20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Hvilket politisk parti liker du best?  (Lest 210363 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Dag Riise

• Scouser
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
Hvilket politisk parti liker du best?
« Svar #600 på: 18. Mai 2006, 18:12 »
Olav: Når du sier du ikke kjenner AP sin politikk men samtidig kritiserer politikken deres så er det vanskelig å ta deg seriøst.

AP er slett ikke ett populisistk parti, det er det partiet som har den beste generelle politikken og klarer å tenke før de handler. AP vil høyne skattene, øke alkoholprisene og satser mer offentlig, hvordan er dette populistisk?
iverpool FC

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #601 på: 18. Mai 2006, 18:19 »
Fordi de fleste i landet er innenfor de offentlige skoler osv.

Det jeg prøver å få frem er følgende: "Er FRP populistisk, så er AP det også. Er FrP-velgernes stemmesedler lite gjennomtenkte, så er AP-velgerne sine det også."

Dere angriper jo Fremskrittspartiet og deres velgere hele tiden. Jeg vil bare få frem at Arbeiderpartiet og deres velgere ikke er noe bedre selv. Og som jeg har sagt tidligere: Jeg vet en del om AP-politikken, jeg bare overdrev i det tidligere innlegget mitt. Jeg kan selvfølgelig ikke hele partiprogramet deres på rams, men jeg vet hva de generelt står for.

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
« Svar #602 på: 18. Mai 2006, 18:37 »
Jeg har mange ting jeg kan angripe APs politikk og politikere for. Men jeg vil ikke angripe APs velgere.
Toon, Toon,
Black and white army

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #603 på: 18. Mai 2006, 18:47 »
Sitat fra: "Mack"
Jeg har mange ting jeg kan angripe APs politikk og politikere for. Men jeg vil ikke angripe APs velgere.

Nei, og jeg vil ikke at noen skal angripe FRPs velgere heller. Var jo derfor jeg kastet meg på debatten for alvor - fordi Journalisten mente at FRPs velgere ikke klarte å sette ting i perspektiv.

Ã…smund

• Kaptein
  • Lala lala Geordie!
    • Vis profil
« Svar #604 på: 18. Mai 2006, 18:58 »
Snakk om retorisk svada Olav. Du snakker om at de andre partiene angriper frp, du driver jo en merkelig kampanje. Alle ser at frp er mer populistisk enn ap. Tror ikke det skal være så vanskelig å få for eksempel Mack til å innrømme det.

Det som jeg reagerer på er måten frp liksom skal opprett holde velferdsstaten, at staten får høyere intekter når skattene går ned er vel veldig spekulativt. Jeg skulle likt å se hvilke økonomer som regner for frp. Greitt kanskje noen vil arbeide mer, men de jeg kjenner som elsker å arbeide, meg selv inkludert, tenker ikke på hvor mye skatt man betaler når man går overtid. Heller hvor mye som kommer inn på konto.
Er man så veldig redd for å bidra til velferdsamfunnet kan man jo flytte til svalbard eller finmark!

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #605 på: 18. Mai 2006, 19:29 »
Sitat fra: "Åsmund Singstad"
Du snakker om at de andre partiene angriper frp, du driver jo en merkelig kampanje.

En merkelig kampanje!? Jaha... ?

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #606 på: 18. Mai 2006, 22:32 »
Sitat fra: "Åsmund Singstad"
Alle ser at frp er mer populistisk enn ap. Tror ikke det skal være så vanskelig å få for eksempel Mack til å innrømme det.

Det kommer, som sagt, helt an på hvilken definisjon man bruker av populistisk. Hvis man mener at FRP har den mest populære politikken, kan jeg være enig. Hvis man mener at FRP snur seg etter vinden, er jeg uenig. Siden det er så lett å misforstå hva man mener med populistisk politikk, vil jeg ikke si meg enig uten videre. Når Martin Kolberg bruker dette uttrykket, er det bevisst. Han ønsker å så tvil om holdbarheten i FRPs totale, politiske løsning. Og der er jeg ikke i tvil! FRP har en god, gjennomførbar og ansvarlig politikk.
Toon, Toon,
Black and white army

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
« Svar #607 på: 18. Mai 2006, 22:47 »
Det sier jo seg selv at om man har en politikk som mange anser som riktig, så kan det kalles en "populistisk-politikk". Det er folkene som mener denne politikken er riktig, ikke politikken som er ute etter å få flere velgere. Litt vanskelig å forklare, men...
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Dag Riise

• Scouser
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #608 på: 18. Mai 2006, 23:00 »
Populistisk-politikk er jo når noen kjører en politikk folket vil ha. Folket vil ha lavere skatt og dersom partiet da lover lavere skatt er det populistisk-politikk. Selv om f.eks FRP lover lavere skatt betyr ikke det att de gjør det for stemmene sin del, bare så det er klart.
iverpool FC

Ã…smund

• Kaptein
  • Lala lala Geordie!
    • Vis profil
« Svar #609 på: 20. Mai 2006, 18:27 »
Frp massen liker ikke ikke snakket om populistisk parti men hva med dette da:
Hege Skjeie Dn lørdag:
"Mange analyser av frps vekst fremhever "plasseringsparadokset": partiets evne til å dekke hele partilandskapet og ignorere hele høyre-venstre-aksen. I noen saker er frp mer statsfiksert enn SV, i andre saker mer konkuranseutsettende enn Høyre. Siv Jensen er alt dette og mer til. Hun er en likestillingsentusiast uten likestillingsprogram".

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #610 på: 20. Mai 2006, 19:23 »
Sitat fra: "Dag Riise"
Populistisk-politikk er jo når noen kjører en politikk folket vil ha.

Hvorfor i alle dager skulle ikke noen ha politikken som folket vil ha? Hvem i alle dager er politikken for egentlig?

Det er folken som vil ha politikken til FrP, ikke FrP som kjører politikken etter flertallet.
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Dag Riise

• Scouser
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #611 på: 20. Mai 2006, 19:43 »
Sitat fra: "Lasse"
Sitat fra: "Dag Riise"
Populistisk-politikk er jo når noen kjører en politikk folket vil ha.

Hvorfor i alle dager skulle ikke noen ha politikken som folket vil ha? Hvem i alle dager er politikken for egentlig?

Det er folken som vil ha politikken til FrP, ikke FrP som kjører politikken etter flertallet.

Lavere skatter, bensinpriser og alkoholpriser er jo hva folket vil ha, men ikke trenger. Dersom vi skaffer dette hvor skal vi da få de pengene fra? Vi mister en inntektskilde, og må trolig ty til oljefondet som det allerede blir tatt mer enn nok fra.
iverpool FC

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #612 på: 20. Mai 2006, 19:55 »
Men hvis folket vil ha av dette fondet (som jo strengt tatt er folket sitt), hvorfor skal da noen talentløse bedrevitere hindre dem i det?

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #613 på: 21. Mai 2006, 00:31 »
Sitat fra: "Lasse"
Men hvis folket vil ha av dette fondet (som jo strengt tatt er folket sitt), hvorfor skal da noen talentløse bedrevitere hindre dem i det?

Fordi disse "talentløse bedreviterne", antaligvis økonomer du sikter til, faktisk veit at det ikke går an å bare forsyne seg av oljefondet.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #614 på: 21. Mai 2006, 00:59 »
For at ingen skal misforstå. FRP har aldri ment at noen bare skal forsyne seg av oljefondet. Det ble tidligere laget en handlingsregel. Det vil si hvor mye man kan ta av oljefondet uten at det skulle skade økonomien. Og kan noen si meg hvilke partier som ikke har brutt handlingsregelen? Og kan noen forsvare den nøyaktige handlingsregelen?

FRP mener at vi kan bruke noe mer av ekstrainntektene til oljefondet. Penger vi ikke har regnet med, men som har kommet av høy oljepris, til investeringer i videre verdiskapninger. De hobbyøkonomene som ikke forstår at dette er mulig uten å skape inflasjon er ikke verdt en krone.

Hvorfor skal vi ikke kunne bruke noen ekstra kroner på bedre utstyr til sykehusene, bedre skoler og barnehager og bedre og sikrere veier? Det vil ikke skape inflasjon. Det er god solidaritet med de syke og barna. Og hvis man er sykelig redd for flere arbeidsplasser og inflasjon kan man jo kjøpe nye veier, barnehager, skoler og sykehusutstyr fra utlandet. Hvorfor er det bare FRP som har forstått at dette virkelig er mulig.

Nei, nå er vi lei av hobbypolitikere som ikke evner å sette seg inn i politikken. Det er på tide at FRP får styre. Så får vi litt fornuft inn i regjeringen.
Toon, Toon,
Black and white army