20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Coupe d'Afrique 2006  (Lest 4901 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Nordin

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.newutd.com
Coupe d'Afrique 2006
« på: 15. Jan. 2006, 02:45 »
Gleder meg stort til Afrikamesterskapet!! Blir spennende å stifte vennskap til de nye afrikanske landene som skal delta i VM. Har aldri sett Togo og Angola spille.

Dessverre for min del er ikke Algerie kvalifisert på grunn av tragisk innsats i kvalifiseringen. Jeg kan ikke huske sist Algerie ikke deltok i ANC. Det ser heller ikke ut til at laget kommer til å bli noe bedre med det første, ettersom algirere som er født og oppvokst i Frankrike gjør som Zidane og heller ønsker å spille for det franske landslaget. Camel Meriem (Monaco), Mourad Meghni (Sochaux) og Samir Nasri (Marseille) er for eksempel alle stortalenter som heller velger Frankrike. Nok om det.

GRUPPE A:
Egypt
Libya
Marokko
Elfenbenskysten

I mine øyne er dette helt klart dødens gruppe. Egypt er vertsnasjon og blir alltid å regne med. Mido og Zidan er vel de største stjernene her. Libya er uerfarne på dette nivået og kommer nok til å ende sist. Marokko var svært nære en VM-billett, men rotet bort to ledelser mot Tunisia i den siste avgjørende kampen, og endte som nr.2. De har på papiret et av afrikas beste spisspar i Marouane Chamack (Bordeaux) og Jaouad Zairi (Sochaux). Elfenbenskysten er kanskje afrikas beste lag for øyeblikket, og har stjerner som Touré, Drogba, Kalou og Zokora.

Konklusjon: Knalltøff gruppe som det er umulig å spå noe utfall av, bortsett fra at Libya ender sist. Marokko er egentlig et bedre lag enn Egypt, men jeg tipper at hjemmebanefordelen spiller Egypt et puss.

Tips:
1. Cote d'Ivoire 7
2. Egypt 5
3. Marokko 4
4. Libya 0

GRUPPE B:
Kamerun
Angola
Togo
DR Kongo

Kamerun er et meget sterkt lag som helt sikkert er 100% tent på å revansjere seg etter å ha endt som nr.2 i sin pulje i VM-kvalliken. Angola og Togo er lag jeg vet svært lite om, men som begge på mirakuløst vis klarte å kvalifisere seg til VM. De eneste spillerne jeg vet om her er Mantorras (Benfica / ANG) og Adebayor (Monaco / TOGO). DR Kongo er et undervurdert lag som slo Sør-Afrika 1-0 i kvalliken foran 100 000 ville tilskuere hjemme i Kinshasa. LuaLua er den største stjernen her, og de fleste spillerne tjener ikke mer enn ?30 per kamp de spiller (ref Frontline-dokumentar), men de har god lagmoral med en jevn spillergruppe.

Konklusjon: Også dette er en meget jevn gruppe. Kamerun bør vinne denne, men hvem som blir nr 2 er vanskelig å si, ettersom jeg vet lite om Togo og Angola. Jeg tror faktisk at målforskjellen kan bli avgjørende her, ettersom jeg tror at Kamerun slår alle og de andre spiller uavgjort innbyrdes.

Tips:

Kamerun 9
Angola 2
DR Congo 2
Togo 2

GRUPPE C:
Tunisia
Zambia
Sør-Afrika
Guinea

Tunisia er det sterkeste laget på papiret her, selv om de ikke har de helt store stjernene. Brasilianskfødte Santos (Sochaux) er vel det nærmeste de kommer en "stjerne". Hatem Trabelsi og Rahdi Jaidi bør vel også nevnes. Spilte strålende fotball i Confederations Cup og bet godt i fra seg. Zambia vet jeg ingenting om. Jeg tok en titt på stallen deres og det er kun tre spillere som spiller i Europa. Sør-Afrika skuffet stort i kvalifiseringen etter å ha deltatt i 2 VM på rad. Pienaar er av en eller annen grunn ikke med i troppen. Det ser ikke ut til at stallen deres er noe særlig god, så synes NordicBet har gikk en fornuftig odds (ref innlegg over). Zuma (Bielefield) og McCarthy (Porto) er de største stjernene. Mabizela (Enga) og Nhleko (Viking) er også med i troppen. Guinea har et spennende og undervurdert lag. De fleste spillerne deres spiller faktisk på et høyt nivå i europa. Tenker da spesielt på Frankrike og Ligue 1.

Konklusjon: Tunisia bør vinne denne gruppen. Sør-Afrika er ikke lengre det de en gang var, mens Zambia blir en walk-over. Jeg tror Guinea overrasker og tar 2.plassen.

Tips:
Tunisia 7
Guinea 4
Sør-Afrika 3
Zambia 0

GRUPPE D:
Nigeria
Ghana
Zimbabwe
Senegal

Meget tøff gruppe. Nigeria er blant afrikas beste lag og vil nok, i likhet med nabolandet Kamerun, forsøke å revansjere seg for å ikke ha kommet med til VM. Ghana kapret en sterk VM-plass foran Sør-Afrika og DR Kongo, men kommer til å savne Essien som er ute med skade. Zimbabwe var med i ANC for to år siden og tok totalt 3 poeng. Gjorde det brukbart i kvalifiseringen og endte på 3.plass. Gode gamle Ndlovu (tidligere Coventry) er den store stjernen her. Senegal har et godt lag på papiret med stjernespillere i alle ledd. Sylva (keeper / Lille), Lamine Diatta (stopper eller høyreback / Lyon), Pape Bouba Diop (Sentral midtbane / Fulham) og blant annet Diouf (Bolton), Niang (Marseille) og Camara (Wigan) på topp.

Konklusjon: Nigeria skal ha det sterkeste laget her, og får nok følge av Senegal. Ghana blir outsider.

Tips:
1. Nigeria 6
2. Senegal 6
3. Ghana 3
4. Zimbabwe 3

Kvartfinalene blir da:

Cote d'Ivorie - Angola
Egypt - Kamerun
Tunisia - Senegal
Guinea - Nigeria

Kommentar:
Den første kampen bør Elfenbenerne helt klart vinne, selv om jeg skal være forsiktig med å uttale meg når jeg ikke kjenenr til Angola noe særlig. Egypt vil få det tøft mot Kamerun i en eventuell kvartfinale. Disse lagene møttes faktisk i ANC i Tunisia for 2 år siden i avgjørende kamp i gruppespillet. Den kampen endte 0-0, noe som gjorde at Kamerun og Algerie gikk videre, mens Egypt røyk ut. Tunisia - Senegal blir også en spennende match. Tunisia skuffet litt med å kun slå Libya 1-0 i en treningskamp for litt siden, og jeg tror at Senegal har et bedre lag på papiret. Nigeria bør slå overraskelsen Guinea.

Det gir følgende semifinaler:

Cote d'Ivoire - Kamerun
Senegal - Nigeria

Kommentar:
Elfenbenskysten og Kamerun møttes i VM-kvalliken for litt siden. Kamerun vant begge oppgjørene (hhv 2-1 og 3-2), men det ble til slutt Drogba & co som gikk til VM etter at Kamerun misset en avgjørende straffe på overtid mot Egypt. Helt åpen kamp, men jeg tror at Kamerun vinner denne, ettersom de har god erfaring og Eto'o på topp. Jeg tror Senegal overrasker som underdogs og slår Nigeria.

Det gir Senegal - Kamerun i finalen, en kamp jeg tror Kamerun eventuelt hadde vunnet.

Vinnere - Kamerun!

Eurosport viser alle kampene live, bortsett fra Kamerun - Angola!! :)
NewUtd.no: av supportere - for supportere!

Noreng

• Gjest
Re: Coupe d'Afrique 2006
« Svar #1 på: 15. Jan. 2006, 09:27 »
Sitat fra: "Nordin"
Dessverre for min del er ikke Algerie kvalifisert på grunn av tragisk innsats i kvalifiseringen.

Heier du på Algerie? Hva kommer det av?

Nordin

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #2 på: 15. Jan. 2006, 14:37 »
Sitat fra: "Noreng"

Fordi jeg er like mye algirsk som norsk :)

chickenman

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #3 på: 15. Jan. 2006, 18:40 »
Sitat fra: "Nordin"
Sitat fra: "Noreng"

Fordi jeg er like mye algirsk som norsk :)

Ser ut som du vet endel om det afrikanske lagene (ble bra overrasket over lengden på første posten der), antar at jeg har funnet forklaringen her da... Går noen av disse kampene på TV som vi kan se her no' sted? Pleier alltid å finnes et og annet artig laget i Afrika med noen morsomme spillere.

Fabio

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #4 på: 15. Jan. 2006, 20:45 »
Sitat fra: "chickenman"

Går noen av disse kampene på TV som vi kan se her no' sted? Pleier alltid å finnes et og annet artig laget i Afrika med noen morsomme spillere.

Eurosport viser vel de fleste kampene mener jeg.
åtte Chelskji brenne!

Rolfern

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Coupe d'Afrique 2006
« Svar #5 på: 16. Jan. 2006, 16:17 »
Afrikamesterskapet når ikke opp til EM, VM eller Copa America, men er likefullt en spennende turnering som jeg forhåpentligvis får sett litt på. Det er alltid noen spennende afrikanske landslag, og muligens Togo og Angelo imponerer i det kommende VM slik Kamerun gjorde det i 1990 eller Senegal i 2002?

Min kjennskap til afrikanske landslag begrenser seg i alle høyeste grad til afrikanske spillere som spiller for de store seriene/klubbene i Europa, samt de som spiller i Norge.

Om jeg har noen favoritt?Det laget som vinner!Neida, jeg kommer nok sikkert til å følge ekstra godt med på Nigeria som alltid har spektakulære spillere og spiller en fin fotball, samt Kamerun og Senegal som jeg har en liten svakhet for etter god innsats i tidligere verdensmesterskap.
Carr har altfor få landskamper for England!

Nordin

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #6 på: 16. Jan. 2006, 17:15 »
Sitat fra: "Fabio"

Eurosport viser vel de fleste kampene mener jeg.

Det stemmer. Som jeg skrev i den første posten:

Sitat
Eurosport viser alle kampene live, bortsett fra Kamerun - Angola!!

plebbster

• Gjest
Coupe d'Afrique 2006
« Svar #7 på: 16. Jan. 2006, 17:30 »
Vet du om Olofinjana eller Okbebe er med i troppen til Sør-Afrika?

Nordin

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
Coupe d'Afrique 2006
« Svar #8 på: 16. Jan. 2006, 18:14 »
Olofinjana er fra Nigeria og er ikke med i deres tropp. Okbebe har jeg aldri hørt om, men han er iallefall ikke med i troppen til Sør-Afrika. Høres Nigeriansk ut han også?

plebbster

• Gjest
Coupe d'Afrique 2006
« Svar #9 på: 16. Jan. 2006, 19:06 »
Det har blitt litt mye mattelekser i dag. Skam at Olofinjana ikke er med. Hlegbe var det jeg var ute etter. Ikke Okbebe. Han spiller på Brann og mest sannsynlig landslaget til Nigeria.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Coupe d'Afrique 2006
« Svar #10 på: 16. Jan. 2006, 20:13 »
Oluf er god, men han er ikke verdensklasse. Og Nigeria har veldig mange midtbanespillere nært opptil verdensklasse.
Jeg antar at Okocha fortsatt er en viktig brikke for Nigeria?
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Coupe d'Afrique 2006
« Svar #11 på: 18. Jan. 2006, 16:46 »
Februarutgaven av FourFourTwo har en meget god guide til Afrika-mesterskapet.
Jeg legger forøvrig merke til at FFT tipper at Nordins tapende finalist, Senegal, ryker ut i gruppespillet.

Og mens jeg først snakker om FourFourTwo, så har de også et aldri så lite intervju med Kongen over alle konger, Alan Shearer, pluss en hel del annet bra. Inkludert en aldri så liten indikasjon på hvor god/dårlig manager Souness er.

Tilbake til afrika-mesterskapet, så er jeg spent på hva Drogba kan bidra med for Elfenbenskysten, og om de kan følge opp den fantastiske VM-kvaliken. Jeg er spent på om Kamerun er bedre enn det de viste i VM-kvaliken, eller om løvene er på vei ned.
Ghana er jeg også spent på.
Spillerstallen skal vel tilsi at Senegal ikke bør utelukkes, men jeg har forstått det sånn at de ikke er så sterke nå som for fire år siden.

Jeg skal prøve å følge flesteparten av kampene.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Nordin

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
Coupe d'Afrique 2006
« Svar #12 på: 18. Jan. 2006, 20:32 »
Ghana er et ubeskrevet blad. Hadde jeg visst mer om laget, så hadde jeg muligens tippet dem videre til kvartfinalen. Jeg tror dog de kommer til å merke at Essien er ute. Han er deres store stjerne på midten.

Jeg kikket dog på stallen til Senegal og man finner mange av de samme spillerne som for 3,5 år siden. De har som sagt klassespillere i alle ledd, og bookmakerne holder dem som favoritt til å gå videre sammen med Nigeria. Jeg blir iallefall overrasket om de ikke går videre.

Nordin

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
Coupe d'Afrique 2006
« Svar #13 på: 18. Jan. 2006, 20:39 »
Gode kamper som folk bør få med seg (Eurosport):

Lørdag 1400: Marokko - Elfenbenskysten
Mandag 1715: Nigeria - Ghana
Tirsdag 2000: Egypt - Marokko
Onsdag 2000: Kamerun - Togo
Torsdag 2000: Tunisia - Sør-Afrika
Fredag 1715: Ghana - Senegal
Lørdag 1900: Egypt - Elfenbenskysten
Søndag 1900: Angola - Togo
Tirsdag 1900: Nigeria - Senegal

plebbster

• Gjest
Coupe d'Afrique 2006
« Svar #14 på: 21. Jan. 2006, 15:23 »
Jeg så nettopp ferdig Marokko-Elfenbenskysten. En urettferdig seier til Elfenbenskysten etter mål av Dider Drogba. Ble overrasket over at det vinnende laget hadde så mange stjerner på laget. Visste ikke at Kalou på Paris St. Germain spilte på Elfenbenskysten. Marokko hadde ikke mange spillere jeg var kjent med.