20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 335096 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

André S

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #615 på: 17. Okt. 2008, 00:46 »
Jeg synes at 85 000 er latterlig lavt. Det er umulig å klare seg på 85 000 i året om man har tenkt å ha noe som ligner på et liv utenom studiene, og i tillegg spise noe annet enn nudler. Det forventes at man skal være heltidsstudent, det vil si at det er studiene skal være som jobben din. I store deler av skoleåret leser jeg godt over 70 timer i uka, det vil si det dobbelte av en vanlig arbeidsuke. Det sier seg selv at det er umulig å ha en jobb ved siden av da. Resultatet av det er at jeg må jobbe i alle ferier jeg har. I tillegg har jeg svidd av alle sparepengene jeg hadde før jeg starta å studere.

I dag er det nesten slik at man blir straffet for å være student. Mange studenter får heller ikke belønning i kroner og øre i arbeidslivet for den utdannelsen de tar. Det er greit nok at det er en frivillig sak å studere, men uten folk med utdanning ville Norge kjapt ha stoppet opp. Derfor mener jeg at regjeringen helt klart burde gjøre livet lettere for oss som studerer.

På en annen side bør de ikke gjøre det slik at det er for attraktivt å studere. Nå er det jo slik at det ikke er meningen, og heller ikke bra at alle studerer og får seg en utdannelse, men det får være en annen sak. Det skulle det ikke være så innmari vanskelig å fikse med strengere krav for å komme inn på studiene, i tillegg til strengere krav om resultater for å få studere videre etter du har startet utdanningen...

Når det gjelder spørsmål om mer støtte til de som bor i Oslo så mener jeg i utgangspunktet at det blir feil. Selv studerer jeg i Bergen, og jeg mener det er frivillig hvor man velger å bosette seg, selv om alle studier selvsagt ikke finnes over alt. Et alternativ kunne jo vært at de som hadde behov kunne fått ekstra lån for å betale husleie, men ikke noe ekstra stipend.

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #616 på: 17. Okt. 2008, 00:57 »
Over 70 timer i uka!? Å fytti faen....hva er det du studerer?? Jus OG medisin? Jeg tror jeg kan si med stor sikkerhet at det ikke er mange studenter som er på det timeantallet der! De fleste student regner jeg med ligger på mellom 40 og 50 timer i uka.
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

André S

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #617 på: 17. Okt. 2008, 08:10 »
Ligger ikke på 70 timer i uka fast, men i 2 eksamensperioden på ca. 2 mnd blir det  minst 70 timer i uka. Utenom eksamensperioden blir det vel 30 timer i uka, og det er fortsatt ikke langt unna det man jobber i ei fulltidsstilling...

Det er ikke mange som er interessert i å ansette personer som kun er tilgjengelige til å jobbe noen måneder i året, og som er hjemme på ferie i 3-4 mnd i året.

ratatosk

• Midtbaneanker
  • Sunt pueri pueri, puerilia tractant
    • Vis profil
« Svar #618 på: 17. Okt. 2008, 09:03 »
Altfor lavt. Min mening er at man skulle kunne bo og studere uten å MÅTTE jobbe ved siden av. Jeg har to jobber.

En annen ting er jo at det er på trynet at man får like mye i støtte i f.eks Tromsø, hvor det er MYE billigere å bo enn i Oslo!

Mere penger til studenter i Oslo?  Må være noe av det dummeste jeg har hørt!
Er ingen som tvinger en fra Oslo til å studere i Oslo,  er jo bare å flytte til Tromsø eller hvor det nu måtte være!
Mange som kan lære mye av å komme seg noen år bort fra sin snævre hovedstadstilværelse.
Mulig dere kan møte ei søt ei sjarksnelle fra vesterålen som etter endt utdannelse drar dere med til hjembygda, så har man sikret befolkningstilvekst i distriktene også ::)
sunt pueri pueri puerilia tractant

Eivind

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #619 på: 17. Okt. 2008, 10:40 »
Er ingen som tvinger en fra Oslo til å studere i Oslo,  er jo bare å flytte til Tromsø eller hvor det nu måtte være!
Mange som kan lære mye av å komme seg noen år bort fra sin snævre hovedstadstilværelse.
Mulig dere kan møte ei søt ei sjarksnelle fra vesterålen som etter endt utdannelse drar dere med til hjembygda, så har man sikret befolkningstilvekst i distriktene også ::)

Du glemte hele regla om "nordinger" og "søringer" osv osv. Hva får deg til å tro at det er snevert å bo i Oslo?

Jeg er forsåvidt enig i at det kan bli rart med mer stipend i oslo, men at man kan få høyere lån syns jeg er rett og rimelig.

André S

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #620 på: 17. Okt. 2008, 10:45 »

Du glemte hele regla om "nordinger" og "søringer" osv osv. Hva får deg til å tro at det er snevert å bo i Oslo?

Jeg er forsåvidt enig i at det kan bli rart med mer stipend i oslo, men at man kan få høyere lån syns jeg er rett og rimelig.

Det er jeg enig i. Man får jo høyere lån i banken for å kjøpe seg et hus i Oslo også....

ratatosk

• Midtbaneanker
  • Sunt pueri pueri, puerilia tractant
    • Vis profil
« Svar #621 på: 17. Okt. 2008, 11:42 »

Høyere lån er helt greit, det har jeg ikke noe som helst problemer med. Men mer stipend sier seg jo selv at det er fullstendig urimelig.

Jeg har selv bodd i Oslo, samt Stokholm og nu i København, og at veldig mange hovedstadsfolk (selvfølgelig ikke alle) har snevret sitt liv inn til sin by er det vel liten tvil om.
Det er Oslo som er byen, resten er bare ubetydelige distrikter (satt litt på spissen) har jeg følelsen av at nokså mange mener.
Dem er generelt mindre åpne, vennlige, imøtekommende og interessert i andre mennesker!

Så at enkelte kunne kunne hatt godt av å tilbringe noen år av sitt liv i f.eks Tromsø er jeg ganske sikker på.

Presiserer at dette ikke gjelder alle i Oslo, flust av trivelige mennesker der også :-*

sunt pueri pueri puerilia tractant

André S

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #622 på: 17. Okt. 2008, 12:12 »
Da skulle du prøvd å bo i Bææææææææægen du...

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #623 på: 17. Okt. 2008, 12:18 »
Er det noen som vet hvilke partier som satser mest på studentene?

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #624 på: 17. Okt. 2008, 12:50 »
Tja. De som sitter i regjering i dag gjør det jo tydeligvis IKKE.

Av alternativene som da BØR være aktuelle:  ;)

http://www.hoyre.no/temaer/studiefinansiering
Appellerer til meg ihvertfall.

http://www.venstre.no/sortrondelag/artikkel/12549
Ikke like lovende...

Eivind

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #625 på: 17. Okt. 2008, 13:14 »
Jeg har nå saumfart noen aktuelle partiprogrammer, og har bestemt meg for å stemme Høyre ved neste valg. Det var egentlig noe å lure på, etter å ha lest programmet deres.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #626 på: 17. Okt. 2008, 13:32 »
Det står mellom Venstre og Høyre for meg faktisk! Dersom Høyre velger å gå i samarbeid med FRP blir det Venstre, så jeg får vente å se litt. Leste en del på Venstre sin nettside i går, og det står en del fornuftig der. Skal gå gjennom Høyre sin i løpet av helgen for å få et litt bedre sammenligningsgrunnlag.

Trodde du var bankers på FRP jeg Eivind?

Edit:
http://www.dna.no/dna.no/Partiprogram/Temaer/Utdanning/Hoeyere-utdanning

Arbeiderpartiet høres jo også fint ut, hadde det ikke bare vært for at de har hatt 4 år på å gjøre dette uten at noe har skjedd. Tipper det blir Høyre på meg også.
« Siste redigering: 17. Okt. 2008, 13:40 av Lars Thomas Nistad »

Eivind

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #627 på: 17. Okt. 2008, 14:02 »
Jeg vurderte FRP, og er enig i mye av det de står for. Men på en annen side har de også meninger jeg ikke kan vær bekjent med.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #628 på: 17. Okt. 2008, 14:15 »
Samme som meg egentlig. Har nå lest den del på Høyre sine nettsider, er relativt sikker på at det blir der min stemme går.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #629 på: 17. Okt. 2008, 15:53 »
AP virker ikke å være så altfor verst i mange saker. Men de samarbeider med SV og SP, det er LANGT verre enn å samarbeide med FRP etter min mening.