Det er både glede og sorg hos meg. Det er selvsagt gledelig for Newcastle med Emres karantene. Det som ikke er gledelig, er at han ikke kan spille mot Norge. Jeg skulle gjerne sett et Tyrkia med Emre i begge kampene mot Norge. Jeg tror ikke Emres fravær vil bety så altfor mye fra eller til, for verken Norge eller Tyrkia. Jeg tror ikke Tyrkia blir vesentlig svekket, og jeg tror ikke Norges sjanser er vesentlig styrket.
Det gjelder heller ikke pga straffen Tyrkia er pålagt, om å spille hjemmekampene sine på nøytral bane, uten tilskuere. En kamp uten tilskuere kan fort bli litt kjedelig. Begge lag har nytte av at det er stor stemning på stadion, og jeg tror Norge ville blitt ekstra inspirert av å spille i heksegryta i Istanbul. Selv om det ville vært et fiendtlig innsstilt publikum, så ville Norge uansett blitt mer tent av det, enn av tomme tribuner. Det blir som å spille en treningskamp en eller annen plass i verden. Totalt uten mål og mening. Eneste som kan tenne litt er at det står poeng på spill. Men jeg tror bortekampen mot Tyrkia kan bli en slapp affære, hvor begge lag spiller litt som om det var en treningskamp.
Dobbel sorg, og en glede, med andre ord.