20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 334585 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #555 på: 12. Okt. 2008, 19:17 »
Joakim: Forskjellen mellom deg og Erlend er jo at du antakeligvis hadde en dyktig lærer. Dette kan jo ikke sammenliknes. Lærere som ikke gjør jobben sin burde fått fyken, slik det er i andre yrker. Det er latterlig at lærere er fredet, spør du meg.

Helt enig. Men dette er ikke bare et problem blandt lærere, det er mange i den offentlige sektoren generellt som slipper alt for lett unna.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #556 på: 12. Okt. 2008, 19:23 »
Faen, jeg skrev et lengre innlegg som forsvant!

I korte trekk:

Levestandarden vil forbli tilnærmet den samme da prisene vil stige pga folk får mer penger å bruke. Med unntak av de som allerede tjener dårligst, 30% skatt for en som tjener 250.000kr i tillegg til prisstigning vil redusere levestandarden betraktlig.

Jeg er enig i at Norge kan bruke mer penger, men jeg er uenig at det er skattelette som bør være prioritert.

Realprisene vil da ikke nødvendigvis stige noe særlig. Jeg kjøper heller ikke ideene om at de fattige vil få det noe verre. Et høyt bunnfradrag gir en særlig stor lettelse til de fattige. Verdiskapningen vil som sagt øke med lavere toppskatt, det er ikke sikkert staten trenger å bruke noe særlig mer penger. Uansett vil jeg gjerne se tallet staten må kompensere med selv om vi IKKE får noen høyere verdiskapning, jeg tror ikke det er skremmende høyt. I tillegg vil forenklingen av skattesystemet tjene inn byråkratipenger. Jeg tror heller en flat skatt vil øke Norges BNP om det er noe dere er bekymret for...

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #557 på: 12. Okt. 2008, 23:01 »
Så du er egentlig for flat skatt så kontordamene i det offentlige skal slippe å jobbe så mye?

Hvorfor er dere egentlig for lavere eller flat skatt? Er det kun en egoistisk tankegang bak dette, eller er det noe som samfunnet kan tjene på? Sett bort i fra mindre arbeid, noe jeg kan være enig i. Hvilke samfunnsgrupper tjener på flat skatt, og hvorfor er det viktig for at de tjener på det?

Og jo, jeg tror realprisene vil stige. Og at det vil gå hardest ut over de fattigste. Det er ikke sikkert de vil få svært redusert kjøpekraft, men at det er de som taper på flat skatt er det ingen tvil om..

Eivind

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #558 på: 12. Okt. 2008, 23:17 »
Hvorfor er dere egentlig for lavere eller flat skatt? Er det kun en egoistisk tankegang bak dette, eller er det noe som samfunnet kan tjene på? Sett bort i fra mindre arbeid, noe jeg kan være enig i. Hvilke samfunnsgrupper tjener på flat skatt, og hvorfor er det viktig for at de tjener på det?

Det er vel ikke snakk om hvilke samfunnsgrupper som tjener på flat skatt, men heller hva som er rettferdig. Flat skatt gjør at folk bidrar etter evne. Grunnen til at det er de fattigste som antakeligvis kommer dårligst ut av en omvending til flat skatt, er jo egentlig kun fordi det er de som har det desidert best nå. De bidrar jo minst av alle!

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #559 på: 12. Okt. 2008, 23:32 »
Litt snever tankegang er det ikke?

Flat skatt vil påvirke de av oss som har minst, ikke bare de som "snylter" på staten og bidrar minst av alle som du sier. Hva med en alenemor som jobber i førskolen med 280.000 i året?  De aller aller fleste som tjener lite i Norge i dag bidrar til felleskapet etter beste evne. Men så har man jo så klart NOEN som lever på andres arbeid.. Det vil man alltid ha, uansett hva det gjelder.

Så da er det rett og slett egoismen som rår da? Mer penger. Greit nok det, jeg sliter litt med cash den måneden her så hadde vært kjekt med et skattelette neste måned for min for min del..

Edit:

Bare så det er sagt. Jeg er ingen stor motstander av flat skatt, skattelette osv.. Jeg har heller ingen store meninger rundt dette teamet. Jeg klarer bare ikke å se vitsen hvis det eneste er at det skal bli "rettferdig". Jeg ser ikke hva i Norge som blir bedre.
« Siste redigering: 12. Okt. 2008, 23:42 av Lars Thomas Nistad »

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #560 på: 13. Okt. 2008, 00:11 »
Så da er det rett og slett egoismen som rår da? Mer penger. Greit nok det, jeg sliter litt med cash den måneden her så hadde vært kjekt med et skattelette neste måned for min for min del..

Egoismen som rår? Har du skjønt noe av det som er skrevet over egentlig? Det som vil rå er rettferdighet, bare ikke utifra et strengt sosialistisk syn på ordet. Jeg synes nemlig dagens system er heller urettferdig, selv om jeg nok ikke er med blant enkeltgruppene i samfunnet som vil komme best ut av en forandring. En sosialist vil kanskje si at hvis alle i Norge får høyere levestandard, men de rike får en litt høyere økning i levestandard enn de fattige er dette svært problematisk. Det synes rett og slett ikke jeg, av to hovedgrunner. For det første vil ALLE få det bedre selv om forskjellene øker. For det andre er det oftest en grunn til at noen er rikere enn andre. Dette er grunntankene, og er du helt uenig i dette så forblir vi uenige, rett og slett. Jeg har forståelse for venstresidens argumenter for grunnsynet sitt, men klarer ikke å se at det sosialistiske synet på rettferdighet er bedre enn dette.

Sitat
Så du er egentlig for flat skatt så kontordamene i det offentlige skal slippe å jobbe så mye?

Hehe. Langt mindre byråkrati = langt færre offentlige utgifter. Det var bare det jeg mente.

Sitat

Som jeg har nevnt tidligere, ja, jeg tror samfunnet vil tjene på flat skatt. Skattebeløpet staten får inn blir kanskje litt mindre, men verdiskapningen vil øke, og BNP'en vår vil stige. Det ser ut til at du har oversett tanken om et høyt bunnfradrag, så de lavtlønnede er blant annet en av samfunnsgruppene som vil tjene på dette. Det blir med andre ord ingen HELT flat skatt, det går nok ikke an i Norge, det skjønner vi sikkert begge to. Når det er sagt er ikke det viktigste for meg i denne saken at Norge skal gå bedre, det er rett og slett tanken om rettferdighet.
« Siste redigering: 13. Okt. 2008, 00:13 av Berntsen »

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #561 på: 13. Okt. 2008, 00:33 »
Vi får vel bare være enige om å være uenige.

Jeg ser tankegangen, og jeg tror at flat skatt kan fungere i praksis. Men om den er like praktfull som dere vil ha det til er jeg mer skeptisk til. Uansett er det vanskelig å si noe helt sikkert.

Og jeg skjønner at dere mener at det er urettferdig at de som tjener mye må skatte ekstra. Men for meg er det et så vanvittig lite problem at jeg bare ikke klarer å se "vitsen". Klarer ikke å se at det er urettferdig... Vi har det rett og slett altfor godt! Hvertfall jeg :) Selvom jeg er student med 6000kr i måneden i studielån og jobber deltid i en bolig for gærninger :)

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #562 på: 13. Okt. 2008, 01:25 »
Problemet handler i stor grad om rettferdighetsprinsipper. Selv får jeg det ikke noe bedre med flatere skatt. Ikke ennå ihvertfall, jeg aner ikke hva framtida bringer. Og joda, mulig vi har det for godt i Norge, både fattige og rike. Det har uansett ikke noe med dette å gjøre. Men bistand til u-land (brukt riktig!!) er jo noe den ekstra inntjeningen kunne vært brukt på. Jeg er for at Norge skal bruke mye ressurser på dette, det er blant annet derfor jeg aldri kommer til å stemme frp f.eks.

Eivind

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #563 på: 13. Okt. 2008, 10:31 »
Er du for høyere toppskatt da, kesse? Eller er du fornøyd med dagens system?

Eivind

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #564 på: 13. Okt. 2008, 10:55 »

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #565 på: 13. Okt. 2008, 11:24 »
Jeg er usikker. Kunne godt ha senket skatten litt, men da vil jeg at vi tar det inn på andre områder. Dyrere bensin feks.. På den måten blir man ikke "straffet" om man jobber, men må betale for en gode. Det forusetter så klart et godt kollektiv tilbud i Norge..

Eivind

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #566 på: 13. Okt. 2008, 13:03 »
Godt poeng.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #567 på: 13. Okt. 2008, 13:17 »
Sitat
Sett inn sitat
Jeg er usikker. Kunne godt ha senket skatten litt, men da vil jeg at vi tar det inn på andre områder. Dyrere bensin feks.. På den måten blir man ikke "straffet" om man jobber, men må betale for en gode. Det forusetter så klart et godt kollektiv tilbud i Norge..

Jeg tror ikke vi trenger å ta det inn på andre områder. Høyere verdiskapning og lavere driftskostnader gjør at Norge vil gå minst like bra som før. Sannsynligvis får vi mer penger enn før til offentlig fordeling. Om det er ditt argument for å ikke innføre flatere skatter så har vi ingen gode grunner til ikke å gjøre det lenger.  ;)

http://www.hegnar.no/okonomi/article282401.ece

Dette viser vel at systemet har fungert i praksis, men det sier vel lite om hvordan det vil fungere i en godt utviklet økonomi som Norge. Selv om noe fungerer i hele Øst-Europa er utgangspunktet deres helt annerledes. Men joda, ser man argumentene som gjelder for Norge er det for meg klart at flatere skatter vil være positivt.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #568 på: 13. Okt. 2008, 16:05 »
Jeg skal ikke si at jeg har helt de kunnskapene jeg trenger for å forstå alt det er snakk om. Men jeg klarer fremdeles ikke se at flat skatt skal være så vanvittig mye mer rettferdig. Hva er egentlig rettferdighet, Berntsen?
Jeg tror fremdeles at flat skatt vil ramme de som har minst, og tjene de som har mest. Og det mener jeg er urettferdig. Dypt urettferdig.
Men det er der mitt verdisyn ligger. Du som høyremann vil nok sikkert ha et helt annet verdisyn enn meg, noe jeg har store problemer med å forstå, men som jeg respekterer og aksepterer. Men jeg klarer ikke se at den rettferdigheten du snakker om egentlig er så rettferdig i mine øyne.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #569 på: 13. Okt. 2008, 16:28 »
Berntsen: Vi får ikke lavere driftskostnader ved å senke skatten. Ved flat skatt gjøre vi kanskje det, men ikke ved å redusere den men beholde det samme systemet vi har i dag.