lørdag 4/3 20.15

Newcastle - Bolton
Fra St.James Park.
Altså ikke direktesendt, men det blir spennende nok bare man holder seg unna resultatene på forhånd

En ny vanskelig hjemmekamp for Newcastle, men slett ikke umulig å hente 3 poeng her. Tror det kan bli en kamp som kan komme til å ligne mye på gårsdagens kamp mot Everton. Tett og jevnspilt, hvor kampens første mål fort kan bli tungen på vektskålen.
Laget blir vel ikke mye endret fra det som møtte Everton igår, mitt håp er at Shearer kanskje skal være spilledyktig igjen til denne kampen, og forhåpentligvis blir Luque funnet verdig en plass på benken, MINST! Ut ifra det Ameobi presterte igår vil jeg faktisk si at Luque fortjener en mulighet i denne kampen på bekostning av Shola.
Mitbanen klarte seg bra mot Everton igår, og burde gøre det samme mot Bolton, selv om det er hevet over enhver tvil at vi ville vært bedre MED Dyer i laget (fra start eller på benken).
Forsvaret fikk også "bestått med glans" fra min side igår, men jeg er spent på om vi snart får se Carr og Moore? Er det noen som vet hvordan det går med de 2? Carr spilte vel mot Cheltenham, en omgang, var det? Etter det har han vært skadet? Noen som vet hvordan det ligger an med ham?
Moore er vel restituert og har spilt noen reservelagskamper, eller har han klart å bli skadet igjen? Til tross for at forsvaret klarte seg bra igår var problemet at vi ikke hadde noen forsvarer på benken, correct me if I'm wrong(?)
Ser vi på den seneste statistikkenhar Newcastle, 3 seiere, 1 uavgjort, og 1 tap på det 5 siste ligakampene. Tapet kom dog under vår forrige manager. Dvs: 10 poeng.
Bolton er ikke mye dårligere, eller bedre om man vil, og står med (bare?) 1 seier og hele 4 (!) uavgjort på de 5 siste ligakampene. Dvs: 7 poeng. Til Boltons fordel skal det nevnes at uavgjort på ingen måte er et dårlig resultat mot selveste Liverpool, selv om Bolton hadde hjemmebane.
Tilsvarende oppgjør i tidligere sessonger:
- 27/02/05 - Newcastle-Bolton 2-1
- 20/09/03 - Newcastle-Bolton 0-0
- 22/01/03 - Newcastle-Bolton 1-0
- 02/02/02 - Newcastle-Bolton 3-2
Mulig jeg klusset det litt til med noen årstall her nå(?) men poenget er iallfall at det er resultatene i tilsvarende kamper fra det fire foregående sessongenr. Fjorårets øverst, sessongen før igjen under den osv. Statistisk sett viser dette at vi har et aldri så lite tak på Bolton hjemme, men jeg tror det er farlig å legge for mye vekt på nettop det.
Foran denne kampen er nå City det laget som er foran oss på tabellen, med 1 lite poeng. Men til helgen tar de imot Sunderland på hjemmebane og jeg er redd for at det betyr 3 poeng til City. Derfor er det viktig for Newcastle å vinne sin kamp for å opprettholde kontakten med City (eller evt passere dem hvis de spiller uavgjort eller taper). Samtidig er det også viktig å vinne for ikke å falle nedover igjen da Everton er à poeng med oss, men bak på målforskjell og Charlton under der igjen ligger bare 1 poeng bak oss. Fullham derimot, på plassen under Charlton, er 4 poeng bak oss og vil IKKE passere oss selv om de skulle vinne sin kamp og vi tape vår (worst-case scenario).
Håper at Newcastle klarer å avgjøre denne kampen til sin egen fordel, det som er helt sikkert er at det blir iallfall meget spennende å se. Håper og tror på 3 poeng.