20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 334612 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #1515 på: 02. Juli 2010, 12:59 »
Et problem med norsk deltakelse i EU ville kanskje vært at vi mister statusen vi har som "nøytral" i dag. Norge kan gå inn i mange saker å mekle siden vi er et land som er kjent for å stå litt utenfor og for oss selv. Kanskje mister vi denne meklingsstatusen om vi hadde vært med i EU, selv om det kanskje også ville vært større problemer for andre land enn for oss selv.

Dette blir likevel selvfølgelig bare spekulasjoner.

Vi er jo allerede med i EØS. Og har dette egentlig noen betydning i forhold til medlemsskap i militære allianser som NATO?

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1516 på: 02. Juli 2010, 13:28 »
Egentlig litt usikker, men folk jeg har snakket med som har litt peiling og et ganske balansert syn har i alle fall sagt dette. Jeg husker bare at jeg har hørt snakk om at Norge var et av få land som faktisk kunne mekle i striden mellom Israel og Palestina f.eks. siden vi sto utenfor de fremste interesseområdene.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1517 på: 02. Juli 2010, 20:06 »
Medlemsskap i EU vil medføre at vi må betale for at grekerne skal kunne pensjonere seg når de er 52. Kall meg usolidarisk, men hva er solidarisk ved å støtte korrupsjon? At ikke ressursene våre tappes ved EU medlemsskap er bullshit. Nei til EU herfra til evigheten. Er ikke sikker på om EU kommer til å bestå i sin nåværende form heller.
Hør hør!
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Matsaran

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1518 på: 21. Juli 2010, 11:50 »
Vet ikke helt om denne tråden er helt riktig for dette, men nå ler jeg så jeg griner her...
Enkelte mennesker er så forskrudd at det er farlig....

http://www.vg.no/sport/fotball/norsk/landslaget/artikkel.php?artid=10079990

og selv ikke moa tør å si at dette er tøv... snakk om karakter ;)

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1519 på: 25. Aug. 2010, 12:40 »
http://e24.no/makro-og-politikk/article3782279.ece

Hvorfor skal SV'ere alltid mobbe i stykker folk som tar helt fornuftige valg? Trodde de spilte på å være greie og inkluderende...

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1520 på: 25. Aug. 2010, 12:46 »
SV liker jo ikke at enkeltpersoner lykkes og blir rike, så dette er ikke overraskende. Inga Marte Torkildsen uttalte vel en gang at hun mente det ikke burde være no særlig forskjell på lønna til en lege og en vaskehjelp. Stem SV!
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #1521 på: 25. Aug. 2010, 21:45 »
Nå er jo jeg imot SV , og spesielt frøken Thorkildsen, men nå skal det vel også sies at Mr Fredriksen er den av rederne i Norge som fortjener denne kritikken best.

AP med Rockenæringsministeren er ikke mye bedre, all den tid at de applauderte at Fredriksen kanskje skulle flagge 5 av 106 skip til Norge - og gikk storstilt ut i media og innkasserte seieren. Alt dette mens de prøvde å loppe de rederne som faktisk har de fleste skipene sine med Norsk flagg, og til og med hovedkontor i Norge.

Fredriksen har ikke bygd en dritt som Norge kan dra nytte av (innen rederinæringen), men det er han broilergjengen i regjeringen omfavner. (kan det ha noe med at han har to blonde døtre som Giske sikler på?)

At Fredriksen ikke kommer til Norge likevel, er egentlig som forventet, da han ikke er ute etter å bygge landet men egen pengepung. (Og det har han selvfølgelig lov til). Det er heller ikke overraskende at Frøken "lik lønn for arbeid" driter seg så totalt ut i media. Tenk å våkne opp hver dag med en dame som lirer utav seg så mye galskap - da hjelper det ikke at hun faktisk ser ut som folk.

Når jeg tenker meg om så tror jeg hele landet er tjent med at Giske sikler litt på Thorkildsen, så slipper vi alle disse latterlige utspillene i media  ;D
« Siste redigering: 25. Aug. 2010, 21:47 av bjørni »

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1522 på: 25. Aug. 2010, 23:26 »
For å si det slik - jeg har liten medfølelse for Fredriksen.
Giske er savnet blant mange i kultur-Norge etter at han dro fra den posten (leste blant annet et innlegg her i DN), og Fredriksen påpeker at han er en av de bedre næringsministrene som har vært de siste par åra. Kanskje ikke så rart når navn som Brustad og Norman har vært der tidligere, men dog. Giske er et tabloid tryne som er flink til å stikke trynet sitt frem. Men han er flink til å sette dagsorden.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #1523 på: 26. Aug. 2010, 07:16 »
Vel - ingen skal komme og fortelle meg at han har hatt stor konkurranse i den kåringen, men det som irriterer meg er at han ( og kanskje politikere generellt om enn i noe mindre grad) bare er ute etter små seire istedenfor å bygge landet. Det de i denne saken har gjort, er at de bejublet en som bare var interessert av å høste uten å så, mens veldig mange redere som faktisk holdt sin del av avtalen fra 90 tallet, ble straffet. Det eneste Fredriksen trengte å gjøre var å si at han KANSKJE ville flagge noen få skip til NOrge. Til sammenligning sitter det mange lokale offshore redere rundt om på kysten med nesten alle sine skip med Norsk flagg på nesten alle skip. Hvorfor får ikke de heder fra Giske? Jo fordi det ikke er en liten øyeblikkstriumf men business as usual. Ingen premie for lojalitet med andre ord...

annern

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1524 på: 26. Aug. 2010, 18:17 »
(     ""    )
 \   NU  /
   \ FC /
     \  /

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1525 på: 26. Aug. 2010, 18:30 »
De prøver bestandig å distansere seg fra slike meninger, men her sier de jo det rett ut. FRP er et fremmedfiendtlig parti. De bruker ikke de samme ord, men de sier likevel nøyaktig det samme som Nasjonal Samling gjorde i 1940. Alt som ikke er 100% norsk er livsfarlig og må bekjempes med alle mulige midler.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

lgrinde

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1526 på: 26. Aug. 2010, 18:40 »
Frp er ikke gode i hodet: http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article3783373.ece

Tja, det er no noko som ikkje henge på greip. Det må vera lov å vera kritisk til innvandring utan å verte kalla ein rasist. Eg er ikkje i mot innvandring, men det må gå ei grense. Ein kan umogleg sei at dei fleste innvandrara verte integrerte.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1527 på: 26. Aug. 2010, 19:46 »
Jeg ser ærlig talt ikke noe problem med den artikkelen i det hele tatt. Ingen nazi-budskap heller, som noen har hintet til... Hvorfor er man rasist når man kritiserer globalisering i form av innvandring, mens man bare er nasjonalist når man kritiserer globalisering i form av handel?

annern

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1528 på: 26. Aug. 2010, 19:58 »
Ser at Høyre som mange her inne har kjært, også distanser seg fra disse uttalelsene.

Samme mann som ville at alle muslimer skulle gå med jødestjerne på skolen...
Han er ikke god i hodet.
« Siste redigering: 26. Aug. 2010, 20:02 av annern »
(     ""    )
 \   NU  /
   \ FC /
     \  /

lgrinde

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1529 på: 26. Aug. 2010, 21:13 »
Jeg ser ærlig talt ikke noe problem med den artikkelen i det hele tatt. Ingen nazi-budskap heller, som noen har hintet til... Hvorfor er man rasist når man kritiserer globalisering i form av innvandring, mens man bare er nasjonalist når man kritiserer globalisering i form av handel?

Heilt einig. Innvandringspolitikken fungerar ikkje slik den skal og den er feil på mange områder.