20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 335091 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #1455 på: 20. Mai 2010, 13:36 »
Tviler vel for at redaktøren vil bekrefte eller avkrefte noe slikt uansett! Det er nok uansett slik nå at aviser som VG og DB i stor grad, slik jeg oppfatter det, i større grad er ute etter sensasjoner og egentlig ikke baserer hovedfokuset på storsaker i noen som helst politisk retning. Når det er sagt - jeg mener å ha lest statistikker på at journalister flest stemmer til venstre på den politiske skalaen.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1456 på: 20. Mai 2010, 13:39 »
Det er meget godt mulig at journalister flest stemmer til venstre på den politiske skalaen. Uten at jeg ser noe som helst problem med det. Noe som helst galt med det. Så lenge journalistene holder seg for gode til å innrømme poltisk ståsted offentlig. Særlig journalister som ofte jobber med politiske saker.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1457 på: 20. Mai 2010, 13:47 »
Det er et stort problem i USA, selv om det der er mer tydelig enn i Norge hva som er objektivt og ikke. Tror ikke alle i Norge er like klar over at pressen er såpass konsentrert politisk som de er.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1458 på: 20. Mai 2010, 14:03 »
Tja! Jeg tror ikke et er like konsentrert som nå, jeg! Det er langt fra like ekstremt som i USA eller UK eksempelvis. Det er jo forøvrig slik at vi har flere store aviser her til lands som rett og slett representerer ulike verdisyn. DB og VG anser jeg som ekstremtabloider dog, som ikke i veldig stor grad heller verken den ene eller den andre vei i generell dekning av nyhetsbildet nå til dags.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1459 på: 20. Mai 2010, 15:45 »
Noen ganger synes jeg det er ganske soleklart at det ligger en sosialistisk eller venstre-sosialdemokratisk agenda til grunn både i VG, DB og de andre mediene. De som får svi hardest for det er jo FRP, og at de har vært "mobbeoffer" i media i årevis er vel ikke til å komme unna. Ekstremt er det ikke, men det er det vel stort sett ikke i f.eks USA heller.

Uansett, om man nå og da leser nettaviser som dn.no og e24.no ser man at de har en helt annen innfallsvinkel på mange saker, da de er langt mer høyrevennlige. Der er det Kristin Halvorsen som har tatt det meste av kjeften de siste årene, ikke Siv Jensen.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1460 på: 20. Mai 2010, 22:41 »
Hehe - abonnerer selv på DN, og de er jo ihvertfall litt mer høyrevennlig - det skal jeg innrømme.
Og ja - at Carl I. hater VG er heller ingen hemmelighet. Men VG og DB lever på å skape sensasjonsoverskrifter..

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #1461 på: 21. Mai 2010, 14:49 »
Det er meget godt mulig at journalister flest stemmer til venstre på den politiske skalaen. Uten at jeg ser noe som helst problem med det. Noe som helst galt med det. Så lenge journalistene holder seg for gode til å innrømme poltisk ståsted offentlig. Særlig journalister som ofte jobber med politiske saker.

hva er problemet med det? Vil tro at folk lettere kan sile nyhetene hvis journalisten sitt ståsted er kjent.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1462 på: 22. Mai 2010, 03:33 »
Poenget er vel at nyhetene skal være så objektive som overhodet mulig. Det blir feil om man skal sile nyheter etter hvilket politisk syn som passer en selv.
Da må jeg i såfall slutte å lese Adresseavisen. For selv om det helt sikkert er en del venstreorienterte journalister der, er vinklingen på de fleste politiske sakene i stor grad høyrevridd.

Sånn sett er det kanskje bedre for meg å lese Klassekampen. Og det er unektelig en bra avis. Men vet ikke om jeg nødvendigvis ville blitt så mye klokere av KUN å lese røde aviser og tidsskrift.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1463 på: 22. Mai 2010, 10:01 »
De vil jo fremdeles forhåpentligvis være mest mulig objektive, selv om journalistene skulle flagge politisk ståsted. Som observante lesere er det også lurt å være litt obs på hvem det er som skriver.

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #1464 på: 22. Mai 2010, 18:36 »
Enig med Geir. Blir litt det samme som at noen snakker i store bokstaver veldig ofte, mens andre har et mer nøytralt uttrykk. Hvis de da skal beskrive samme situasjon, ser man forskjell i uttrykket, og man må derfor sile informasjonen etter hvem som gir den. Elementært

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1465 på: 29. Mai 2010, 11:58 »
Nei.

VepsoO

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1466 på: 09. Juni 2010, 19:44 »
Er folk her inne for eller imot DLD (datalagrinsdirektivet)?

Selv er jeg sterkt imot, da jeg dette ikke hører hjemme i vår demokratiske liberale rettstat. Slike direktiverer gir meg en avsmak i retning av regimer og styresett jeg ikke vil Norge skal sammenligne seg med.
Feel free to drink as much tequila as you want, but if you do not drink you could have some beer

You are never stuck in traffic - you are traffic

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1467 på: 09. Juni 2010, 22:28 »
Imot. Tafatt, og direkte håpløst opplegg. Jeewzuz!
Nei.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1468 på: 10. Juni 2010, 20:03 »
Du vet hvor jeg står, VepsoO, og det tror jeg de fleste andre er ganske klar over også.

Selvfølgelig helt klart IMOT DLD.

Har øynet et lite håp når samferdselsminister Meltveit Kleppa snakker om å lage "et norsk EU-direktiv". Noe som da altså vil bety en omtrentlig ufordandret politikk på dette området. Problemet er vel bare Arbeiderpartiet og herr Stoltenberg.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1469 på: 10. Juni 2010, 20:14 »
AP har gått inn for å godta direktivet. "Problemet" er skjøvet over på Høyre som er eneste parti som enda ikke har tatt endelig standpunkt. AP er for, resten har sagt nei. Veit jo at Solberg blant annet har vært for det, mens blant annet ungdomspartiet i Høyre derimot er negativ til det. Selv veit jeg ærlig talt ikke inngående hva alt betyr, men jeg mener det antakeligvis vil være noe som kan være fornuftig å ofre i kampen mot terror o.l.