20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 334539 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #675 på: 05. Nov. 2008, 12:59 »
Historisk øyeblikk. Klarte ikke gå til sengs i natt/morrest.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #676 på: 05. Nov. 2008, 13:11 »
Har ikke noen veldig stor tro på noen direkte forandring til det bedre ute i verden med Obama i forhold til McCain, men USA i seg selv kommer nok til å gå bedre. Og det er selvfølgelig positivt for resten av verden.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #677 på: 07. Nov. 2008, 23:14 »
Skulle gjerne hatt en viss Magnar Magerøy her nå, til å forklare meg hvorfor Barack Obama er en terrorist, og hvorfor George W. Bush burde fått en tredje termin i Det hvite hus.

Barack Obama vil nok helt klart gjøre USA til et bedre sted å bo. Han virker faktisk å ha peiling på hva han driver med. Han virker, utrolig nok, intelligent. Når han nå også har tenkt å omgi seg med økonomer, og selv er jurist, så tror jeg han vil klare å bedre levestandarden til amerikanere flest. Ikke bare "the rich and the über wealthy", som den fantastiske W er så glad i. Verden forøvrig vil nok først og fremst merke en større vilje til å gi diplomatiet en sjanse.

Jeg var stygt redd for at republikanerne nok en gang skulle greie å stjele til seg valgseier, som de gjorde i 2000 og 2004. Men heldigvis ble det en klar valgseier for Obama. Godt å se at jeg ikke var den eneste som satt oppe hele natta. Valgte selv å følge CNNs valgsending, for å være sikret best mulig dekning, og for å slippe å høre de samme frasene hele natta.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #678 på: 07. Nov. 2008, 23:45 »
NRK1 hadde bra dekning de, Bjørn Hansen avslutta jo med stil, legendarisk mann!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #679 på: 08. Nov. 2008, 13:07 »
Det må da ha vært som å se en 10 timer lang fotballkamp hvor alle vet resultatet på forhånd?  :P

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #680 på: 08. Nov. 2008, 13:13 »
Tja, med dette fantastiske electoral votes-systemet man har i USA så er man aldri sikker før det er slutt :P

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #681 på: 09. Nov. 2008, 15:28 »
Det må da ha vært som å se en 10 timer lang fotballkamp hvor alle vet resultatet på forhånd?  :P
Ikke før det ble klart at Obama hadde vunnet Ohio visste man at Obama kom til å vinne.
Det var vel rundt halv-tre-tre om natta at CNN som antakelig siste TV-kanal meldte det.
Det var ikke verre enn om et lag leder 4-1 etter 70 minutter.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #682 på: 23. Nov. 2008, 18:23 »
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=544500

Tar regjeringen finanskrisen på alvor? Man kan si mye negativt om blant andre USA's innsats for å forbedre den økonomiske situasjonen i det siste, men de stod nå ihvertfall til en viss grad sammen om nettopp dette, til tross for at valgkampen herjet samtidig. Merkelig oppførsel av regjeringen spør du meg.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #683 på: 24. Nov. 2008, 21:55 »
Jeg har store vanskeligheter med å tro at samfunnsøkonomen Jens Stoltenberg skal opptre så uansvarlig i forhold til finanskrisen som Erna Solberg hevder. Jeg synes stadig jeg hører om at regjeringen presenterer krisepakker.  Jeg tror Jens Stoltenberg håndterer finanskrisen på en tilfreddstillende måte, uten at jeg forstår meg nok på økonomi til at jeg kan si noe som helst for sikkert.
Det jeg ikke tror Stoltenberg utfører på en god nok måte, er enkel og grei sosialdemokratisk politikk. Jeg synes Stoltenberg har vært litt for opptatt av de samme verdiene som Høyre er opptatt av.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #684 på: 24. Nov. 2008, 23:45 »
Jeg var på foredrag med Jens Stoltenberg på BI da han snakket om finanskrisen. Det var ikke så mye om hvordan regjeringen skulle handle, men at han har peiling er det liten tvil om. Han har visstnok levert en av de beste samfunnsøkonomiske eksamenene ved UIO noensinne.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #685 på: 25. Nov. 2008, 00:57 »
Det er nok ingen som tviler på at Stoltenberg har peiling på finanskrisen, det skulle bare mangle med en master i økonomi. Og Stoltenberg virker vel også som en av de mest fornuftige fremtredende personene i den røde regjeringa. Problemet ligger sannsynligvis hos samarbeidspartnerne til AP. Hovedproblemet med å ha med seg små plagsomme partier man egentlig ikke er så enig med er ikke at politikken blir utvannet, men at man hindres i å håndtere disse problemene riktig for å unngå "unødvendige" ubehageligheter og uenighet.

Og hvorfor skal det være så positivt med millionpakker, Joakim? Synes du virkelig en politikk med skatteskjerpelser og redningspakker hånd i hånd i en tid som denne høres veldig fornuftig ut? Det er vel kanskje først og fremst forventningene i markedet staten definitivt må gjøre noe med, og det er vel ikke akkurat måten å gjøre det best på, eller?

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #686 på: 25. Nov. 2008, 21:16 »
Det var ikke hvor god kunnskap om økonomi og finansielle forhold Stoltenberg har, som jeg fokuserte på. Men ut fra min veldig begrensede forståelse av finanskrisen, så synes jeg regjeringen tilsynelatende har håndtert det bra.
Hva angår SV og Senterpartiet, så har jo begge to blitt overkjørt grundig av Jens Stoltenberg og arbeiderpartiet i alle viktige saker. Derav ørten dissenser på tre år. Derfor snakker SV om å forlate regjeringen. Senterpartiet har jo vært med på dette før, sammen med Kjell Mangle og en del andre tidligere statsminstere i Norge.

Finansminister Halvorsen har jo lite å si når økonomen Stoltenberg styrer showet. Det bør jo alle forstå.

Min veldig begrensede innsikt forteller meg at flerfoldige krisepakker er en god ting. Om det faktisk er det, vet jeg absolutt ingenting om. Jeg interesserer meg nada for økonomi. Og jeg synes Jens Stoltenberg har vært minst like skuffende som regjeringssjef, som han var i 2001.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #687 på: 25. Nov. 2008, 23:03 »
Finansminister Halvorsen har jo lite å si når økonomen Stoltenberg styrer showet. Det bør jo alle forstå.

I så fall er jo det flott. Tenk å ha en SV-politiker som finansminister! Når man først har satt en pyroman til å passe på en stavkirke må hun ihvertfall knebles godt.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #688 på: 25. Nov. 2008, 23:11 »
 :) synes i utgangspunktet SV har mange fine tanker. Praksisen er det derimot verre med. Så tror det er godt å ha et mer balansert økonomisyn som AP har i en slik krise.

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #689 på: 26. Nov. 2008, 00:05 »
Nå er det ikke så vanvittig mye den norske regjeringen kan gjøre med å bedre denne finanskrisen. Norge er en liten prikk inni det hele, og påvirkningen finanskrisen har på oss er mest rent psykologisk. Norge må egentlig bare vente å se hva som skjer med de store verdensmaktene som USA og noen av de andre store landene.

Jeg er imot mye den Stoltenberg regjeringen tar for seg, men når det gjelder finanskrisen så ser jeg ikke helt hvordan de skulle håndert den på en annen måte. Vi er fullstendig hjelpesløse(i form av at vi ikke klarer å sette i gang noe tiltak mot det, fordi oslo børs og norske banker alltid vil la seg påvirke av verdens markedet) hvis de store børsene i verden synker og verdensbankene begynner å slite.
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM