20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Hvilket politisk parti liker du best?  (Lest 209730 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
Hvilket politisk parti liker du best?
« Svar #750 på: 30. Mai 2006, 23:56 »
Sitat fra: "Åsmund Singstad"
Er det meg eller får andre og assosiasjoner til Cuba? Minner dette ikke om et diktatur fremfor et demokrati?

Dette er selvsagt langt fra deres glorifiserte, kommunistiske Cuba. Dette er et demokrati hvor folket får seg hvor dyktige FRP virkelig er.

Sitat fra: "Åsmund Singstad"
Resten er bare svada og spekulasjoner der alle svakheter blir neglisjert og alle goder ekstrematisert!

Det er langt fra svada! Mulig du finner noen virkemidler for å gjøre stoffet leselig for menigmann, men det er langt fra svada. Din jobb blir å vise til de svakhetene som blir neglisjert og godene som er ekstrematisert. Jeg ville også vise at det ikke bare er Marin Kolberg som kan bruke retorikk og språklige virkemidler i en politisk debatt.

Og jeg mener han bruker dårlig og lite funksjonell retorikk når han overfokuserer på andre partier. FRP er mestere i å fokusere på egen politikk. Det må jo også dere se? Men dere har mistet visjonene, vyene og målene for deres egen politikk. Og det er nettopp av den grunn at dere ikke bør styre landet lenger. Og når dere i tillegg tar med dere gærningene i SV (for det er jo nettopp det de er) i regjering blir det en lite styringsdyktig regjering. Nå er det på tide at mennesker med de rette visjonene og tankene får slippe til.

Kanskje jeg får tid, overskudd og krefter til å kjefte FRPs sak før valgkampen i 2009. Og da kan jeg love dere at jeg skal overbevise mange velgere. Og når Siv Jensen kommer på landsmøtet til FRP som landets statsminister skal jeg være til stede. Det vil bli et emosjonelt og vakkert øyeblikk.
Toon, Toon,
Black and white army

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #751 på: 30. Mai 2006, 23:59 »
Sitat fra: "Dag Riise"
Mack; du beskylder jo faktisk AP for å være griske og att de prøver å spare penger fremfor å redde liv. Men det er jo her cluet ligger. Det er derfor AP har høyere skatt fremfor å ta penger fra oljefondet. Dermed balanserer det seg på denne måten og ditt argument faller osm ett resultat av dette igjenom.

Nei, jeg beskylder AP for å ikke se mulighetene til å investere i eget land. Jeg tror faktisk ikke AP gjør dette for å gi et dårlig tilbud til våre innbyggere. Men de mangler visjonene for å kunne gjøre det som er riktig. Partiet deres har låst seg fast i gamle tanker og selvtilfredshet vi ikke har sett maken til i nyere, norsk politisk historie.
Toon, Toon,
Black and white army

Dag Riise

• Scouser
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #752 på: 31. Mai 2006, 00:17 »
Vel FRP vil ha lavere skatt, alkoholavgifter og bensinpriser. Dette vil gå utover oljefondet. AP vil har høyere skatt, alkolavgifter og bensinpriser.
Dette er helt forsvarlig og vil også da spare på oljefondet så vi får inn de nødvendige resursene samtidig som vi skikkrer oljefondet for dne neste generasjon. Den varer ikke evig og da er det helt forsvarlig å ikke ta for mye når vi har andre måter å tjene disse pengene på. Når disse andre måtene også er noe som bør bli gjort f.eks høyere skatt er nødvendig, da er dette helt forsvarlig og ingen ting å klage på.

God kveld.  :)
iverpool FC

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #753 på: 31. Mai 2006, 00:41 »
Ser du ikke at så høy skatt ikke er rettferdig eller riktig? Hvorfor skal vi betale høy skatt for å dekke lønningene til en massevis av byråkrater som ikke har noen reell funksjon i samfunnet. Vi kan sette ned bensinprisene, ha en flytende bensinavgift og la bensina ha en konstant, fornuftig pris? Det er som Trygve Hegnar sier: "For meg er det fint med høy bensinavgift. Da blir det færre biler på veiene. Og når veiene er som i Norge er det en stor fordel. Det er nemlig ikke meg, eller andre med høy inntekt, dette går ut over. Det er først og fremst barnefamilier og mennesker med lavere inntekter."

Er dette solidarisk da? Dere setter ned skatten til Trygve, og lar barnefamiliene få svi?
Toon, Toon,
Black and white army

StiggyPop

• Flaskebærer
  • *
    • Vis profil
« Svar #754 på: 31. Mai 2006, 00:44 »
Sitat fra: "Mack"
I 1997 kom det ut en bok som fortalte om kommunismens grusomheter.

Vet du hva boka heter? Virker som interresant lesning.

Dag Riise

• Scouser
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #755 på: 31. Mai 2006, 00:48 »
Derfor må det begrenses og gjørest på en ordentlig og gjenomtenkt måte. Høyere skatt for dem som tjener mer, lavere skatt for dem som tjener mindre. Og kanskje skattebelegging på bensin og dermed få en rettferdig pris som gjør att Hvermannsen kan kjøre bilen sin dit han vil mens Rimannsen kan kjøre Limoen sin dit han vil for en høyere sum.

Nå snakker jeg som individ og ikke AP tilhenger bare så det er klart.

Det med skattebelegging av bensin vet jeg ikke helt hvordan de skal få til men jeg hørte ett forslag/rykte om att det kunne bli vurdert og synes det virket som ett godt tilltak. Hvordan er ikke opp til meg.

NB; Når jeg mener vi skal skattebelegge bensinen så mener jeg også att prisen må ned. Altså prisen blir justert i forhold til hvor rik personen som kjøper bensinen er. Der har du tankegangen. Om det er gjenomførbart vet jeg ikke, men dette var bare ett forslag.
iverpool FC

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #756 på: 31. Mai 2006, 00:57 »
Dere setter ned skattene til rikmannsen, men skryter av at dere skal gjøre det motsatte. Men det er godt at dere ikke sender alle de rike ut av landet. Vi trenger faktisk noen som skaper arbeidsplasser og verdiskapning her i landet også. Det betaler jo allerede mye mer i skatt enn deg og meg, og bidrar i så måte til mye mer enn oss. Nei, fri meg fra denne misunnelighetstankegangen deres. Vær litt glad og sett pris på hva de får til.
Toon, Toon,
Black and white army

Ã…smund

• Kaptein
  • Lala lala Geordie!
    • Vis profil
« Svar #757 på: 31. Mai 2006, 09:11 »
Ekstrematisering og neglisjering er jo frp i et nøtteskal. Men selv om du mack og en del andre ikke vil innrømme at frp må moderere seg så har i allefall Siv Jensen vett til å si at om frp kommer i regjeringsposisjon så er det mye som må endres.

Slik du fremstiller politikken til frp og prøver den på det man i fysikken kaller for "ideelverden" er jo bare spekulasjon på høyt nivå. Når OECD går ut og sier at Norge må begrense pengebruken og helst bruke mindre penger enn det handlingsregelen tilsier så  syns jeg det er merkelig at frp skal vri seg unna alt som kalles for økonomiske konsekvenser med sin finurlige pengebruk.
Syns det er merkelig at så mange i dette landet kan ta dette partiet seriøst.

Lurer på hvor mange statlige arbeidsplasser frp har tenkt å avvikle for å finansiere skatteletten de lover?

Men dette er en kjedelig diskusjon. Syns det er bra at krt og venstre nekter å bli med i regjering med frp. La frp styre landet aleine med en oppslutning på 25%. Da skal man se et parti som for gjennomført all sin politikk. Eller rettere sagt blir en nikkedukke for oppossijonen. Eller kanskje veltet etter en uke. Det blir noen det. Gleder meg sammen med Sponheim til dette skjer.

Ellers så er vel avvikling av karbondioksidkvotene noe som bør gjøres og heller innføre karbondioksidavgift der det er aktuelt og få strømprisen ned et fornuftig nivå. En slik avgift bør brukes til forebyggende arbeid. Finasiering av karbondioksidrensing, skogplanting osv. Utbygging av gasskraftverk bør settes i gang i dag og ikke i morgen. Dette blir for dumt.

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #758 på: 31. Mai 2006, 13:18 »
Jeg registrerer at du ikke vil diskutere innholdet i mitt innlegg.
Toon, Toon,
Black and white army

Ã…smund

• Kaptein
  • Lala lala Geordie!
    • Vis profil
« Svar #759 på: 31. Mai 2006, 13:52 »
Har ikke noe behov for å diskutere det lenger for å si det slik. Har forstått hva du mener og du har hørt hva jeg mener.

Ny taktikk: Fra nå av skal bare frp ignoreres. La de leve i sin egen verden og gå rundt med nøkkelen til "himmelen" for seg selv.

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #760 på: 31. Mai 2006, 13:53 »
Jeg har vel bare hørt at du er uenig.
Toon, Toon,
Black and white army

Dag Riise

• Scouser
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #761 på: 31. Mai 2006, 14:51 »
Sitat fra: "Mack"
Dere setter ned skattene til rikmannsen, men skryter av at dere skal gjøre det motsatte. Men det er godt at dere ikke sender alle de rike ut av landet. Vi trenger faktisk noen som skaper arbeidsplasser og verdiskapning her i landet også. Det betaler jo allerede mye mer i skatt enn deg og meg, og bidrar i så måte til mye mer enn oss. Nei, fri meg fra denne misunnelighetstankegangen deres. Vær litt glad og sett pris på hva de får til.

Når jeg kom med de meningene mine snakket jeg om individ. Det sa jeg også.
iverpool FC

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
    • http://newutd.no/index.php?cat=8
« Svar #762 på: 02. Juni 2006, 16:36 »
Jeg leser ditt innlegg på forrige side med stor interesse og engasjement, Mack. Mye av det du sier er tanker og politikk som kan virke veldig fornuftig. Men til alt dette må det brukest penger. Masse penger. Oljefondet vårt er på størrelsen av nesten to hele statsbudsjett, altså to års drift av Norge. Det er ikke så vanvittig mye.

Hva skal vi da gjøre, hvis vi stadig må ta av oljefondet for å skape ny velferd? En gang må jo også det gå tomt! Det er det er det som er hele poenget her. En gang må oljefondet gå tomt, for da har vi ikke mer oljeressurser å ta av. Og da må vi frem med sparekniven igjen, og det går ut over den generelle velferdsstaten Norge.

Jeg har et vagt minne i bakhodet om at forbruksgrensen av oljefondet ligger på fire prosent. Jeg kan være delvis enig med deg i at denne kanskje kunne vært strukket en tanke. Men da må disse pengene være øremerket helse og omsorg, skole og utdanning, bistand, eller andre høyst viktige budsjettområder. Men det er viktig å spare, og hvis vi klarer å fortsette med det, lover det godt for 2040-tallets Norge. Mener jeg.

Hva mener dere?
Tore Eikeland,
Skribent, student og politiker

NewUtd.no - av supportere, for supportere!

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #763 på: 02. Juni 2006, 18:12 »
Jeg tror vi nesten er enige, journalisten. Vi må bruke litt mer nå for å investere i ulike sektorer. Vei, helse og omsorg og skole må prioriteres nå. Og, for meg, gjerne også bistand. Du er jo i ferd med å tenke som oss i FRP. Det er godt! For det er ikke snakk om å bruke mer og mer. Men å ta ut litt nå, for å investere disse pengene NÅ! Og det trenger vi virkelig.
Toon, Toon,
Black and white army

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
    • http://newutd.no/index.php?cat=8
« Svar #764 på: 02. Juni 2006, 18:34 »
I ferd med å tenke som FrP? Ja, ja. Det kan jeg vel alltids leve med i denne sammenhengen. Men foreløpig støtter jeg meg til de økonomene som sier vi bør være svært forsiktige med uttak av oljefondet, men at vi har råd til å ta en prosent eller to til.

Det tror jeg er en vis ting å gjøre, og med den aldeles utrolig flinke regjeringen vår burde vel pengene forvaltes på en god måte. For slike penger tar man ikke ut for å fjerne Mullah Krekar, eller for å gjøre mopedsertifikatet billigere. Det handler om ekte velferd, og da kan det aldri bli nok bevilgninger, så lenge det går til de rette tiltakene.
Tore Eikeland,
Skribent, student og politiker

NewUtd.no - av supportere, for supportere!