20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Hvilket politisk parti liker du best?  (Lest 208331 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
Hvilket politisk parti liker du best?
« Svar #1110 på: 18. Des. 2006, 20:50 »
Hva er kultur? Fotball er kultur! Det mener ikke Giske. Trønder er han også, ja. Æsj!

Av Jagland, Petersen og Støre er Støre den klart dårligste. Men jeg kan være villig til å rose Jagland. Spesielt for de siste årene hans som utenriksminister.

Per Sandberg er en svært dyktig politiker, og en svært klok mann. Synd dere bare kjenner han som en effektiv sjåfør og den siste dumme tingen fra talerstolen. Men til og med Karita Bekkemellem roste Sandberg skikkelig i Fredag på TV2.
Toon, Toon,
Black and white army

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1111 på: 20. Des. 2006, 22:59 »
Du mener vel at Støre er den klart BESTE av de tre?
Du skrev dårligste.

Synes egentlig det er lite å rose Jagland for som utenriksminister, men for all del, han er jo han også langt bedre enn Petersen, som må være noe av det verste vi har hatt i den posten på mange, mange år. Ihvertfall siden Willochs dager som statsminister. Og på den tiden var ikke jeg så fryktelig ivrig på politikken, av naturlige grunner.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1112 på: 20. Des. 2006, 23:03 »
Nei, jeg likte både Jagland og Petersen. Spesielt de siste årene til Jagland. Han lærte nok en del. Han snakket nesten like fornuftig som om han skulle vært borgerlig anlagt av og til.

Men er det ikke litt kult at vi kanskje får en amerikansk eier i Newcastle? Da blir vi lissom markedsliberalismen mot Chelskjis russiske kommunisme.
Toon, Toon,
Black and white army

Ã…smund

• Kaptein
  • Lala lala Geordie!
    • Vis profil
« Svar #1113 på: 20. Des. 2006, 23:50 »
Sitat fra: "Mack"
Nei, jeg likte både Jagland og Petersen. Spesielt de siste årene til Jagland. Han lærte nok en del. Han snakket nesten like fornuftig som om han skulle vært borgerlig anlagt av og til.

Men er det ikke litt kult at vi kanskje får en amerikansk eier i Newcastle? Da blir vi lissom markedsliberalismen mot Chelskjis russiske kommunisme.

Fantastisk!

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1114 på: 11. Jan. 2007, 19:27 »
http://e24.no/kommentar/n24-kommentar/article1597110.ece

Les det og fortell meg at jeg hadde rett.
Toon, Toon,
Black and white army

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
    • http://newutd.no/index.php?cat=8
« Svar #1115 på: 13. Jan. 2007, 19:22 »
Sitat fra: "Mack"
http://e24.no/kommentar/n24-kommentar/article1597110.ece

Les det og fortell meg at jeg hadde rett.

Sitat fra: "Legg også merke til at Øystein Sjølie"
Den er imidlertid en veldig stor gruppe som vil tape økonomisk på Frps budsjettpolitikk, men det er ikke låntakerne. Det er de som ikke har stemmerett ennå. For Statens pensjonsfond er ikke bare vår sparebøsse, den er også våre barns og barnebarns barns sparebøsse. 25 milliarder kroner mer på årets budsjett betyr 1 milliard mindre på budsjettet neste år, og hvert eneste år etterpå. Det er helt sikkert.

Når politikerne vurderer å bruke mer oljepenger er det derfor ikke særlig relevant om renten vil stige eller ikke som følge av pengebruken. Den relevante vurderingen er om det er klokt å bruke pengene nå eller senere.

Den kommende eldrebølgen er en svært god grunn til å bruke mye av pengene senere. Usikkerhet om fremtidige oljeinntekter er en annen god grunn.

Og finansminister Halvorsen har fattet gode beslutninger. Hun legger mye av pengene til side.
Men det er rart hun ikke har bedre begrunnelser for å føre en så god politikk.
Tore Eikeland,
Skribent, student og politiker

NewUtd.no - av supportere, for supportere!

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1116 på: 14. Jan. 2007, 02:51 »
Det er jo tull. Disse pengene skal investeres i infrastruktur nå, i stedet for å rette opp et enormt etterslep seinere. Det vil barna våre tjene mest på. Ingen vits i å sette alle pengene i Coca Cola AS og vente på et verdenskrakk. Da forsvinner milliardene fort...
Toon, Toon,
Black and white army

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1117 på: 19. Jan. 2007, 17:53 »
Hva mener dere om Valla da?
Toon, Toon,
Black and white army

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1118 på: 19. Jan. 2007, 22:29 »
Hva er det å mene?
Yssen startet rabalderet ved å offentliggjøre sin avgang i Norges største avis. Usmakelig og tåpelig spør du meg.
Joda, Valla har gjort noen feil, og kanskje burde hun sagt unnskyld på en bedre måte. Men for meg er Valla fortsatt LO-leder, og jeg har ikke forandret syn på henne som følge av denne saken. Valla har og vil fremdeles være en god LO-leder. Yssen var den som gjorde denne saken til et offentlig anliggende. At Valla har tatt dette videre er selvsagt en grov feil.

Hva som er sagt og gjort i forhold til Yssen og hun andre dama bryr meg pent lite. Jeg håper bare at vi snart får andre nyheter.

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1119 på: 20. Jan. 2007, 02:31 »
Er så driitttlei Valla at eg nesten spyr. Er det mulig og slippe fleire nyhetsaker med bilde av den dama.
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1120 på: 20. Jan. 2007, 09:19 »
Da er faktisk Joakim og jeg langt på vei enige i denne saken om Valla. Ja, hun har nok en tøff lederstil. Antakelig er hun også er et skikkelig rasshøl. Men jeg er helt sikker på at det er fordi hun har et så sterkt engasjement for de sakene hun kjemper for. Det blir litt på samme måte som Mao og Stalin, to av hennes forbilder. De fikk jo også gjennomslag for mye, og det var vel jobben deres?

Jeg synes kanskje Valla burde gått av som leder for LO. Men det er ikke fordi hun har slengt dritt til sine "undersåtter", men fordi hun er på kollisjonskurs med sine medlemmer politisk. Hun er IKKE noen politiker. Hun er leder for landets største arbeidstakerorganisasjon. Da får hun jammen kjempe for arbeidstakernes rettigheter og ikke alt mulig annet. Hun har ingenting med å kjempe for Taliban og mot Norge, NATO og USA. Hun skal holde seg til sykelønnsordninger og tariffoppgjør.

Dette samrøret med at hun styrer regjeringens politikk er galt, og det er et demokratisk problem. Heldigvis kan det hende at Ingunn Yssen nesten alene har klart å rette opp i dette. Imponerende faktisk. Selv om hun kanskje hadde en annen agenda.

Som politisk motstander ville det vært lett å tjene på dette ved å mobbe Gerd-Liv for den katastrofale behandlingen av saken. Men jeg mener det er enda verre at hun rører seg borti saker hun ikke har noe med. Dette er ikke noe offisielt FrP-syn, men mitt eget. Jeg kan ikke forstå at LO skal ha noen rett til å blande seg inn i politiske spørsmål annet enn de som tjener deres medlemmer. Og det er derfor jeg ikke kan være medlem i LO. For det skulle jeg gjerne vært. For de er faktisk flinkere og billigere enn alternativet mitt, utdanningsforbundet. Så hvis Valla er så svekket nå, at hun bare kjemper for de rettigheter jeg som medlem ville hatt, kan det hende jeg melder meg inn. At Valla mobber noen folk i Arbeiderbevegelsen er ikke så problematisk for meg. Hadde hun bare kjempet for mine rettigheter som medlem!!! Og hun måtte selvfølgelig kuttet ut disse tingene med at hun vil heve skatten min. At hun tar 70% av mine penger får jammen holde. Hun kan heller kjempe for at jeg får den lønnen jeg som lærer fortjener. For en ting er helt sikkert - det får jeg ikke.

Så til slutt noen gode råd til den tidligere AKP-ml dama: Drit i å mobbe dine ansatte. Ja, jeg vet de er dumme. Men du må slutte å rekruttere AP-katter. Men det aller viktigste rådet: Glem AP - og kjemp for dine medlemmer. Det er faktisk det som er jobben din.
Toon, Toon,
Black and white army

Tønsberg

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1121 på: 20. Jan. 2007, 13:01 »
Valla skal få det vanskelig å få retta opp i LO.

WertyGaius

• Flaskebærer
  • *
    • Vis profil
« Svar #1122 på: 20. Jan. 2007, 16:19 »
Enig i mye av dette Mack (med enkelte unntak som jeg skal komme tilbake til litt lengre nede) Valla er såvisst ingen pusekatt, og passer nok glimrende i kategorien "rasshøl" ja, desverre. Har ikke engasjert meg så veldig mye i denne saken, annet enn at jeg har fått med meg overskriftene og så pressekonferansen hennes på fredag. Jeg ble på ingen måte imponert over hennes "unnskyldninger"

For å forklare hvordan jeg følte det etterpå, så skal jeg ta et lokalt eksempel: En mann i kommunen jeg bor i, sendte åpent brev til kommunestyret der han forklarte sin misnøye med styret temmelig direkte. Han skrev "Halve kommunestyret er noen store idioter". Ordføreren ble ganske amper av seg, og ba mannen beklage sine uttalelser...Joda, det skulle han gjøre, og uken etterpå kom en nytt åpent brev der det sto "Halve kommunestyret er IKKE noen store idioter"
- Hva hadde så denne mannen beklaget? INGENTING
Sånn er det nok desverre med Valla og.....

(var forresten meget interessant at hun ikke brukte rød jakke under pressekonferansen...Lurer på hvor mye hun har betalt PR-byrået for å gi henne det tipset)

Så må jeg nok si at fra mitt ståsted har jeg store vanskeligheter med å se at lærerne ikke får den lønna de fortjener. De har lang ferie, får bra betalt, men likevel syter de konstant over situasjonen sin. SYKEPLEIERNE derimot, som tørker ræva til 90-åringer døgnet rundt, de får knapt til smør på brødskiva, og har elendige arbeidsvilkår...Dessuten kan de tvinges til å arbeide når det skulle være, og de kan ikke ta ferie når de vil, og institusjonene er KONSTANT underbemannet...Lærere er ikke akkurat utrydningstruet såvidt jeg kan se...
VE IMPERATOR

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1123 på: 20. Jan. 2007, 18:55 »
Skal ikke gjøre dette til en debatt om lærerlønninger. Poenget er jo bare det at vi bør kunne forlange litt mer etter fire års utdanning. En annen ting er at vi skal kunne rekruttere de beste til læreryrket, og gjerne flere menn slik at guttene ikke blir skoletapere.

Ellers var det en artig historie fra deres kommune. Hos oss er litt over halvparten idioter. Vi får håpe det blir litt under halvparten etter høsten.
Toon, Toon,
Black and white army

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1124 på: 23. Jan. 2007, 18:13 »
Jajaja, du fornekter deg aldri, Magnar. Benytter som vanlig enhver anledning til å kalle alle til venstre for FRP for kommunister, og drar som alltid sammenligninger til Mao og Stalin. To tyranner som dagens arbeiderbevegelse helst ikke vil la seg identifisere med.

Du skriver at Valla er på kollisjonskurs med sine medlemmer politisk. Javel. Skal vi se. Vallas lederskap er støttet av LOs største forbund, Fagforbundet, gjennom Vallas høyre hånd, Fagforbundets leder Jan Davidsen. Det jeg vet om Fagforbundet gjennom min kjære bror og norske medier er at Fagforbundets medlemmer i stor grad er positive til Valla og jeg har ikke sett den helt store protesten fra Fagforbundet mot Valla.
Da kan vi allerede fastslå at Valla er fullt på linje med FLESTEPARTEN av LOs medlemmer politisk. Arbeiderpartiets venstreside er kjempefornøyde med Valla.

Arbeiderpartiets høyreside, og LOs nest største forbund, Fellesforbundet, er derimot ikke like happy. Men jeg er helt sikker på at mange medlemmer av Fellesforbundet er positive til Valla. Ledelsen i Fellesforbundet har jo en egen agenda. De har jo aldri ønsket Valla i utgangspunktet, og vil jo nå for enhver pris prøve å presse henne ut av lederstolen på Youngstorget.

Det er umulig for Gerd Liv Valla, eller noen annen LO-leder å kjempe for fanesakene til ethvert LO-medlem. Det er umulig å gjøre alle til lags. Sånn er det også for Siv Jensen og ledelsen i FRP. De kan ikke gjøre alle til lags de heller, og noen medlemmer av FRP kan derfor være misfornøyde med partiets ledelse. Jeg er helt sikker på at den såkalte \"grasrota\" i FRP, som i alle andre partier, er delt i synet på partiets ledelse.

Og du har jo selv sagt, Mack, at du ikke er helt enig i alt FRP står for og kjemper for. Men det er ingen andre partier for deg enn FRP, men du kan ikke være medlem av LO fordi de ikke støtter arbeidsGIVERNE og høyresiden i norsk poltiikk?

Det er en grunn til at LOs ledelse har tilhørighet til de venstreorienterte partiene i norsk politikk, mens NHO tihører høyresiden i norsk poltikk. Det har seg en gang sånn at høyresiden i norsk politikk tradisjonelt har vært mer opptatt av arbeidsGIVERNE, fremfor arbeidsTAKERNE. Det var derfor Arbeiderpartiet ble opprettet. For å kjempe for \"gutta på gølvet\". ArbeidsTAKERNE. Den laveste klassen i samfunnet. Og LO ble til for å beskytter arbeidstakernes interesser.

LO er en vakbikkje for Arbeiderpartiet og dagens regjering. Dette for å sikre at LOs medlemmers interesser blir best mulig ivaretatt i Statsbudsjettet.

LO driver lobbyvirksomhet for å sikre at deres medlemmers interesser er en del av politikernes agenda. Det er derfor Valla banker hardt i bordet og rister på hodet når Statsministeren har bedt sin trofaste tjener Hansen om å fremlegge en ny plan for å få ned sykefraværet, som overhodet ikke er til arbeidernes beste.

Hadde ikke Valla lagt seg borti hva Jens Stoltenberg holder på med, så hadde dere på høyresiden fått deres høyeste ønske oppfylt for lenge siden. Nemlig å se at regjeringen kjører landet i grøfta. Noe som kunne ha skjedd, om ikke Valla hadde vært der og passet på.

Valla brenner for det hun gjør. Og hun er nok kanskje litt mer krevende enn de fleste kvinnelige ledere. Men hun er på ingen måte uskikket til å lede Landsorganisasjonen. Det jeg er litt mer usikker på, er om hun har troverdighet nok til å lede valgkomiteen i Arbeiderpartiet.