20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 334644 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #1530 på: 26. Aug. 2010, 21:49 »
Ser at Høyre som mange her inne har kjært, også distanser seg fra disse uttalelsene.

Samme mann som ville at alle muslimer skulle gå med jødestjerne på skolen...
Han er ikke god i hodet.

Nei, fyren tar alt for hardt i. Men der er fortsatt gode poenger i det han sier. Det viktigste for meg er uansett at vi blir langt bedre på å kaste ut innvandrere som er her på feil grunnlag, og at vi også stiller mye større krav til integrering gjennom blant annet obligatorisk norsk- og samfunnsfagkurs og fjernet kontantstøtte.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

annern

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1531 på: 27. Aug. 2010, 17:45 »
Jeg vil ivertfall ikke avskaffe all innvandring pga kultur. Jeg ser ikke at vi har noen spesiell kultur i norge. Vi har en kulturarv, som de fleste driter i, men drar opp hver gang innvandringsdebatten blir tatt opp. Norge kommer aldri til å bli et muslimsk land. Ingen radikale imamer kommer til å komme til makten i norge og innføre Sharialover.

Han snakker som om at alle innvandrerne som komme til norge, kommer for å utnytte og forandre samfunnet. Den fremmedfientlige holdningen frp har til mennesker som lider og trenger beskyttelse er skummel.
(     ""    )
 \   NU  /
   \ FC /
     \  /

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1532 på: 27. Aug. 2010, 18:04 »
Les heller Røe Isaksen sitt svar i dagens aftenposten. Langt mer reflektert og i mine øyne intelektuelt preg over det.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1533 på: 28. Aug. 2010, 15:15 »
Jeg vil ivertfall ikke avskaffe all innvandring pga kultur. Jeg ser ikke at vi har noen spesiell kultur i norge.

Hæ!? Hva mener du egentlig med dette? Det er jo ikke stavkirkene og antikke bondeskikker man snakker om når man vil bevare "norsk kultur." Mener du virkelig at asiatiske og afrikanske normer samsvarer godt med de norske? Hvorfor tror du da pakistanske leger og advokater er ansatt som buss-sjåfører i Oslo? Ren rasisme?

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1534 på: 28. Aug. 2010, 20:38 »
Jeg vil ivertfall ikke avskaffe all innvandring pga kultur. Jeg ser ikke at vi har noen spesiell kultur i norge.

Hæ!? Hva mener du egentlig med dette? Det er jo ikke stavkirkene og antikke bondeskikker man snakker om når man vil bevare "norsk kultur." Mener du virkelig at asiatiske og afrikanske normer samsvarer godt med de norske? Hvorfor tror du da pakistanske leger og advokater er ansatt som buss-sjåfører i Oslo? Ren rasisme?

Nei, til dels grunnet kulturforskjeller og selvfølgelig også til dels fordommer.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1535 på: 29. Aug. 2010, 14:58 »
Jada, men først og fremst det første tror jeg.

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #1536 på: 29. Aug. 2010, 22:07 »
Det kan ikke være tvil om at folk fra fremmede kulturer endrer den Norske kulturarven. Se på bydelene i Oslo, der Nordmenn er nesten en sjeldenhet. Hva skjer med kulturarven (les: verdiene) til de Norske som vokser opp der? Hva skjer når du blir fremmedgjort i ditt eget land på din egen skole?

Jeg er ikke imot innvandring, men vi må unngå gettofisering der fremmedkulturelle blir i flertall.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1537 på: 29. Aug. 2010, 22:59 »
Det kan ikke være tvil om at folk fra fremmede kulturer endrer den Norske kulturarven. Se på bydelene i Oslo, der Nordmenn er nesten en sjeldenhet. Hva skjer med kulturarven (les: verdiene) til de Norske som vokser opp der? Hva skjer når du blir fremmedgjort i ditt eget land på din egen skole?

Jeg er ikke imot innvandring, men vi må unngå gettofisering der fremmedkulturelle blir i flertall.

Selvfølgelig. Vi kan ikke samle samtlige innvandrere på et sted.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1538 på: 30. Aug. 2010, 18:13 »
Det finnes enkelte steder i Norge hvor innvandrere er i stort flertall. Og det er på ingen måte heldig. Det utvikler seg fort et helt eget samfunn på slike områder, og nordmenn som bor i samme område, blir ikke en inkludert del av det samfunnet. Og da har vi ikke noe som heter integrering, lenger. Da har vi et lite stykke Pakistan midt i Oslo. Og det funker bare ikke. Da får vi én pakistansk kultur, og én norsk kultur, to kulturer som kræsjer. Midt i tjukkeste Oslo.

Men det virker ikke som at personene på toppen har skjønt det helt ennå.
Men dette er et problem som ikke bare gjelder den sittende regjeringen. Dette er en utvikling som har skjedd over lenger tid enn fem år. Men løsningen er ikke å kaste ut alle innvandrere, forby all praktisering av annen religion enn kristendom og nekte folk fra andre land og kulturer å komme til Norge, av ulike årsaker. Slik Tybring-Gjedde og FRP ønsker.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

annern

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1539 på: 31. Aug. 2010, 00:14 »
Kultur er et så vidt begrep at det går nesten ikke an å definere. Hvis vi snakker om norske verdier, så har vi de samme verdiene som andre europeiske land. En europeisk kultur. Likveverd, Ytringsfrihet, Likestilling, Demokrati, medmenneskelighet osv.

Jeg klarer ikke å se hvordan er fåtall ikke veslige innvandrere skal klare å forandre på disse verdiene. Så lenge norges befolkning er langt over 90 prosent norske og europeere vil ikke disse verdiene bli truet.

Hvis vi følger Frps innvandringpolitikk kan Norge legge verdiene egoisme og ansvarsfraskrivelse inn i det norske kulturen.
(     ""    )
 \   NU  /
   \ FC /
     \  /

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1540 på: 31. Aug. 2010, 18:59 »
For det første tar du helt feil når du sier at vi har en felles europeisk kultur som i ditt syn tydeligvis er uproblematisk med tanke på migrering fra Europa til Norge. man har for eksempel et veldig mildt syn på hierarki i dette landet. Jeg har historier både fra egen erfaring og andres om f.eks serbere og bosniere som har hatt kjempeproblemer med kulturforskjellene i Norge.

For det andre er det selvsagt ikke slik at man kan telle antall prosent afrikanere/asiater av hele befolkningen for å finne ut om det er et problem eller ikke.

annern

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1541 på: 02. Sep. 2010, 08:41 »
Eneste jeg sier er at vi ikke har en særegen norsk kultur i norge, som bare finnes her. Jeg tror ikke de kulturelle verdiene i norge forsvinner pga innvandring.
Det er Frps måte å skremme befolkningen og skaffe seg velgere. Jeg innrømmer lett at dagens regjering har mye som må rettes på når det kommer till innvandringspolitikken. Jeg har tro på at det går an å få et velfungerende flerkullturellt samfunn i norge.

Mener du at det er rett å ikke ansette advokater og leger pga kulturen? Advokatene kan jo ikke finne opp et eget lovverk? Legene finner ikke opp egne kroppsdeler eller unnlater å fikse enkelte mennesker. Jeg har en pakistansk innvandrer til tannlege og han er meget flink. Litt hardhent, men det er ikke pga kulturen hans.
(     ""    )
 \   NU  /
   \ FC /
     \  /

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1542 på: 02. Sep. 2010, 15:58 »
Eneste jeg sier er at vi ikke har en særegen norsk kultur i norge, som bare finnes her.

Selvsagt har vi det. Og den kræsjer i utgangspunktet fullstendig med f.eks muslimske verdier og arbeidskultur i u-land.

Sitat
Mener du at det er rett å ikke ansette advokater og leger pga kulturen? Advokatene kan jo ikke finne opp et eget lovverk? Legene finner ikke opp egne kroppsdeler eller unnlater å fikse enkelte mennesker. Jeg har en pakistansk innvandrer til tannlege og han er meget flink. Litt hardhent, men det er ikke pga kulturen hans.

Noen klarer seg helt fint, veldig mange takler ikke organisasjonskulturene der de jobber. Det er jo ikke innvandrerne som lykkes med integreringen som er problemet.

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #1543 på: 06. Sep. 2010, 23:04 »
Jeg kjenner at du trigger sarkasme-genet mitt nå annern, men jeg skal heller prøve å svare seriøst...
Hva påvirker kulturen i et moderne samfunn? Jo - rollemodellene våre. Jeg leser utsagnet ditt som at en gettofisert bydel i Oslo vedkjenner seg de samme rollemodellene som etnisk Norske miljøer. Det er selvfølgelig bare bullshit. Ikke noe galt med hver enkelt innvandrer - de har sitt og slite med som mange Norske også har det.

Problemet oppstår når de flytter sammen til Lille-Somalia, Lille Pakistan, Lille Burma eller Lille Vietnam, og på det viset ikke lærer seg språket vårt, eller ikke utsetter seg for de demokratiske normene som resten av det Norske (og mestparten av det europeiske) er tuftet på. Alle vet at språk og rollemodeller er viktige faktorer i å skape en adferd: Man trenger ikke artium for å forstå det.

Derfor blir det bare så alt for blåøyd å tro at den mistrøstige integreringspolitikken i Norge ikke endrer den Norske kulturen i områder av Norge. Det er ikke alle endringene som er negative, men tross alt - det er endringer.

Mitt syn er at politikerne har sviktet i det at de har tillatt gettodannelser i enkelte bydeler, men også at innvandrerne selv svikter ved å danne slike gettoer. De fremmedgjør seg selv for oss, og den Norske kulturen for seg selv. (Ja-det er mange hederlige unntak, og de skal vi selvfølgelig passe på å hjelpe frem i lyset, fordi det kan ha en positiv effekt på andre innvandrere)

Jeg er klar over at vi Nordmenn ikke er det spor bedre i utlandet, se bare på enkelte steder i Syden der Norske pensjonister flytter... Men der er altså problemet det samme - i den grad det er et problem at kulturen endres i en by eller i et land.

annern

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1544 på: 06. Sep. 2010, 23:31 »
Så fint at du klarer å holde sarkasme genet ditt i sjakk. En som ser sarkastisk på andre folks synspunkter om innvandring bør i utganganspunktet ikke bli tatt seriøst.
Det du er inne på er bare en liten bit av de mange store problemene med norsk integreringspolitikk. Det aller beste hadde vært om asylsøkere og innvandrere ikke ble samlet på samme plass.

Hvor får du det fra at "de" ikke innfinner seg i demokratiske normene som er så urtypiske for norge? De er pent nødt å innfinne seg i dem, fordi de bor i et land med demokrati. Norge kommer alltid til å ha demokrati.

tall fra ssb:
 I dag er det av over 552 000 personer bosatt i Norge som enten har innvandret selv eller er født i Norge med innvandrerforeldre. Til sammen utgjør disse gruppene 11,4 prosent av befolkningen. Om lag 257 000 personer har bakgrunn fra Europa, 199 000 personer har bakgrunn fra Asia, 67 000 har bakgrunn fra Afrika og 18 000 har bakgrunn fra Sør- og Mellom-Amerika. I tillegg er det 11 000 personer med bakgrunn fra Nord-Amerika og Oseania.

Av innvandrere er det flest fra Polen, Sverige, Tyskland og Irak, og 35 prosent av innvandrerne har norsk statsborgerskap. 

Halvparten av de 11 prosentene har bakgrunn fra europa. Av de 5,5 prosentene som er igjen er det mange 2.generasjonsinnvandrere. Jeg klarer ikke å se hvordan de skal rokke ved vår spesielle kultur eller kulturarv. Selvfølgelig skal de lære norsk. Jeg har aldri sagt noe annet. Selvfølgelig ska de jobbe.

Det som irriterer meg er at Frps skal få det til å virke som at Norge kommer til å gå i oppløsning. De kommer sjelden med konstruktivitet til integreringsdebatten, men foreslår kun strengere straffer og reguleringer. I innlegget til Tybring Gjedde snakker han om innvandrere som en stor trussel for norge og "vi trenger dem ikke". 

Jeg har selv jobbet med polakker og mennesker fra baltiske land. Og jeg frykter ikke deres arbeidskultur. Norges arbeidskultur er ikke mye å skryte av berntsen.
« Siste redigering: 06. Sep. 2010, 23:33 av annern »
(     ""    )
 \   NU  /
   \ FC /
     \  /