de blir utkonkurrert av butikkene når det kommer til salg av cannabis. Appellen kan da forskyves til de verre stoffene.

En kan argumentere for at vi allerede lever i en alkoholkultur, så hvorfor ikke cannabis i tillegg? Jeg tror ærlig talt det holder mer enn nok med et skadelig stoff. Å forsøke og gjøre marijuana til enda et stoff "alle" må konsumere (vi vet jo hvor kjedelig det er med folk som ikke drikker på fest - samme greia med cannabis) vil gjøre mer skade enn godt, og det burde ikke legaliseres. Og dersom "alle" bruker cannabis, vil det jo plutselig bli mer naturlig å begynne og eksperimentere med virkelige tunge stoff som f.eks. kokain.
« Siste redigering: 14. Mars 2012, 02:08 av geordie-olav »

snkz

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2020 på: 14. Mars 2012, 08:49 »
En kan argumentere for at vi allerede lever i en alkoholkultur, så hvorfor ikke cannabis i tillegg? Jeg tror ærlig talt det holder mer enn nok med et skadelig stoff. Å forsøke og gjøre marijuana til enda et stoff "alle" må konsumere (vi vet jo hvor kjedelig det er med folk som ikke drikker på fest - samme greia med cannabis) vil gjøre mer skade enn godt, og det burde ikke legaliseres. Og dersom "alle" bruker cannabis, vil det jo plutselig bli mer naturlig å begynne og eksperimentere med virkelige tunge stoff som f.eks. kokain.

Hva tenker du rundt medisinske årsaker og grunner da?

Til hjelp ved behandling av kreft, MS, psykiske problemer og ol.?

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2021 på: 14. Mars 2012, 09:58 »
Ser ut som folk glemmer hva som er viktig, the big picture, at alle skal ha det bra. Det er nå viktigere å få det som man vil. Og virker som man da endrer det man vil, til noe man egentlig ikke vil, pga det er det man kan få!
Sannere kan det ikke sies!
10 poeng fra meg!

Bør jo ikke akkurat være noen overraskelse. Politikere er redde for jobbene sine som de fleste andre, og er samtidig under ekstremt mye høyere press enn de fleste andre. Det er vel dårlige forutsetninger for å være prinsippfaste for enhver pris...
Ikke overraskende på noen måte, men gjør det det mer tilgivelig av den grunn?

Ja, jeg synes jo det. Det er mer en svakhet i systemet enn en svakhet med politikerne i mine øyne.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2022 på: 14. Mars 2012, 10:05 »
Jeg har ikke gjort meg opp noen endelig mening om dette temaet, men har til gode å bli overbevist om hvorfor det må legaliseres. Derfor er jeg fremdeles på linje med Olav.
Jeg kjenner ikke godt nok til den medisinske delen, men jeg er helt åpen for å vurdere å tillate cannabis til medisinsk bruk, hvis det kan dokumenteres godt nok at det vil ha en bedre effekt enn "vanlig" medisin.

Selv om det ikke er kjent at cannabis utgjør noen større helserisiko enn nikotin og alkohol, så er ikke det noen god grunn for å legalisere det til åpen bruk. Jeg vet egentlig ikke om Nederland er å regne som noe foregangsland, i forhold til legalisering av "lette" rusmidler.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

snkz

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2023 på: 14. Mars 2012, 10:15 »
http://www.kreftforeningens-blogg.no/2012/01/kan-cannabis-kurere-kreft/

For eksempel, er veldig mye der ute. Men det var den første jeg kom over.
Blir også her linket til forskjellige forskningsartikler med resultater osv.

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #2024 på: 14. Mars 2012, 10:59 »
Er en del leger her i DK som mener at cannabis funker veldig bra mot øyesykdommer, har jeg hørt. Har en i klassen som nærmest ble oppfordret til å røyke etter å ha vært hos øyelegen i og med at han begynte å få ordentlig nedsatt syn.

Selv er jeg likegyldig til legalisering.