20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Hvilket politisk parti liker du best?  (Lest 210331 ganger)

0 medlemmer og 30 gjester leser dette emnet.

Ã…smund

• Kaptein
  • Lala lala Geordie!
    • Vis profil
Hvilket politisk parti liker du best?
« Svar #420 på: 19. April 2006, 17:08 »
Kan fort bli frp sin politikk, når man ser alle de merkelige som er med i det partiet!

Dag Riise

• Scouser
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #421 på: 19. April 2006, 17:35 »
Sitat
Har du bevegd deg utanfor ein by, så hadde du visst det, men journalisten er tydelegvis fastklemt i ein eller annan bykjerne. Det finnst avstandar i dette landet, og busstilbodet er ikkje godt. Ikkje i det heile. Bil er nødvendig, og bilavgifter rammer ALLE!

Dette er det mest idiotiske jeg noen gang har lest. Tore Eikeland bor i ett avsidesligende strøk ved navn Valestrand. Jeg kan hinte til at jeg også bor der og dermed har peiling på hvordan det er der. Det er mer bondemiljø 10 minuter unna og 25 minuter unna Åsane. Vi er nødt å reise med ferge eller eventuelt bro for å nå byen og buss tilbudene er begrenset i helgene og på kveldene. Busstilbudet er meget bra tatt plassen i betraktning. Det er ikke så mangen som bor i denne komunen (8-9000) men det går meget mangen busser. Eneste unntakket er om kveldene etter ti og om helgene.
Vi bor nærmere 45 minuter unna sentrum av byn men det er ett meget avsidesliggende strøk som ikke kan kallest for by. Her vet vi bedre enn de fleste hvor viktig en bil kan være, men vi vet og at vi har råd til å betale de dyre bensinprisene på tross av at dette slett ikke er en rikmannskomune. Tore har i nicket sitt hvor han bor og det å sjekke det ut før du kommer med disse komentarene ville vært på sin plass, eventuelt latt være å komme med dem.
iverpool FC

Dag Riise

• Scouser
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #422 på: 19. April 2006, 17:36 »
Du kan jo spørre Lasse om hva slags plass det er.  :P
iverpool FC

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
« Svar #423 på: 19. April 2006, 18:03 »
Drittsted :lol:
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Dag Riise

• Scouser
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #424 på: 19. April 2006, 18:07 »
Sitat fra: "Lasse"
Drittsted :lol:

Jeg tenkte mer geografisk :lol:
iverpool FC

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
« Svar #425 på: 19. April 2006, 18:08 »
Sitat fra: "Åsmund Singstad"
Kan fort bli frp sin politikk, når man ser alle de merkelige som er med i det partiet!

Og hvem er så disse merkelige? Det blir selvfølgelig aldri FRPs politikk. Han i FpU et eller annet øde sted i landet burde fått svar på sin påstand. Man ville selvsagt ikke fjernet terrorismen ved å bombe Bagdad. Man ville kanskje fjernet terrorismen i Bagdad, men ikke i resten av Verden. Snarere tvert imot. Men en teppebombing av alt fra Marokko til India ville løst en del problemer... :lol:
Toon, Toon,
Black and white army

Ã…smund

• Kaptein
  • Lala lala Geordie!
    • Vis profil
« Svar #426 på: 19. April 2006, 18:36 »
Mange snodige frp folk lokalt, disse er trossalt en del av partiet. De har og mulighet til å gjøre noe med partiprogrammet. FRP er jo trossalt det mest "høyreekstremistiske"-partiet på tinget!

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #427 på: 19. April 2006, 21:02 »
Ja noen må jo være det og?
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #428 på: 19. April 2006, 21:02 »
Men er de langt nok til høyre?
Toon, Toon,
Black and white army

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #429 på: 19. April 2006, 21:05 »
Sannsynligvis ikke.

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #430 på: 19. April 2006, 22:42 »
Hyll Per Sandberg! For en fantastisk mann! Jeg har akkurat sendt mannen en lengre e-post hvor jeg takker han for den innsatsen og jobben han gjør for FRP.
Toon, Toon,
Black and white army

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #431 på: 20. April 2006, 00:46 »
Senke bensinprisene??

Hvorfor må all av FRP sin politikk være rene "fisketuren"? De fisker jo så godt de kan etter stemmer uansett hva det gjelder. Jeg blir lei meg når FRP vil redusere bensinavgiften, redusere alkoholavigift, redusere bomveier osv. De er kun ute å fisker etter stemmer hos Ole "selvopptatt" Nordmann...  Det må da være viktigere ting å bruke pengene på??

Hvis noen så på nyhetene i dag så, så vi at Nordmenn har den "billigste" bensinen i Europa når man tenker på gjennomsnittlig timelønn. Vi får hele 10,5liter bensin mens en Italiener får 5,5. Så hvorfor i granskauen syter folk over at bensinprisen er så høy?

Nå er ikke jeg tilhenger av noe parti, men er det et parti jeg aldri vil stemme er det FRP.

MortenM

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #432 på: 20. April 2006, 01:52 »
Valestrand ja.. Veit kor det er.

Men den haldninga som journalisten utviser er ei haldning som har fotfeste midt i sentrumssoner; bil er luksus, og er ikkje noko nødvendig, og derfor bør ein skattlegge det høgt... Ein skattlegg tobakk for at ein skal røyke mindre, og ein skattlegg bilar for at ein skal køyre mindre...

Det er mange snodige folk i alle parti. Det vil eg tøre å påstå, og då tar eg ikkje vatn over hovudet...

Per Sandberg er dyktig, ja. Liker veldig godt at han er i Transportkomiteen. Han får vist meir potensialet her enn i kommunalkomitteen.. :)

Bensinprisar er ikkje noko alle taklar. Dei svakaste i samfunnet kan slite når bensinprisen når 12-13 kroner per liter. Det må folk skjønne, uansett kor "solidariske" dei er.

Fisketur? Det ligg faktisk heilhetlig politikk bak. Sjekk ALternativt statsbudsjett for 2006 viss du gidd. Der er ein presentasjon av kva FrP vil gjere i regjering. Blandt anna er det kutt i avgifter, for å komme ned på relativt nivå med naboland. Dette er for å unngå handelslekkasje, noko som er eit habilt argument.

Eg har fleire gongar vist til Irland utan at nokon tar hintet. I Irland har lågare skatt ført til høgare skatteinntekter. Vil nokon at eg skal demonstrere laffer-kurva, så er eg tilgjengeleg...

Bensinprisar, bompenger o.l. er viktige ting. Over nordhordlandsbrua, før den vart endbetalt, så betalte folk 12 000 kroner i året for klippekort. Det er viktig med 12 000 kroner i året!!! Bensinpris til 12 kroner i verdas rikaste land, som attpåtil er eit oljeland! Eit land der statskassa flommar over når oljeprisen stig, men likevel kjem det ikkje folk til gode; statskassa aukar, og det gjer og prisen for folk. Dobbel gevinst for staten, tap for enkeltmennesket. Kvifor? Folk er ikkje til for staten. Staten er til for folket!

Folk syter over at prisen er så høg på grunn av at avstandane og terrenget er litt anderledes i Norge enn i Italia. Det er mykje dyrare å drive transport i Noreg enn i Italia, sjølv om bensinprisen isolert sett er billegare. Spørsmålet er; er bensinprisen i Italia relativt billegare? Med det meiner eg om bensinprisen er billegare i Norge enn i Italia i høve til f.eks brød......

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #433 på: 20. April 2006, 14:10 »
Du skriver svært godt, Morten. Og det er sjelden noe annet enn nytelse å lese dine innlegg.

Synes vi også skal legge til de enorme avgiftene på biler i Norge. Dette har sørget for at vi har en svært gammel bilpark, som hverken er miljøvennlig eller sikker. Veinettet er også av en slik standard som verken er miljøvennlig eller sikker. Med slike avgifter ødelegger vi miljøet samtidig som vi taper menneskeliv. Det er vanskelig å forstå at det må være slik i "rike" Norge. Dette har FRP forstått og argumentert for lenge. Og det ligger, som MortenM, skriver, en helhetlig tanke og politikk bak dette. Vi kan jo snu argumentasjonen og stille sosialistene spørsmålet: Hvor mange menneskeliv er vi villige til å ofre for å spare noen oljekroner?

(For sosialistene har ikke forstått at bedre veier er enn investering, og noe vi vil TJENE på!)
Toon, Toon,
Black and white army

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
    • http://newutd.no/index.php?cat=8
Gode løsninger...
« Svar #434 på: 20. April 2006, 15:04 »
Sitat
Men den haldninga som journalisten utviser er ei haldning som har fotfeste midt i sentrumssoner; bil er luksus, og er ikkje noko nødvendig, og derfor bør ein skattlegge det høgt... Ein skattlegg tobakk for at ein skal røyke mindre, og ein skattlegg bilar for at ein skal køyre mindre...

Holdningen min med å redusere privatbilismen betyr hovedsaklig en redusering av privatbilismen I byene rundtom i landet. Det er klart at en aldri vil få til et passende kollektivtilbud for alle Norges bygdebeboere og bymennesker, men alt hjelper på. Det er klart at en i bygdene rundtom (som den jeg bor i) ikke ville tjene staten på å ha busstilbud døgnet rundt, MEN jeg vil allikevel påstå at man i byene kan tjene store summer på å skaffe et knallgodt kollektivtilbud som reduserer privatbilismen.

Og det at man skattlegger tobakk for at folk skal røyke mindre er jo fullstendig naturlig! Levealderen og levestandarden får en betydelig reduksjon etter hvert som man røyker mer. Det er klart at en fornuftig stat vil hjelpe folk med å få et bedre liv! Og hvorfor ikke gjøre det ved å skattlegge tobakk?

Når det gjelder skattleggingen av bil så orker jeg ikke gjenta alle fordelene med kollektivtrafikken, men det er klart at hvis man reduserer privatbilismen så er det fantastisk mye bedre fir miljøet vårt, som vi MÅ ta vare på.

En kan ikke øke bilavgiftene, det er klart. Men om man skal senke dem så mye, det stiller jeg meg tvilende til. Kanskje en gjeninnførsel av (høyere) formueskatt, kombinert med en lavere bilavgift ville gjort at staten hadde nok penger til å redusere privatbilismen og tjene på det, og hadde nok penger til å la bygdebeboere kjøre bil uten måtte tømme kontoen for hver bensinpåfylling og hver årsavgift. Velferd kan utarbeidest på mange måter, kanskje dette var en fornuftig måte?
Tore Eikeland,
Skribent, student og politiker

NewUtd.no - av supportere, for supportere!