20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Matte  (Lest 9825 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Dag Riise

• Scouser
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
Matte
« Svar #15 på: 24. Feb. 2006, 15:51 »
Poeng, men i yrker hvor du ikke trenger matte. Men jeg skal innrømme att generell studiekompetanse er greit å ha.
iverpool FC

André S

• Kaptein
    • Vis profil
Matte
« Svar #16 på: 24. Feb. 2006, 16:20 »
Pytagoras setning er vel noe alle må kunne???

Absolutt hele matteklassen min utenom meg kom opp i matte sisteåret på videregående. Selv kom jeg opp i samfunnsøkonomi.

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
Matte
« Svar #17 på: 24. Feb. 2006, 16:46 »
Jeg kom opp i matte i både muntlig og skriftlig eksamen. Jeg tenkte "faen, ALLTID skjer dette med meg. Typisk!". Men jeg klarte og komme meg gjennom skriftlig eksamen med en finfin 5'er, og var kjempefornøyd.

Så en regnfull dag ble vi alle i 10'ende trinnene delt inn i grupper. Jeg, mine tre bestekompiser og noen gode venniner var i en gruppe. Den første gruppen: "dere er kommet opp i sammfunnsfag". Neste:"dere er kommet opp i KRL". Neste: "dere er kommet opp i norsk". Og så til sist kom beskjeden til oss: "dere er kommet opp i matte". Alle lo, og vi ble steik forbanna.

Men, jeg så det positive i det, og jobbet bra med matten. Vi fikk tre dager hvor vi skulle utarbeide en presentasjon, og jeg skulle presentere oppgaven "Huset mitt". Jeg jobbet standhaftig i tre dager og utarbeidet oppgaver fra huset mitt, og likte dette skikkelig!

Dagen kom, og jeg møtte opp i dress, og plaserte en liten rose i håret på den kvinnelige sensoren. Jeg presenterte stoffet mitt, og kom godt ut av det med en herlig 6'er.

Etter dette har jeg digget matte. Nå har jeg 2mz på skolen, og skal ha 3mz neste år igjen. LENGE LEVE MATTE! :D
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
Matte
« Svar #18 på: 25. Feb. 2006, 00:22 »
Hehe, kom opp i matte muntlig og skriftlig i 10. klasse, og fikk 6 på begge :D
Så fikk jeg 6 i 1mx, og etter en noe slappere holdning året etter fikk jeg 5er i 2mx. Har ikke 3mx i år, hvilket jeg enda ikke er 100% sikker på at var et riktig valg eller ei, med tanke på at jeg antakelivis har tenkt å utdanne meg som siviløkonom.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Ã…smund

• Kaptein
  • Lala lala Geordie!
    • Vis profil
Matte
« Svar #19 på: 25. Feb. 2006, 01:07 »
3 mx er så å si helt unødvendig i forhold til en økonomi utdannelse! 1 mx er sansynligvis nok. HAHA ler av økonomer!

Bad Religion

• Kaptein
  • ptthunem.no
    • Vis profil
Matte
« Svar #20 på: 25. Feb. 2006, 10:34 »
Uff, eg suger i matte. Ligger vel på ein 4er.
Trade your prayer of Salvation
for a logical solution!

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
Matte
« Svar #21 på: 25. Feb. 2006, 16:30 »
Sitat fra: "Åsmund Singstad"
3 mx er så å si helt unødvendig i forhold til en økonomi utdannelse! 1 mx er sansynligvis nok. HAHA ler av økonomer!

Sannsynligvis?!?!? Det er ikke noe "ja, dette går kanskje". Det er enten eller...
Og du ler av økonomer fordi?
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

André S

• Kaptein
    • Vis profil
Matte
« Svar #22 på: 25. Feb. 2006, 16:50 »
Man må minst ha 2MX eller 3MZ for å komme seg inn på NHH i allefall. Og skal man studere økonomi bør man ta med seg all den matten man kan...

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
Matte
« Svar #23 på: 25. Feb. 2006, 16:54 »
2MX er akkuart det samme som 3MZ...

André S

• Kaptein
    • Vis profil
Matte
« Svar #24 på: 27. Feb. 2006, 00:02 »
Nesten i allefall...

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
Matte
« Svar #25 på: 27. Feb. 2006, 00:28 »
Nei, det er det samme. Når jeg får mitt vitnemål står det at jeg har 2MX når jeg har 2MZ+3MZ.

André S

• Kaptein
    • Vis profil
Matte
« Svar #26 på: 27. Feb. 2006, 10:04 »
Hmm... Da er det gjort endringer på det da. På mitt står det 2MZ og 3MZ i allefall... Samme kan det nå være. Matte er det nå i allefall...

Ã…smund

• Kaptein
  • Lala lala Geordie!
    • Vis profil
Matte
« Svar #27 på: 27. Feb. 2006, 10:10 »
Poengmessig er det ikke det samme. Du får flere poeng for å være lat å ta matten på 2 år i stedet for ett.

Men i forhold til videre utdanning så tilsvarer 3mz - 2mx. Siden man får to karakterer så virker det veldig merkelig at det det skal stå 2mx når man har hatt 2mz og 3mz. Tviler derfor sterkt på det ja!

Ã…smund

• Kaptein
  • Lala lala Geordie!
    • Vis profil
Matte
« Svar #28 på: 27. Feb. 2006, 10:16 »
Sitat fra: "Lasse"
Sitat fra: "Åsmund Singstad"

Sannsynligvis?!?!? Det er ikke noe "ja, dette går kanskje". Det er enten eller...
Og du ler av økonomer fordi?

OPPTAKSKRAV

* Generell studiekompetanse (les mer i Søkerhåndboka)

* Forkunnskaper i matematikk tilsvarende 2MX eller 2MZ + 3MZ.
http://www.nhh.no/studier/fulltid/bachelor/opptakbachelor.htm

Var vel litt rask med å utale meg der.

På andre høyskoler (for eksempel HiA) har de ingen krav til forkunnskaper i matte. Utenom det obligatoriske 1mz eller 1mx

For å si det slik: Mat 111 er et grunnleggende matte emne på universitet og de fleste økonomer har aldri denne matten, og noen har den når de tar master. Går selv og piner meg med matte på universitetet og må ha litt galgenhumor for å komme meg gjennom det. Derfor må jeg le litt av matten til økonomene.

André S

• Kaptein
    • Vis profil
Matte
« Svar #29 på: 27. Feb. 2006, 10:27 »
Det er stygt å le av andre...