Gleder meg stort til Afrikamesterskapet!! Blir spennende å stifte vennskap til de nye afrikanske landene som skal delta i VM. Har aldri sett Togo og Angola spille.
Dessverre for min del er ikke Algerie kvalifisert på grunn av tragisk innsats i kvalifiseringen. Jeg kan ikke huske sist Algerie ikke deltok i ANC. Det ser heller ikke ut til at laget kommer til å bli noe bedre med det første, ettersom algirere som er født og oppvokst i Frankrike gjør som Zidane og heller ønsker å spille for det franske landslaget. Camel Meriem (Monaco), Mourad Meghni (Sochaux) og Samir Nasri (Marseille) er for eksempel alle stortalenter som heller velger Frankrike. Nok om det.
GRUPPE A:
Egypt
Libya
Marokko
Elfenbenskysten
I mine øyne er dette helt klart dødens gruppe. Egypt er vertsnasjon og blir alltid å regne med. Mido og Zidan er vel de største stjernene her. Libya er uerfarne på dette nivået og kommer nok til å ende sist. Marokko var svært nære en VM-billett, men rotet bort to ledelser mot Tunisia i den siste avgjørende kampen, og endte som nr.2. De har på papiret et av afrikas beste spisspar i Marouane Chamack (Bordeaux) og Jaouad Zairi (Sochaux). Elfenbenskysten er kanskje afrikas beste lag for øyeblikket, og har stjerner som Touré, Drogba, Kalou og Zokora.
Konklusjon: Knalltøff gruppe som det er umulig å spå noe utfall av, bortsett fra at Libya ender sist. Marokko er egentlig et bedre lag enn Egypt, men jeg tipper at hjemmebanefordelen spiller Egypt et puss.
Tips:
1. Cote d'Ivoire 7
2. Egypt 5
3. Marokko 4
4. Libya 0
GRUPPE B:
Kamerun
Angola
Togo
DR Kongo
Kamerun er et meget sterkt lag som helt sikkert er 100% tent på å revansjere seg etter å ha endt som nr.2 i sin pulje i VM-kvalliken. Angola og Togo er lag jeg vet svært lite om, men som begge på mirakuløst vis klarte å kvalifisere seg til VM. De eneste spillerne jeg vet om her er Mantorras (Benfica / ANG) og Adebayor (Monaco / TOGO). DR Kongo er et undervurdert lag som slo Sør-Afrika 1-0 i kvalliken foran 100 000 ville tilskuere hjemme i Kinshasa. LuaLua er den største stjernen her, og de fleste spillerne tjener ikke mer enn ?30 per kamp de spiller (ref Frontline-dokumentar), men de har god lagmoral med en jevn spillergruppe.
Konklusjon: Også dette er en meget jevn gruppe. Kamerun bør vinne denne, men hvem som blir nr 2 er vanskelig å si, ettersom jeg vet lite om Togo og Angola. Jeg tror faktisk at målforskjellen kan bli avgjørende her, ettersom jeg tror at Kamerun slår alle og de andre spiller uavgjort innbyrdes.
Tips:
Kamerun 9
Angola 2
DR Congo 2
Togo 2
GRUPPE C:
Tunisia
Zambia
Sør-Afrika
Guinea
Tunisia er det sterkeste laget på papiret her, selv om de ikke har de helt store stjernene. Brasilianskfødte Santos (Sochaux) er vel det nærmeste de kommer en "stjerne". Hatem Trabelsi og Rahdi Jaidi bør vel også nevnes. Spilte strålende fotball i Confederations Cup og bet godt i fra seg. Zambia vet jeg ingenting om. Jeg tok en titt på stallen deres og det er kun tre spillere som spiller i Europa. Sør-Afrika skuffet stort i kvalifiseringen etter å ha deltatt i 2 VM på rad. Pienaar er av en eller annen grunn ikke med i troppen. Det ser ikke ut til at stallen deres er noe særlig god, så synes NordicBet har gikk en fornuftig odds (ref innlegg over). Zuma (Bielefield) og McCarthy (Porto) er de største stjernene. Mabizela (Enga) og Nhleko (Viking) er også med i troppen. Guinea har et spennende og undervurdert lag. De fleste spillerne deres spiller faktisk på et høyt nivå i europa. Tenker da spesielt på Frankrike og Ligue 1.
Konklusjon: Tunisia bør vinne denne gruppen. Sør-Afrika er ikke lengre det de en gang var, mens Zambia blir en walk-over. Jeg tror Guinea overrasker og tar 2.plassen.
Tips:
Tunisia 7
Guinea 4
Sør-Afrika 3
Zambia 0
GRUPPE D:
Nigeria
Ghana
Zimbabwe
Senegal
Meget tøff gruppe. Nigeria er blant afrikas beste lag og vil nok, i likhet med nabolandet Kamerun, forsøke å revansjere seg for å ikke ha kommet med til VM. Ghana kapret en sterk VM-plass foran Sør-Afrika og DR Kongo, men kommer til å savne Essien som er ute med skade. Zimbabwe var med i ANC for to år siden og tok totalt 3 poeng. Gjorde det brukbart i kvalifiseringen og endte på 3.plass. Gode gamle Ndlovu (tidligere Coventry) er den store stjernen her. Senegal har et godt lag på papiret med stjernespillere i alle ledd. Sylva (keeper / Lille), Lamine Diatta (stopper eller høyreback / Lyon), Pape Bouba Diop (Sentral midtbane / Fulham) og blant annet Diouf (Bolton), Niang (Marseille) og Camara (Wigan) på topp.
Konklusjon: Nigeria skal ha det sterkeste laget her, og får nok følge av Senegal. Ghana blir outsider.
Tips:
1. Nigeria 6
2. Senegal 6
3. Ghana 3
4. Zimbabwe 3
Kvartfinalene blir da:
Cote d'Ivorie - Angola
Egypt - Kamerun
Tunisia - Senegal
Guinea - Nigeria
Kommentar:
Den første kampen bør Elfenbenerne helt klart vinne, selv om jeg skal være forsiktig med å uttale meg når jeg ikke kjenenr til Angola noe særlig. Egypt vil få det tøft mot Kamerun i en eventuell kvartfinale. Disse lagene møttes faktisk i ANC i Tunisia for 2 år siden i avgjørende kamp i gruppespillet. Den kampen endte 0-0, noe som gjorde at Kamerun og Algerie gikk videre, mens Egypt røyk ut. Tunisia - Senegal blir også en spennende match. Tunisia skuffet litt med å kun slå Libya 1-0 i en treningskamp for litt siden, og jeg tror at Senegal har et bedre lag på papiret. Nigeria bør slå overraskelsen Guinea.
Det gir følgende semifinaler:
Cote d'Ivoire - Kamerun
Senegal - Nigeria
Kommentar:
Elfenbenskysten og Kamerun møttes i VM-kvalliken for litt siden. Kamerun vant begge oppgjørene (hhv 2-1 og 3-2), men det ble til slutt Drogba & co som gikk til VM etter at Kamerun misset en avgjørende straffe på overtid mot Egypt. Helt åpen kamp, men jeg tror at Kamerun vinner denne, ettersom de har god erfaring og Eto'o på topp. Jeg tror Senegal overrasker som underdogs og slår Nigeria.
Det gir Senegal - Kamerun i finalen, en kamp jeg tror Kamerun eventuelt hadde vunnet.
Vinnere - Kamerun!
Eurosport viser alle kampene live, bortsett fra Kamerun - Angola!!