20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Hvilket politisk parti liker du best?  (Lest 210274 ganger)

0 medlemmer og 10 gjester leser dette emnet.

Ã…smund

• Kaptein
  • Lala lala Geordie!
    • Vis profil
Hvilket politisk parti liker du best?
« Svar #615 på: 21. Mai 2006, 11:03 »
Sitat fra: "Mack"
De hobbyøkonomene som ikke forstår at dette er mulig uten å skape inflasjon er ikke verdt en krone.

Hvorfor skal vi ikke kunne bruke noen ekstra kroner på bedre utstyr til sykehusene, bedre skoler og barnehager og bedre og sikrere veier? Det vil ikke skape inflasjon. Det er god solidaritet med de syke og barna. Og hvis man er sykelig redd for flere arbeidsplasser og inflasjon kan man jo kjøpe nye veier, barnehager, skoler og sykehusutstyr fra utlandet. Hvorfor er det bare FRP som har forstått at dette virkelig er mulig.

Nei, nå er vi lei av hobbypolitikere som ikke evner å sette seg inn i politikken. Det er på tide at FRP får styre. Så får vi litt fornuft inn i regjeringen.

Alt er relativt. Det er merkelig at akkuratt du og frp har fasitsvaret. Det er det som er deres største svakhet, dere tror dere vet, men vet egentlig ikke så mye.

Hva er det som skaper inflasjon?

Mer penger i omløp skaper inflasjon og mindre penger i omløp skaper deflasjon. Det er derfor viktig at den økte bruken av penger i nasjonal budsjettet samkjøres med inflasjonsmålet til Norges Bank.
Alle har vel hørt at amerikanerne kopierte opp penger og slapp over irak før krigen, for å destabilisere økonomien i landet

Økte lønninger og økt personlig forbruk skaper inflasjon, da kjøperene har bedre kjøpe kraft og selgeren må betale høyere lønninger til arbeiderne sine og prisene stiger.

Lav rente vil skape høyere inflasjon, eller på en annen måte høy rente vil gi folk mindre kjøpekraft og dermed svekke inflasjonen. Dette er vel og merke en hårfin balanse gang som norge har klart fint i de siste årene.

Handlingsregelen er en fornuftig regel og med dagens utvikling har vi vel strengt tatt ikke behov for å bruke mer penger fra oljefondet enn det handlingsregelen tilsier. Det man heller burde konsentrert seg om er hvordan vi skal få velferdsstaten vår mindre korrupt.

Mack sier at penger brukt på vei ikke fører til inflasjon. Hvordan vet han det? Hva er konsekvensen av å sette igang store veiprosjekter? I dag er arbeidsledigheten i norge veldig lav og ved å sette igang store veiprosjekter i dag vil mest sansynlig føre til mindre arbeidsledighet som igjen vil føre til høyere lønninger som igjen vil føre til høyere inflasjon.

Som Mack sier vi kan kjøpe det fra utlandet. Hva er dette for noe merkelig opplegg? Så internasjonalisert som Norge er så vil inflasjon i utlandet føre til inflasjon i Norge. Jo mer polakker vi hiver inn i dette landet  jo mer kan de kreve i lønn. Og hvilke utenlanske land har erfaring fra å bygge vei i noske forhold? Kanskje de får det til på østlandet, men lykke til  på vestlandet og i nordnorge. Dette er konsekvenser av de politiske handlingene Norge foretar seg.

Det er ingen som snakker om 400 000 som vil få store økonomiske problemer om renten kommmer over 6%. Det driter vel frp i så lenge de får makten. Økt forbruk fører til økt inflasjon som fører til økt rente. Syns det er veldig merkelig at frps "hobbyøkonomer" ikke vet det en gang. Det er jo trossalt barnelærdom. Populistisk poltikk vil alltid skape press i økonomien og det er vel en grunn til at den største "finansavisen" i landet, DN, advarer gang på gang mot frps økonomiske politikk. Til og med frps politikere innrømmer jo at de må moderere seg om de kommer til makten. Men de prøver å holde det skjult siden de vet de vil tape velgere på å stå frem i tv å si at politikken deres er mangelfull i forhold til å styre landet vårt.

Regner ikke med at folk med manipulerte frp hjerter er enige i innlegget mitt for dere fornekter nesten alt som kan svekke frp. Slik fanatisme er farlig!

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
« Svar #616 på: 21. Mai 2006, 14:56 »
Sitat fra: "Kristoffer Eilertsen"

Fordi disse "talentløse bedreviterne", antaligvis økonomer du sikter til, faktisk veit at det ikke går an å bare forsyne seg av oljefondet.

Alt går an. Og om flesteparten av Norges befolkning ønsker det, hvilken rett har da disse folka å hindre dem? Bestemmer de liksom over folket? Vet de bedre enn alle andre?
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Dag Riise

• Scouser
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #617 på: 21. Mai 2006, 16:02 »
Nå vil vel ikke "folket" bruke opp oljefondet så jeg ser ikke helt poenget ditt.
iverpool FC

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
    • http://newutd.no/index.php?cat=8
« Svar #618 på: 21. Mai 2006, 16:38 »
Vel. Det er jo slik at hvis flertallet av det norske folk velger FrP som sitt parti, så sympatiserer de altså med noen som vil bruke mer av oljefondet. Den saken er jo forsovet grei. Men jeg tror at vi foreløpig bør høre på de analytikerene som faktisk vet hva de snakker om, og de som mener at oljepengebruken bør begrenses.

Det er klart at hvis Norge skulle komme i en krise på en eller annen måte, måtte det vel gå an å ta ut mer enn hva vi gjør nå. Men når vi kun har garanterte oljeinntekter til 2020-2030, må vel folk kunne forstå at vi må være meget forsiktige med hva vi ødsler ut penger til.
Tore Eikeland,
Skribent, student og politiker

NewUtd.no - av supportere, for supportere!

Ã…smund

• Kaptein
  • Lala lala Geordie!
    • Vis profil
« Svar #619 på: 21. Mai 2006, 17:27 »
Sitat fra: "Åsmund Singstad"

Som Mack sier vi kan kjøpe det fra utlandet. Hva er dette for noe merkelig opplegg? Så internasjonalisert som Norge er så vil inflasjon i utlandet føre til inflasjon i Norge. Jo mer polakker vi hiver inn i dette landet  jo mer kan de kreve i lønn. Og hvilke utenlanske land har erfaring fra å bygge vei i noske forhold? Kanskje de får det til på østlandet, men lykke til  på vestlandet og i nordnorge. Dette er konsekvenser av de politiske handlingene Norge foretar seg.

D!

I teorien så kan man slippe unna uten at utenlandsk arbeidskraft påvirker inflasjonen i norge betydelig. Vi er da avhengige av at disse prosjektene ikke kjøper norske varer og tjenester. De må få alt utstyr og forbruksmateriell fra utlandet. Mat og eventuelle brakketjenester må leveres av et utenlands firma som bare importerer utenlandske varer. Da kan man lage vei uten å påvirke den norske inflasjonen.
Kan være litt vanskelig å gjennomføre da.

Måtehold og ansvarlighet er det jeg ser på som det viktigste fremover. Vi svømmer over i penger, men ingen vil vel ha noen ny jappetid?
Vi må og bli kvitt korropsjonen i velferdsstaten vår! Da må vi først starte med oss selv og se om vi svindler staten for penger! Jo mer man svindler jo mer skatt må man betale, kanskje det går så langt at man må legge ned hele velferdsstaten vår!

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
« Svar #620 på: 21. Mai 2006, 18:47 »
Ja, det blir nok voldsom inflasjon av at noen byggearbeidere kjøper brød og pålegg. Kanskje de til og med tar en tur på McDonalds. Da får vi forlange at de skal ta med mat også da. Hvor mye er egentlig et liv verdt? Vi vil spare mange liv på bedre veier og bedre utstyr til sykehusene.

Selvfølgelig har FRP her helt rett. Det er lønnsomt å bruke litt mer på vei, utstyr til sykehus og skoler og barnehager. Nå må dere ta til fornuften. Dette er jo direkte latterlig!
Toon, Toon,
Black and white army

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #621 på: 21. Mai 2006, 18:48 »
Sitat fra: "journalisten"
Det er klart at hvis Norge skulle komme i en krise på en eller annen måte, måtte det vel gå an å ta ut mer enn hva vi gjør nå. Men når vi kun har garanterte oljeinntekter til 2020-2030, må vel folk kunne forstå at vi må være meget forsiktige med hva vi ødsler ut penger til.

Veier og sykehus er det ikke forsvarlig å vente lenger med!
Toon, Toon,
Black and white army

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #622 på: 21. Mai 2006, 18:52 »
Hvis disse tingene er viktig, må vi bruke PENGER til å gjøre det. FrP vil minske statsinntektene (kan leses på flere måter, satser på at dere forstår hvilken jeg mener) ved å sterkt redusere skatter og avgifter. Så de vil heller bruke av oljefondet. Jeg forstår ikke logikken. Hva vil de da gjøre når oljefondet går tomt?
Tore Eikeland,

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #623 på: 21. Mai 2006, 18:56 »
Det du skriver stemmer ikke. FRP har en ansvarlig politikk. Skatter og avgifter skal senkes, og vi venter heller ikke større inntekter slik som i Irland. Men det finnes mange områder å spare penger på. F eks det enorme byråkratiet som bare er til for å stikke kjepper i hjulene til folk.
Toon, Toon,
Black and white army

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #624 på: 21. Mai 2006, 18:58 »
Personlig mener jeg at FrP har en ansvarlig politikk på få områder. Når det gjelder det økonomiske vil jeg påstå at FrPs politikk ikke er forsvarlig på lang sikt.
Tore Eikeland,

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #625 på: 21. Mai 2006, 18:59 »
Det er synd at media har så stor makt over folk...
Toon, Toon,
Black and white army

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #626 på: 21. Mai 2006, 18:59 »
Kan du for ordens skyld utdype det litt?  :roll:
Tore Eikeland,

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #627 på: 21. Mai 2006, 20:15 »
... at til og med journalister blir påvirket.
Toon, Toon,
Black and white army

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #628 på: 21. Mai 2006, 20:19 »
:lol: Sarkasmen hadde i hvert fall en lattermild virkning på meg!  :D

Vel, jeg lar meg gladelig påvirke av rødgrønne "leninist-agronomar", som MortenM så velklingende uttalte det.

Delvis fordi jeg liker bistandspolitikken deres (dette sa jeg for å føre denne diskusjonen over på et annet tema), på grunn av at jeg mener Norge bør yte alt de kan i bistand til de som ikke har det på langt nær så godt som oss. Hva mener Mack (og FrP) om dette, mon tro?
Tore Eikeland,

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #629 på: 21. Mai 2006, 21:36 »
Sitat fra: "Journalisten"
Delvis fordi jeg liker bistandspolitikken deres (dette sa jeg for å føre denne diskusjonen over på et annet tema), på grunn av at jeg mener Norge bør yte alt de kan i bistand til de som ikke har det på langt nær så godt som oss. Hva mener Mack (og FrP) om dette, mon tro?

Her er det litt uenighet mellom Mack og FRP. Jeg har sansen for FRPs krav om at pengene skal brukes fornuftig. Men jeg er ikke for at det skal være et mindre beløp. Allikevel ville jeg nok hatt et litt annet fokus på hvem jeg ville hjulpet enn f eks SV. Jeg ville vært mer restriktiv overfor terrororganisasjoner, men ville gladelig hjulpet sultne barn i Afrika. Og gjerne med et enda høyere beløp enn vi bruker per i dag. Så får vi heller finne ut hvor pengene skal tas fra etterpå. (PS! Dette var min ærlige mening.)
Toon, Toon,
Black and white army