20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 334643 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

annern

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #1050 på: 04. Juni 2009, 17:10 »
Har ikke Frp fått en del kritikk for at de vil bruke for mye av oljefondet?
(     ""    )
 \   NU  /
   \ FC /
     \  /

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1051 på: 04. Juni 2009, 19:14 »
Frykter blått flertall jeg også. Men nå har jo FRP begynt å snakke om likelønn, og da raser de på meningsmålingene.

Hva slags likelønn snakker du om her? Mener du likelønn som i at kvinner og menn i samme jobb skal ha like lønnsbetingelser, eller mener du som kua Inga Thorkildsen, som vil ha "lik lønn for arbeid" - har du noen gang hørt noe så jævlig dumt?!

Nekter å tro at FrP presterer å mene noe så dumt - slike meninger er reservert SV.
Du får begynne å tro da.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=547655
Siv Jensen vil kjempe for likelønn

ARDERMOEN (VG Nett) - Det er et problem at vi har snakket om likelønn i hundre år, uten å gjøre noe med det, sier Siv Jensen, som hedrer oldemoren Betsy Kjeldsberg.

Men hennes fremste hjertsak var lik lønn for likt arbeid. Debatten er her fortsatt fordi politikerne har latt være å gjøre noe med det, sier Jensen.
« Siste redigering: 04. Juni 2009, 19:16 av Joakim »
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Eivind

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1052 på: 04. Juni 2009, 20:35 »
Ja, hun vil jo ha lik lønn for LIKT arbeid! Det er jo helt fair, og burde vært en selvfølge!

At SV mener at man skal tjene likt, uansett hvilket yrke man bedriver, er det katastrofale. Er det virkelig mulig å mene noe slikt?

Så jeg fortsetter nok å tro at slike meninger er reservert SV.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1053 på: 04. Juni 2009, 21:55 »
Dersom FRP hadde vært for lik lønn for alt arbeid kunne de lagt ned hele partiet med en gang. Da er jo resten av politikken deres meningsløs.

Jo, om FRP (eller SV) hadde fått regjere alene hadde de nok greit sørget for hyperinflasjon. Partiene langt til høyre og venstre er som oftest neandertalere når det kommer til ansvarlig økonomi.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1054 på: 04. Juni 2009, 23:02 »
Ja, hun vil jo ha lik lønn for LIKT arbeid! Det er jo helt fair, og burde vært en selvfølge!

At SV mener at man skal tjene likt, uansett hvilket yrke man bedriver, er det katastrofale. Er det virkelig mulig å mene noe slikt?

Så jeg fortsetter nok å tro at slike meninger er reservert SV.

Hvor får du dette fra? SV er også tilhengere av lik lønn for likt arbeid. Det er ingen som sier at en lege og en vaskehjelp skal tjene det samme.
Ikke engang SV. Ikke engang Rødt.

Lik lønn for likt arbeid burde være en selvfølge. Men FRP har jo vært helt imot dette tidligere. Det har tidligere vært djevelens verk, ifølge samme parti. Men så har Siv Jensen lært om sin bestemor, og vips, så er også frp tilhengere av en sosialistisk politikk.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1055 på: 04. Juni 2009, 23:18 »
Dersom FRP hadde vært for lik lønn for alt arbeid kunne de lagt ned hele partiet med en gang. Da er jo resten av politikken deres meningsløs.

Jo, om FRP (eller SV) hadde fått regjere alene hadde de nok greit sørget for hyperinflasjon. Partiene langt til høyre og venstre er som oftest neandertalere når det kommer til ansvarlig økonomi.

Legg merke til at FrP FØR finanskrisa masa om at det ble brukt alt for lite oljepenger. NÅ etter tiltakene staten har satt i gang har FrP ytret at de er redd for mye penger brukes. Veldig samfunnsøkonomisk korrekt, gitt!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Eivind

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1056 på: 05. Juni 2009, 08:48 »
Hvor får du dette fra? SV er også tilhengere av lik lønn for likt arbeid. Det er ingen som sier at en lege og en vaskehjelp skal tjene det samme.

Godeste Inga uttalte dette på Her og Nå, et radioprogram på P1.

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #1057 på: 05. Juni 2009, 10:25 »
Det er faktisk helt sant. Jeg satte kaffen i halsen...

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1058 på: 05. Juni 2009, 14:22 »
Det er helt sykt! Kommunistiske tilstander..
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1059 på: 05. Juni 2009, 14:40 »
Men Inga og co får aldri gjennomslag for noe så sykt, så det er ikke noe å være redd for!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1060 på: 05. Juni 2009, 14:49 »
Det er uansett ganske utrolig det SV og FRP klarer å lire av seg noen ganger. Merkelig at så mange mennesker deler så lite kunnskap og fornuft som representantene for disse ekstreme partiene. At velgerne ikke skjønner helt hva de stemmer på forstår jeg selvfølgelig, men at så mange folk faktisk representerer disse partiene er veldig rart. Tror i utgangspunktet ikke folk er så dumme. SV er definitivt verst, men FRP er ganske ille de også.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1061 på: 05. Juni 2009, 19:41 »

Godeste Inga uttalte dette på Her og Nå, et radioprogram på P1.
Jeg tror det ikke før jeg hører det, og i såfall må det ha vært en forsnakkelse. Eller så må du ha oppfattet budskapet på feil måte, noe du helt sikkert er forhåndsprogrammert for å gjøre. Når var dette intervjuet, og finnes det en link en plass?

SV og FRP er partier som er skapt for å være annerledes, for å skille seg ut. SV er et opportunistisk parti, som alltid skal ha motsatte meninger av flertallet, og som ikke vil godta flertallets beslutninger.
FRP er et populistisk parti, som snur kappa etter vinden etter hva meningsmålinger og slike ting sier. FRP skal representere "folk flest", og har dermed ingen klar ideologi. De kjemper for billig bensin, færre avgifter, ingen avgift på alkohol, og generelt ting som ikke er spesielt populært. Ingen liker avgifter. Derfor er det veldig lett for FRP å være imot avgifter. Ingen vil betale i dyre dommer for bensin og alkohol, og dermed har FRP sikret seg oppslutning. Mange er skeptiske til innvandring. Mange opplever utlendinger i Norge som truende og farlige. Som kriminelle. Derfor har FRP en meget konservativ innvandringspolitikk.

Personlig synes jeg det er verre med de som snur kappa etter vinden, enn de som har klare, dog merkelige meninger, og står for dem.

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #1062 på: 05. Juni 2009, 23:59 »
Jeg tror ikke jeg greier å fremskaffe en link. Du får tro oss på vårt ord, vi er to som hørte det, og vi kjenner ikke hverandre. Jeg mener selv det ikke var en forsnakkelse, men et uttrykk for en ungdomspolitiker som aldri har gjort annet enn utdanning og politikk... Det er galt nok i mine øyne. Yrkespolitikere skulle vært tvunget ut i arbeidslivet med jevne mellomrom.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1063 på: 06. Juni 2009, 15:19 »
Jeg har også hørt det i ettertid og det var garantert ingen forsnakkelse. Uttalelsen kom jo til og med sånn ca. slik:

- Så dere ønsker altså lik lønn for likt arbeid?
- Nei, vi ønsker likt lønn for ARBEID.

Skulle ikke være noen tvil der altså...

Sitat
Personlig synes jeg det er verre med de som snur kappa etter vinden, enn de som har klare, dog merkelige meninger, og står for dem

Fullstendig uenig. Det verste av alt er folk som av prinsipp aldri skifter meninger uansett hvor gode argumenter som legges fram. Og dermed selvfølgelig også partier som setter ideologi fremfor max velstand. Partier som klarer å tilpasse seg etter virkeligheten og folks preferanser er det i utgangspunktet ikke noe i veien med.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1064 på: 06. Juni 2009, 20:57 »
Idealister er no herk!
Forøvrig har jeg også hørt Inga Marte Thorkildsen si akkurat dette selv, evt lest...