20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 334767 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #630 på: 17. Okt. 2008, 16:09 »
AP virker ikke å være så altfor verst i mange saker. Men de samarbeider med SV og SP, det er LANGT verre enn å samarbeide med FRP etter min mening.

Akkurat! Det folk ikke er klar over er at SV er mer ekstreme i sin politikk enn FRP. Synes faktisk det er spor av kommunisme i enkelte av SV sine standpunkter.

Jeg står mellom Venstre og Høyre, men går mest sannsynlig for førstnevnte.
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #631 på: 17. Okt. 2008, 20:07 »
Studenter har vel stort sett blitt bortglemt over flere regjeringsperioder nå, selv om de fleste partiene skriver mye fint. Spesielt skuffende er dette hva SV gjelder, da det jo sammen med miljøfokuset er det jeg i utgangspunktet finner mest positivt med de.
Blir nok AP igjen for meg, med Venstre som et alternativ. Er også enig i at SP og spesielt SV ikke har veldig mye godt for seg...
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #632 på: 18. Okt. 2008, 00:19 »
spor av kommunisme i SV? Vis meg det, er du snill!
Så er jo spørsmålet igjen, hva mener du med kommunisme? Mener du Stalins stormannsgalskap, eller mener du den brilliante ideen om et klasseløst samfunn, arbeid til alle og yte etter evne, få etter behov.

Som jeg har sagt flere ganger, og dermed blitt stemplet som Stalin jr. er at den kommunistiske grunntanken er veldig god. Dessverre er det en ideologi, som i likhet med sin "kollega" på motsatt side av den politiske skalaen (da er vi altså i det brune hjørnet) inviterer til stormannsgalskap.

Det er mye bra i både SV og Senterpartiet. SV er på langt nær så radikale og verre enn FRP som onde tunger vil ha det til. SV er bare en billig versjon av Arbeiderpartiet, men som på enkelte områder er tydeligere i språket enn Arbeiderpartiet. Alle partiene på venstresiden stammer jo fra Arbeiderpartiet.

At RV er på grensen til kommunisme er det liten tvil om. Likevel er det en stemme vi hadde trengt på Tinget. Vi trenger noen som drar regjeringen til venstre, og ikke til høyre. For skal vi ha en sosialistisk regjering, så må den også føre en sosialistisk politikk. Og er det noen som skulle vært kastet ut av regjeringen er det det borgerlige partiet Senterpartiet, som er med på å dra Arbeiderpartiet i feil retning. Men samtidig trenger vi Senterpartiet til å huske på de små bygdesamfunnene, til å huske på de små kommunene. Til å huske på utkant-Norge. De tre regjeringspartiene utfyller hverandre på en god måte. Men Arbeiderpartiet er litt i overkant store i forhold til de to andre. Det er der hovedproblemet ligger.

Føgende står i Soria Moria-erklæringen:
Regjeringen vil:
? at universitetene og høgskolene har en styringsstruktur og finansiering som legger tilrette for uavhengig og god undervisning og forskning.
? styrke det regionale universitets- og høyskolesystemet og internasjonale samarbeidsordninger.
? vurdere nivået på bevilgningene til de regionale forskningsinstituttene.
? utvikle bedre finansieringssystem for å fremme desentralisert høyere utdanning.
? realisere kvalitetsreformens mål. Studentene skal støttes sterkere gjennom studiene, både faglig og finansielt. Kvalitetsreformen skal evalueres.
? at alle studenter som tar høyere eller lavere grad i Norge, får tilbud om å ta deler av undervisningen i utlandet.
? sikre en studiefinansiering som gjør det mulig å studere på heltid. Vi vil gjennomgå erfaringene med konverteringsordningen. Studielån og stipend må reguleres i takt med prisstigningen.
? øke tilgangen til studentboliger.

Selv om regjeringen ikke har gjort en god nok jobb i å oppfylle disse løftene, så er det bedre å presse på for at de faktisk skal gjøre det, i stedet for å gi Høyre eller FRP sjansen i 2009. For selv om Høyres løfter i forhold til høyere utdanning er bra, så er det begrenset hvor mye fantastisk de gjorde i sin tid i regjering. Dessuten er det så mye ekkel bagasje som følger med Høyre. Jeg vil nødig se Høyre ruinere det fantastiske samfunnet regjeringen har gjort så mye for å bygge opp de siste tre årene. Jeg vil nødig se at jernbanen føres tilbake til steinalderen igjen, etter å ha fått et sårt tiltrengt løft fra regjeringen. Jeg vil nødig se at barnehageprisen presses opp for at en høyreregjering skal få råd til skattelettelser for Stein-Erik Hagen og hans fru. Jeg vil nødig se en regjering som opphøyer herr Hagen og hans fru til konge, og betaler for hans storslagne palass.

Verken SV, Ap eller Sp er perfekte på noen som helst måte. Men de tre sammen og alle tre hver for seg er så mye, mye bedre enn alternativene.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #633 på: 18. Okt. 2008, 01:21 »
Jeg snakker jo ikke om Stalin eller noe av disse syke folkene som utøvde kommunismen over stokk og stein. Hvorfor prøve å vri det ut av alle proposisjoner!!?!? Jeg tenker på det at SV vil ha 6 timers arbeidsdag, "tvinge" unger i barnehagen, heldagsskole(heldagsskole har vel AP også vært innom) og alt det. Rett og slett det at de vil at alle skal ha det likt og sette folk i båser. Forsåvidt en god tanke at de vil alle godt, men hva med valgfriheten...? Det skal legges til at jeg ikke har lest partiprogrammet til SV, men jeg følger med på en del debatter og leser mye aviser, og mitt inntrykk av de er at de vil styrke stat mest mulig og ha mindre valgfrihet. Jeg vil påstå at det er spor av kommunistisk tankegang.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #634 på: 18. Okt. 2008, 01:27 »
Selvfølgelig, sosialisme er en videreutvikling av kommunisme.
Og jeg er også enig i mye av det du sier, det er rett og slett for lite valgfrihet med SV, de legger til grunn et menneskesyn som ikke tar høyde for at folk er ulike. Jeg syns de er skadelig for AP, og jeg syns at de burde ekskluderes fra regjeringa.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #635 på: 18. Okt. 2008, 09:33 »
Sv er muligens det partiet jeg MINST vil stemme på. Ilag med FRP så klart... Hadde det ikke vært for at AP var sammen med de så hadde nok jeg også vurdert AP mer seriøst.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #636 på: 18. Okt. 2008, 11:26 »
Joakim, om du mener ideene rundt kommunisme hadde vært brilliante dersom ikke styreformen hadde ført til et tyrannisk diktatur så får du bare stemme SV eller AKP eller hva faen du vil. Men om du samtidig presterer å kalle FRP'ere dumme så driter du deg kraftig ut.

Selvfølgelig, sosialisme er en videreutvikling av kommunisme.
Og jeg er også enig i mye av det du sier, det er rett og slett for lite valgfrihet med SV, de legger til grunn et menneskesyn som ikke tar høyde for at folk er ulike. Jeg syns de er skadelig for AP, og jeg syns at de burde ekskluderes fra regjeringa.

Akkurat. Valgfrihet er utrolig viktig. Folk er ikke interessert i å bli presset gjennom livet som roboter uten noen som helst mulighet for å hevde seg. Derfor har ikke sosialisme noe for seg.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #637 på: 18. Okt. 2008, 12:45 »
Derfor er det dog viktig å skille sosialdemokratisme fra sosialisme ;)

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #638 på: 18. Okt. 2008, 13:19 »
Derfor er det dog viktig å skille sosialdemokratisme fra sosialisme ;)

Joda, men SV er sosialistiske. Og som sagt hadde ikke AP uten dagens samarbeidspartnere vært så aller verst i regjering.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #639 på: 18. Okt. 2008, 13:29 »
Og da er vi heller ikke så veldig uenige i grunn!

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #640 på: 18. Okt. 2008, 13:32 »
Tja, om du er villig til å stemme på et parti som sitter i regjering sammen med SV og SP så er vi vel egentlig det.  ;D

Helt utenkelig for meg ihvertfall.  ;)

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #641 på: 18. Okt. 2008, 13:49 »
Isolert sett er AP mitt parti, og når alternativet er FrP, så tja! :P

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #642 på: 18. Okt. 2008, 18:40 »
Gud, jeg blir så lei dette evinnelige snakket om valgfrihet. Jeg tror ikke du blir noe bedre om du har tusenvis av forskjellige varer å velge mellom. Jeg mener du har mer enn nok valgfrihet om du vil velge mellom svart dagmamma, privat barnehage eller kommunal barnehage. Det er mer enn nok å velge i hva angår videregående skoler. Det finnes private grunnskoler du kan sende barna dine på hvis du mener det er så forferdelig at dine kjære barn skal utsettes for flerkulturelle barn som stanker hvitløk. Det finnes skoler for de rene og hvite. Det finnes skoler for de erkekonservative kristne. Hvis du ikke vil ha dine barn i nærheten av "hedninger" så er det mange muligheter.
Hvorfor skal de eldre på død og liv velge blant tusen forskjellige aktører som tilbyr dem pleietjenester? Hva er pointet med å drive business på eldreomsorg?

SV vil ikke frata deg muligheten til å velge om du vil handle på Prix eller Rema, Joker eller Spar.
Hvor er denne mangelen på valgfrihet hen?

SV vet utmerket godt at folk er forskjellige, og har ulike behov. Hvor får dere det fra at alle mennesker ifølge SV skal være prikk like og ha nøyaktig samme interesser?

Hva er problemet med 6-timers arbeidsdag? Jeg synes det er et svært bra tiltak!
Heldagsskole? Å gi elevene rom for leksearbeid på skolen, med kvalifiserte lærere som hjelp er jo mye bedre enn at de skal sitte hjemme hele dagen og plage vettet av foreldre som ikke vet hva 2+2 er.
SV vil ha undervisning tilrettelagt for hver enkelt elev. SV vil ha flere lærere, slik at det er mulighet å gi hver enkelt elev den oppfølgingen han/hun trenger. Hvor er den manglende helhetsforståelsen der?
Hva angår heldagsskole, så er jo mange elever i småklassene på SFO etter skoletid. Men SFO er ikke gratis, og SFO tilbyr ikke den faglige kompetansen som skolen sitter inne med. Så hvorfor kan ikke heller elevene tilbringe de ekstra timene de nå er på SFO på skolen i stedet, hvor de kan arbeide med lekser med faglærere tilstede som gode hjelpere? Fritiden kan jo ungene ha når de kommer hjem.

Hvor har vi manglende valgfrihet og manglende forståelse for at mennesker er skapt ulike i følgende sitat fra SVs eget arbeidsprogram?
Sitat fra: sv.no
Opplæringen må ta utgangspunkt i hver elev og hva den enkelte trenger for å nå de nasjonale læringsmålene. Elevene selv må få delta aktivt i planlegging, gjennomføring og vurdering av sin egen læring. Det er mange måter å nå målene i læreplanen. Elevene er forskjellige når det gjelder hvor mye tid de trenger på å nå målene og hvilke arbeidsmetoder de lærer mest av. Alle elever skal få opplæring i obligatoriske fag, men fag- og timefordelingen må tilpasses elevens forutsetninger og læringsprogresjon.

Sitat
Også videregående opplæring skal være gratis, men elever i videregående opplæring må hvert år betale tusenvis av kroner til skolemateriell. SV ønsker en stipendordning for alle elever i den videregående skolen som dekker utgiftene til nødvendig materiell.

Elever som av ulike grunner må bo borte mens de tar videregående opplæring skal få økt stipend slik at de unngår å ta opp studielån før de har fullført videregående skole

Hva er så skadelig med SV?

Hva hadde Ap vært uten SV? Vel, det er jo bare å se på forrige gang Jens Stoltenberg var statsminsiter, for et Ap i mindretall (2000-2001). Da førte Stoltenberg og Arbeiderpartiet en politikk stikk motsatt av sitt verdigrunnlag. De gikk på tvers av fagbevegelsens ønsker. Og de gikk veldig langt til høyre i veldig mange saker. De la jo duken på bordet og dekket på med fantastisk porselensservise for Kjell Mangle.
Kristelig folkeparti og Høyre kom til dekket bord, og kunne bare fortsette og bygge videre på Stoltenbergs flotte grunnlag. Noe god sosialdemokratisk politikk var det ikke.

SV er på langt nær skadelig for regjeringen.
Det er total skivebom. SV er ikke kommunister. Det er total skivebom. Snakker vi derimot om Sosialistisk Ungdom. Ja, da kan jeg kanskje si meg enig.

At grasrota i SV og store deler av SVs stortingsgruppe har hatt vanskeligheter for å takle at SV sitter i regjering og nødvendigvis må inngå kompromisser er en annen sak. Men det gjør ikke SV i seg selv mer skadelig for regjeringen. Jeg vil heller si at det er positivt med debatt om hvilken retning den rødgrønne regjeringen går.

SV tok forøvrig dissens i Jens Stoltenbergs nye asylpolitikk. Kan noen fortelle meg hva som var så bra med Stoltenbergs "PATRIOT Act"?
Det var jo ren FRP-politikk. Og at SV tok dissens varsler om et fornuftig parti som ikke har solgt sjelen sin til Martin Kolberg. Og det skal Norge være svært glade for.

Uten SV hadde denne regjeringen vært en sentrum-venstre-regjering, med vekt på sentrum. SV fører regjeringen til venstre i den grad de kan. Et større SV hadde vært å foretrekke, da de ville hatt større innflytelse.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #643 på: 19. Okt. 2008, 13:33 »
Gud, jeg blir så lei dette evinnelige snakket om valgfrihet. Jeg tror ikke du blir noe bedre om du har tusenvis av forskjellige varer å velge mellom. Jeg mener du har mer enn nok valgfrihet om du vil velge mellom svart dagmamma, privat barnehage eller kommunal barnehage. Det er mer enn nok å velge i hva angår videregående skoler. Det finnes private grunnskoler du kan sende barna dine på hvis du mener det er så forferdelig at dine kjære barn skal utsettes for flerkulturelle barn som stanker hvitløk. Det finnes skoler for de rene og hvite. Det finnes skoler for de erkekonservative kristne. Hvis du ikke vil ha dine barn i nærheten av "hedninger" så er det mange muligheter.
Hvorfor skal de eldre på død og liv velge blant tusen forskjellige aktører som tilbyr dem pleietjenester? Hva er pointet med å drive business på eldreomsorg?

SV vil ikke frata deg muligheten til å velge om du vil handle på Prix eller Rema, Joker eller Spar.
Hvor er denne mangelen på valgfrihet hen?

SV vet utmerket godt at folk er forskjellige, og har ulike behov. Hvor får dere det fra at alle mennesker ifølge SV skal være prikk like og ha nøyaktig samme interesser?

Det er ikke valget mellom hvor man skal handle som er poenget. Eller hvilke interesser man har. Det håper jeg du skjønner. Poenget er at man bør få gjøre et valg om hva man skal bli, uten å måtte ta hensyn til at de tar fra deg alle godene du har jobbet hardt i 5 år med utdanning for å oppnå. Et sosialistisk parti vil ikke la deg ta valget på bakgrunn av markedskreftene i arbeidsmarkedet, de endrer spillereglene helt. Det bør være attraktivt å være flink og skaffe seg gode jobber, ikke motsatt! Hvor mange ganger må det sies før du skjønner at det er der hovedproblemet ligger?

Og forresten. Bare for å se hvor lite villige Høyre er til å samarbeide med FRP, her er fire punkter offentliggjort som de absolutt ikke vil trekke seg på i samarbeid med noen partier:

"Handlingsregelen skal følges. "
"Pengemarkedet skal reguleres strengt."
"Integrering er et satsingsområde."
"Offensiv kulturpolitikk, også overfor ikke-kommersiell kultur."

Disse blir nok vanskelig for FRP å svelge.
« Siste redigering: 19. Okt. 2008, 13:43 av Berntsen »

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #644 på: 19. Okt. 2008, 13:42 »
Hvorfor i all verden prøver du å vrenge på alt....? Snakker jo ikke om valgfrihet til å handle mat, eller valgfrihet til å spille håndball eller fotball. Valgfrihet til å kunne være hjemme med sine unger, isteden for å ha de på en heldagsskole....det er sånne eksempler jeg tenker på. Jeg er veldig takknemlig for at jeg hadde en mor som var hjemme stort sett hele tiden mens jeg gikk på barneskole. FYSJ tenker dere i SV og RV om det...??