20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 334505 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Ipt

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #1995 på: 12. Mars 2012, 18:19 »
Er det virkelig slik at AP har gitt skattelette til mennesker som har støttet dem i valgkampen?

I så fall kommer du knapt nærmere korrupsjon i ekte mafia-stil,nei...

http://www.nettavisen.no/okonomi/privat/article2725280.ece

Svært få som har hørt om dette. Var underlig nok bare nettavisen som fant det nevneverdig å skrive om det på tidspunktet. Og LO har som kjent også politisk innflytelse over AP:

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7974284

Ikke rart at det er tillitsvalgte fra LO som går rett inn i AP-styret!

Uten å ha satt meg for mye inn i saken, så forstår jeg det slik at denne ordningen tilfaller alle fagorganiserte i Norge. Tror andelen av lønnsmottakere i Norge som er fagorganisert ligger rundt 70 %. At regjeringen gjør/gjorde dette skal betraktes som korrupsjon og for å kun gagne sine egne er en rimelig håpløs påstand. Om det er et løftebrudd i henhold til hva som ble sagt i valgkampen er noe annet. Men tror ikke man skal lete lenge for å finne løftebrudd både her og der.
« Siste redigering: 12. Mars 2012, 18:26 av Ipt »

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #1996 på: 12. Mars 2012, 18:28 »
Så lenge en politiker - som f.eks. Jonas Gahr Støre - har det riktige ansiktet og en fin fremtoning - stem han inn. Det er meg fullstendig likegyldig hvilke politikere det norske folket synes stort om. Hva som er interessant er deres politiske rulleblad. Jeg finner det utrolig at politisk tilhørende mennesker vil unnskylde all dårlig politikk så lenge den er begått av deres egne. Arbeiderpartiet korrupte? Det spiller ingen rolle tydeligvis, for Jens er visstnok likt av noen freppere og Norge er et godt land å bo i. Som om det avvæpner kritikken! I dag handler dessverre politikk mer om å vinne enn å effektivt bedre samfunnet. Jeg fryder meg over at partitilhørighet og -medlemskap raser nedover for hvert år, så kan vi kanskje en dag bli kvitt disse dogmatiske egoistene.

BenArfa

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1997 på: 12. Mars 2012, 18:36 »
Siden du tok med noen av mine ord der, så vil jeg bare påpeke at jeg ikke stemmer ap(har igrunn ikke noe å si hva jeg stemmer) og innlegget mitt var ikke ment for å unnskylde korrupsjon e.l.

Det jeg skrev var ment på generell basis.
Same old Shearer, always scoring!

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1998 på: 12. Mars 2012, 18:36 »
Er det virkelig slik at AP har gitt skattelette til mennesker som har støttet dem i valgkampen?

I så fall kommer du knapt nærmere korrupsjon i ekte mafia-stil,nei...

http://www.nettavisen.no/okonomi/privat/article2725280.ece

Svært få som har hørt om dette. Var underlig nok bare nettavisen som fant det nevneverdig å skrive om det på tidspunktet. Og LO har som kjent også politisk innflytelse over AP:

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7974284

Ikke rart at det er tillitsvalgte fra LO som går rett inn i AP-styret!

Uten å ha satt meg for mye inn i saken, så forstår jeg det slik at denne ordningen tilfaller alle fagorganiserte i Norge. Tror andelen av lønnsmottakere i Norge som er fagorganisert ligger rundt 70 %. At regjeringen gjør/gjorde dette skal betraktes som korrupsjon og for å kun gagne sine egne er en rimelig håpløs påstand. Om det er et løftebrudd i henhold til hva som ble sagt i valgkampen er noe annet. Men tror ikke man skal lete lenge for å finne løftebrudd både her og der.

Nå er vel skattelettelsen av et svært stort omfang og løftebruddet er rimelig grovt. At dette gavner sponsorene til AP mer enn den norske befolkning er det ingen tvil om. LO sin AP-støtte er en økonomisk finansiering. Ved å støtte AP i valgkampen av egne penger får de langt flere penger tilbake av statens penger. Jeg mener det så absolutt faller innenfor korrupsjonsdefinisjonen. Her snakker vi tross alt om å hjelpe deres egne politiske støttespillere og velgerbase på bekostning av den totale befolkningen. LO visste sikkert om dette mens de pumpet penger inn i AP-valgkampen. Antakelig hadde de en finger med i spillet også.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1999 på: 12. Mars 2012, 18:43 »
Nåja. Vil vel heller kalle det lobbyvirksomhet enn korrupsjon. Men det er for så vidt ille nok det - lobbyvirksomhet har jo ødelagt hele den amerikanske politikken. Heldigvis er det stort sett kun AP og LO som virker å drive med slikt i omfattende skala i Norge.

snkz

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2000 på: 12. Mars 2012, 18:56 »
Så lenge en politiker - som f.eks. Jonas Gahr Støre - har det riktige ansiktet og en fin fremtoning - stem han inn. Det er meg fullstendig likegyldig hvilke politikere det norske folket synes stort om. Hva som er interessant er deres politiske rulleblad. Jeg finner det utrolig at politisk tilhørende mennesker vil unnskylde all dårlig politikk så lenge den er begått av deres egne. Arbeiderpartiet korrupte? Det spiller ingen rolle tydeligvis, for Jens er visstnok likt av noen freppere og Norge er et godt land å bo i. Som om det avvæpner kritikken! I dag handler dessverre politikk mer om å vinne enn å effektivt bedre samfunnet. Jeg fryder meg over at partitilhørighet og -medlemskap raser nedover for hvert år, så kan vi kanskje en dag bli kvitt disse dogmatiske egoistene.

Amen kompis :)

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2001 på: 12. Mars 2012, 18:57 »
Vel, grensen mellom noen former for lobbyvirksomhet og korrupsjon har alltid vært veldig diffus. Noe lobby går ut på å informere representanter og mate dem med fakta for å få dem til å stemme mot f.eks. klimabetenkelig politikk, annen lobbyvirksomhet går ut på å pøse penger inn i valgkampen deres og slik få enda flere penger tilbake til seg selv. Det sistnevnte er etter mitt skjønn korrupsjon, selv om det i grunn ikke fins noen entydige definisjoner på dette.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2002 på: 13. Mars 2012, 00:05 »
Nåja. Vil vel heller kalle det lobbyvirksomhet enn korrupsjon. Men det er for så vidt ille nok det - lobbyvirksomhet har jo ødelagt hele den amerikanske politikken. Heldigvis er det stort sett kun AP og LO som virker å drive med slikt i omfattende skala i Norge.

Som om ikke pengesterke næringslivsledere støtter både AP og H/FRP. Det er bare å innse. I en perfekt verden burde det ikke vært sånn, men det er en gang slik.

AP gikk til valg på å ikke endre skattenivået - de sa ingenting om hvorvidt de skulle omfordele hvor de henter skattene fra. Påpekt nok en gang.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #2003 på: 13. Mars 2012, 20:55 »
Ser ut som folk glemmer hva som er viktig, the big picture, at alle skal ha det bra. Det er nå viktigere å få det som man vil. Og virker som man da endrer det man vil, til noe man egentlig ikke vil, pga det er det man kan få!
Sannere kan det ikke sies!
10 poeng fra meg!

Bør jo ikke akkurat være noen overraskelse. Politikere er redde for jobbene sine som de fleste andre, og er samtidig under ekstremt mye høyere press enn de fleste andre. Det er vel dårlige forutsetninger for å være prinsippfaste for enhver pris...
Ikke overraskende på noen måte, men gjør det det mer tilgivelig av den grunn?

Peter

• Gjest
« Svar #2004 på: 13. Mars 2012, 23:09 »
Helt off topic i forhold til det som blir diskutert nå, men er bare nyskjerrig  :P

Hva synes folk om legalisering av cannabis?
Jeg synes det burde bli lovlig. Det skader ingen og er egentlig mindre helseskadelig og psykisk farlig enn f.eks alkohol. Og folk bruker det i bøtter og spann uansett, tror regjeringen ville vært bedre tjent med å la det være lovlig. Hadde sluppet fulle fengsler for småting som det å smoke weed f.eks...

Lurer bare på hva folket synes om den saken  :P  ???

Peter

• Gjest
« Svar #2005 på: 13. Mars 2012, 23:11 »
SV er vel åpen for legalisering av cannabis hvertfall.

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2006 på: 13. Mars 2012, 23:12 »
Jeg er for legalisering av all narkotika, samt prostitusjon osv.

Bruker dog ikke narkotika selv, ei heller kjøper jeg horer, sånn at det er sagt.
Nei.

snkz

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2007 på: 13. Mars 2012, 23:13 »
Helt off topic i forhold til det som blir diskutert nå, men er bare nyskjerrig  :P

Hva synes folk om legalisering av cannabis?
Jeg synes det burde bli lovlig. Det skader ingen og er egentlig mindre helseskadelig og psykisk farlig enn f.eks alkohol. Og folk bruker det i bøtter og spann uansett, tror regjeringen ville vært bedre tjent med å la det være lovlig. Hadde sluppet fulle fengsler for småting som det å smoke weed f.eks...

Lurer bare på hva folket synes om den saken  :P  ???

Jeg er helt for det. I hvert fall med tanke på medisinsk grunnlag.

Min grunn til dette er at jeg tror cannabis kan brukes til effektiv behandlig av flere sykdommer og annet.

Peter

• Gjest
« Svar #2008 på: 13. Mars 2012, 23:19 »
Det blir jo allerede brukt mye på medisinsk grunnlag, men jeg tenker jo da mer for "personlig" bruk. Men jeg er 100% for. Som sagt, det skader ingen, hverken deg selv(på lang sikt kan det jo det,men sånn er det jo med alt) eller andre. Og rusen er jo heller ikke spesielt mer farlig eller sjenerende enn alkohol.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2009 på: 13. Mars 2012, 23:20 »
Ærlig talt har jeg ikke helt bestemt meg for hva jeg syns der. En slik sak akkurat som EU hvor jeg rett og slett ikke har klart å bestemme meg helt.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida