20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Souness sparket!!  (Lest 48383 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
Souness sparket!!
« Svar #120 på: 05. Feb. 2006, 02:50 »
Da har du tydeligvis ikke sett skadelista vi har slitt med i hele år. Vi har jo stilt med et halvt førstelag hele sesongen. Vi har hatt langvarige skader på følgende spillere:
Baba, Taylor, Carr, Bramble, Emre, Parker, Owen, Zoggy, Ameobi,Luque,Shearer, Moore, Dyer++ Er ikke lett å få til noe med en slik skadeliste... Tror sannelig ikke det er så mange som hadde fått oss til å kjempe om en europaplass med det laget vi har hatt tilgjenglig. Men igjen, vi tar diskusjonen et annet sted! Det er ikke det her denne tråden er laget for!:)

Dag Riise

• Scouser
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
Souness sparket!!
« Svar #121 på: 05. Feb. 2006, 02:55 »
Sitat fra: "kesse"
Da har du tydeligvis ikke sett skadelista vi har slitt med i hele år. Vi har jo stilt med et halvt førstelag hele sesongen. Vi har hatt langvarige skader på følgende spillere:
Baba, Taylor, Carr, Bramble, Emre, Parker, Owen, Zoggy, Ameobi,Luque,Shearer, Moore, Dyer++ Er ikke lett å få til noe med en slik skadeliste... Tror sannelig ikke det er så mange som hadde fått oss til å kjempe om en europaplass med det laget vi har hatt tilgjenglig. Men igjen, vi tar diskusjonen et annet sted! Det er ikke det her denne tråden er laget for!:)

Og når det "nesten" er skadefri lempes det ut på gresset igjen og slår opp igjen en ny skade. Etablerte spillere underpresterer.

Souness er en manager som rett og slett ikke er god nok for Newcastle.
At han har hatt skadeproblemer i år er sant. Det er jo helt ekstremt.
Men det endrer ikke det faktum att han ikke oppnåde de resultatene Newcastel bør ha. Hvorfor tror du jeg sa att topp-ti var oppnåelig??
Med skadefri tropp er jo europa minimum. Newcastle har ett så godt lag att selv med mangen skader bør de oppnå bedre resultat.

Ps: fra nå av, eller eventuelt etter ditt svar, fjerner vi denne litt interne diskusjonen, eller tar den i en annen post.
iverpool FC

Dag Riise

• Scouser
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
Souness sparket!!
« Svar #122 på: 05. Feb. 2006, 03:00 »
Hvis ikke det og diskutere Souness hører til i denne posten her, hva er det da vi skal diskutere her?
iverpool FC

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
    • http://newutd.no/index.php?cat=8
Re: Graeme Souness, undervurdert Newcastlemanager? Egentlig
« Svar #123 på: 05. Feb. 2006, 15:12 »
Referer til mitt innlegg lenger nede på siden...
Tore Eikeland,
Skribent, student og politiker

NewUtd.no - av supportere, for supportere!

Dag Riise

• Scouser
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
Souness sparket!!
« Svar #124 på: 05. Feb. 2006, 15:18 »
Ok?
iverpool FC

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
Souness sparket!!
« Svar #125 på: 05. Feb. 2006, 15:22 »
Jeg forsvarer ikke den jobben han har gjort i Newcastle, for den er åpenbart ikke i nærheten av akseptabel. Jeg bare er takknemlig for at han har fjerna ukulturen i laget, og gjort jobben betraktelig enklere for nestemann. Tenk for et fantastisk lag det blir med en manager av klasse inn!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Dag Riise

• Scouser
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
Souness sparket!!
« Svar #126 på: 05. Feb. 2006, 15:24 »
Det brae han har gjort har vert virkelig bra. Det skal jeg heller vere enig med.
iverpool FC

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
TENK ETTER, FOLKENS!
« Svar #127 på: 05. Feb. 2006, 15:46 »
Svar til Dag Riises innlegg om Graeme Souness og til andre folk som ikke har vært skikkelig ettertenkte.

Konklusjonen av ditt innlegg er: Feil, feil, feil. Hvis en manager bare dømmes utfra sportslige resultat og trofèkapring, er 95 % av verdens managere dømt til å mislykkes. Souness var ikke rette manageren for Newcastle når det gjelder det sportslige, det er greit. Nå er det jo engang det sportslige som selvfølgelig teller mest, så jeg skal ikke påstå at han har vært en suksess i Newcastle, Liverpool eller Torino.

Men jeg tar allikevel på meg jobben som midlertidig forsvarsminister i Sounessdepartementet når det gjelder jobben han har gjort i klubben Newcastle på det utenomsportslige plan. Det er en grunn til at samtlige i spillergruppen har gått ut og tatt ansvaret for de sportslige resultatene og støtte ham 100 % som manager.

Graeme må selvfølgelig ta hovedansvaret, slik som alle andre sportslig ansvarlige i fotballklubber, men han har jobbet sokkene av seg i Newcastle og skapt et svært bra miljø i en synkende sjørøverskute med Craig Bellamy som kaptein og Laurent Robert og Lee Bowyer som styrmenn. At Kieron Dyer i byssa ikke har servert gode holdninger til daglig, har heller ikke hjulpet. Men Souness har ryddet opp. Han har skapt et fotballfokusert miljø i Nordøst-Englands hovedstad. Han er ikke den beste sportslige manageren verden har sett, men folk med peiling på fotball har sannsynligvis skjønt at den sportslige jobben ikke er den eneste jobben i en klubb.

Hvis Liverpool, Torino, Blackburn, Southampton, Galatasaray, Benfica og Glasgow Rangers ansatte ham, hadde de en grunn til det. En fotballfaglig, god grunn til det. Og kom ikke her å fortell meg at han har blitt ansatt gang på gang i velrenommerte klubber på grunn av at han er "mislykket". Han brakte bl. a. Blackburn opp en divisjon. Det er definitivt en bragd.

Graeme Souness har skapt en gnist i en fra før tragediespekket garderobe. Dette vil Newcastle tjene på på lang sikt. 36 seirer på 83 kamper er steindårlig for en klubb som vår. Med den skadefylte stallen NUFC har er det fortsatt dårlig. Men det kunne vært verre. En konsulent- eller sportssjefstilling hadde vært glimrende for Souey i Newcastle. Men en manager som ham har selvfølgelig større ambisjoner. Tenk litt etter neste gang du uttaler deg om Souness.

Souness=Katastrofe?
Dummeste utsagnet jeg har hørt siden Carl I. Hagen var i Levende Ord.
Jeg håper inderlig jeg har bevist at Graeme ikke er noen katastrofe. Hvis noen med evne til ettertanke vil følge opp og/eller svare på dette innlegget vil jeg være svært takknemlig. Jeg skal villig være med på en diskusjon. Men hvis noen fortsatt påstår at Souness er en katastrofe, har de ikke innsett fakta.

Husk; den sportslige jobben er ikke den eneste jobben i en klubb, det har Graeme Souness (i motsetning til mange andre) i hvert fall skjønt!

Håper på svar.
Tore Eikeland,

Jarle

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Re: TENK ETTER, FOLKENS!
« Svar #128 på: 05. Feb. 2006, 16:04 »
Sitat fra: "journalisten"
Det er en grunn til at samtlige i spillergruppen har gått ut og tatt ansvaret for de sportslige resultatene og støtte ham 100 % som manager.

>> Samtlige? Lee Clark, Alan Shearer, Steven Taylor og Albert Luque... Av dem tre Geordies som uansett er lojale mot alt i klubbsammenheng, og en utskjelt spanjol som de fleste - bortsett fra Souness - foreløpig hadde gitt opp.

Jeg har ikke sett så mange støtteerklæringer fra så mange andre spillere. Og som Freddy Shepherd sa: det var grunner - i tillegg til sportslige - som resulterte i at Souness fikk fyken... Tolk det som du vil!

Sitat
Graeme Souness har skapt en gnist i en fra før tragediespekket garderobe. Dette vil Newcastle tjene på på lang sikt. 36 seirer på 83 kamper er steindårlig for en klubb som vår. Med den skadefylte stallen NUFC har er det fortsatt dårlig. Men det kunne vært verre. En konsulent- eller sportssjefstilling hadde vært glimrende for Souey i Newcastle. Men en manager som ham har selvfølgelig større ambisjoner. Tenk litt etter neste gang du uttaler deg om Souness.

>> Nei og nei! Har Souness skapt gnist i garderoben?? Graeme Souness overtok et lag som over hele England var døpt "comeback kings". I den nest siste sesongen til Bobby Robson presterte Newcastle å snu et tosifret antall ligakamper i sitt favør! Det er ubegripelig. Da laget fikk en trøkk i trynet, mobiliserte de og snudde kampene. Gang etter gang. De satte opp et voldsomt tempo, og voldsomt kontringsspill. Motstanderne ble satt fullstendig på hæla. Og i bresjen gikk bestandig Craig Bellamy. Han er en av få spillere som bruker energien både i kjeften OG på banen. Om ikke det vitner om "gnist" i spilletroppen, så vet ikke jeg! Et lag blottet for gnist hadde ikke spilt på den måten. Newcastle under Bobby Robson var et lag preget av meget høy moral og ekstremt vinnerinstinkt. Fakta faen!

Under Graeme Souness snudde ikke Newcastle en eneste kamp. Også det fakta faen!

Sitat
Husk; den sportslige jobben er ikke den eneste jobben i en klubb, det har Graeme Souness (i motsetning til mange andre) i hvert fall skjønt!

>> Husk: den sportslige jobben (les: de sportslige resultatene) er det eneste målbare en manager kan vurderes utifra. Resultater betyr alt i fotball. Om det går på bekostning av "alt annet" spiller det egentlig lite, så lenge det blir resultater av det. Der har Souness misforstått. Lady luck, dårlige dommere og skader har nå fungert som unnskyldning i et 17 måneders langt Souness-helvete.

Jeg er svært glad for at vi er kvitt ham, og unner ingen andre klubber det helvete som vi har gått igjennom.

For øvrig tror jeg Graeme Souness som manager lever på navnet spilleren Graeme Souness. Som spiller var han forrykende, og ville definitivt målt seg med Steven Gerrard og Frank Lampard i dagens fotball!

Paul Andreas

• Supersub
    • Vis profil
Re: TENK ETTER, FOLKENS!
« Svar #129 på: 05. Feb. 2006, 16:05 »
Det er klart en manager skal dømmes utifra sportslige resultater. Hallo? Jobben deres er jo å bringe resultater ellers hadde man ikke trengt dem. Med de ressursene Souness har fått for å bringe suksess til klubben burde han skamme seg over å ikke ha oppnådd mer enn det han har. Og please ikke forsvar han pga skadesituasjonen.

Trofèkapring spørs jo helt på amisjonene til klubbene. Noen klubber er fornøyde med å holde seg i Premier League, noen er fornøyde dersom de havner midt på tabellen, mens en storklubb som Newcastle forventer mer. Vi forventer sølvtøy og når vi da ligger 6 poeng over nedrykkstreken skjønner vel alle at noe må gjøres. Og da er - faktisk - det naturlige å sparke manageren. Newcastle hadde en elendig sesong i fjor og har en enda dårligere sesong i år. Det eneste den mannen duger til er å hente inn profilerte spillere.

At han greier å få dem til å spille som et lag? Glem det...

Dag Riise

• Scouser
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
Souness sparket!!
« Svar #130 på: 05. Feb. 2006, 16:08 »
Som Liverpool fan har jeg en viss anelse om att Souness er en katastrofe.
Han er ikke god nok som manager, men att han gjør mye bra dersom du ser under resultatene er jeg enig i. Noe jeg heller aldri har benektet.

Ett synkende skip? Kun på grunn av att Newcastle fikk en dårlig start på sesongen? Da var vel Newcastle ett synkende skip vert år da? Newacastle lagde jo nærmest en tradisjon når det gjaldt det og komme sterkt tilbake etter en svak sesongstart. Sir Bobby klarte og få spillere til og prestere, og selv om han ikke hadde de samme skadeproblemene som Souness, var også han rimelig utsatt for skader.

Robert var en knallgod fotballspiller. Noe ingen kan ta i fra han. Ja han var en bråkmakker, men han presterte bra spillemessig. Craig Bellamy var også meget god spiller. Faktisk var dette nøkkelspillere under Sir Bobbys`s glansdager. Sammen med Shearer og Given selvfølgelig.

Det er jo pussig for da var alle fornøyd, og lykkelige for Newcastle fikk kjempe i toppen og prøve seg ute i europa.

Sir Bobby fikk som nevnt tidligere alltid en dårlig start på sesongen, men klarte alltid og ende i toppen fordetom.

Si meg, hvem ønsket Robert vekk fra klubben før Souness kom inn??
Jeg har vert aktiv på Heggholmen forumet, og har sett att der er di sur for Souness bare kvitter seg med problemene. Rart att det er annerledels her siden det er samme brukkere begge plasser.

Du sier det er en grunn til att alle klubbene annsatte han? Det er en grunn til att halvparten av klubben sparket han også. Dersom han kun var i stand til og kvitte seg med problemene og ikke bringe inn resultater, burde han vel aldri blitt ansatt som manager men heller fått en konsulent stilling som du er innpå Tore.
iverpool FC

Jarle

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Souness sparket!!
« Svar #131 på: 05. Feb. 2006, 16:27 »
En ting skal vi imidlertid takke Souness for! Takket være hans inkompetanse, og måten han skakkjørte klubben på, er klubben blitt nærmest en kjæledegge for BBC i FA-cupen. Vi fikk Cheltenham - Newcastle, og får også Newcastle - Southampton. Kampen mot Cheltenham hadde neppe blitt vist under normale omstendigheter; dette var en kamp man satte opp i sensasjonshungerens tegn. Newcastle slet enormt sportslig, og alt lå til rette for en cupbombe. Selvsagt ville BBC overvære det.

Southampton-kampen ville kanskje blitt valgt uansett, riktignok.

Dag Riise

• Scouser
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
Souness sparket!!
« Svar #132 på: 05. Feb. 2006, 16:32 »
Må nesten sitere ene reppliken til Tore.

"Husk; den sportslige jobben er ikke den eneste jobben i en klubb, det har Graeme Souness (i motsetning til mange andre) i hvert fall skjønt!".

Han har tydeligvis ikke skjønt att det sportslige også teller da eller??
iverpool FC

chickenman

• Kaptein
    • Vis profil
Souness sparket!!
« Svar #133 på: 05. Feb. 2006, 16:33 »
svar til journalisten:
Joda, du har et godt innlegg her. Og det sier jeg mens jeg er uenig med deg. For det er riktig det du sier.
MEN
Katastrofe er nok å ta litt hardt i ja, men det er jo opp til hver enkelt hvor høyt man legger lista.
Slik jeg ser det trengs ingen "helt" for å gjøre det Souness har gjort med Newcastle i løpet av tiden sin der.
Og greitt nok at han har gjort en bra jobb på noen steder. Men når man veier det opptil de punktene han så til de grader har sviktet på, kommer man nærmere en katastrofe enn en helt etter min mening.
En manager har ikke bare ansvar for det sportslige, nei det er mer enn det. Det er riktig som du sier. Men er ikke det sportslige det viktigste? Jo, som Hareide selv har sagt: jeg lever av å vinnne fotballkamper. Og Newcastle er, eller vil være, en storklubb og en stormakt Engelsk Premier League, da sikter man høyt. Opptil høyder som Souness ikke har klart å ta klubben til!

Men som sagt det er en god post med godt innhold: skal man vurdere enn manager er det viktig å ha fokus på hva en manager faktisk skal gjøre og hva man skal vurdere vedkommende ut ifra!

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
Svar til alle mine kritikere, og andre interessenter
« Svar #134 på: 05. Feb. 2006, 17:15 »
Istedenfor  å legge inn en haug med Quoter, tar jeg heller et oppgjør med alt her.

Folk som leste innlegget mitt fikk sannsynligvis med seg at jeg skrev:
"Nå er det jo engang det sportslige som selvfølgelig teller mest, så jeg skal ikke påstå at han har vært en suksess i Newcastle, Liverpool eller Torino."
Den var til Dag som ikke hadde fått med seg det og til andre som hadde hintet om det samme.

Jarle skriver:
"Har Souness skapt gnist i garderoben?? Graeme Souness overtok et lag som over hele England var døpt "comeback kings". I den nest siste sesongen til Bobby Robson presterte Newcastle å snu et tosifret antall ligakamper i sitt favør! Det er ubegripelig. Da laget fikk en trøkk i trynet, mobiliserte de og snudde kampene. Gang etter gang. De satte opp et voldsomt tempo, og voldsomt kontringsspill. Motstanderne ble satt fullstendig på hæla. Og i bresjen gikk bestandig Craig Bellamy. Han er en av få spillere som bruker energien både i kjeften OG på banen. Om ikke det vitner om "gnist" i spilletroppen, så vet ikke jeg! Et lag blottet for gnist hadde ikke spilt på den måten. Newcastle under Bobby Robson var et lag preget av meget høy moral og ekstremt vinnerinstinkt. Fakta faen!"

Det med "gnisten" er et begrep du enten har tolket noe feil i mitt innlegg, eller jeg som har vært litt uklar med måten jeg brukte det på. Meningen var at han fjerna ukulturen i laget (som Kristoffer Eilertsen skrev) og skapte en samlende gnist i garderoben.

Jeg skrev:
"Det er en grunn til at samtlige i spillergruppen har gått ut og tatt ansvaret for de sportslige resultatene og støtte ham 100 % som manager. "

Jarle skrev:
"Samtlige? Lee Clark, Alan Shearer, Steven Taylor og Albert Luque... Av dem tre Geordies som uansett er lojale mot alt i klubbsammenheng, og en utskjelt spanjol som de fleste - bortsett fra Souness - foreløpig hadde gitt opp.

Jeg har ikke sett så mange støtteerklæringer fra så mange andre spillere. Og som Freddy Shepherd sa: det var grunner - i tillegg til sportslige - som resulterte i at Souness fikk fyken... Tolk det som du vil! "

Når det gjelder spillerutsagn har du glemt å nevne Nolberto Solano som har gått ut og støttet Souness svært mye. Flere av spillerne du nevner har også gitt uttrykk for at hele spillergruppen mener det samme. Siden det da ikke har kommet protester fra resten av spillergruppen, tolker jeg det som et tegn på at de mener det samme. Når det gjelder grunner utenom det sportslige, kan det likegodt ha vært interne problemer mellom utålmodige Shepherd og ikke-presterende Souness.

Jarle skriver videre:
"Jeg er svært glad for at vi er kvitt ham, og unner ingen andre klubber det helvete som vi har gått igjennom."

Jeg er egentlig også svært glad for at vi er kvitt ham som manager, og håper det også gikk fram av mitt innlegg. Hvis ikke, er det min feil. Jeg er uansett svært glad han ikke lenger er manager i Newcastle.

Jarle skriver:
"Husk: den sportslige jobben (les: de sportslige resultatene) er det eneste målbare en manager kan vurderes utifra. Resultater betyr alt i fotball. Om det går på bekostning av "alt annet" spiller det egentlig lite, så lenge det blir resultater av det. Der har Souness misforstått. Lady luck, dårlige dommere og skader har nå fungert som unnskyldning i et 17 måneders langt Souness-helvete."

Svar til Jarle og thepaul som skriver noe i den retning også:
Jeg har vel ikke påstått noe særlig annet enn at han har gjort den sportslige jobben for dårlig. Jeg har også bare nevnt den utenomsportslige jobben han har gjort fordi den har betydd mye i Newcastle-leiren. Unnskyldningene du nevner er sannsynligvis ikke nok til å beholde jobben, helt enig med deg der, men mitt innlegg er en svar på tiltale til folk som mener han har vært en fullstendig katastrofe siden han begynte i klubben og kun skapt dårlige ting i Newcastle.

Thepaul skriver:
"Trofèkapring spørs jo helt på amisjonene til klubbene. Noen klubber er fornøyde med å holde seg i Premier League, noen er fornøyde dersom de havner midt på tabellen, mens en storklubb som Newcastle forventer mer. Vi forventer sølvtøy og når vi da ligger 6 poeng over nedrykkstreken skjønner vel alle at noe må gjøres. Og da er - faktisk - det naturlige å sparke manageren. Newcastle hadde en elendig sesong i fjor og har en enda dårligere sesong i år. Det eneste den mannen duger til er å hente inn profilerte spillere.

At han greier å få dem til å spille som et lag? Glem det..."

Svar:
Bortsett fra at jeg mener at han duger til mer enn å hente inn profilerte spillere, har jeg vel ikke påstått noe annet?

Når det gjelder de tre første avsnittene til Dag Riise har jeg vel aldri påstått noe særlig annet.

Dag skriver etterpå:
"Det er jo pussig for da var alle fornøyd, og lykkelige for Newcastle fikk kjempe i toppen og prøve seg ute i europa.

Sir Bobby fikk som nevnt tidligere alltid en dårlig start på sesongen, men klarte alltid og ende i toppen fordetom."

Svar:
Hvorfor ble han da sparket? Newcastle endte vel ikke alltid i toppen, såvidt jeg vet?

Dag skriver videre:
"Du sier det er en grunn til att alle klubbene annsatte han? Det er en grunn til att halvparten av klubben sparket han også. Dersom han kun var i stand til og kvitte seg med problemene og ikke bringe inn resultater, burde han vel aldri blitt ansatt som manager men heller fått en konsulent stilling som du er innpå Tore."

Svar:
Halvparten av klubbene sparket ham kanskje, poenget mitt var at han ble ansatt igjen!!! Merkelig uttalelse, Dag...

Jeg vil samtidig anbefale alle til å lese chickenmans svar til meg. Objektivt og fornuftig.

Hvis noen fortsatt er uenige, vennligst uttrykk det snarest!  :)
Tore Eikeland,