Kanskje Owen har begynt å innse at Newcastle ikke er det verste alternativet alikevel?
La oss oppsummere litt:
1: "Storklubbene"
Med det mener jeg "de 4 store". I konkurranse med de spissene "de 4 store" allerede har tilgjengelig vil aldri Michael være garantert en plass i start 11'ern, det passer ham særdeles dårlig hvis han fortsatt har ambisjoner om å spille for England. En ambisjon som er høyst sannsynlig gitt Owens alder og at VM i 2010 nærmer seg. I tillegg har vel ikke noen av "de 4 store" vist den helt store interessen for Owen?
2: Manchester City
Muligens interesserte, og kan antagelig matche lønna som Owen får her hos oss, men har de virkelig så veldig mye mer å tilby? Foreløpig så er City "steinrike" men ikke så forbanna mye bedre enn Newcastle. Ja de har muligens UEFA Cup i år, men de er ikke nærmere Europa til neste år enn det Newcastle er pr dags dato.
3: Everton, Aston Villa og "den slags"
Everton har nok muligens en liten fordel av å ha vært klubben til Owen som guttunge, men de er også naborivalen til Liverpool hvor Owen allerede er en folkehelt eller levende legende, og kan Everton matche den lønna Owen for i Newcastle?
Aston Villa på sin side virker nok som en mer attraktiv klubb enn de fleste pr min vurdering. Spørsmålet er bare om Villa er en attraktiv nok klubb? Klarer de å matche Newcastles lønninger, og er de virkelig på en Champions League plass når vi skriver Mai? Jeg tviler!
4: Utlandet
Dette alternativet virker iallfall veldig lite aktuelt ut ifra det jeg har klart å få med meg.
Så etter oppsummeringen står jeg igjen med følgende spørsmål: Er Newcastle virkelig et så dårlig alternativ?
Kanskje ikke? Mye av oppsummeringen ovenfor er basert på lønn, men jeg vil hevde at selv om Owen må gå ned med disse berømte £25 000 i lønn så har han fortsatt en meget bra lønn! Og hvis Newcastle nå henter 2 eller 3 gode spillere i de riktige posisjonene i Januar så kan vi bli adskillig forsterket til vårparten, og kanskje da er ikke UEFA Cup så urealistisk? Selv om vi er langt nede på tabellen i skrivende stund så er det ikke så mange poeng opp til øvre halvdel av tabellen. Og hvis vi først kommer oss helberget gjennom vårparten og avslutter sesongen i Premier League så ser jeg ikke bort ifra at vi starter neste sesong med både ny eier, ny manager og nye ideer og midler.