20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 334562 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
Sv: Politikk
« Svar #435 på: 01. Sep. 2008, 16:42 »
Slik situasjonen ser ut nå får vi enten en rød(/grønn)-regjering også etter neste stortingsvalg, eller så får vi en høyreorientert regjering med FrP. Jeg kan virkelig ikke se hvordan Høyre, Venstre og KrF skal kunne klare å stable på beina en regjering med flertall. Men hvis det BLE noe samarbeid mellom disse, ville vi antakeligvis ha sett en voldsom stemmerflukt fra FrP, noe som kunne gitt noe som lignet på håp.

Venstre og KrF kommer tydeligvis aldri til å inngå samarbeid med FrP med mindre de skulle bli voldsomt desperate, men hvis Høyre gjør det (noe som ikke er så usannsynlig), tror jeg nok at sosialistene må kaste inn håndkleet ved neste stortingsvalg.

Personlig vil jeg helst se Venstre i den kommende regjeringen, men det ser visst ut til at å stemme Venstre kan bli en totalt bortkasting av stemmeseddelen...

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
« Svar #436 på: 01. Sep. 2008, 17:03 »
Bare for å ha sagt det:

ABSOLUTT ALT JEG HAR SKREVET I DENNE TRÅDEN FØR DETTE INNLEGGET HAR INGEN VERDENS TING Å GJØRE MED MITT POLITISKE SYNSPUNKT! Det siste året har jeg forandret den delen av livet mitt noe helt hinsides forståelsen.
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Eivind

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #437 på: 01. Sep. 2008, 17:37 »
Jeg kan virkelig ikke se hvordan Høyre, Venstre og KrF skal kunne klare å stable på beina en regjering med flertall. Men hvis det BLE noe samarbeid mellom disse, ville vi antakeligvis ha sett en voldsom stemmerflukt fra FrP, noe som kunne gitt noe som lignet på håp.

Tror du Frpere plutselig støtter seg til en KRF-regjering? Det kan jeg aldri se for meg, da disse to partiene står for vidt forskjellige syn.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #438 på: 01. Sep. 2008, 17:40 »
Det er så vakkert med denne brede enigheten i høyresiden av norsk politikk :D
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #439 på: 01. Sep. 2008, 20:06 »
Hehe. Du har helt rett i det, Kristoffer.
Nå som meningsmålingene er så positive for de rødgrønne, så er det jo hyggelig å se at de borgerlige partiene er så utrolig enige om alt.

Hadde det ikke vært for at landet vil bli så til de grader ødelagt på veldig kort tid, så hadde det vært morsomt å la det norske folk få se hva som skjer hvis de velger FRP til å styre landet. Men som sagt, prisen vi må betale vil være så høy at det ikke blir morsomt lenger.

Er det noen som følger med liksom-valgkampen som FRP har startet i mediene?
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #440 på: 01. Sep. 2008, 20:36 »
Begrensa hvor mye skade FrP ville gjort. Er ikke sikkert de hadde klart å ødelegge så ekstremt mye, ettersom de uansett vil måtte vike på mye da et parti som Høyre tross alt har en mye mer nøktern politikk.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Anti-mackem

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #441 på: 01. Sep. 2008, 22:04 »
Gleder meg til mitt første valg med stemmerett neste år. Håper jeg kan bidra til å kaste den nåværende regjeringen:) Er litt redd for at FrP skal få for mye makt, men håper at noen av stemmende derfra tar veien til Krf eller Høyre, siden det er mange (spesielt Krf-velgere) som vipper. En ny regjering med Høyre, Venstre og Krf hadde vært greit, men tviler på at de får flere stemmer enn de rødgrønne. Men hvis FrP virkelig får så mange stemmer som de ligger an til for øyeblikket, så er det vel helt utenkelig at de ikke får være med å bestemme i det hele tatt. Bare jeg slipper og SV i en regjering eller en ren FrP-regjering, så er jeg vel fornøyd.
Norwegian blood, Geordie heart

Eivind

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #442 på: 01. Sep. 2008, 22:33 »
Hadde det ikke vært for at landet vil bli så til de grader ødelagt på veldig kort tid

Kunne du tenke deg å forklare denne litt dypere?

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
« Svar #443 på: 01. Sep. 2008, 23:34 »
Problemet med FrP er ikke bare kvalmen de hadde skapt i Norge, de er jo ikke akkurat for u-hjelp heller!
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #444 på: 02. Sep. 2008, 01:31 »
Hadde det ikke vært for at landet vil bli så til de grader ødelagt på veldig kort tid

Kunne du tenke deg å forklare denne litt dypere?
Siv Jensen fortalte jo VG klart og tydelig i sommer, hva Frp kom til å gjennomføre så snart som mulig, hvis de kommer i posisjon.
Der fortelles det om DRAMATISKE kutt i Kultur-Norge.
Bort med de små nisjefestivalene. Bort med den idiotiske olsok-feiringa på Stiklestad. Bort med de lokale teaterene. Bort med de lokale teaterlagene. Bort med alt som heter mangfold i kultur-Norge, og inn med... tja.... hva da?

Innvandringen til Norge stoppes fullstendig. Alle velferds- og omsorgstjenester skal ut på anbud. Bort med den offentlige skolen. Hver krone skal gå til flest mulig private eliteskoler.

Norge skal hjelpe USA i ALT de måtte ønske å foreta seg utenrikspolitisk. Om de ønsker å bombe samtlige arabiske land sønder og sammen, så stiller FRP velvillig opp med norske soldater og norske kampfly.

Om FRP og Høyre får rent flertall, så er det GARANTERT Frp som er suverent størst. Da er det Høyre som må fire, ikke Frp. I hvert fall på de største sakene. Det vet du like godt som meg, Kristoffer.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #445 på: 02. Sep. 2008, 01:37 »
FrP er uten tvil avhengig av støtte fra andre borgerlige partier, og kan ikke ture frem akkurat som de vil.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #446 på: 02. Sep. 2008, 12:51 »
Men den støtten vil de jo ikke få, så lenge de er det største partiet, og har de beste forhandlingskortene.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #447 på: 02. Sep. 2008, 17:22 »
Bare for å ha sagt det:

ABSOLUTT ALT JEG HAR SKREVET I DENNE TRÅDEN FØR DETTE INNLEGGET HAR INGEN VERDENS TING Å GJØRE MED MITT POLITISKE SYNSPUNKT! Det siste året har jeg forandret den delen av livet mitt noe helt hinsides forståelsen.

Kan du ikke fortelle oss historien om hvordan dette skjedde, Lasse, og hvilket parti du sympatiserer med nå osv? Blir veldig nyskjerrig.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #448 på: 02. Sep. 2008, 17:24 »
Jeg kan virkelig ikke se hvordan Høyre, Venstre og KrF skal kunne klare å stable på beina en regjering med flertall. Men hvis det BLE noe samarbeid mellom disse, ville vi antakeligvis ha sett en voldsom stemmerflukt fra FrP, noe som kunne gitt noe som lignet på håp.

Tror du Frpere plutselig støtter seg til en KRF-regjering? Det kan jeg aldri se for meg, da disse to partiene står for vidt forskjellige syn.

Nei, men jeg tror at mange som stemmer FrP er litt på vippen mellom FrP og de andre borgerlige partiene. Tror mange stemmer FrP fordi det er det beste alternativet per dags dato på borgelig side. Og hvis det viser seg at Høyre ikke kommer til å sammarbeide med FrP, men med Venstre og KRF, så tror jeg mange som stemmer FrP ville innsett hvilken vei dette ville gå, og at man måtte støtte de tre borgelige partiene fremfor et sjanseløst FrP.

FrP har jo fått ekstremt mange stemmere fra bl.a Høyre de siste årene regner jeg med.
« Siste redigering: 02. Sep. 2008, 17:26 av geordie-olav »

ratatosk

• Midtbaneanker
  • Sunt pueri pueri, puerilia tractant
    • Vis profil
« Svar #449 på: 10. Sep. 2008, 22:26 »
Fantastiske bilder fra Stamsund på Landstinget idag :)   Gleder meg til å reise fra flatlandet og dra på helgetur til Bodø i helga, selv om Bodø ikke er like idyllisk som Lofoten da ;)
sunt pueri pueri puerilia tractant