20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Forsvaret  (Lest 11486 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Erlend Simonsen

• Kaptein
    • Vis profil
Forsvaret
« Svar #15 på: 03. Jan. 2006, 16:58 »
Hei Cutthroat.. jeg bor på Finnsnes:P der har du vell vært hvis du var stasjonert dær:D
Han kom, ble mett og dett var dett....

Bjørn

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Forsvaret
« Svar #16 på: 03. Jan. 2006, 17:05 »
Man lærer veldig mye om seg selv i militæret, det gjorde jeg, selvom jeg bare satt i en bunkers på andenes å spilte kabel i 8mnd etter en dritmorsom rekruttskole på Madla!

Jeg vil anbefal alle å gå inn i forcen, ivertfall om det ikke feiler deg noe og du ikke er syk, eller, pga religiøse og personlige verdier og oppfatninger!
Dersom du er imot militæret og kan svare for hvorfor du faktisk er det, så mener jeg det er greit at du ikke drar! Også om du har jobb og/eller unger som  tilsier at du taper på å gå inn i militæret!

Men om du ikke gjør det og finner på en unnskyldning fordi du ikke gidder, så mener jeg det er noe av det dummeste man kan gjøre!
Man lærer som sagt så mye om seg selv, og treffer så mange allrighte mennesker at det i seg selv er verdt det!
Det er greit med et friår fra skolen, og det er mye bedre enn å drive dank hjemme å ikke gjøre en dritt!

Jeg er altså veldig for mlitæret, jeg var veldig mot det før jeg gikk inn, og på grunn av ADHD'en fikk jeg kjapt tilbud om å reise hjem, men jeg tenkte at jeg skulle give it a shot, å det gjorde jeg, og det angrer jeg ikke på i det hele tatt!

Men folk gjør som de vil, jeg bare mener det er en veldig god måte å bli mer disiplinert og strukturert på....!

Bjørn - YVAN EHT NIOJ
url=http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Time%20Cop]My Collection[/url]

Howay the Toon
Howay the Lads

Cutthroat

• Supersub
    • Vis profil
Forsvaret
« Svar #17 på: 04. Jan. 2006, 07:12 »
Har vore innom Finnsnes ja...:)

MLerbakk

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: Forsvaret
« Svar #18 på: 10. April 2007, 18:43 »
Drar opp denne eldgamle tråden om det er greit.

Jeg er blitt innkalt til førstegangstjeneste i Hærens 2. bataljon. Det vil si infanteri i Skjold. Er det noen som har erfaringer om denne plassen? En kamerat har søkt seg dit. Tidligere har jeg søkt utdanning som byggingeniør ved HiST. I utgangspunktet kunne jeg tenke meg å starte rett på studiene for å komme så raskt som mulig ut i jobb. Tror derimot det er svært vanskelig å lure seg unna førstegangstjenesten når jeg allerede har fått full score ved sesjon. Er ikke sikkert jeg har så ille av et år i militæret, men tror jeg vil savne familie og kjæreste. Jeg er en skikkelig tøffelhelt. ;) Erfaringer anyone?

Rolfern

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #19 på: 10. April 2007, 19:34 »
Skrev faktisk i denne tråden for en stund siden:
Sitat fra: Rolfern
Gjennomførte førstegangstjenesten for noen år siden. Det er noe som alle bør kunne greie, sett vekk i fra de som er pasifister eller som har sykdommer som gjør dem uegnet til å tjene landet om man kan kalle det det.

Delte rom med 4 likesinnede, så det ble mye fotballprat, filmer, playstation og kaffidrikking. Tok en god del kurs i militæret, en fin og gratis måte å skaffe seg kompetanse på. Hvilke kurs man kan ta varierer fra leir til leir, men for å nevne noen som var mulige når jeg var inne så var det vekterkurs, sveisekurs, truckførerkurs, sprengningskurs og bartenderkurs.

Slik jeg opplevde det var tjenesten min hverken fysisk eller psykisk hard, og befal er vanlige mennesker som deg og meg. De befal som jeg hadde var meget hyggelige mennesker, og det var bortsett fra rekrutten ingen annen forskjell mellom oss at de hadde noen stjerner eller striper på skuldra si.

Å ha et år i militæret på cv'en sin er faktisk ganske positv har jeg hørt. Dersom du har det, så har du i alle fall vist at det er litt tak i deg. Det er totalt bare 1 år av ditt liv der du kan bestemme deg hvor du vil videre i livet, samt skaffe deg en del kurs som du kan få bruk for senere, og disse er gratis. I det sivile liv så ville enkelte av disse kostet mange tusenlapper.

Positive sider med forsvaret er:

*Et avbrekk fra studier. Kan være godt å ta med seg. Etter å ha fullført videregående så er ganske mange litt skolelei. Før man tar fatt på høyere utdanning, så er militæret en finfin mellomstasjon.

*Sosialt. Som folkehøyskolene reklamerer så fint for; sosialt!Fikk mange gode venner der, en del av de har jeg fortsatt god kontakt med. Mye dødtid i forsvaret, og da er kaffikoppen med tilhørende skitprat en nødvendighet.

*Kompetanse. Du kan oppnå ganske mye kompetanse i forsvaret, tilnærmet gratis. Kurs for å bli vekter, bartender med mer. Du kan ta flere lapper som er etterspurt i samfunnet(da tenker jeg på tyngre sivile kjøretøy). Alt dette nesten gratis, av og til er det en egenandel, og du har nok av tid til å gjøre noe i forsvaret. I tillegg kan du ta ex.phil som er obligatorisk på en god del fag på høyere utdanning. Du får fri for å ta eksamen, samt fri for å få lesedag. Ellers er det som sagt en rekke kurs. Sveisekurs, jobbsøkerkurs, sprengningskurs. Når du skal inn i arbeidslivet er det alltid en fordel med variert kompetanse.

*Positivt på cv'en!Å gjennomføre plikten, enten det er siviltjeneste eller militærtjeneste, er positivt å føre opp på cv'en. Viser at det er litt tak i deg.

Husk også at du bor og jobber tett med andre mennesker. Kan være en positiv erfaring det.

Men om du skulle dra inn i militæret, søk uansett på skole!Du får reservert plassen inntil 1 år dersom du skal inn i militæret.

De negative sidene er at man som regel havner langt vekke fra venner og familie, men det må man uansett regne med at man gjør senere i livet pga jobb/utdannelse.
Carr har altfor få landskamper for England!

MLerbakk

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #20 på: 10. April 2007, 23:10 »
Tusen takk for svaret Rolf! Ser egentlig ganske lyst på et år i militæret nå. Dama må smøre seg med tålmodighet.

Rolfern

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #21 på: 10. April 2007, 23:23 »
Ja, det er nok en negativ side at du flytter såpass langt vekk. Du har vel 7-8 permisjoner om jeg ikke husker feil, det varierer fra 2 dager og oppover. Med mindre du er vakt, så har du fri i helligdagene også. Husker ikke helt reglene, finnes sikkert informasjon på forsvaret sine sider.

Ellers kan du jo ta helger i Tromsø på hotell. Det er ofte billigbilletter til Tromsø om du vil ha damebesøk. Nå var jeg ikke på Skjold, men det ligger i nærheten av Tromsø. Tromsø har et ganske så brukbart uteliv.

André S

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #22 på: 11. April 2007, 00:11 »
Hvor mye fritid man får varierer noe sykt etter hvor du havner og hvordan tjeneste du har da.

Noen har turnustjeneste med 7 dager på, 7 dager av.
Noen har 12 dager på, 9 dager av.
Noen har fri i helger og ca 7 langpermer i løpet av førstegangstjenesten. Er man i nærheten av hjemplassen er jo det en ganske grei løsning...

Rolfern

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #23 på: 11. April 2007, 00:53 »
Jeg hadde fri hver helg, minus rekrutten, og de få gangene en øvelse strakk seg over en helg. Det var i alle fall svært få helger jeg ikke kunne drikke kaffi på rommet, spille playstation, trene, tulle, drikke eller andre fritidsaktiviteter.

Turnustjeneste er en mulighet, men det gjelder vel i første rekke de som jobber i kjøkkenet og sikkerhetsvaktene? Vanlige soldater går vel ikke i turnus.

djmattis

• Gjest
« Svar #24 på: 11. April 2007, 02:04 »
Man lærer veldig mye om seg selv i militæret, det gjorde jeg, selvom jeg bare satt i en bunkers på andenes å spilte kabel i 8mnd etter en dritmorsom rekruttskole på Madla!

HAHAHA hva fen er KABEL????
:D

jeg får ikke lov å ta førstegangstjensten jeg, tok sånn syns test når jeg gikk i 5 klasse, dvs jeg tok den kl 8 om morgenen når jeg er i koma så jeg bomma på absolutt alle de tallene som skulle komme ut av noen prikker, så jeg fikk brev fra lund universitet at jeg ikke får lov å bli politi og brannmann og sånne morsomme yrker.
nå hadde jo politiet blitt vanskelig uansett da, hahaha
av ukjente grunner

ville ikke blitt politi uansett da

Rolfern

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #25 på: 11. April 2007, 09:54 »
Kabel: Noe man legger når man er på do for å lese avisen.
Kabel: Strømkabel

Bjørn mente sikkert kabal, et kortspill for en person. Det heter Solitaire på engelsk.

Eivind

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #26 på: 11. April 2007, 10:56 »
Var i forsvaret i fjor. Avtjente ved HM Kongens Gardes musikktropp. Utrolig morsomt. Reiste rundt i hele europa og var med på flere tatooer. Veldig mye arbeid, men det er absolutt verdt det..

Chrisnr.9

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #27 på: 11. April 2007, 13:33 »
For tiden er jeg vakt på Sessvollmoen 20 min fra Gardermoen. Er vakt med turnustjeneste så er ganske heldig. Syns forsvaret er helt ålreit, men å sitte i en vaktbu hele dagen gjør deg jævli rastløs, kan nesten alle sendetider på TV'en utenatt :) Prøver å trene nesten hver dag for å holde meg i form, fordi det blir endel godteri og drit utover kveldene:D Jeg anbefaler å fullføre førstegangstjenesten fordi det er positivt på CV osv, men bare hvis du er motivert for det. Du kan være uheldig å havne i en drittjeneste og da kan det bli tungt etterhvert. Har en tvillingbror i nord og han er ikke på langt nær like ofte hjemme som meg. Kaldt, lite sol og milevis fra nærmeste by gjør at tiden der oppe kan bli lang. Men som andre har sagt her før lønner det seg å å aktivere seg selv og ta noen kurs.   

HÃ¥vard

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #28 på: 11. April 2007, 14:00 »
Andre som har vært/går/skal til madlaleiren?

Jeg bor like i nærheten av madlaleiren, så hvis jeg havner der hadde det vært veldig praktisk!
Kom gjerne med flere spørsmål, jeg deler gladelig av min visdom på dette punktet.

André S

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #29 på: 11. April 2007, 14:41 »
For tiden er jeg vakt på Sessvollmoen 20 min fra Gardermoen. Er vakt med turnustjeneste så er ganske heldig. Syns forsvaret er helt ålreit, men å sitte i en vaktbu hele dagen gjør deg jævli rastløs, kan nesten alle sendetider på TV'en utenatt :) Prøver å trene nesten hver dag for å holde meg i form, fordi det blir endel godteri og drit utover kveldene:D Jeg anbefaler å fullføre førstegangstjenesten fordi det er positivt på CV osv, men bare hvis du er motivert for det. Du kan være uheldig å havne i en drittjeneste og da kan det bli tungt etterhvert. Har en tvillingbror i nord og han er ikke på langt nær like ofte hjemme som meg. Kaldt, lite sol og milevis fra nærmeste by gjør at tiden der oppe kan bli lang. Men som andre har sagt her før lønner det seg å å aktivere seg selv og ta noen kurs.   

Var på Sessvollmoen for 2 år siden jeg også. Var du på MP-rekrutten først eller?